بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با آرامش‌بخش‌ترین نقطه‌ی کشور جزیره‌ها آشنا شوید! +تصاویر
22 تیر 1398 10:00
0

کرابی (Krabi) آرامش بخش‌ترین قسمت در سرتاسر تایلند است؛ استانی که خیره کننده‌ترین مناظری که بتوانید تصور کنید را دارد. سواحل سفیدِ زیبایی که کیلومترها ادامه دارد، جنگل و بیش از ۲۰۰ جزیره در نزدیکی ساحل. کرابی، یک منطقه‌ی وسیع را پوشش می‌دهد، در نتیجه دیدنِ بسیاری از این جاذبه‌ها، به یک سفر درست و حسابی نیاز دارد، اما وقتی به هر جا نگاه می‌کنید، چیزی جز زیبایی نمی‌بینید، سختی‌های طول سفر رنگ می‌بازند.

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، حدفاصل ماه‌های نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین) است، چرا که هوا در جنوب تایلند می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد و از طرفی با وجود جاهای بسیاری که حالا دیگر در تمام طول سال، باز هستند، بالاخره کارهایی برای انجام دادن و جاهایی برای دیدن پیدا خواهید کرد، پس اگر زمان دیگری از سال را هم برای سفر به کرابی انتخاب کنید، باز هم به شما خوش می‌گذرد.

فرودگاه کرابی، نسبت به قبل، مسیرها و پروازهای متنوع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد، پس بجنبید و ببینید که بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابی انجام بدهید، چیست؟!

  • از همه چیز فرار کنید و به دل سواحل Railay و غارها پناه ببرید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

ساحل رِی‌لِی، به شکل بالقوه جذاب‌ترین ساحل تایلند است که تنها با قایق و با گذر از صخره‌های بزرگی که در طرفین آن قرار دارد و آن را از سرزمین اصلی جدا کرده، قابل دسترسی است. در اینجا می‌توانید ماسه‌های سفید خیره کننده، مناظری نفس گیر و زیبا و صخره‌های آهکی فوق العاده‌ای را پیدا کنید. وقتی به ساحل رِی‌لِی برسید، نه جاده‌ای می‌بینید و نه ماشینی و این به خاطر موقعیت جدا افتاده آن است؛ فقط چند قایق دُم بلند و رستوران و بار هست که می‌توانید بعد از ظهر خود را در آنها بگذرانید. اگر واقعا می‌خواهید از دنیا و ماجراهایش جدا شوید و آزادی و آرامش مطلق را حس کنید، جای درستی آمده‌اید.

از تورهای یک روزه صخره نوردی در ساحل رِی‌لِی غافل نشوید (به انضمام سرویس رفت و برگشت از درب هتل و مربی و راهنمای حرفه‌ای).

 

  • زیبایی های بی نظیر پارک جنگلی (Thung Teao Forest Natural Park) را ببینید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

پارک جنگلی و طبیعی تانگ تیائو، جایگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است؛ منطقه‌ای پر از زیبایی‌های فوق العاده، که تالاب و چشمه خاص و زیبای کریستال را نیز در خود جای داده است. آب این منطقه، که به نام "استخر اِمِرالد" هم شناخته می‌شود، به شکل طبیعی، گرم و کاملا زلال است، طوری که می‌توانید در آن شنا کنید و ضمن تحسین کردن آبشارهای زیبای آن، خود را در دنیای دیگری حس کنید. همزمان که از آب‌های زیبای پارک جنگلی لذت می‌برید، حواستان به پرنده‌ای به نام پیتا گورنی (Pita Gurney) هم باشد، شاید بتوانید آن را ببینید؛ پرنده‌ای که تصور می‌شد نسل آن منقرض شده اما اخیرا چند نمونه از آنها در سطح پارک دیده شده است.

 

  • از معبدی که در یک غار، در (Wat Tham Sua) قرار دارد، بازدید کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

یکی از عجایب طبیعی تایلند که بی شک ارزش دیدن دارد، همین شبکه‌ی غارهاست که در دل جنگل قرار دارد و خانه‌ی بسیاری از راهبانی است که در اینجا به زندگی و عبادت مشغولند. افسانه‌ها می‌گویند که در ابتدا یک ببر در این غار زندگی می‌کرده که نام این غار هم در اصل از همینجا الهام گرفته شده است. می توانید در این غارها جست و جو کنید و آثار یادگاریِ بعضا مقدس و چیزهای جالب زیادی را ببینید. وقتی که در آن حوالی هستید، حتما مطمئن شوید که جای پای بودا را ببینید؛ یک پلکان ۱۲۳۷ پله‌ای رو به بالای کوه که بالا رفتن از آن اصلا کار راحتی نیست، اما وقتی که به بالا برسید، پاداشتان یک منظره ۳۶۰ درجه بر فراز دریای آندامان و جزیره‌های زیبایی است که در سطح آن قرار دارد.

 

  • (Khao Khanab Nam)، شاخصه‌های مهم کرابی را از قلم نیندازید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

کوه‌های(Khao Khanab Nam)، معروف‌ترین نقاط شاخص در کرابی هستند که در دو سوی رودخانه قرار گرفته‌اند و شگفتی طبیعت به حساب می‌آیند. این دو کوه، بر روی مجموعه‌ی بزرگی از غارها قرار گرفته‌اند که استالاگمیت و استالاکتیت‌های زیادی دارند، ضمنا حجم زیادی از استخوان‌های انسان در آنها هست که می‌تواند مربوط به افرادی باشد که در جریان سیل، در اینجا گیر افتاده بودند. امکان بالا رفتن از یکی از این کوه‌ها وجود دارد، که اتفاقا این کار، فرصت بی نظیری برای عکاسی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

  • با قدم زدن در شهر کرابی (Krabi Town)، به گذشته سفر کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

بر خلاف بسیاری از جاها که در تعطیلات به دیدن آن می‌روید، شهر کرابی با همه جا فرق می‌کند، چون با اینکه هنوز هم گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری دارد، اما اصلا سعی نمی‌کند که ناز ‌آنها را بکشد و به میل آنها، خودش را تغییر بدهد و اساسا طوری مدیریت می‌شود که همه چیز، حس و حال محلی خود را حفظ کند. رودخانه‌ای که از میان شهر می‌گذرد، همیشه پر است از قایق‌های ماهیگیری که صید روزانه‌شان را برای رستوران‌ها آورده‌اند. در مجموع این شهر، با انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی، حس بسیار خوبی دارد و دیدنِ آن، به هر کسی که می‌خواهد حس و حال حاکم بر تایلند را به معنای واقعی بچشد، توصیه می‌شود.

 

  • عجایب زمین شناسی در (Susan Hoi) را فراموش نکنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

زمانی در حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون سال قبل، رسوبات آهکی در آب‌های اطراف، روی پهنه‌ی ممتد و وسیعی از گورستان صدف‌های فسیلی را پوشاندند و آنها را به صخره‌هایی سخت تبدیل کردند. این تنها یکی از سه گورستان مشابه و بزرگ صدف‌ها است که تا به امروز در کل دنیا کشف شده است. اگر به زمین شناسی علاقه دارید، تا وقتی که در کرابی هستید، باید این منطقه را ببینید. یک معبد چینی و جنگل‌های مانگرو هم در این منطقه وجود دارد که بازدید از انها، خالی از لطف نیست.

 

  • از بازار شبانه (Night market) خرید کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

شهر کرابی، درست مثل سایر شهرهای بزرگ تایلند، بازار شب دارد. این بازار بعد از ظهرِ هر جمعه تا یک شنبه برقرار است و حیف است که در کرابی باشید و سری به آنجا نزنید. علاوه بر سوغاتی‌های جور واجور که توسط فروشندگان محلی فروخته می‌شود، بیش از ۷۰ غرفه غذا و خوراکی در این بازار وجود دارد. گاهی اوقات بچه مدرسه‌ای‌های همان منطقه، برنامه‌هایی اجرا می‌کنند تا برای مدرسه خودشان یا کمک به سایر خیریه‌ها، پولی جمع کنند. یک غرفه خوراکی خاص وجود دارد که بدون شک باید به آن توجه کرده و بستنیِ نارگیل آن را امتحان کنید. غرفه‌های دیگری هم هستند که چیزهای مشابهی می‌فروشند، اما بستنی این غرفه، به خاطر طعم بی عیب و نقص و بی نظیر آن بسیار معروف است.

 

  • پناهگاه فیل‌ها را ببینید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

از پناهگاه فیل‌های کرابی دیدن کنید تا بفهیمد که چرا هرگز و هرگز نباید سوار یکی از آنها بشوید (اگرچه که متاسفانه، فیل سواری در سرتاسر کرابی رایج است و به گردشگران پیشنهاد می‌شود). در اینجا به خوبی به فیل‌ها رسیدگی می‌شود و آنها هم رفتار مناسبی دارند و احتمالا از دیدن محیط دوستانه و گرم پناهگاه، شگفت زده خواهید شد. شما می‌توانید در پروسه غذا دادن به فیل‌ها و شستن و قدم زدن با آنها شرکت کنید.

 

  • از معبد (Wat Kaew Temple) دیدن کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

وات کائو، معبدی است که در مرکز شهر کرابی واقع شده و شاید بزرگ‌ترین معبد نباشد، اما دیوارها و فضای داخلی آن، تزئینات بسیار زیبایی دارد؛ دیوارها با رنگ‌ آبی رنگ آمیزی شده‌اند و نقاشی‌های بودایی مختلفی بر آنها کشیده شده است. در انتهای معبد، یک بودای طلایی بزرگ وجود دارد که نقطه عطف معبد به حساب می‌آید. بیرونِ آن هم غرفه‌های خوراکی بسیاری هست، به همراه فروشندگانی که در پی فروختن چیزهای عجیب و غریب و انواع طلسم‌ها هستند.

 

  • یک بعد از ظهر را با صخره نوردی بگذرانید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

صخره‌نوردان از سراسر جهان، به کرابی می‌آیند تا خودشان را در رویارویی با صخره‌های آهکی فراوانی که در این منطقه وجود دارد، به چالش بکشند. کلاس‌های مختلفی، برای صخره نوردان مبتدی برگزار می‌شود؛ جایی که می‌توانند صخره نوردی را به شکل یک ورزش تمرین کنند. برای مبتدیان، این روش، بسیار امن‌تر است، که در ابتدا کار را با قلاب‌های ثابت شده در صخره و طناب‌هایی که از آنها رد شده شروع کنند، زیرا به این ترتیب، به محض اینکه تعادل خود را از دست بدهند نهایتا به اندازه ۵۰ سانتی‌متر سقوط خواهند کرد. برای صخره نوردان با تجربه، بیش از ۷۰۰ مکان برای صخره نوردی در کل منطقه، در نظر گرفته شده، که از F4 (آسان) تا F8c (حرفه‌ای) رده بندی شده‌اند.

 

  • به کارگاه آشپزی تایلندی بروید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

مدارس و کارگاه‌های آشپزی تایلندیِ بسیاری هستند، که در سراسر کشور شناخته شده‌اند و کرابی هم از این مقوله مستثنی نیست، ضمن اینکه تمام جزیره‌های مسکونی کرابی هم درست مثل سرزمین اصلی‌شان، دست کم یکی از این کارگاه‌ها دارند. برای یاد گرفتن طرز تهیه دقیقِ یک غذای محلی، هیچ کجا بهتر از آموزش دیدن در کنار افراد محلی نیست. این مدارس، تمام مواد لازم برای آشپزی را فراهم می‌کنند و کلاس درس، با حضور تایلندی‌هایی پیش می‌رود که سال‌ها در زمینه‌ی آشپزی محلی، تجربه دارند. از کاری سبز گرفته تا پادِ تایلندی، آنها قادرند که مواد مورد استفاده و تکنیک‌های درست لازم برای پخت این غذاها را به شما آموزش بدهند. اکثر این کلاس‌ها، زمانی به پایان می‌رسند که شما بالای سر غذای دست پخت خودتان نشسته‌اید و در حال چشیدن آن هستید.

 

  • کایاک سواری کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

برای آنهایی که به دنبال انجام کاری می‌کردند که از قایق سواری در آب‌های خروشان، هیجان کمتری داشته باشد، اما هنوز هم دوست دارند که به دلِ آب بزنند، احتمالا کایاک سواری، گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. جاهای مختلفی در کرابی هست که می‌توانید برای کایاک سواری به آنها مراجعه کنید که هر کدام نکات مثبت مخصوص به خودشان را دارند. مثلا Ao Thalane، قایق‌های شیک و تنگه‌های زیبایی را در اختیار متقاضیان کایاک سواری قرار می‌دهد، به همین ترتیب، Bor Thor غارهای آهکی قدیمی و Koh Hong، مرداب‌های مخفی بسیاری را در مرکز منطقه مورد نظر خود دارد. در هر کدام از این مناطق، در حالی که با کایاک، از مسیرهای پر پیچ و خم عبور می‌کنید، محو مناظر زیبا و حیات وحش فوق العاده‌ی آن خواهید شد (ممکن است شانس بیاورید و چند تا میمون هم ببینید).

 

  • نوع دیگری از جزیره را در Koh Klang تجربه کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

بر خلاف سایر جزیره‌هایی که تا به حال به آنها اشاره کردیم، در Koh Klang از ماسه‌های سفیدی که برای دراز کشیدن مناسب بود و تحسین همگان را بر می‌انگیخت، خبری نیست، به جای آنها، با یک جزیره ساده رو به رو هستیم که جان می‌دهد برای ماهیگیری و محلی‌های آن، به شکلی ابتدایی و ساده‌ در حوالی اقیانوس زندگی می‌کنند؛ جزیره‌ای که بیش از ۱۰۰ سال است که مسکونی شده و امروزه حدود ۵۰۰۰ نفر سکنه دائمی و ثابت دارد که اکثر آنها ماهیگیر یا برنج کار هستند. چیزی که جزیره در اختیار شما قرار خواهد داد، مناظری بکر و دریچه‌ای به سمت زندگی محلی این منطقه است، بدون اینکه مجبور باشید به یک دهکده آرام و ساکت سفر کنید. محلی‌ها، جماعتی از مسلمانان هستند. جزیره Koh Klang، با قایق تنها ۵ دقیقه از شهر کرابی فاصله دارد. 

 

  • از وات کائو کورا وارام (Wat Kaew Korawaram) دیدن کنید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

وات کائو کوراوارام، یک معبد بزرگ بودایی است که بر بلندای یک تپه مشرف به شهر کرابی قرار گرفته است. باید از یک پلکان طلایی، که مستقیما شما را به بالاترین نقطه آن می‌برد، بالا بروید؛ جایی که تراسی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰ مترمربع و سپس خود معبد، در انتظار شماست. به جای رنگ‌های قرمز و طلاییِ رایج و همیشگی، که در اکثر معابد تایلندی به چشم می‌خورد، این یکی، با دیوارهایی سفید و سقف آن با کاشی‌کاری‌هایی به رنگ آبی تیره تزئین شده است. دیوارهای معبد، با نقاشی‌های زیبا پوشیده شده و آثار و یادگاری‌های مقدسی در آن به چشم می‌خورد. یک غرفه مخصوص فروش سوغاتی در بیرون معبد هست که بد نیست بعد از کوهنوردی که برای رسیدن به معبد انجام داده‌اید، در آنجا قدمی بزنید و نفسی تازه کنید.

 

  • هر طور شده خودتان را به (Khao Ngon Nak Viewpoint) برسانید

15 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید در کرابیِ تایلند انجام بدهید

حدود ۳۰ کیلومتر به سمت شمال شهر کرابی، منطقه‌ای وجود دارد به نام Nong Thale؛ همان جایی که باید سبک سفر جاده‌ای خود به سمت قله را کلید بزنید، چرا که طی کردنِ خودِ این مسیرِ طولانی و ۴ کیلومتری به سمت قله، حدود ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد. معنی Khao Ngon Nak، کوهِ تاجِ اژدها است و وقتی که آرام آرام به سمت بالا حرکت می‌کنید، دقیقا یک ماجراجویی تمام عیار را تجربه خواهید کرد. در حین این سفرِ با کوله پشتی، با جریانی از آب و آبشار و چند نقطه عالی برای تماشای اطراف رو به رو خواهید شد. البته بهترینِ آنها، راس قله است؛ جایی که وقتی به آن برسید، در واقع دارید از ارتفاع ۵۶۵ متری مناظر وسیع و گسترده اطراف را تماشا می‌کنید.

منبع: thecrazytourist.com