از دنیای وسیع زیرزمینی ویتنام چه می دانیم؟

4.7
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در این منطقه زندگی به طرز عجیبی در زیر زمین ادامه دارد! +تصاویر
25 تیر 1398 18:45
0

در میان جنگل‌های انبوه مرکز ویتنام دخمه‌ای پرپیچ‌وخم و عمیق وجود دارد که سه غار از 4 غار بزرگ جهان را در خود جای‌ داده است. ارتفاع غارهای ویتنام مرکزی در ایالت کوانگ بین به گونه‌ای‌ست که یک ساختمان 40 طبقه‌ای در آن جا می‌شود.

از 4 غار بزرگ در جهان، سه تای آن‌ها در این منطقه قرار دارند. صدها غار زیرزمینی دیگر نیز در زیر رودخانه‌های این منطقه قرار دارند که هرساله بخشی از آن‌ها کشف می‌شوند. این منطقه یک بخش غیرنظامی است که از سال 1954 تا 1975 بخش شمالی و جنوبی ویتنام را از هم جدا کرده بود. آمریکا طی جنگ با ویتنام این منطقه را به‌ کرات بمباران کرد و فقر برای دهه‌های متمادی در این منطقه حاکم بود.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

حالا کوانگ بین تبدیل به نقطه داغ مقصد غار پیمایی در جهان شده است،یعنی پارک ملی 126 هزار هکتاری حفاظت‌شده یونسکو که با دارا بودن 104 کیلومتر دنیای زیرزمینی تبدیل به یکی از شگفت‌انگیزترین اکوسیستم‌های طبیعی در سیاره زمین شده است.

مردم وقتی در دهه 1990 در آنجا زندگی می‌کردند، نمی‌دانستند که یک دنیای ناشناخته در زیر پاهایشان وجود دارد.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

یکی از بزرگ‌ترین غارهای جهان غار سان دونگ با 200متر ارتفاع و 5کیلومتر طول است. یکی از محلی‌ها در سال 1991 این غار را به‌صورت تصادفی یافت و تا قبل از بازگشایی در سال 2013 دانشمندان آن را تا سال 2009 مورد کشف و بررسی قرار دادند. اما ظرفیت محدود بازدید از این غار که حدود 1000 نفر در سال است و هزینه بالای بازدید از آن‌ که به ازای هر شخص 2384یورو می‌باشد، باعث شده که بیشتر گردشگران به دنبال بازدید از غارهای دیگر بروند. این غارها عموماً دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند و برای چادر زدن در جنگل و یافتن مسیر نیاز به راهنما می‌باشد. اما هرساله غارهای جدیدی برای بازدید عموم بازگشایی می‌شوند.

هوارد ایمبرد انگلیسی عضو گروه تحقیقی غار که برای اولین بار همراه با همسرش در سال 1990 به ویتنام آمد می‌گوید: «ما تنها 30% این منطقه را کشف کرده‌ایم، بنابراین چیزهای زیادی برای مشاهده وجود دارد.» او و همسرش به محلی‌ها برای بازگشایی غارها برای بازدید عموم کمک می‌کنند.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

طبق گفته‌های هوارد ترکیب آهک ته‌نشین شده 450 میلیون ساله با بارش‌های سنگین در کوانگ بین باعث شکل‌گیری این غارها شده است. بارش باران به‌ تدریج باعث سائیدگی آهک‌های نرم‌تر و شکل‌گیری این غارها شده است.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

پارک ملی فونگ نه آ که، با 50 دقیقه فاصله از شهر ساحلی دونگ هوی در قلب این جاذبه‌های طبیعی قرار دارد. در روستای فونگ نه آ روستاییان مهمان‌خانه‌های زیادی را در حاشیه رودخانه بنا کرده‌اند.غار فونگ نه آ نزدیک‌ترین غار به این روستاست که می‌توان از طریق قایقرانی در رودخانه به آن دست‌یافت.

تا به اینجا هانگ تام یکی از نفس‌گیرترین غارها محسوب می‌شود اما بازدید تورها از غارهای دورافتاده‌تر باعث شده که کوانگ بین تبدیل به بزرگ‌ترین مقصد غارنوردی در جهان شود.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

ادامه‌ی مطلب را از زبان یکی از بازدیدکنندگان این غارها، باهم می‌خوانیم:
با سایر مسافران شامل دو راهنمای انگلیسی‌زبان و دو باربر به سمت غارهای شبکه‌ای تولان که در 70 کیلومتری شمال غرب پارک ملی قرار دارد همراه شدم. از محیط کوهستانی اطراف این منطقه در تهیه فیلم کونگ: جزیره جمجمه‌ها استفاده‌شده بود. ما پیاده‌روی خود را در داخل جنگل آغاز کردیم. در حین مسیر بچه خرس‌ها و میمون‌ها را در بالای درختان می‌دیدیم. هوا مرطوب بود، پس از چند ساعت پیاده‌روی به یک دهانه تاریک رسیدیم.

سنگ‌های آهکی بزرگی دهانه ورودی غار را پوشانده بودند. راهنما چراغی روشن کرد و وارد غار شدیم. هریک از طاق‌ها شگفتی خاص خود را داشت. در بالای تخته سنگ‌های شنی ایستادیم، یک کیلومتر آن‌ طرف‌تر یک تالاب آبی‌ رنگ قرار داشت.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

طی روزهای بعدی میزان حیرت من از غار بیشتر می‌شد. در مسیر بازگشت یک کامیون ویتنامی متعلق به دوران جنگ ما را به پارک ملی بازگرداند. از آنجا در راستای یک رودخانه ریز زمینی حدود  یک کیلومتر به سمت "غار مرطوب" حرکت کردیم و در آنجا شاهد بطری‌ها قدیمی، کفش‌های سربازان و کیف‌های چرمی ویتنامی‌هایی بودیم که در جنگ کشته‌ شده بودند.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

راهنمای محلی ما به‌ کرات به این مناطق سفر کرده، به‌گونه‌ای که توانسته به‌ تنهایی چندین غار را کشف کند. او می‌گوید: «من با دنبال کردن رودخانه یک غار را کشف می‌کنم، یکی از آن‌ها را سه ماه قبل پیدا کردم، اما هنوز نامی روی آن گذاشته نشده است.»

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

در 80 کیلومتری جنوب فونگ نه آ، غاری قرار دارد که به‌افتخار ژنرال ویتنامی "وو نگوین جیاپ" نامیده شده است، کسی که در سال‌های 1954 و 1970 موفق به شکست فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها و ویتنامی‌های جنوب شده بود. جیاپ که در سال 2013 در سن 102 سالگی از دنیا رفت از این غار برای فرار از بمباران آمریکا استفاده کرده بود. نقش او به‌عنوان یک محافظ منطقه با همکاری هوارد و همسرش گره‌خورده بود.

او از کشف شدن غارها توسط هوارد و همسرش در این منطقه بسیار خوشحال بود، پس برای آن‌ها نامه‌ای نوشت: «وظیفه‌ی خطیر و مهم یافتن و حفظ غارها به عهده شماست.» هوارد می‌گوید که جیاپ بسیار از زمانه خود جلوتر بود.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

طی این سال‌ها دولت و مردم به دنبال کشف منابع و انجام پروژه‌های مختلف در این منطقه هستند. غارها چیزهای زیادی را برای مردم حفظ کرده‌اند، آن‌ها پناهگاه، مخفی گاه و محلی برای مطالعه علوم زیرزمینی هستند. کوانگ بین تنها منطقه‌ای برای گردشگری نیست، بلکه یکی از زیباترین مناطق جنوب شرقی آسیا نیز محسوب می‌شود.

دنیای وسیع زیرزمینی در ویتنام

منبع: BBC

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.