شهر کوتور مونته نگرو، جواهری در شرق اروپا

4.6
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اینجا به نگین درخشان شرق اروپا معروف است! +تصاویر
05 مهر 1397 10:00
0

شاید کشور زیبای مونته نگرو که با نام «جواهر دریای آدریاتیک» شناخته می‌شود، مساحت خیلی زیادی نداشته باشد اما با کوه‌های مرتفعی مانند کوه بوبتوف کوک (Bobotov Kuk) با ارتفاع ۲۵۲۲ متر از سطح دریا و دریاچه‌های بزرگی مانند دریاچه اسکادار (Lake Skadar) با مساحت ۳۷۰ کیلومتر مربع و دره‌های عمیقی مانند دره رودخانه تارا (Tara River Canyon) که عمقی بیش از یک کیلومتر دارد، همه‌ی جاذبه‌های طبیعی را یکجا در خود جای داده است. جواهر شرق اروپا، مونته نگرو ترکیبی از اروپای مدرن و سنتی است و هر آنچه از یک کشور زیبا و توریستی که در عین حال آرام باشد، انتظار دارید را می‌توانید در این کشور زیبای کوچک پیدا کنید. مونته نگرو در حال تلاش برای پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا است و سعی دارد سیستم خود را مدرنیزه کند تا در میان کشورهای اروپایی جایی برای خود پیدا کند.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

کوتور (Kotor) شهری ساحلی است که در حاشیه‌ی دریا و دامنه‌ی کوه ساخته شده است. خلیج بوکا کوتورسکا (Boka Kotorska) که شهر در امتداد آن ساخته شده است شکلی شبیه کوسه دارد. کوتور را می‌توان زیباترین شهر مونته نگرو با ساختمان‌های قدیمی و زیبایش دانست، شهری که به افسانه‌های ملوانان و تاجران پر زرق و برقش معروف است. اخیرا دیوار تاریخی شهر کوتور که در شرق «cephalofoil» و در سایه کوه لوکن (Lovcen) قرار دارد در یونسکو به عنوان اثری ملی و جهانی ثبت شده است. راه‌های زیادی برای رسیدن به این منطقه‌ی زیبا وجود دارد، برای مثال می‌توانید از طریق فرودگاه کیلیپی (Cilipi Airport) در شهر دوبرنیک (Dubrovnik) کشور کرواسی که در ۷۰ کیلومتری مونته نگرو واقع شده است به این شهر زیبا برسید.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

اقامت در خانه‌هایی به سبک قدیم

می‌توانید برای اقامت خود در این شهر زیبا، یکی از ویلاهای تاریخی شهر را انتخاب و اقامت کنید. معماری خانه‌ها و سبک شهرسازی در کوتور بیشتر شبیه به شهرسازی ونیزی است و دیوارهای خانه‌ها اغلب سنگی و ضخیم و سقف خانه‌ها به رنگ عسلی یا آجری هستند. سقف‌های شیروانی خانه‌ها که با رنگ‌های روشن و شادی رنگ آمیزی شده‌اند و پنجره‌های بزرگ خانه‌ها، همه و همه منظره‌ای است که این شهر را تبدیل به زیباترین شهر در کشور کوچک مونته نگرو، جواهر شرق اروپا کرده است.

در یک روز صاف و آفتابی می‌توانید ایتالیا را از هر نقطه‌ای در خط ساحلی جنوبی مونته نگرو ببینید.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

در ادامه‌ی بازدید از جواهر شرق اروپا می‌توانید به روستای زیبای پراست (Perast) بروید و مهمان خانه‌های ساحلی زیبا و قصرهای کوچکی باشید که از دور در کنار کلیساهای زیبای شهر مانند اثری هنری به چشم می‌آیند. کلیسای زیبای این منطقه و دو جزیره‌ی کوچکی که یکی از آن‌ها، ساخته‌ی دست انسان است شما را مبهوت خود خواهد کرد.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

کلیسایی در میان خلیج

داستان ساخت این جزیره و کلیسایی که به اسم بانوی ما (our lady) شناخته شده است، بسیار جالب است. در سال ۱۴۵۲ دو ماهیگیر جوان تصمیم گرفتند کلیسایی را برای عبادتگاه ماهیگیران این منطقه بسازند تا به کار و کسب آنان رونق بخشد اما در این منطقه، جزیره‌ای وجود نداشت بنابراین باید ابتدا جزیره‌ای می‌ساختند و بعد روی آن کلیسای خود را بنا می‌کردند. ماموریت ساخت این کلیسا بیش از ۲۰۰ سال به طول انجامید تا کلیسای جامع «Our Lady of the Rocks» به اتمام برسد.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

خرید در فروشگاه‌هایی لوکس

جالب است بدانید پراست محبوب سلبریتی‌هایی مانند کاترین زتاجونز و همسرش مایکل داگلاس است که اغلب تعطیلات خود را در این منطقه آرام می‌گذرانند. اگر مانند سلبریتی‌هایی که نامشان را آوردیم قدرت خرید ملک و خانه را در این جواهر شرق اروپا دارید پس حتما از معاملات و خرید و فروش‌های خود در این منطقه راضی خواهید بود.

شهر کوتور مونته نگروشهر کوتور مونته نگرو

البته پیشنهاد نمی‌کنیم که در این منطقه خانه یا ویلا بخرید اما می‌توانید از وعده‌های غذایی خوشمزه و دریایی تازه‌ای که با ماهی تن تازه و روغن زیتون طبیعی منطقه پخته می‌شود لذت ببرید و این غذا را در رستوران دریایی زیبای «Konoba Skolji» نوش جان کنید. می‌توانید از موزه‌ی «maritime» هم در این شهر زیبا دیدن کنید.

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که با قایق به بازدید کلیسا بروید. البته که گشت و گذار در کوچه‌ و خیابان‌های شهر کوتور برای غرق شدن در دل تاریخ هم بسیار مناسب است. هیچ خودرویی اجازه‌ی تردد در قسمت داخلی دیوار تاریخی و خیابان و کوچه‌های این بافت قدیمی را ندارد و خیابان‌های تاریخی شهر همگی با سنگ آهک از دوران قدیم سنگ فرش شده است.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

در ادامه‌ی بازدید از جواهر شرق اروپا، بهتر است سری به شمال این کشور و روستای زیبای «Prcanj» بزنید، جایی که لرد بایرون، شاعر مشهور انگلیسی از عشق خود به دختر محلی از اهالی این روستا شعرهای زیبایی سروده است. می‌توانید برای گشت و گذار در این منطقه از دوچرخه استفاده کنید و در امتداد خلیج زیبای مونته نگرو دوچرخه سواری کنید و هر زمان خسته شدید در شیب ملایم تپه‌های سرسبز این منطقه استراحت کنید.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

خلیجی که خدا برای زیبایی آن یک روز وقت گذاشت

اهالی مونته نگرو عقیده جالبی درباره‌ی کشور خودشان دارند، آن‌ها می‌گویند: «خداوند شش روز کامل را صرف آفرینش زمین کرده است و روز هفتم را فقط به آفرینش خلیج کوتور پرداخته است.» همین عقیده کافی است تا شما دریابید چقدر خلیج کوتور زیبا است و شاید جایی است که باعث شده مونته نگرو لقب جواهر شرق اروپا را از آن خود کند.

بازدید از جواهر شرق اروپا فقط به دیدن آثار تاریخی و گشت و گذار در شهرهای زیبای آن محدود نمی‌شود، بهتر است به بازدید از پارک ملی دورمیتور (Durmitor) که در اطراف روستای کوهستانی زابلجک (Zabljak) واقع شده است نیز بروید. این پارک جنگلی با دارای بودن جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های زیبا، بهشتی برای دوستداران طبیعت محسوب می‌شود. پارک ملی دورمیتور در رشته کوه‌های آلپ واقع شده است و قله‌های مرتفعی دارد که یخچال‌های طبیعی این منطقه، منظره‌ای فوق العاده را به نمایش می‌گذارد. از قله‌های مرتفع پارک ملی دورمیتور ۱۸ دریاچه که سرچشمه آن‌ها یخچال‌های طبیعی است جاری شده است و دومین دره عمیق دنیا به نام دره رود تارا با ۱۳۰۰ متر ارتفاع عمودی در این پارک ملی قرار دارد. اگر در زمستان به جواهر شرق اروپا سفر می‌کنید حتما تفریحات زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد را فراموش نکنید و اگر در تابستان برنامه سفر دارید، قایقرانی و آفرود در رودهای موجا و کوهنوردی در دامنه‌ی آلپ را در برنامه خود قرار دهید.

حیات وحش این پارک بیش از ۱۶۳ گونه جانوری را در خود جای داده است. از پرندگان و پستاندارانی مانند گراز وحشی تا خرس قهوه‌ای در این پارک ملی زندگی می‌کنند. امتداد رود دانوب در این پارک زیبا شما را حیرت زده خواهد کرد و منظره دیدن ماهی‌های سالمون نقره‌ای که خلاف جهت آب حرکت می‌کنند هم بسیار جالب است.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

بهتر است بعد از بازدید از پارک ملی دورمیتور، قایقرانی روی دریاچه اسکادار (Skadar) را فراموش نکنید. با قایقرانی در این دریاچه‌ی آرام، سکوت و آرامش و لذت بردن از صدای پرندگان را تجربه خواهید کرد که بی نظیر است و باعث می‌شود سفر به جواهر شرق اروپا، مونته نگرو را برای شما بی‌بدیل سازد. نکته‌ی جالبی که درباره‌ی دریاچه‌ی زیبای اسکادار باید بدانید این است که این دریاچه در مرز مشترک مونته نگرو و آلبانی واقع شده است و مساحتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع دارد که دو سوم آن در مونته نگرو و مابقی در آلبانی واقع شده و پناهگاهی برای انواع پرندگان و گونه‌های حیوانی محسوب می‌شود.

سفر به مونته نگرو، جواهر شرق اروپا، سفری خاطره انگیز برای شما خواهد بود که در کشوری کوچک هر آنچه را انتظار دارید ببینید، کشوری آرام با شهرهای کوچک و دلپذیر که در شرق اروپا می درخشد و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی که دارد سالانه توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند.

شهر کوتور مونته نگرو

شهر کوتور مونته نگرو

منبع: scmp.com