جاهای دیدنی چشمه؛ بهترین دیدنی های چشمه ترکیه + قیمت و عکس

4
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دیدنی هایی از طبیعت و تاریخ در چشمه ترکیه
27 فروردین 1402 07:00
0

اگر بخواهیم جاهای دیدنی چشمه را در دو موضوع خلاصه کنیم، باید به «تاریخ» و «طبیعت» اشاره کنیم؛ چراکه موقعیت جغرافیایی چشمه محصور در آب است و مسیرهای دریای اژه، آن را به یک شهر پر رفت‌وآمد در تاریخ تبدیل کرده بود؛ از طرفی، گیرایی طبیعت چشمه هم وصف نشدنی است. در دنیای امروز، اهمیت گردشگری در کنار اهمیت تجاری این شهر قرار گرفته است و جذابیت مکان های گردشگری چشمه، بسیاری از مردم را به خرید تور چشمه سوق می‌دهند.

در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند قرار است به سراغ معرفی بهترین جاهای دیدنی چشمه برویم تا با دسته‌بندی، معرفی و ارائه اطلاعات گردشگری آن‌ها، کار را برای مسافرانی راحت کنیم که در شرف سفر به این نقطه دیدنی از کره زمین هستند. همچنین قصد داریم ماجرای تاریخی هر یک از جاذبه‌های تاریخی چشمه را هم ضمیمه توضیحات کنیم تا با یک پیش‌زمینه عالی به آن‌ها سر بزنید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی چشمه

جاهای دیدنی چشمه عبارتند از کلیسای آیوس هارالامبوس، هتل و کاروانسرا و هتل کانونی، قلعه چشمه، دیوار آکواریومی، منطقه مارینا و سواحل چشمه. عموماً دیدنی های چشمه شامل سواحل و جاذبه‌های تاریخی می‌شود که بعضاً قدمت چندهزارساله دارند. اما عموماً هر شهری، جدا از جاهای دیدنی گوشه‌وکنارش، اماکنی دارد که حسابی سر زبان‌ها افتاده است و هر ساله هزاران هزار نفر از آن‌ها دیدن می‌کنند. اگر بخواهیم جاذبه‌های این قسمت را در خلاصه‌ترین حالت ممکن توصیف کنیم، باید بگوییم که هر یک از آن‌ها عجایب بسیاری از دنیای تاریخ و معماری را به نمایش می‌گذارند. در ادامه این جاذبه های چشمه را به تفصیل معرفی کرده‌ایم.

کلیسای آیوس هارالامبوس (St. Haralambos Church)

این کاخ در سال 1832 در چشمه ساخته شد و در زمان خودش بزرگترین و مهم‌ترین مرکز عبادت ارتدکس‌های یونانی بود. بعد از گذشت حدود 180 سال، شهرداری چشمه تصمیم گرفت عملیات بازسازی این مکان تاریخی را شروع کند؛ نتیجه این مرمت، فعالیت جدید کلیسای آیوس هارالامبوس به عنوان یک مرکز فرهنگی در سال 2012 بود. حال حدود یک دهه است که مراسم مختلفی از قبیل: سخنرانی، کنسرت، نمایشگاه و اجتماع‌ در این کلیسا انجام می‌شود که عموماً جنبه فرهنگی دارند.

اما چیزی که بیشتر از همه گردشگران را به این کلیسا جذب می‌کند، بقایای نقاشی‌های قدیمی، معماری کلیسا و ستون‌های منظمش است. البته ناگفته نماند که نظرات گردشگران نسبت به این کلیسا بسیار متفاوت است و عده‌ای معتقدند کیفیت مرمت این کلیسا چنگی به دل نمی‌زند. برخی هم می‌گویند این کلیسای دویست ساله، به دلیل برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها و حتی رویدادهایی مثل مسابقات شطرنج، ماهیت اصلی خود را به عنوان یک محل تاریخی و صد البته مذهبی، از دست داده است.

  • ساعت بازدید از کلیسای آیوس هارالامبوس: بسته به مراسم و شرایط متغیر است
  • قیمت بازدید از کلیسای آیوس هارالامبوس: رایگان
  • آدرس کلیسای آیوس هارالامبوس: مرکز چشمه، بلوار آتاتورک

موقعیت کلیسای آیوس هارالامبوس در نقشه

کلیسا.jpg
کلیسای آیوس هارالامبوس
ayios-haralambos-church.jpg
معماری داخل کلیسای آیوس هارالامبوس

هتل و کاروانسرای تاریخی کانونی

نگاه مختصری که به تاریخ چشمه بیاندازیم، درمی‌یابیم که این شهر همواره مورد توجه بازرگانان و مسافران خارجی بوده است؛ بنابراین در لیست بهترین جاهای دیدنی چشمه، می‌توانیم انتظار حداقل یک هتل یا کاروانسرای قدیمی را داشته باشیم. یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای این شهر، «کانونی» نام دارد که در نیمه اول قرن شانزدهم میلادی با هدف تأمین اسکان تاجران خارجی ساخته شد. بعد از گذشت سال‌ها، این کاروانسرا به یک هتل تبدیل شد و هم اکنون هم به این عنوان فعالیت دارد. این مکان تاریخی، دوره‌هایی از مرمت را پشت سر گذاشت و به یک هتل تبدیل شد تا علاوه بر اینکه یکی از جاهای دیدنی چشمه باشد، امکان اسکان گردشگران را هم فراهم کند. این هتل حدود 45 اتاق دارد و در خود امکانات تفریحی و خرید هم دارد.

  • ساعت بازدید از کاروانسرای کانونی: تمام ساعات روز
  • قیمت ورود به کاروانسرای کانونی: رایگان
  • آدرس کاروانسرای کانونی: خیابان 1015 چشمه

موقعیت هتل و کاروانسرای تاریخی کانونی

کاروانسرا.jpg
حیاط هتل و کاروانسرای قدیمی کانونی در چشمه

قلعه چشمه

قلعه چشمه در بندری با همین نام بنا شده است. متأسفانه اطلاعات دقیقی از تاریخ ساخت این قلعه در دسترس نیست؛ اما با توجه به سبک معماری و موقعیت قرارگیری، گمان می‌رود در قرن پانزدهم میلادی یا اوایل دوره عثمانی‌ها ساخته شده است. اما حقیقتی که بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد، اهمیت اقتصادی‌سیاسی چشمه برای فرمانروایان است. آن‌ها چنین قلعه‌هایی را می‌ساختند تا در دفع حمله‌ ونیزی‌ها و سایر دشمنان، دفاعی جانانه رقم بزنند. در طول جنگ روس‌ها و ترکیه در دهه 1770، قلعه چشمه آسیب‌هایی دید که با مرمت جبران شدند. حتی در طول تاریخ جنگ‌هایی هم بوده‌اند که در آن‌ها این قلعه به طور کامل ویران شد.

ماجراهای تاریخی قلعه را کنار بزنیم، دلایل دیگری هم می‌یابیم که با در نظر گرفتنشان بتوانیم این قلعه را بهترین جای دیدنی چشمه بنامیم. در اطراف این قلعه 11 هزارمتری، 6 برج قرار گرفته است و دیوارهای بلند و سنگی‌اش، تسخیر قلعه را غیرممکن می‌کند. در محوطه حیاط قلعه، توپ‌های قدیمی و مجسمه‌های مشاهیر ترکیه جلب توجه می‌کند و در قسمت‌های داخلی قلعه، ظروف قدیمی و سایر اشیایی که ارزش تاریخی دارند به چشم می‌خورد؛ درواقع موزه اصلی این شهر که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی چشمه‌ است هم در همین جاذبه قرار دارد، اما به دلیل اهمیتش، این موزه را جداگانه معرفی می‌کنیم.

  • ساعت بازدید از قلعه چشمه: تابستان‌وبهار 8:30 تا 19:30 و پاییز و زمستان 8:30 تا 17:30
  • قیمت ورود به قلعه چشمه: 18 لیر
  • آدرس قلعه چشمه: غرب چشمه، انتهای بلوار آتاتورک

موقعیت قلعه چشمه در نقشه

10020s000000i6cvc7AC6.jpg
نمای بیرونی قلعه چشمه 
dsc-3921-largejpg.jpg
محوطه روباز قلعه چشمه

خانه دیوار آکواریومی

از خاص‌ترین جاهای دیدنی چشمه که طراحی جالب و خلاقانه‌ای دارد، خانه دیوار آکواریومی است. این شاهکار آنقدر سرزبان‌ها افتاده است که تقریباً همه مردم شهر چشمه و خارجی‌هایی که به آن سفر می‌کنند، از آن دیدن کرده‌اند. ماجرای ساخت این ویلا از آنجایی شروع شد که مهندس و تاجری خوش‌ذوق به نام محمت علی کوگچوغلو، تصمیم گرفت به جای دیوارهای ویلایش، آکواریومی به طول 17 متر حصار کند. این آکواریوم از آب دریا تغذیه می‌شود و صدها ماهی در آن شنا می‌کنند.

  • ساعت بازدید از خانه دیوار آکواریومی: 24 ساعته
  • قیمت بازید از خانه دیوارآکواریومی: رایگان
  • آدرس خانه دیوار آکواریومی: غرب چشمه، جاده هولوسی اوزتن، خیابان 1136

موقعیت خانه دیوارهای آکواریومی

20cd1d07b8ddcdf2304976e9e5a4cffd.jpg
خانه دیوار آکواریومی

موزه باستان شناسی چشمه

گفتیم که قلعه چشمه مهم‌ترین موزه شهر را در خود دارد. اولین باری که این موزه درهای خود را باز کرد، آثاری از استانبول را به نمایش می‌گذاشت که اغلب تسلیحات قدیمی بودند. موزه مذکور از سال 1965 تا 1984 از مکان های دیدنی چشمه بود تا اینکه فرسایش آثارش به دلیل رطوبت بالا سرعت گرفتند و مسئولین، به ناچار آن‌ها را به سایر موزه‌های ازمیر انتقال دادند؛ سپس این موزه تغییر ماهیت داد و تا امروز، کلکسیونی کم‌نظیر از آثار باستانی را به نمایش می‌گذارد.

آثار باستانی این موزه یک گنجینه به تمام معنا از دوره‌های مختلف می‌شوند که شامل: آثار کشف شده از منطقه باستانی بندر اریترای، آثار عصر برنز شهر چشمه و انواع سکه می‌شود؛ همچین اشیاء و وسایل قدیمی مثل، چراغ‌های مختلف، مجسمه‌های سنگی یا سفالی و ظروف شیشه‌ای در کنارشان دیده می‌شود که با مطالعه اطلاعات هر یک از این آثار با تاریخ چشمه کاملاً آشنا خواهید شد. در میان آثار این موزه، یک کلکسیون بسیار می‌درخشد و آن، ظروف آمفورایی است که به ترتیب تاریخی کنار هم چیده شده‌اند. یونانی‌ها از این ظروف برای انتقال و نگهداری روغن و سایر مایعات استفاده می‌کردند.

  • ساعت بازدید از موزه باستان شناسی چشمه: 8:30 تا 19:30 و پاییز و زمستان 8:30 تا 17:30
  • قیمت ورود به موزه باستان شناسی چشمه: 18 لیر
  • آدرس موزه باستان شناسی چشمه: غرب چشمه، انتهای بلوار آتاتورک

موقعیت موزه باستان شناسی چشمه

Çeşme-Izmir-21-copy.jpg
موزه باستان شناسی چشمه 

منطقه مارینا

در لیست جاهای دیدنی چشمه، چشمه مارینا هم شهرت قابل توجهی دارد. مارینا یک دهکده بندری به شمار می‌رود و موقعیت طبیعی آن طوری است که کشتی‌ها و قایق‌های بسیاری در آن پهلو می‌گیرند. هر یک از کوچه‌پس‌کوچه‌های مارینا، از دیدنی‌های چشمه محسوب می‌شوند. در این منطقه کافه و رستوران‌های بزرگ و کوچکی را میبینید که بد نیست بعد از پیاده‌روی و عکاسی، سری هم به آن‌ها بزنید. این را هم بگوییم که با چند قدم پیاده‌روی می‌توانید از مارینا به قلعه چشمه دسترسی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از منطقه مارینا: تمام ساعات روز
  • قیمت ورود به منطقه مارینا: رایگان
  • آدرس منطقه مارینا: غرب خیابان 1016، خیابان آتادا

موقعیت منطقه مارینا در چشمه

چشمه مارینا.jpg
منطقه مارینا در چشمه

سواحل چشمه

فرقی نمی‌کند که سفرتان به چشمه مجردی است یا خانوادگی، در هر صورت سواحل یکی از جاهای دیدنی چشمه است که خواه‌ناخواه به آن می‌روید. هرچند در شهرهای ساحلی، معمولاً «تفریحات» و «سواحل» بهترین مراعات نظیر هم هستند. اما نباید فراموش کنیم که خوش‌ترکیب بودن سواحل دریای اژه، آن‌ها را در لیست دیدنی های چشمه گنجانده است. هرچند قدم به قدم شهر چشمه، به ساحل دسترسی دارید، اما بد نیست اشاره کنیم که سواحل زیر از نظر جذب مشتریان تور ترکیه، حسابی خوش درخشیده‌اند و بهتر است در سفرتان به چشمه نگاهی هم به آن‌ها بیندازید.

ساحل ایلیجا (Ilica Plaji)

ساحل ایلیجا یکی تعریفی‌ترین و نزدیک‌ترین سواحل به چشمه است که در حریم شهر آلاچاتی واقع شده است. طول ساحل ایلیجا حدود 2 کیلومتر است که سرتاسر از شن‌های سفید پوشیده شده است. طبیعت بهاری این ساحل بسیار مشهور است و در روزهای مختلف سال، بسیاری برای انجام تفریحاتی مثل موج‌سواری، به ایلیجا می‌آیند؛ اما اگر از جذابیت تفریحی این ساحل فاصله بگیریم و دیدنی های چشمه در آن را بررسی کنیم، ویژگی‌های بسیاری را خواهیم یافت.

شهرت این ساحل از چند نظر دلیل قانع کننده دارد: اول اینکه در کنار ساحل ایلیجا، ارتفاعات سرسبزی وجود دارد که ترکیبی زیبا از دریای تمیز و درختان پدید آورده است؛ دوم آنکه وسعت و طول این ساحل به اندازه‌ای هست که منظره و امکاناتی را پیدا کنید که با سلیقه‌تان سازگار است؛ سوم، ساحل ایلیجا امکانات رایگانی مثل دوش و رختکن دارد که کار گردشگران را بسیار آسان می‌کند.

  • ساعت بازدید از ساحل ایلیجا: 24 ساعته
  • قیمت ورود از ساحل ایلیجا: رایگان (هزینه پارکینگ ممکن است تا حتی 60 لیر یا بیشتر هم گرفته شود)
  • آدرس ساحل ایلیجا: دو کیلومتری شرق چشمه، خیابان 5221

موقعیت ساحل ایلیجا در چشمه

ایلیجا.jpg
 ساحل ایلیجا

ساحل آلتینکوم در چشمه (Cesme Altınkum Beach)

نام این ساحل حاکی از آن است که رنگ شن‌هایش همه را به یاد طلا می‌اندازد. درخشش قطرات آب و رنگ زرین شن‌های این ساحل در برخورد با نور آفتاب وصف نشدنی است. به دلیل آنکه ساحل آتینکوم از بادهای شمالی جدا افتاده و روبه‌رویش دریای آزاد است، نسبت به بسیاری از جاذبه های گردشگری چشمه و سواحل آن، دمای کمتری دارد.

اگر در فصول گرم سال از چشمه دیدن می‌کنید و به دنبال یک ساحل خنک‌تر می‌گردید، شیرجه زدن در این ساحل را فراموش نکنید. باید اشاره کنیم که این ساحل نسبت به سایر جاذبه های گردشگری چشمه، فاصله بیشتری از شهر دارد، به طوری که برای رسیدن از مرکز شهر به آن باید حدود 10 کیلومتر به سمت جنوب بروید. البته اگر سفرتان به چشمه شامل جهانگردی با خودرو شخصی هم می‌شود، دسترسی به ساحل آلتینکوم دشوار نخواهد بود.

  • ساعت بازدید از ساحل آلتینکوم: 24 ساعته
  • قیمت ورود به ساحل آلتینکوم: رایگان
  • آدرس ساحل آلتینکوم: جنوب غربی چشمه (10 کیلومتری مرکز شهر)

موقعیت ساحل آلتینکوم در نقشه

Cesme Altınkum Beach.jpg
آب‌های بلورین ساحل آلتینکوم در چشمه

ساحل ماوی کوی در چشمه (Mavi koy)

این ساحل یکی از جاهای دیدنی بکر و نزدیک چشمه است که در جزیره‌ای نزدیک به چشمه واقع شده است و از مناطق بکر چشمه محسوب می‌شود. در توصیف مناظر دیدنی ساحل ماوی کوی کافیست اشاره کنیم که آب‌های این ساحل آنقدر شفاف هستند که بسیاری از گردشگران، آن را آکواریومی می‌دانند که به دست طبیعت شکل گرفته است.

 با در نظر گرفتن این تعاریف، می‌توانیم این ساحل را در ردیف بهترین جاذبه های گردشگری چشمه در طبیعت قرار دهیم. اگر در آب‌های ساحل ماوی کوی شیرجه بزنید، به راحتی می‌توانید دنیای زندگی موجودات زیر آب را تماشا کنید. اگر هم در تورهای آبی این ساحل شرکت کنید می‌توانید به بکرترین جاهای طبیعت این منطقه دسترسی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از ساحل ماوی کوی: بستگی به تور مورد نظر دارد
  • آدرس ساحل ماوی کوی: 30 کیلومتری شمال شرق چشمه (از مسیر دریایی)

موقعیت ساحل ماوی کوی در نقشه

IMG_20190725_152718.jpg
ساحل ماوی کوی در چشمه

سخن آخر

در این متن انواع مختلفی از دیدنی های چشمه را دسته‌بندی و معرفی کردیم. حال که با مکان های دیدنی چشمه آشنا شدید، بد نیست برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. چون همان‌طور که در این لیست مشاهده کردید، بسیاری از جاهای دیدنی چشمه از هم فاصله دارند و رفت‌وآمد به آن‌ها نیاز به اولویت‌بندی و زمان‌بندی دقیق دارد. همچنین نیاز دارید با سیستم حمل‌ونقل و نحوه اقامت در این شهر آشنا باشید؛ برای پیدا کردن بهترین راه و زمان برای بازدید از جاهای دیدنی چشمه، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای سفر به چشمه را مطالعه کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.