پرداخت ارز مسافرتی متوقف شد

4.1
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پرداخت ارز مسافرتی متوقف شد
14 مرداد 1397 12:30
0

سقف ارز مسافرتی ۵۰۰۰ یورو شد

بانک مرکزی روز قبل دستورالعملی اجرایی بسته جدید ارزی را به صرافی ها ابلاغ کرد؛ در این بسته امکان خرید ارز برای 23 نوع مصارف خدماتی از صرافی های مجاز وجود دارد.

براساس اعلام بانک مرکزی مسافران می‌توانند با ارائه بلیط- گذرنامه- ویزا (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) تا سقف 5000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، از صرافی‌های مجاز ارز خریداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل مبلغ 100 یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند./تسنیم

=============================

پرداخت ارز مسافرتی به صورت موقت توسط بانک‌های عامل متوقف شد و پرداخت جدید با بسته جدید ارزی به نرخ بازار ثانویه پرداخت خواهد شد. به عبارت دیگر هم‌اکنون دیگر ارز مسافرتی توسط بانک‌ها پرداخت نمی شود.

با توجه به این که از فردا قرار است سیاست‌های ارزی جدید اعلام شود از حالا دیگر ارز مسافرتی با نرخ رسمی 4400 تومان انجام نخواهد شد و قرار است پرداخت ارز با سازوکار جدیدی انجام شود.

بر مبنای سیاست‌های نوین ارزی، پرداخت ارز مسافرتی بر اساس نرخ ارز معاملاتی در بازار ثانویه خواهد بود. بانک مرکزی از تاریخ 21 فروردین تا 23 تیر حدود 312 میلیون دلار ارز مسافرتی پرداخت کرده است. اگر یک حساب ساده انجام بدهیم متوجه خواهیم شد که مابه‌التفاوت ارز بازار و ارز رسمی 1029 میلیارد  تومان خواهد بود تازه این در شرایطی‌ست که نرخ ارز رسمی را 7500 حساب کنیم.

به بیان دیگر بانک مرکزی و دولت 1029 میلیارد تومان رانت به مسافران پرداخت کرده است و دیگر این رانت پرداخت نخواهد شد.

پرداخت ارز مسافرتی موقتا متوقف شد

منبع: مشرق نیوز

زهرا میرزایی