کشف رازی اعجاب‌ آور درباره جزایری خیالی!

4.2
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشف رازی اعجاب‌ آور درباره جزایری خیالی که همه را حیرت‌ زده کرد! +تصاویر
27 مهر 1398 08:00
3

امروزه نسبت به دهه‌های گذشته کشف و ماجراجویی در جزایر بیگانه کار آسان‌تری به نظر می‌رسد. ابزاری مانند گوگل مپ، مپ کوئست یا ویز، مسیریابی را به‌ اندازه لمس یک دکمه آسان کرده‌اند. اما قرن‌ها پیش مردم چاره‌ای جز اتکا به کلمات کاشفان مورد اعتماد خود نداشتند. طبیعتاً این مسئله باعث ایجاد خطاهای زیادی می‌شد، که برخی از آن‌ها تا قرن بیستم همچنان بدون توجه باقی‌ مانده بودند.

با سفر ماجراجویان به دریاها و ثبت مناظری که دیده بودند، مردم نمی‌توانستند باور کنند سرزمین‌هایی که آن‌ها در داستان‌ها توصیف می‌کردند واقعیت داشته باشد. این داستان‌ها منجر به ظهور مکان‌هایی شد که حالا مردم آن را جزایر خیالی می‌نامند، جزایری که روی نقشه‌ها ترسیم شدند اما بعد از اینکه ثابت شد چنین جزایری وجود خارجی ندارند، آن‌ها را از روی نقشه پاک کردند.

Map_by_nicolo_zeno.jpg

جزایر خیالی: سراب‌ها، رازها و اشتباهات فاحش

جزایر خیالی برای چند دهه روی نقشه‌ها وجود داشتند. برخی از آن‌ها به خاطر مسائل طبیعی مانند زلزله از روی نقشه پاک شدند و برخی نیز تغییر نام دادند. در آن زمان این جزایر چیزی جز وهم و خیال نبودند و از آنجایی‌که هیچ شواهدی مبنی بر وجود آن‌ها ارائه نشده بود، امکان داشت از روی نقشه پاک شوند.

اما اگر فکر می‌کنید که تمام این اشتباهات جغرافیایی در زمان توسعه فناوری تصحیح شدند، اشتباه می‌کنید. در سال 2012 یک جزیره خیالی به نام جزیره شنی توسط یک کشتی نقشه‌بردار استرالیایی بنام "نقشه‌بردار جنوبی R/V "مردود اعلام شد.

کشف رازی اعجاب‌آور درباره جزایر خیالی

جزیره شنی به‌صورت فرضی در شمال کالدونیای جدید در اقیانوس آرام جنوبی قرار داشت. جزیره روی نقشه‌ها نیز ترسیم‌ شده بود و داده‌های مرتبط به آن نیز از اواخر قرن نوزدهم نگاشته شده بود. دو قرن بعد این جزیره طی سفرهای "نقشه‌بردار جنوب" رسماً یک جزیره خیالی معرفی شد.

کشف رازی اعجاب‌آور درباره جزایر خیالی

به نظر می‌آید که برخی از این خطاها عمداً صورت گرفته‌اند. مثلاً دریاچه فیلیپ آیزل والامقام و پونکارترین به نام لوئیس فیلیپ، مارکوئیس د ل ویریلیر و به‌افتخار او نام‌گذاری شده بود. فیلیپ یک فرد صاحب‌نام دولتی بود که تأمین مالی سفرهای اکتشافی را به عهده داشت.

کشف رازی اعجاب‌آور درباره جزایر خیالی

به نظر تنها این جزیره‌های خیالی نبوده‌اند که روی نقشه ترسیم‌ شده‌اند. در گذشته تصور می‌شد که  کوه‌ها و مسیرهای دریایی خیالی  نیز وجود دارد. یکی از این مناطق بسیار معروف که هرگز وجود نداشته کوه‌های کونگ است. تصور می‌شد که این منطقه در نزدیکی غرب آفریقا و نزدیکی رود نیجر باشد و تا کوه‌های تخیلی ماه ادامه داشته باشد.

کشف رازی اعجاب‌آور درباره جزایر خیالی

پس از سفر اکتشافی لوئیس گوستاوو بینگر در سال‌های 1887-1889 و اسکنی که توسط خود او انجام شد، نقشه‌برداران نام این کوه‌ها را از روی نقشه پاک کردند. با وجود این اشتباهات بزرگ در مسیریابی و جغرافی، می‌توان شاهد کشف اشتباهات دیگری نیز در آینده بود. به نظر شما اصلا اشتباهات دیگری هم وجود دارد که کشف نشده باقی مانده باشد؟

 

منبع: wowamazing.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.