جاهای دیدنی قونیه؛ 15 جای دیدنی به همراه آدرس و قیمت

3.8
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قونیه به جز آرامگاه مولانا، جاهای دیدنی دیگری هم دارد!
26 فروردین 1402 07:00
0

وقتی حرف از جاهای دیدنی قونیه می‌شود، ذهن کسانی که قونیه را خوب نمی‌شناسند، فقط به یک نام سوق داده می‌شود و آن‌ هم دنیای صوفیان و مولاناست، در حالی که حقیقت چیز دیگریست. قونیه شهری است که به لحاظ تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توسعه گردشگری‌اش، گردشگران بسیاری را برای خرید تور قونیه متقاعد می‌کند؛ بنابراین در لیست جاذبه های گردشگری قونیه برای هر سلیقه‌ای، حداقل یک جای دیدنی داریم.

در این مطلب از لست سکند، سراغ جاهای دیدنی قونیه می‌رویم و آن‌ها را دسته‌بندی و معرفی می‌کنیم. به توضیحات هر جاذبه اطلاعاتی اضافه شده است که قبل از بازدید، باید از آن‌ها مطلع شوید. بد نیست در همین ابتدا اشاره کنیم که بیشتر مکان‌های گردشگری قونیه در مرکز شهر قرار گرفته‌اند و یک اقامت یک یا دو شبه برای بازدید از بیشتر آن‌ها کافی است.

مجموعه مولانا؛ مهم‌ترین جای دیدنی قونیه

گرچه هر یک از جاهای دیدنی قونیه از نظر تاریخی، معماری و هنری اهمیت خودشان را دارند و با در نظر گرفتن سلایق مختلف، نمی‌توانیم بگوییم بهترین جاهای دیدنی قونیه کدامند، اما اگر با خودمان صادق باشیم، بیشتر کسانی که به این شهر سفر می‌کنند، اصلی‌ترین هدفشان بازدید از آرامگاه مولانا است. تجربیات مسافرانی که از این آرامگاه دیدن کرده‌اند بسیار جالب و  خواندنیست؛ برای مطالعه آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم به سفرنامه‌های قونیه سر بزنید.

 بد نیست قبل از اینکه از این جای دیدنی قونیه دیدن کنید، در مورد بخش‌های مختلفش بیشتر بدانید تا بازدید بهتری داشته باشید. در ادامه، بخش‌های مختلف این مجموعه را شرح می‌دهیم که گردشگران بسیاری را از همه جای جهان به قونیه می‌کشاند. از آن‌جایی که موقعیت این جاذبه‌ها نزدیک به هم است و قیمت بازدید از آن‌ها عموماً رایگان است، اطلاعات زیر را برای همه آن‌ها در نظر بگیرید.

  • ساعت بازدید از موزه و آرامگاه مولانا: 9:00 تا 17:30
  • قیمت ورود به موزه و آرامگاه مولانا: رایگان (در زمان مراسم رقص سماع ممکن است هزینه دریافت شود)
  • آدرس موزه و آرامگاه مولانا: محله عزیزیه، خیابان مولانا

موقعیت آرامگاه مولانا در نقشه

آرامگاه مولانا در قونیه.jpg
گنبد فیروزه‌ای رنگ آرامگاه مولانا

آرامگاه مولانا

همان‌طور که اشاره کردیم، هر کسی با شنیدن نام قونیه اول از همه یاد آرامگاه مولانا و دراویش آن می‌افتد. آرامگاه مولانا در یکی از خانقاه‌های شهر واقع شده است که گنبدی فیروزه‌ای رنگ دارد. این گنبد به سبک گنبدهای سلجوقی ساخته شده است. بد نیست اشاره کنیم که در این آرامگاه، به جز مولانا، پدر و نزدیکانش هم دفن شده‌اند.

از آنجایی که آرامگاه مولانا برای اهل تصوف احترام فراوانی دارد، برای بازدید باید قوانینی مثل درآوردن کفش (یا استفاده از روپوش کفش) و برخورداری از پوشش مناسب را رعایت کنید. ضمن اینکه به دلیل وجود آثار ارزنده تاریخی در این آرامگاه، عکاسی با فلش ممنوع است.

مقبره مولانا.jpg
مقبره مولانا

خانقاه مولانا

 در ترکی استانبولی به خانقاه «تکه» یا «تکیه» می‌گفتند که محلی برای آموزش صوفیان و رفت‌وآمد انجمن تصوف بود. به همین دلیل در بازدید از این مجموعه عبارات این‌چنینی را خواهید شنید. همانطور که اشاره کردیم آرامگاه مولانا هم در یکی از همین خانقاه‌ها قرار گرفته است. در این بخش از مجموعه اتاق‌های دراویش دیده می‌شود که در آن‌ها مجسمه‌هایی از دراویش و آداب‌ورسومشان دیده می‌شود.

 ضمن اینکه تماشای قبور دراویش خانقاه مولانا هم خالی از لطف نیست؛ چراکه نوشته‌های جالبی روی آن‌ها می‌بینید. این قبور در حیاط مجموعه واقع شده‌اند و اطراف آن، موزه‌ها قرار دارند. معماری ساختمان خانقاه از سبک گنبدهای هرمی سلجوقی پیروی می‌کند. ارزش تاریخی بنای ساختمان بسیار بالاست و آن را به قرن هفتم نسبت داده‌اند.

حیات مقبره مولانا.jpg
حیاط مجموعه موزه و مقبره مولانا

موزه مولانا

در قسمت داخلی مقبره مولانا، نمایشگاه‌هایی از نسخه‌های خطی قرآن، لباس‌های مولانا و... قرار دارد؛ اما به جز نمایشگاه درون مقبره، وقتی وارد حیاط آرامگاه شوید، اتاق‌هایی را می‌بینید که در هر یک از آن‌ها آثار مختلفی از صوفیان گردآوری شده است؛ مثلاً یکی از این اتاق‌ها به وسایل موسیقی و عبادت صوفیان اختصاص یافته و دیگری به ظروف آن‌ها. بنای این اتاق‌ها هم ارزش تاریخی دارد؛ موزه مولانا در طول تاریخ دوره‌های مرمت مختلفی را پشت سر گذاشته است.

حوض قدیمی موزه مولانا.jpg
حوض قدیمی آرامگاه مولانا

مساجد دیدنی قونیه

مردم ترکیه و گردشگران خارجی، قونیه را شهر شعر و مذهب می‌دانند. داستان قرار گرفتن مساجد در لیست جاهای دیدنی قونیه به دوران جنگ سلجوقیان و بیزانسی‌ها بر می‌گردد. بعد از شکست بیزانسی‌ها، سلجوقیان روم شهر قونیه را به پایتختی برگزیدند و سبک معماری خود را در آن وارد کردند.

 گرچه گردشگران ایرانی در کشور خودشان، نمونه‌های زیادی از معماری سلجوقی و اسلامی را دیده‌اند، اما مساجدی که در قونیه ساخته شده‌اند ویژگی‌هایی دارند که بازدید از آن‌ها را بر هر گردشگری واجب می‌کند. در ادامه، به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

مسجد اینجه مناره

مسجد اینجه مناره یا مسجد مناره باریک یکی از یادگارهای معماری سلجوقی در قونیه ترکیه است که نمایشگر تلفیقی جذاب از معماری‌های سلجوقی و اسلامی است. همان‌طور که انتظار می‌رود، تاریخ این مسجد هم به اواسط قرن هفتم مربوط است. گفته می‌شود این مسجد برای صاحب عطا، وزیر سرشناس سلجوقی، بنا شده است. مناره این مسجد غنی از هنر سنگ‌تراشی است و گفته می‌شود در گذشته ارتفاع بیشتری داشته که به دلیل رعد‌وبرق و گذر زمان، به مرور کوتاه‌تر شده است.

هنر سنگ‌تراشی این موزه دیدنی فقط به مناره‌اش محدود نیست، بلکه وقتی وارد ساختمان این مسجد می‌شوید، مجسمه‌های سنگی و چوبی بسیاری از دوران سلجوقی می‌بینید که از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارند؛ چراکه در دوران سلجوقی، قوانین اسلام برای مجسمه‌سازی انسان‌ها و حیوانات محدودیت‌هایی را قائل بودند و با این وجود در موزه اینچه مجسمه‌های مختلفی از شیر، انسان و پرندگان می‌بینیند.

  • ساعت بازدید از مسجد اینجه: 9:00 تا 17:00 در فصول سرد و 9:00 تا 18:40 در فصول گرم
  • قیمت بازدید از مسجد اینجه: 40 لیر
  • آدرس مسجد اینجه: بلوار علائدین، کوچه اینچه مناره

موقعیت مسجد اینچه منار در نقشه قونیه

cityscapes-wallpaper-preview.jpg
مسجد اینچه مناره در قونیه

مسجد شمس تبریزی

همه با شمس تبریزی، استاد عالی‌مقام مولانا که زندگی او را متحول کرد کم‌وبیش آشناییم. کمی آن‌طرف‌تر از آرامگاه مولانا، مسجدی وجود دارد که از لحاظ قدمت به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد. گفته‌ها و ناگفته‌های بسیاری درباره این مسجد وجود دارد اما چیزی که بیش از همه به اهمیت گردشگری آن افزوده است، آرامگاه شمس تبریزی در آن است که بازدیدکنندگان بسیاری دارد. در این باره که آیا شمس واقعاً در این مکان به خاک سپرده شده یا نه، بحث بسیار است؛ چرا که به جز شهر خوی و قونیه، در شهرهای افغانستان و پاکستان هم آرامگاه‌هایی منسوب به شمس تبریزی وجود دارد.

  • ساعت بازدید از مسجد شمس تبریز: 8:00 تا ساعاتی پس از اذان مغرب (بهترین زمان بازدید 8:00 تا 11:00)
  • قیمت ورود به مسجد شمس تبریزی: رایگان
  • آدرس مسجد شمس تبریزی: خیابان مولانا، خیابان هاتونیه، خیابان شمس تبریزی

موقعیت مسجد شمس تبریزی در نقشه قونیه

مسجد شمس.jpg
مسجد شمس
sems-i-tebrizi-tomb-mosque.jpg
مقبره منسوب به شمس تبریزی در قونیه

مسجد عزیزیه

عاشقان دنیای معماری نباید مسجد عزیزیه را از لیست جاهای دیدنی قونیه جا بندازند. این مسجد در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. گفته می‌شود دستور ساخت این مسجد، از سوی مصطفی پاشا (از سیاست‌مداران عثمانی) صادر شد. از آن‌جایی که مسجد عزیزیه در جریانات یک آتشسوزی آسیب دید، در سال 1867 میلادی یک دوره بازسازی را پشت‌سر گذاشت و به همین دلیل، تأثیرات زیادی از سبک معماری باروک پذیرفت.

جدا از مسجد عزیزیه، منطقه عزیزیه بسیاری از جاهای دیدنی قونیه را در خود جای داده است. بازار کوچک و قدیمی شهر قونیه در مرکز این شهر واقع شده است و از میدان مولانا تا تقاطع‌ مسیرهای باریک خیابان مولانا ادامه دارد. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، پرسه‌زدن و تماشای فروشگاه‌های فرش، پارچه و کارگاه‌های این بازار حالتان را تازه می‌کند.

  • ساعت بازدید از مسجد قونیه: 8:00 تا ساعاتی پس از اذان مغرب (بهترین زمان بازدید 8:00 تا 11:00)
  • قیمت ورود به مسجد قونیه: رایگان
  • آدرس مسجد قونیه: مرکز قونیه، خیابان مولانا، خیابان عزیزیه

موقعیت مسجد عزیزیه در نقشه قونیه

مسجد عزیزیه2.jpg
مسجد عزیزیه
درون عزیزیه.jpg
درون مسجد جامع عزیزیه 

مسجد سلیمیه قونیه

مسجد سلیمیه هم از معروف‌ترین جاذبه های قونیه است که در چند قدمی آرامگاه مولانا قرار گرفته است. جذابیت معماری مسجد که نیازی به توصیف ندارد؛ کافیست نگاهی به گنبد‌های کوچک و بزرگش در تصویر بیندازید. مسجد سلیمیه از نظر تاریخی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از عمر این مسجد حدود 4.5 قرن می‌گذرد و علت نام‌گذاری آن به سلیم دوم مربوط است. سلیم دوم زمانی که شاهزاده بود، دستور ساخت این مسجد را در سال 1566 میلادی صادر کرد و چند سال بعد، شاهکاری پدید آمد که برای همیشه در لیست جاهای دیدنی قونیه باقی ماند.

  • ساعت بازدید از مسجد سلیمیه: بین ساعات اذان و چند ساعت بعد از اذان مغرب
  • قیمت ورود به مسجد سلیمیه: رایگان
  • آدرس مسجد سلیمیه: منطقه عزیزیه در قونیه، خیابان مولانا

موقعیت مسجد سلیمیه در نقشه قونیه

مسجد سلیمیه.jpg
مسجد سلیمیه
معماری داخلی مسجد سلیمیه.jpg
نقوش گنبد مسجد سلیمیه

مسجد و موزه صاحب عطا

مسجد و موزه صاحب عطا دو گوهر در لیست جاهای دیدنی قونیه هستند که در سال‌های گذشته توجه کمتری به آن‌ها می‌شد؛ به‌طوری ‌که می‌توانستیم آن‌ها را از جمله جاذبه‌های کمترشناخته‌شده قونیه بدانیم. اما با گذشت سال‌ها، هر روز به محبوبیت آن‌ها افزوده شد. شاید یکی از دلایل اوج‌گیری محبوبیت آن، فاصله کمش با سایر جاذبه های گردشگری قونیه باشد.

تاریخ بنای این دو ساختمان به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد و دستور ساخت آن از صاحب عطا صادر شد. هنرهایی مثل فلزکاری، خطاطی و منبت‌کاری در این مسجد به اوج خودش می‌رسد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه سنگ قبرهای دوران سلجوقی است که به خانواده صاحب عطا تعلق دارد.

  • ساعت بازدید از مسجد و موزه صاحب عطا: 9:00 تا 17:00
  • قیمت ورود به مسجد و موزه صاحب عطا: رایگان
  • آدرس مسجد و موزه صاحب عطا: بخش جنوبی مرکز شهر قونیه، خیابان مدرسه سیرکالی

موقعیت موزه و مسجد صاحب عطا در نقشه قونیه

صاحب عطا.jpg
مسجد صاحب عطا
موزه صاحب عطا.jpg
موزه صاحب عطا

جاهای دیدنی علمی، فرهنگی و هنری قونیه

قونیه و بسیاری از شهرهای ترکیه در موقعیتی قرار گرفته‌اند که از دیرباز آن‌ها را به عنوان دروازه‌ای برای سفر به شرق و غرب دانسته‌اند. این موضوع باعث شده است که این شهر از نظر فرهنگی و هنری، از هر نقطه از جهان، تأثیری پذیرفته باشد. به همین دلیل، گردشگرانی که در شهرهای مختلف تور ترکیه شرکت می‌کنند، آثار مختلفی از امپراتوری روم و ایرانیان باستان ببینند.

در این قسمت از متن جاهای دیدنی قونیه، مواردی را معرفی می‌کنیم که تصویری تمام عیار از دنیای فرهنگ، هنر و علم قونیه برایتان ترسیم می‌کنند. بد نیست این را هم بدانید، برخی از جاذبه های قونیه را که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانند در دسته جاذبه‌های تاریخی قرار گیرند.

مدرسه کاراتای (موزه کاشی)

مدرسه کاراتای که در فارسی با نام‌های «قاراتای» و «قرطای» هم شناخته می‌شود یکی از آثار هنری و تاریخی بسیار مهم در قونیه است که حدود 800 سال قدمت دارد. دستور ساخت این مدرسه از سوی یکی از امیران سلجوقی به نام جلال‌الدین قرطای صادر شد و نامش بر این مدرسه ماندگار شد. بعد از مرمت ساختمان مدرسه کاراتای، آن را به یک گنجینه بی‌نظیر از آثار هنری کاشی و آجر لعابدار تبدیل کردند. به عنوان یک پیش‌زمینه تاریخی بد نیست اشاره کنیم که امپراتوری سلجوقی حدود 200 سال برپا بود و این مدرسه در سال‌های آخر این دوره از تاریخ ساخته شد.

برای کسانی که به معماری علاقه چندانی ندارند، شاید اینطور به نظر برسد که بازدید از این موزه جذابیت خاصی ندارد؛ اما نباید فراموش کرد که کاشی‌کاری مجلل سلجوقی در این مدرسه، شاهکاریست که کمتر کسی می‌تواند چشم از آن بردارد. جدا از نقش‌ونگارهای منظم گنبد، در گوشه‌وکنار این موزه کاشی‌هایی را می‌بینید که از دوره‌های مختلف تاریخ گرد‌آوری شده‌اند.

  • ساعت بازدید از مدرسه کاراتای: 9:00 تا 18:30
  • قیمت ورود به مدرسه کاراتای: 40 لیر
  • آدرس مدرسه کاراتای: منطقه سلچوکلو، خیابان آنکارا

موقعیت مدرسه کاراتای در نقشه قونیه

مدرسه کارتای.jpg
مدرسه کاراتای
مدرسه کاراتای.jpg
نقوش چشم‌نواز مدرسه کاراتای

موزه فرهنگ‌شناسی قونیه

بعد از بازدید از موزه باستان شناسی قونیه، کافیست چند دقیقه در امتداد خیابان صاحب عطا پیاده‌روی کنید تا به یکی از اعجاب‌برانگیزترین جاهای دیدنی قونیه برسید. موزه فرهنگ‌شناسی قونیه حدود 50 سال قدمت دارد و  کلکسیونی کم‌نظیر از آثار هنری قدیمی میردم ترکیه و وسایل زندگی روزمره آن‌ها است که از میانشان می‌توانیم به مواردی از قبیل: فرش‌های قرون 13 تا 15، لباس‌های محلی زنانه، روزنامه‌های قونیه، لوازم‌التحریر دوران عثمانیان و انواع سلاح اشاره کنیم.

  • ساعت بازدید از موزه فرهنگ‌شناسی قونیه: 9:00 تا 17:00
  • قیمت ورود به موزه فرهنگ‌شناسی قونیه: 5 لیر
  • آدرس موزه فرهنگ‌شناسی قونیه: مرکز شهر خیابان صاحب‌ عطا

موقعیت موزه فرهنگ شناسی در نقشه قونیه

موزه فرهنگ شناسی.jpg
موزه فرهنگ شناسی قونیه
موزه فرهنگ شناسی 2.jpg
نمونه‌ای از آثار موزه فرهنگ شناسی قونیه

مرکز علوم قونیه

اگر در بین جاهای دیدنی قونیه دنبال جایی هستید که در آن کمی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت فاصله بگیرید و در عین حال به تجربیات علمی‌تان بیفزایید، از مرکز علوم قونیه غافل نشوید. این مکان گردشگری، ضمن برخورداری از معماری جالب، یکی از مدرن‌ترین مراکز علوم و آسمان‌نماهای ترکیه است که دنیای علم نجوم را به بهترین شکل ممکن برای شما شرح می‌هد. این جای دیدنی قونیه از آن دسته جاذبه‌هاست که در بین کودکان و افراد کم سن‌وسال طرفداران زیادی دارد. لازم به ذکر است که در بین جاهای دیدنی قونیه، مرکز علوم کمترین فاصله را تا فرودگاه شهر دارد.

  • ساعت بازدید از مرکز علوم قونیه: 10:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به مرکز علوم قونیه: 7 لیر
  • آدرس مرکز علوم قونیه: شمال شرقی قونیه، جاده قونیه-کریکاله، نرسیده به جاده آنکارا، روبروی فرودگاه

 موقعیت مرکز علوم در نقشه قونیه

مرکز علوم قونیه.jpg
مرکز علوم قونیه
درون مرکز علوم قونیه.jpg
آثار نمایشی مرکز علوم قونیه

موزه پانوراما

موزه پاناروما از آن دسته از جاهای دیدنی قونیه است که به شما این امکان را می‌دهد در زمان سفر کنید و زندگی مردم قرن سیزدهم میلادی را ببینید. این موزه هر جزئیاتی را از طبقات اجتماعی، مشاغل و حتی شخصیت‌های مهم قرن‌های پیش به نمایش می‌گذارد. مثلاً یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه شرح سفر مولانا از بلخ به این شهر است.

پس از بازدید از این جای دیدنی قونیه، با حال‌وهوای شهرها، لباس رعیت و سلاطین و سربازان آشنا می‌شوید. اگر کسب اطلاعات درباره معماری قونیه برای شما مهم است، باید اشاره کنیم که در موزه پانوراما، ماکت‌های مختلفی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و شاهکارهای معماری قونیه به نمایش گذاشته شده است.

  • ساعت بازدید از موزه پانورامای قونیه: 9:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به موزه پانورامای قونیه: 6 لیر
  • آدرس موزه پانورامای قونیه: مرکز قونیه، خیابان اصلانلی کیشلا

موقعیت موزه پانوراما در نقشه قونیه

موزه پانوراما.jpg
ماکت‌هایی در موزه پانورامای قونیه
موزه پانوراما 2.jpg
تصویری از روزگاران کهن و زندگی مردم قونیه در آن دوران

جاهای دیدنی طبیعی قونیه

اگر گردش در موزه‌ها و محیط‌های بسته در قونیه برایتان تکراری شده و دنبال یک حس‌وحال تازه در این شهر می‌گردید، باید به فضای سبز شهری و طبیعی قونیه اشاره کنیم. اگر از شهر فاصله بگیرید و نگاهی به طبیعت زیبا و فضای سبز قونیه بیندازید. در این قسمت از مطلبِ جاذبه های قونیه، سعی کردیم جاهایی را معرفی کنیم که ضمن برخورداری از طبیعت زیبا، از نظر تاریخی هم ارزشمند باشند.

تپه علائدین

این تپه موقعیت قلعه قدیمی قونیه است که امروزه به یکی از بهترین جاهای دیدنی قونیه تبدیل شده است. بومیان و گردشگران برای تماشای گل‌های رنگارنگ، نوشیدن قهوه و لذت بردن از چشم‌اندازهای شهر به آن می‌آیند. از آنجایی که تپه قونیه در مرکز شهر است، دسترسی آسانی به بسیاری از جاهای دیدنی و هتل‌هاش شهر دارد. دقیقاً در جایی که سربالایی تپه شروع می‌شود، بناهای تاریخی به چشم می‌خورند.

بالای تپه تاریخی علائدین هم یک مسجد قدیمی با نام همین تپه وجود دارد که به خودی خود یکی از دیدنی های قونیه است. این مسجد در قرن سیزدهم ساخته شده و سقفی چوبی دارد که 42 ستون حملش می‌کنند. همچنین در نزدیکی آن چند مقبره مهم تاریخی وجود دارد.

  • ساعت بازدید از تپه علائدین: تمام ساعات روز
  • قیمت ورود به تپه علائدین: رایگان
  • آدرس تپه علائدین: مرکز شهر قونیه

موقعیت تپه علائدین در نقشه قونیه

تپه علائدین2.jpg
فضای سبز تپه علائدین
تپه علائدین.jpg
بناهای تاریخی تپه علائدین

روستای سیله

روستای سیله یکی از دیدنی های قونیه در شمال غربی این شهر است که از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی ارزش فراوانی دارد؛ به همین دلیل می‌توان این روستا را در ردیف مکان های گردشگری قونیه برای مردم محلی شهر و گردشگران خارجی قرار داد. از آنجایی که این روستا در مسیر جاده ابریشم بوده، فرهنگ‌های گوناگونی را در خود جای داده است، مثلاً در مراسم و مردم این روستا رگه‌های از فرهنگ یونانی و ایرانی دیده می‌شود.

پس از قدم زدن در خیابان‌های این روستا و تماشای معماری خانه‌های سنگی و سقف‌های چوبی آن، می‌توانید نگاهی هم به موزه سیله قونیه بیندازید. همچنین انواع آثار باستانی مثل غارها، دخمه‌ها، کلیسا، مسجد و پل در این روستا وجود دارد و برای تماشای تمام این دیدنی های قونیه باید خود را برای یک گردش یک‌روزه در سیله آماده کنید. این روستا حدوداً ده کیلومتر از مرکز شهر قونیه فاصله دارد که با استفاده از اتوبوس و تاکسی می‌توانید به آن برسید.

  • ساعت بازدید از روستای سیله: 24 ساعته
  • قیمت ورود به روستای سیله: رایگان
  • آدرس روستای سیله: 10 کیلومتری شمال غربی قونیه

موقعیت روستای سیله در نقشه قونیه

روستای سیله.jpg
 روستای سیله 
طبیعت روستای سیله.jpg
طبیعت روستای سیله

باغ پروانه قونیه

یکی از جدیدترین جاهای دیدنی قونیه باغ پروانه‌ها نام دارد که متشکل از یک محیط گنبدی شکل بزرگ است. در این جاذبه بیش از 20 هزار پروانه در آن زندگی می‌کنند. این پروانه‌ها محدود به یک یا دو گونه خاص نیستند، بلکه از سراسر جهان آورده شده‌اند و تنوعشان به بیش از 15 گونه می‌رسد. ساخت این جای دیدنی قونیه کمک کرد تا خانواده‌ها ضمن تماشای طبیعت زیبای این حشرات دوست‌داشتنی، اوقات لذت‌بخشی را برای کودکانشان فراهم کنند.

 در این مرکز گردشگری، یک موزه مخصوص کودکان هم وجود دارد که اطلاعات مفیدی از زندگی پروانه‌ها آموزش می‌دهد. خبر خوش اینجاست که باغ پروانه‌ها در مسیر مرکز شهر به روستای سیل قرار دارد، به همین دلیل با یک برنامه‌ریزی ساده می‌توانید ترکیبی از بهترین جاهای دیدنی قونیه را بچینید.

  • ساعت بازدید از باغ پروانه‌ها: 9:00 تا 17:00
  • قیمت ورود به باغ پروانه‌ها: نفری 25 لیر، ورود گروهی بالای 9 نفر، 15 لیر، ورود خانواده‌ها شامل بسته‌های تخفیف‌دار می‌شود.
  • آدرس باغ پروانه‌ها: شمال غربی قونیه، خیابان اسماعیل کایا

موقعیت باغ پروانه در نقشه قونیه

kelebek-2-ok-jpgadobergb.jpg
باغ پروانه در قونیه
konya-kelebek-muzesi.jpg
نمای داخلی باغ پروانه قونیه

جاهای دیدنی تاریخی قونیه

گرچه بیشتر مساجد معروف و خانقاه‌هایی که در قونیه هستند را می‌توانیم جاذبه تاریخی این شهر بدانیم، اما بازدید از این مراکز برای درک تاریخ غنی این شهر به تنهایی کافی نیستند و در کنار آن‌ها باید موزه‌ها را هم ببینیم. با خواندن این قسمت از متن جاهای دیدنی قونیه، ضمن آشنایی با بهترین جاذبه های تاریخی این شهر، درمی‌یابید که قونیه از دوره‌های بسیار دور، محلی برای زندگی انسان‌ها بوده است.

شهر باستانی چاتال هویوک

آثار تاریخی سلجوقیان، امپراتوری روم و دوران معاصر را که کنار بگذاریم و به روزگاران بسیار دورتر بازگردیم، باز هم آثار زندگی انسان‌ها را در بین جاهای دیدنی قونیه می‌بینیم. کافیست به شهر باستانی چاتال هویوک در 40 کیلومتری مرکز شهر قونیه برویم. آثار این مکان قدمتی 9 هزار ساله دارند و از نظر وسعت و تعداد اکتشافات، بسیاری از باستان‌شناسان این شهر را مهم‌ترین اثر از دوران نوسنگی می‌دانند.

در بازدید از چاتال هویوک آثاری از قبیل نقاشی، مجسمه، مقبره و دیواره‌های بسیاری از این شهر می‌بینید. ضمن اینکه باستان‌شناسان برای تصویرسازی بهتر خانه‌های آن دوران، نمونه‌هایی از معماری آن دوره را ساخته‌اند. اگر در فصل تابستان از این پایگاه دیدن کنید، ممکن است بتوانید نظاره‌گر نحوه کار و حفاری باستان‌شناسان باشید.

  • ساعت بازدید از شهر باستانی چاتال هویوک: 9:00 تا 17:00 (آخرین ورود 16:30)
  • قیمت بازدید از شهر باستانی چاتال هویوک: رایگان
  • آدرس شهر باستانی چاتال هویوک: 40 جاده ساراچ‌اوغلو، کیلومتری جنوب شرقی قونیه

موقعیت شهر باستانی چاتال هویوک در نقشه قونیه

چاتال هویوک.jpg
محوطه باستانی چاتال هویوک

موزه باستان شناسی قونیه

بیشتر موزه‌های باستان‌شناسی ترکیه در دهه گذشته نوسازی‌ شده‌اند، اما موزه باستان‌شناسی این شهر که اتفاقاً یکی از بهترین مکان های گردشگری قونیه است، به معنای واقعی یک موزه قدیمی است. اگر هدفتان از بازدید قونیه کندوکاو در تاریخ ترکیه است، تماشای ویترین‌های این موزه را از دست ندهید؛ چراکه هر لحظه ممکن است پروژه‌های بازسازی این موزه شروع شود و برای مدتی امکان بازدید از آن وجود نداشته باشد.

آثاری که در این موزه دیده می‌شود، شامل اکتشافات منطقه چاتال هویوک است؛ بنابراین بازدید از این موزه مکملی ایده‌آل بعد از بازدید از شهر باستانی چاتال هویوک است. به جز این آثار، در این موزه کلکسیونی بی‌نظیر از تابوت‌های سنگ‌تراشی شده رومی قرار دارد که هر هنردوستی را ساعت‌ها مجذوب خود می‌کند.

  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی قونیه: 9:00 تا 17:00
  • قیمت ورود به موزه باستان‌شناسی قونیه: رایگان
  • آدرس موزه باستان‌شناسی قونیه: جنوب تپه علائدین، محله صاحب ‌عطا، خیابان صاحب‌ عطا

موقعیت موزه باستان شناسی در نقشه قونیه

تابوت‌ های سنگی موزه باستان شناسیی.jpg
تابوت‌های سنگی رومی در موزه باستان شناسی قونیه

موزه آتاتورک

اگر فرصت کافی برای بازدید از همه گوشه‌کنارهای شهر را دارید، موزه آتاتورک را هم در ردیف مکان های گردشگری قونیه قرار دهید. این موزه یک خانه جمع‌وجور است که شهرداری قونیه به مصطفی کمال آتاتورک هدیه داده است که اسناد تاریخی آن در طبقه اول موجود و قابل مطالعه است.

 در طبقه دوم این موزه هم آثار ارزشمندی از وسایل شخصی آتاتورک برای بازدید هست. طبق نظرات گردشگران، نگهداری از این موزه آنقدر با دقت انجام شده است که همه جزئیات آن به بهترین شکل ممکن سالم باقی مانده‌اند؛ مثلاً برای ورود به این موزه به شما کاور کفش داده می‌شود تا کمترین آسیب به کف موزه برسد.

  • ساعت بازدید از موزه آتاتورک: 9:00 تا 17:00
  • قیمت ورود به موزه آتاتورک: رایگان
  • آدرس موزه آتاتورک: مرکز شهر قونیه، خیابان صاحب‌ عطا

موقعیت موزه آتاتورک در نقشه قونیه

ataturk-evi-muzesi-konya.jpg
موزه آتاتورک در قونیه

سخن آخر

با مطالعه این مطلب، تنوع جاهای دیدنی قونیه برایتان روشن شد. به دلیل فاصله نسبتاً کم قونیه با آنتالیا بسیاری از گردشگرانی که بدون تور آنتالیا به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از قونیه را هم در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. عده‌ای هم در روزهای خاصی مثل بزرگداشت مولانا و شب عرس، بازدید از جاهای دیدنی قونیه را تنها دلیل هدفشان برای بازدید از این شهر قرار می‌دهند. اگر تجربه بازدید از قونیه را داشته‌اید، می‌توانید با اشتراک‌گذاری دانسته‌هایتان در قسمت نظرات، به سایر کسانی که در شرف سفر به این شهر هستند کمک کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.