جشنواره تایپوسام؛ آیین هندو و عجیبی همراه با سوراخ کردن بدن!

4.1
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در این آیین عجیب، باید بدنتان را به طرز فجیعی سوراخ کنید! +تصاویر
18 آبان 1398 07:00
0

شاید شما نیز پیروان آیین هندو را دیده باشید که چگونه اجزای صورت خود را سوراخ می‌کنند، یا وسایلی را به‌وسیله قلاب‌هایی که به بدنشان وصل شده است می‌کشند؛ اما تایپوسام (Thaipusam) دقیقاً چیست؟ و چرا این پیروان آیین هندو بدن خود را سوراخ می‌کنند؟ تایپوسام جشنواره‌ای مهیج است که توسط تامیل‌های (Tamils) هندو برای احترام به خدای موروگان (خدای جنگ هندو)، فرزند شیوا (دیگر خدای هندو که نگهدارنده آسمان و زمین است) برگزار می‌شود.

تایپوسام

طی تایپوسام خدای موروگان مورد عبادت قرار می‌گیرد و به‌وسیله هدیه بابت فداکارهای او از وی قدردانی می‌شود. همه افراد حاضر در جشن بدن خود را سوراخ نمی‌کنند و کارهای دردناک انجام نمی‌دهند. اکثراً افرادی که کارهای نمایشی انجام می‌دهند بدن خود را سوراخ می‌کنند. معمولاً نیز سوراخ کردن صورت و زبان رایج است. برخی عقیده دارند که تایپوسام درواقع جشن تولد موروگان است. شرکت‌کنندگان در آن فریاد می‌کشند: وِل، وِل، وِل!

تایپوسام چه زمانی برگزار می‌شود؟

تایپوسام

تایپوسام زمانی است که قرص ماه در ماهِ تامیل (Tamil) تایلندی کامل شود. با توجه به اینکه این رویداد بر اساس محاسبات قمری (حرکت ماه در بازه زمانی خاص) است، سال‌ به‌ سال زمان آن تغییر می‌کند. ولی زمان برگزاری از ژانویه تا فوریه است. تایپوسام در سال 2019، در تاریخ 21 ژانویه برگزار می‌شود و در سال 2020 نیز در تاریخ 8 فوریه برگزار می‌گردد.

در تایپوسام چه اتفاقاتی می‌افتد؟

تایپوسام

پیروان آیین هندو همراه با نواختن طبل و شعار دادن در راهپیمایی شرکت می‌کنند و فاصله بین معابد تا مناطق محل عبادت را طی می‌کنند. تگردشگران اجازه دارند در پیاده‌روی شرکت کنند و از مراسم عکس بگیرند. البته به‌عنوان گردشگر حواستان را جمع کنید که مزاحمتی برای افرادی که به‌عنوان عبادت‌کننده در آنجا حضور دارند ایجاد نکنید. ضمناً به یاد داشته باشید که شرکت‌کنندگان در تایپوسام 24 ساعت روزه می‌گیرند.

کاوادی آتتام (Kavadi Attam)

تایپوسام

بیشتر افراد مراسم تایپوسام را به دلیل معدود پیروانی که چهره و بدن خود را به‌وسیله کفگیر یا قلاب سوراخ می‌کنند به خاطر می‌آورند، حتی بعضی‌اوقات در این مراسم پیاده‌روی روی زغال نیز انجام می‌شود. اجسام هنری و مقدسی که به کاوادیس (kavadis) معروف هستند توسط افراد داوطلب حمل می‌شوند. این اجسام عجیب‌وغریب از تعداد زیادی اشیاء تیز تشکیل‌ شده‌اند.

تایپوسام

 بزرگ‌ترین آن‌ها نیز به وِل کاوادی (vel kavadi) معروف است که برای حمل آن در بدن شخص حمل‌کننده حدوداً با 108 نیزه کوچک سوراخ ایجاد می‌شود. این کاوادی‌ها از میانه جمعیت حمل می‌شوند تا درنهایت برای عبادت در مکانی مشخص قرار گیرند. سایر عبادت‌کنندگان نیز دیگ‌هایی از شیر را به‌عنوان هدیه برای موروگان حمل می‌کنند. خیلی از افرادی که زبان، گونه و یا صورت خود را سوراخ کرده‌اند ادعا می‌کنند که درد بسیار کمی را احساس می‌کنند و زخم‌ها بلافاصله بهبود پیدا می‌کند.

جشن تایپوسام در کجا برگزار می‌شود؟

تایپوسام

این جشن در هند و معمولاً در جنوب آن برگزار می‌شود. همچنین در یکی از بزرگ‌ترین تایپوسام‌ها هرساله بیش از یک‌میلیون پیرو هندو نیز در نزدیکی کوالالامپور جمع می‌شوند. این جشن تایپوسام در نزدیکی مجسمه طلایی موروگان در کوالالامپور برگزار می‌شود که بیش از 42 متر ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین نوع از مجسمه‌های این خدای هندو است. معمولاً بزرگ‌ترین جشن‌های تایپوسام در مالزی و سنگاپور برگزار می‌شود. ازجمله دیگر مکان‌های برگزاری جشن می‌توان به؛ جزیره پِنانگ مالزی و منطقه مِدان در شمال سوماترای اندونزی اشاره کرد.

بازدید از تایپوسام

تایپوسام

برای بازدید از جشن تایپوسام باید از قبل برنامه‌ریزی کنید، زیرا معمولاً حمل‌ونقل عمومی در زمان برگزاری این جشن بسیار شلوغ‌تر از حد طبیعی است و احتمال هرج‌ومرج وجود دارد. همچنین مراقب باشید برای گرفتن عکس‌های بهتر در روند برگزاری مراسم و همچنین برای عبادت‌کنندگان مزاحمتی ایجاد نکنید.

تایپوسام

باوجود تمام رسوم عجیب‌وغریبی که احتمال دارد مشاهده کنید، به دلیل اینکه این جشن یک مراسم مذهبی است، احترام مراسم را حفظ کنید و با دست به افرادی که اقدام به سوراخ کردن بدن خود کرده‌اند اشاره نکنید. درنهایت با توجه به حجم بالای جمعیت همواره مراقب وسایل خود باشید.

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

تایپوسام

منبع: tripsavvy.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی