نوآورانه ترین شهرهای دنیا معرفی شدند

4.6
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خلاقیت از در و دیوار این شهرها می‌ریزد! +تصاویر
26 تیر 1398 12:00
0

همه می‌دانیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که سرشار از پیشرفت است و همه روزه اخبار بسیاری از کشف مسائل جدید علمی و اختراع وسایل جدید می‌شنویم. حالا شاهدیم که شهرها هم با چالش نوآوری مواجه شده‌اند و حتی در چهره‌ی آنها نیز خلاقیت موج می‌زند و همین موضوع باعث تمییز دادن شهرهای مختلف از یکدیگر شده است.

پیش‌بینی شده که تا سال 2050 میلادی از هر سه نفر، دو نفر در شهرها زندگی می‌کنند و با توجه به ازدیاد جمعیت و گسترش شهرها این معضل غیرقابل اجتناب خواهد بود. طبق آخرین گزارش‌های سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل متحد، جهانگردان در سال 2017 میلادی 1.3 میلیارد دلار درآمد به وجود آورده‌اند و از آنجایی که شمار گردشگران همه روزه رو به افزایش است، باید زیرساخت شهرها برای پذیرش آنها مهیا شود همچنین لازم دانسته شده که شهرها هوشمند شوند تا صنعت گردشگری پایدار باشد و همه توریست‌ها از سفرهایشان لذت ببرند.

در راستای این بحثها حالا نیاز به خلاقیت در تمام زمینه‌های مرتبط به شهرها از قبیل جاده سازی، دسترسی آسان و سریع به امکانات و... احساس می‌شود و همه چیز هم باید در راستای حفاظت از محیط زیست انجام شود و به نفع بومیان باشد. در ادامه با برخی از شهرهایی که تا به امروز به عنوان یک شهر پر از خلاقیت شناخته می‌شوند، آشنا خواهیم شد.

1- تالین در استونی

تالین بزرگترین شهر در کشور استونی و پایتخت آن است. پیشرفت استونی از زمان گسترش و پیشرفت شوروی آغاز شد و مقامات این شهر نخستین افرادی بودند که در دنیا اینترنت را حق هر فرد اعلام کردند و اولین بار در رای‌گیری به صورت اینترنتی شرکت نمودند. همچنین آنها از نخستین ساکنان کره زمین بودند که به اینترنت 5G مجهز شدند. پیشبینی شده که تالین تا سال 2020 یک شهر هوشمند شود.

تالین در استونی

 

2- آرهوس در دانمارک

کپنهاگ به عنوان پایتخت دانمارک، شهر مدرنی نیست اما در چند صد متری شمال غربی آن شهر آرهوس وجود دارد که توانسته نام خود را در فهرست نوآورانه‌ترین شهرهای دنیا جای بدهد. این شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا نیز شناخته می‌شود و گردشگران بسیاری به خاطر چشیدن طعم خوش غذاهای لذیذ به آن سفر می‌کنند. مراکز خرید مدرن، کتابخانه‌هایی به سبک آیندگان و هتل هایی کاملا خلاقانه بخشی از این نوآورانه‌های این شهر جذاب به شمار می‌آیند. برنامه‌ریزی این شهر به صورتی است که تا سال 2030 میلادی این شهر مکانی رویایی برای طبیعتگردی باشد.

آرهوس در دانمارک

 

3- سانتیاگو در شیلی

در سانتیاگو پایتخت شیلی قرار است که استفاده از خودرو محدود شود و ساکنان به استفاده از دوچرخه ترغیب شوند و برای آنها مسیرهایی بسیار مناسب و خلاقانه تدارک ببینند. سیستم متروی سانتیاگو یکی از غنی‌ترین‌ها در جنوب آمریکاست و مسیرهای مترو به ایستگاه‌های اتوبوس متصل خواهند شد. همچنین در این شهر پیاده‌روهایی رنگین و جذاب وجود دارند تا عابران را به پیاده‌روی تشویق کنند.

سانتیاگو در شیلی

 

4- سن آنتونیو در تگزاس

سن آنتونیو بزرگترین شهر و برترین شهر تگزاس از نظر میراث فرهنگی است. در این شهر به زودی به روشهای نوینی از گوشی‌های هوشمند استفاده خواهد شد و سن آنتونیو به یک آشپزخانه‌ی بزرگ برای گردشگران تبدیل می‌شود که در آن غذا و مواد غذایی به روشهای خلاقانه‌ای تهیه می‌شوند.

سن آنتونیو در تگزاس

 

5- هلسینکی در فنلاند

هلسینکی بزرگترین شهر و پایتخت فنلاند به شمار می‌آید. این شهر توانسته رتبه‌ی پنجم را در میان شهرهای نوآورانه به دست بیاورد و در زمره‌ی باکیفیت‌ترین نقاط دنیا برای زندگی نیز به قرار بگیرد. بر اساس آمار جهانی، هلسینکی یکی از شادترین و امن‌ترین شهرهای دنیاست که مردم آن همواره در فعالیت‌های بشر دوستانه شرکت می‌کنند و همین موارد باعث شده تا تصمیم گرفته شود که با ایجاد تسهیلات مدرن در شهرشان در بهبود سلامت جهانی قدم بردارند؛ وسایل نقلیه مدرن و تقویت بذرها به روشهای نوین تنها دو مورد از خلاقیت‌های بشر دوستانه‌ی مردم هلسینکی به شمار می‌آید و آنها همچنان در این راستا فعال هستند.

هلسینکی در فنلاند

 

6- سکاتسدیل در آریزونا

سکاتسدیل شهری مدرن در ایالت آریزونای آمریکاست. در این شهر برای حفاظت از اکوسیستم از توسعه‌ی بیابان جلوگیری شده و از محدوده‌های بیابانی نیز به بهترین شکل استفاده می‌شود. در سکاتسدیل 182 مایل (معادل 294.5 کیلومتر) مسیر برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ساخته شده است؛ اما نکته‌ای که باعث قرارگیری این شهر در فهرست خلاقانه‌ترین شهرهای دنیا شده، استفاده‌ی جذاب از آثار هنری است. در هر گوشه و کناری از شهر سکاتسدیل آثار هنری قابل مشاهده است، آثاری که همه بیانگری فرهنگ غرب هستند و رنگ خاصی به این دیار بخشیده‌اند.

سکاتسدیل در آریزونا

 

7- دیترویت در میشیگان

دیترویت بزرگترین شهر موجود در ایالت میشیگان و بزرگترین شهر مرزی کانادا و ایالات متحده است. به شهر دیترویت لقب موتور آمریکا را داده‌اند زیرا با سرعت هرچه تمام‌تر حرکت کرده و سبب پیشرفت آمریکا می‌شود. در این شهر خودروهای خارق‌العاده‌ای ساخته می‌شود که بدون سرنشین هستند، همچنین خانه‌های مدرن، زیبا و دلپذیری در دیترویت ساخته‌اند که برای ساکنان کم درآمد مناسب باشند. زیبایی نیز اصلی مهم در این شهر است و باید همه چیز زیبا و هنری طراحی و ساخته شود.

دیترویت در میشیگان

 

8- مدئین در کلمبیا

مدئین یا مدلین هشتمین شهر خلاقانه در جهان است. برای توصیف این شهر می‌توان از یک کلمه‌ی جامع "ابتکار" استفاده کرد. ابتکار را در این دیار از چهره‌ی شهر می‌توانید متوجه شوید از چگونگی طراحی فضاهای سبز گرفته تا مسیرهای پیاده‌روی و بزرگراه‌ها همه نویدبخش ورود به شهری هستند که در آن نوآوری موج می‌زند. سیستم حمل و نقل نیز در مدئین مدرن و سریع است و مردم می‌توانند به راحتی با استفاده از بالگرد به مناطق دور افتاده رفت و آمد کنند.

مدئین در کلمبیا

 

9- سنگاپور

شاید در میان فهرست پیش‌رو سنگاپور نام آشناترین مکان باشد، جایی که همواره به عنوان شهری مدرن و البته گران شناخته می‌شود و درواقع حضورش در این لیست جای تعجبی ندارد. آمارهای جهانی نشان می‌دهند که مردم سنگاپور از جمله شادترین مردم روی کره‌ی زمین هستند. به سنگاپور لقب "شهر باغ" یا همان گاردن سیتی را نیز داده‌اند زیرا در آن به خوبی از منابع طبیعی حفاظت شده و فضاهای سبز بسیار هوشمندانه طراحی و ساخته می‌شوند و پیش از ساخت هر بنایی در سنگاپور آن را از نظر فرهنگی و کمک به پیشرفت فرهنگ نیز بررسی می‌کنند.

سنگاپور

 

10- لیما در پرو

لیما پایتخت کشور پرو (در آمریکای جنوبی) است. لیما حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد که از این نظر یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود. گردشگرانی که با هدف بازدید از شهر تاریخی اینکاها، ماچوپیچو به پرو سفر می‌کنند در مسیرشان به بازدید از لیما نیز می‌پردازند زیرا این شهر در مسیر ماچوپیچو قرار دارد. در این شهر اغلب رویدادهای بین‌المللی به صورت کاملا خلاقانه جشن گرفته می‌شوند تا فرهنگ منطقه‌ به توریست‌ها نشان داده شود.

لیما در پرو

منبع: nationalgeographic.com

زهرا میرزایی