کشور کره شمالی و عجایبی که باورشان سخت است!

4.1
از 174 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجایب کره شمالی که باورشان سخت است!
12 دی 1402 08:00
84

درباره عجایب کره شمالی همواره حرف‌‌وحدیث‌های فراوانی وجود دارد. زندگی در کره شمالی ترکیبی از فقر، تبلیغات و جنگ‌گرایی است. کره شمالی نمونه‌ بارز کشوری است که با عقاید و توهمات عجیب یک شخص اداره می‌شود و در محدودیت‌های عجیب‌وغریبی به سر می‌برد. البته شاید این موارد، برای سایر کشورها کمی مضحک و خنده‌دار به نظر برسد؛ اما برخی از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها خاطره محسوب می‌شود. در این مطلب، عجیب‌ترین داستان‌ها درباره کشور کره شمالی، حقایقی درباره فقر مردم و علت عقب‌ماندگی این کشور را بررسی می‌کنیم تا متوجه میزان سورئال بودن کره شمالی بشوید. پس همراه لست‌سکند باشید.

03.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
1. نامه‌نویسی از جانب آبراهام لینکلن در کره شمالی2. ساخت یک شهر قلابی ترسناک در کره شمالی3. تبلیغات منفی و خشن کره شمالی در مدارس4. استخدام هوادار قلابی برای تشویق تیم‌های کره شمالی5. گروگان گرفتن کارگردانان سایر کشورها برای فیلم‌سازی در کره شمالی6. استخدام دو ناظر برای هر گردشگر در کره شمالی7. اجبار گردشگران برای فرم پر کردن در کره شمالی8. ساخت هتل قلابی و به‌ظاهر لوکس در کره شمالی9. مقررات عجیب برای عکاسی از مجسمه رهبر کره شمالی10. ساخت موزه خشونت‌های آمریکا در کره شمالی11. در انتخابات کره شمالی، هیچ‌کسی انتخاب نمی‌شود12. ساخت وبسایت رسمی کره شمالی به زبان انگلیسی13. پلیس مد و ممنوعیت‌های پوششی14. هفتاد سال جنگ بی‌پایان کره شمالی با کره جنوبی15. ادعا درباره آمار سواد 100 درصدی در کره شمالی16. مدل مو در کره شمالی17. کوتاهی قد اهالی کره شمالی در مقایسه با اهالی کره جنوبی18. دوچرخه‌های پلاک‌دار19. قانون حبس سه نسل از مجرمان20. خدمت سربازی اجباری برای همه21. انتخاب نام فرزند22. پیونگ‌یانگ، پایتخت مرموز

1. نامه‌نویسی از جانب آبراهام لینکلن در کره شمالی

توهین به مقامات کره جنوبی و آمریکا، برای کره شمالی تبدیل به یک عادت شده است. در آوریل 2016، آن‌ها یک‌ قدم جلوتر رفتند و یک مورد دیگر به عجایب کره شمالی اضافه کردند. داستان از این قرار است که کره‌ای‌ها نامه‌ای به نقل از آبراهام لینکلن در قرن شانزدهم به اوباما فرستادند. این نامه در وبسایت‌های داخلی کشور منتشر شد و «نصیحت لینکلن به اوباما» نام گرفت.

آن‌ها در این نامه نوشتند که اوباما مانند لینکلن، خیال‌های زیادی در سر دارد و متهم به انبار کردن سلاح‌ هسته‌ای است. این درحالی‌ است که آمریکا از کره شمالی خواسته بود تسلیحاتش را کاهش دهد. در این نامه، لینکلن خود را زیر اتوبوس پرت کرده و گفته بود که مردم آمریکا دیگر گول رئیس‌جمهور خود را نخواهند خورد.

داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
عکس آبراهام لینکلن

2. ساخت یک شهر قلابی ترسناک در کره شمالی

از دیگر عجایب کره شمالی، روستای مرزی کیجونگ‌دونگ است. این روستا، بخش‌های مختلفی مثل پیست‌های ورزشی، خانه‌، اداره، یک مدرسه، یک برج رادیویی بزرگ، مزارع گندم، خدمات نگهداری و حتی بیمارستان دارد؛ ولی تنها چیزی که این شهر ندارد، انسان و شهروند است. این شهر فقط برای ترساندن کشور کره جنوبی ساخته‌ شده است و تا سال 2014، کره شمالی از این مکان برای تهدید کره جنوبی استفاده می‌کرد. سپس هر دو کره با هم توافق کردند که از تبلیغات و تهدید به این شکل دست‌ بردارند.

شهر ساختگی در کره شمالی-min.jpg
شهر قلابی کره شمالی

3. تبلیغات منفی و خشن کره شمالی در مدارس

یکی از عجایب کره شمالی که برای گردشگران هم جالب است، وجود تابلوهای پروپاگاندایی در نقاط مختلف این کشور است؛ از تابلوهای تبلیغاتی بزرگ تا پوسترهای کوچک که توسط مقامات پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی اجرا شده است؛ به‌نحوی که تصاویر خانواده کیم و شکوه آن‌ها در همه‌جای پایتخت کره شمالی دیده می‌شود.

زندگی در کره شمالی محصور در تابلوهای تبلیغاتی سیاسی است. این تبلیغات در مدارس، خشونت‌آمیزترند و هدف آن‌ها شست‌وشوی اذهان جوانان درخصوص فلسفه اتکای به‌ نفس است. این تابلوها روی دیوارها دیده می‌شوند که در بیشتر آن‌ها صحنه‌هایی از رفتار مهربانانه رهبر کره شمالی با مردم این کشور به تصویر کشیده شده است. در تبلیغات دیگر، کودکان درحال کشتن سربازان آمریکایی هستند. در واقع به‌نوعی تمایل دارند تا این تفکر ضدآمریکایی را میان مردمانشان جا بیندازند.

داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
ترویج خشونت در مدارس کره شمالی 
propaganda in street north korea.jpg
پروپاگاندا در کره شمالی

4. استخدام هوادار قلابی برای تشویق تیم‌های کره شمالی

این کشور، طرف‌داران زیادی برای تشویق تیم‌های ورزشی خود دارد. آن‌ها از چینی‌ها برای این کار استفاده می‌کنند. یکی از مسئولان برگزاری مسابقات در برزیل گفته است: «به ما گفته شد که طرف‌داران کره شمالی از اهالی این کشور نیستند. آن‌ها چینی‌هایی هستند که برای تشویق کره شمالی پول گرفته‌اند و به اینجا آمده‌اند. نتوانستم کسی را پیدا کنم که حقیقت ماجرا را به من بگوید.»

هواداران قلابی کره شمالی.jpg
هواداران چینی درحال تشویق کره شمالی

5. گروگان گرفتن کارگردانان سایر کشورها برای فیلم‌سازی در کره شمالی

شین سانگ اوک، نامی آشنا در صنعت فیلم‌سازی کره جنوبی است. کسی که در سال 1976 با فریب به هنگ‌کنگ آورده شد و در نهایت، نیروهای کره شمالی او را گروگان گرفتند. در سال 1983 هم او به ملاقات کیم جونگ ایل آمد و متوجه شد که همسر قبلی‌اش گروگان گرفته‌ شده است. این کارگردان در سال 1986 از کره شمالی گریخت و به هالیوود رفت. او تنها یکی از صدها گروگان چینی، کره‌ای و ژاپنی است که در دهه‌های اخیر توسط کره شمالی اسیر شده‌اند.

شنونده پادکست کره شمالی، زندانی بدون سقف باشید

تصویری از شین سانگ اوک.jpg
تصویری از شین سانگ اوک

6. استخدام دو ناظر برای هر گردشگر در کره شمالی

از دیگر عجایب کره شمالی این است که اگر بخواهید به‌عنوان یک گردشگر با تور به این کشور بروید، باید دو مباشر همراه خود داشته باشید. آن‌ها به شما می‌گویند که با چه کسی حق صحبت دارید، به چه مکان‌هایی می‌توانید بروید، چه کارهایی می‌توانید انجام دهید و مهم‌تر از همه اینکه چه کارهایی را هرگز نباید انجام دهید. البته طبق اخبار جدیدتر، می‌توانید با تورلیدرتان همراه شوید و هیچ مسافری نمی‌تواند تنهایی در این کشور، گشت‌وگذار کند. 

داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
توریست خارجی در کره شمالی

7. اجبار گردشگران برای فرم پر کردن در کره شمالی

ممنوعیت مهاجرت و رفت‌وآمد آزادانه، زندگی در کره شمالی را سخت کرده است. خروج شهروندان کره‌ای از این کشور، امری بسیار دشوار و تقریباً نشدنی است. همچنین ورود به کشور کره شمالی به‌عنوان یک گردشگر نیز سختی‌های خود را دارد. وقتی وارد پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی می‌شوید، باید فرمی مبنی‌بر این امضا کنید که با خودتان اسلحه و دارو حمل نمی‌کنید و همچنین باید تمام وسایل الکترونیکی خودتان را تحویل دهید؛ زیرا نمی‌توانید هیچ‌یک از این اقلام را وارد کشور کره شمالی کنید. البته این مورد را نمی‌توان از عجایب کره شمالی در نظر گرفت؛ زیرا در دیگر کشورهای جهان هم مقرراتی برای حمل سلاح و داروهای غیرمجاز وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
فرم ورود به کره شمالی 

8. ساخت هتل قلابی و به‌ظاهر لوکس در کره شمالی

رهبر کره شمالی فقط به‌دنبال ظاهرسازی است و برای عالی نشان دادن این کشور، دست به هر کاری ازجمله ساخت هتل‌های ماکتی می‌زند. هتل رویانگ که به‌شکل یک موشک بزرگ طراحی شده است، 105 طبقه دارد و یکی از صد آسمان‌خراش بزرگ در جهان محسوب می‌شود. این هتل، هفت‌هزار اتاق و پنج رستوران دارد؛ اما هیچ مهمان و مسافری برای اقامت در آن نیست؛ زیرا به‌دلیل مشکلات اقتصادی، این هتل هرگز تکمیل‌ نشده و مانند یک ماکت زیبا، دهه‌هاست که به این شکل باقی مانده است.

هتل تقلبی در کره شمالی
هتل رویانگ، یک هتل تقلبی در کره شمالی

9. مقررات عجیب برای عکاسی از مجسمه رهبر کره شمالی

قوانین عکاسی از مجسمه رهبران این کشور هم از دیگر عجایب کره شمالی محسوب می‌شود. رژیم کره شمالی قوانین سختی درباره عکاسی از مجسمه‌های رهبرانش یعنی کیم ایل سونگ، پسرش کیم جونگ ایل و نوه‌اش کیم جونگ اون دارد. بخشی از این قوانین به شرح زیر است:

  • اگر می‌خواهید از این اشخاص عکس بگیرید، باید از نمای کلی آن‌ها، یعنی از سر تا انگشتان پا، عکس بگیرید.
  • عکس‌های گرفته‌‌شده را نباید پاره کنید یا دور بیندازید یا به‌‌عنوان کاغذباطله استفاده کنید.
  • وقتی روبه‌روی مجسمه رهبر می‌ایستید، باید در برابرش تعظیم کنید.
  • عکس‌ها باید از روبه‌روی مجسمه‌ها باشند.
داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
مجسمه‌های رهبران کره شمالی

10. ساخت موزه خشونت‌های آمریکا در کره شمالی

این موزه که در جنوب کشور کره شمالی قرار دارد، در سال 2014 به احترام شهروندان جمهوری دموکراتیک خلق کره بازگشایی شد. این شهروندان که 35 هزار نفر بودند، در یک دوره سه‌ماهه، بی‌رحمانه در قتل‌عام سینکون کشته‌ شده بودند. تاریخ‌شناسان هنوز نمی‌دانند که در این قتل‌عام چه اتفاقی افتاده و نقش آمریکایی‌ها در این میان چه بوده است. حتی اینکه آیا اصلاً قتل‌عامی در کار بوده یا خیر، نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

افسران آمریکایی به‌دلیل کشتن کسانی که هرگز وجود نداشتند، سرزنش شدند و بسیاری از محققان بر این باورند که این مردم، توسط کمونیست‌ها کشته‌ شدند. چیزی که مشهود است، سرزنش آمریکا توسط کره شمالی است. این موزه، شامل عکس‌های متعددی می‌شود که نشان‌‌دهنده‎ حمله آمریکایی‌ها به مردم است. این عکس‌ها به‌صورت باورنکردنی گرافیکی هستند.

موزه ضد آمریکای کره شمالی-min.jpg
موزه عجیب کره شمالی
propaganda in north korea.jpg
تبلیغات ضدآمریکایی در کره شمالی

11. در انتخابات کره شمالی، هیچ‌کسی انتخاب نمی‌شود

با وجود دیکتاتوری و فساد دولت کره شمالی، آن‌ها همیشه انتخابات برگزار می‌کنند. البته این انتخابات صرفاً جنبه نمایشی دارد. انتخابات پارلمانی هر 5 سال یک بار برای انتخاب افراد عالی دولتی برگزار می‌شود؛ اما هر منطقه فقط یک کاندیدا دارد که شخصاً توسط کیم جونگ اون انتخاب می‌شود. در واقع هدف از این انتخابات، سرشماری است. پس رأی دادن و مشارکت در انتخابات هم اجباری است. زندگی در کره شمالی با تنبیه هم همراه است. قوانین رأی دادن در روستاها با دقت بررسی می‌شود و هرکسی را که رأی ندهد، به‌شدت تنبیه می‌کنند. در آخرین سرشماری در سال 2014، 99.97% مردم مشارکت داشتند که نسبت به سال 2009 اندکی افت داشته است.

داستان‌هایی عجیب درباره کره شمالی که 100% واقعیت دارند
انتخابات در کره شمالی 

12. ساخت وبسایت رسمی کره شمالی به زبان انگلیسی

در این وبسایت کره‌ای که به‌ظاهر مردمانش را افرادی آزاد نشان می‌دهد، می‌توان شاهد تصاویر بناهای تاریخی، سازه‌های جدید، بخش‌هایی درباره گردشگری و تجارت این کشور به زبان غیرکره‌ای بود. این وبسایت برای خارجی‌هاست؛ زیرا کره شمالی یا اینترنت ندارد یا اینترنت آن بسیار ضعیف و محدود است. در این وبسایت، تبلیغات کره‌ شمالی با مضمون پیروزی افتخارآمیز آن‌ها در جنگ، بهره‌مندی از سربازانی شجاع و حمله به کشتی‌های آمریکایی و مواردی دیگر به نمایش گذاشته‌ شده است. طبیعتاً هیچ‌کجا اشاره‌ای به «کره شمالی» نشده است و آن‌ها فقط از کلمه «کره» استفاده کرده‌اند.

وبسایت رسمی کره شمالی.jpg
وبسایت رسمی کره شمالی

13. پلیس مد و ممنوعیت‌های پوششی

کیم جونگ اون، در ماه می 2016 رأی نهایی را درباره ممنوعیت پوشیدن لباس غربی توسط کره‌ای‌ها اعلام کرد. به همین علت هم در کره شمالی پلیس‌های مُد وجود دارد که به نوع پوشش شما حساس هستند. این مورد هم یکی دیگر از سختی‌های زندگی در کره شمالی است که با هر پوششی نمی‌توان در سطح کشور حضور داشت. تی‌شرت، دامن‌های کوتاه، شلوار جین، پیرسینگ و موهای بلند، ازجمله مواردی هستند که پلیس حق پیگیری آن‌ها را دارد. پلیس مد یکی دیگر از عجایب کره شمالی است که برای ما ایرانی‌ها آن‌چنان عجیب به نظر نمی‌رسد.

fashion police north korea.jpg
پلیس مد در کره شمالی

14. هفتاد سال جنگ بی‌پایان کره شمالی با کره جنوبی

در جنگ جهانی دوم، قسمت‌های شمالی کره توسط نیروهای شوروی و قسمت‌های جنوبی آن توسط نیروهای آمریکایی از وجود ژاپنی‌ها پاک‌سازی شد. در کره جنوبی یک حکومت غرب‌گرا و تحت سلطه آمریکا شکل گرفت و حکومت کره شمالی نیز پیرو خط کمونیست‌های شوروی شد.

زمانی که کره شمالی و جنوبی برای متحد شدن تلاش کردند، هیچ زمینه مشترکی بین یکدیگر نیافتند. فضای ملتهب بین این دو در سال 1950 جنگی به راه انداخت که آتش‌بس آن در سال 1953 به وقوع پیوست. تاکنون هیچ قرارداد صلح رسمی بین این دو کشور امضا نشده است؛ بنابراین هنوز هم با یکدیگر جنگ دارند. اطلاعات بیشتر درباره جنگ‌های کره شمالی و جنوبی و حتی جزئیات بیشتر از این دو کشور را می‌توانید در قسمت کره جنوبی، سرزمین تکنولوژی و کیمچی از پادکست رادیو ماجرا بشنوید.

مرز کره شمالی و کره جنوبی.jpg
مرز کره شمالی و کره جنوبی

15. ادعا درباره آمار سواد 100 درصدی در کره شمالی

تحصیل در کره شمالی اهمیت بسیار زیادی دارد. طبق برخی منابع، تحصیل مردم این کشور در تمامی مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی رایگان است. اما کمبودها در سیستم آموزشی کشور کره شمالی، امری دور از انتظار نیست؛ به‌ویژه زمانی که حرف از روابط بین‌الملل در مسائل آموزشی به میان می‌آید. علاوه‌بر آن، در برخی شرایط، دانش‌آموزان مجبور به تهیه ملزومات تحصیل از طریق کار برای دولت هستند. بااین‌حال، آمار سواد در کره شمالی بالاست.

مدارس کره شمالی.jpg
مدارس کره شمالی

16. مدل مو در کره شمالی

مدل موی افراد، اطلاعات زیادی در مورد سلایق و تیپ شخصیتی آن‌ها بیان می‌کند؛ اما این موضوع درباره مردم کره شمالی صادق نیست. زندگی در کره شمالی باعث می‌شود تا اختیار مدل موی خودتان را هم نداشته باشید. رهبر این کشور دستور داده است که مردان، موهای خود را به‌سبک او کوتاه کنند؛ اما به‌هیچ‌عنوان نباید دقیقاً مانند مدل موی او باشد.

این قانون شامل حال تمامی مردم کره می‌شود؛ به‌ویژه کسانی که در روستاهای مرزی نزدیک به چین زندگی می‌کنند. مردم کشور کره شمالی در انتخاب مدل مو محدود هستند. زنان متأهل، دامنه انتخاب گسترده‌تری نسبت به زنان مجرد دارند؛ زیرا زنان مجرد مجازند فقط مدل موی کوتاه را انتخاب کنند. مردان مجرد نیز نمی‌توانند موی خود را بیشتر از 1.5 اینچ بلند کنند.

hairstyle in north korea.jpg
انواع مدل موهای مردانه در مقایسه با مدل موی رهبر کره شمالی

17. کوتاهی قد اهالی کره شمالی در مقایسه با اهالی کره جنوبی

اگرچه در گذشته، کره شمالی و جنوبی یک کشور بودند و مردمش نیاکان مشترکی داشتند؛ اما طبق آمار، درحال‌حاضر میانگین قد مردم کره شمالی، دو اینچ کوتاه‌تر از قد مردم کره جنوبی است. محققان اعتقاد دارند که این موضوع، به‌دلیل سوءتغذیه حاکم بر کره شمالی است. طبق آمار جهانی، بیش از 6 میلیون نفر از مردم کره شمالی، به کمک‌های غذایی و مواد خوراکی نیاز مفرط دارند.

میانگین قد در کره شمالی.jpg
میانگین قد در کره شمالی و کره جنوبی 

18. دوچرخه‌های پلاک‌دار

بله، درست خوانده‌اید! در کشور کره شمالی داشتن دوچرخه هم چندان آسان نیست. شما باید دوچرخه خود را درست مانند ماشین ثبت کنید و پلاک بگیرید. به‌غیر از آن، خریدن ماشین در کره شمالی از امور محال به نظر می‌رسد؛ زیرا قیمت نجومی ماشین، خرید آن را برای بیشتر مردم کره شمالی به یک رؤیا تبدیل کرده است و فقط افراد ثروتمند و قدرتمند، توانایی خرید ماشین را در این کشور دارند.

پلاک دوچرخه در کره شمالی.jpg
دوچرخه‌های پلاک‌دار در کره شمالی 

19. قانون حبس سه نسل از مجرمان

برای تصدیق هرچه بیشتر عجایب کره شمالی، می‌توان به حبس سه نسل از یک مجرم اشاره کرد. این مورد، یکی از باورنکردنی‌ترین موارد لیست را به خود اختصاص می‌دهد. اگر در کشور کره شمالی شخصی مرتکب جرم شود، غیر از خودش، سه نسل از خاندان او شامل فرزندان، والدین و پدربزرگ‌ نیز وارد زندان خواهند شد و هیچ‌کس حق اعتراض به این قانون ترسناک را ندارد. دستگیر کردن افراد کاملاً بی‌گناه به‌دلیل جرایم سایر افراد خانواده، از عجیب ترین قوانین جهان است که در کشور کره شمالی اجرا می‌شود.

محکومیت در کره شمالی.jpg
محکومیت در کره شمالی 

20. خدمت سربازی اجباری برای همه

خدمت سربازی، کم‌وبیش در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد و مردان هر کشور باید برای مدت معینی، دوره‌های آموزش نظامی را به‌منظور دفاع از وطن بگذرانند. با توجه به شرایط زندگی در کشور کره شمالی، می‌توان حدس زد که شرایط خدمت سربازی در این کشور آسان نیست. همه مردم کره شمالی، از مردان گرفته تا زنان، باید به سربازی اجباری بروند. مردان به مدت 10 سال و همه زنان به مدت هفت سال، باید این دوره ضروری را سپری کنند.

military service in north korea.jpg
خدمت سربازی برای زنان در کره شمالی

21. انتخاب نام فرزند

از دیگر عجایب کشور کره شمالی، می‌توان به انتخاب نام فرزند اشاره کرد. شما در کره شمالی به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید با رهبر این کشور هم‌نام باشید. قانونی هم دراین‌باره تصویب شده که هیچ‌کس اجازه ندارد هم‌نام با رهبر این کشور باشد؛ یعنی از نام رهبران این کشور فقط یکی وجود دارد که آن هم خودشان هستند. اگر شخصی هم‌نام با رهبر باشد، باید هرچه سریع‌تر اسمش را تغییر دهد.

kim jong un.jpg
ممنوعیت هم‌نام بودن با رهبر، از عجایب کره شمالی

22. پیونگ‌یانگ، پایتخت مرموز

پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی است که در نوع خود قوانین جالبی دارد. با توجه به اینکه پیونگ‌یانگ مرکز سیاسی، صنعتی و حمل‌ونقل کره شمالی است، احتمال می‌رود جمعیت درخور توجهی از شهرستان‌های اطراف تمایل داشته باشند به پایتخت کره شمالی بیایند؛ اما این کار به اجازه دولت نیاز دارد؛ به‌عنوان مثال اگر شخصی از استانی دیگر قصد مهاجرت به پایتخت کره شمالی را داشته باشد، به همین راحتی‌ها و بدون اجازه حاکمیت، نمی‌تواند باروبندیل خود را جمع کند و به پیونگ‌یانگ نقل‌مکان کند. همین موضوع، یکی دیگر از عجایب کره شمالی را به شما نشان می‌دهد.

Pyongyang.jpg
نمایی از شهر پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی

سخن آخر

در این مطلب، به تعدادی از عجایب کره شمالی و زندگی مردم آن پرداختیم. باید بدانید که موارد عجیب و خاص در کره شمالی، بیشتر از این حرف‌هاست و اگر به این کشور سفر کنید، بسیار شگفت‌زده خواهید شد. اگر داستان‌های کره شمالی برای شما جذاب هستند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به قسمت دوازدهم رادیو ماجرا گوش کنید که داستان سفر حسان جلوداری به این کشور مرموز را روایت می‌کند.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.