زندگی کردن در شهرهای بیش از حد توریستی دنیا و مصائب آن!

4.2
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
وقتی گردشگران از سر و کولتان بالا می‌روند باید چه کار کنید؟
19 شهریور 1398 09:00
0

محلی‌ها تأثیر گردشگران بر روی شهرشان، میزان احترام آن‌ها به کسانی که در شهر زندگی می‌کنند و نحوه واکنش مقامات را توصیف می‌کنند. سفرهای جهانی و کشورهای گردشگرپذیر با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال رشد هستند و هرساله بیش از 8 میلیارد دلار به اقتصاد خود کمک می‌کنند. در برخی شهرها دولت‌ها و شهروندان با دیدن رکورد تعداد بازدیدکنندگان به این مسئله فکر می‌کنند که این رشد تا چه حد می‌تواند برایشان خوب باشد.

به‌ منظور درک مشکلاتی که همه‌ی شهرهای توریستی در سال آینده با آن مواجه خواهند بود و نحوه مقابله با آن، انجمن سفر و گردشگری جهانی (WTTC) و شرکت املاک JLL بر اساس رشد توریسم و توانایی شهرها در اندازه‌گیری این رشد، اخیراً فهرستی از مقاصد توریستی 2030 را به‌عنوان راهی برای اندازه‌گیری آمادگی گردشگری بکار گرفته‌اند. این فهرست دارای 75 شاخص است که برای تعیین  چالش‌های پیش رو برای 50 شهر اصلی در جهان، شامل میزان توجه گردشگران، آمادگی شهرها و وجود قوانین محلی می‌شود.

در گزارشی شهرهایی که با رشد تعداد گردشگران مواجه بوده‌اند، اعلام نمودند که درصورتی‌که این رشد مدیریت نشود می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد. ما برای درک میزان تأثیر گردشگری بر روی شهروندان این شهرها، نوع پاسخگویی مقامات و میزان احترام گردشگران به مردم، برخی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

 

آمستردام

آمستردام با داشتن 1 میلیون نفر جمعیت و 18 میلیون نفر بازدیدکننده، به خاطر اجاره‌های کوتاه‌مدت با مشکل افزایش قیمت خانه همچنین شلوغی خیابان‌ها و قوانین مختلف روبرو بوده است. در فهرست، آمستردام در بالاترین حد تمرکز گردشگران و فشار زیاد قرار دارد (کشش شهر). شهروندان ناراحت، این شهر را ونیز نامیده‌اند، شهری که میزان گردشگرانی که برای ماه‌ عسل به آنجا می‌آیند از حد گذشته است.

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

برخی معتقدند که میزان گردشگران بیش از چیزی است که رسانه‌ها اعلام می‌کنند. موزه‌ها بودجه کافی را کسب کرده و کسب‌وکارهای کوچک رونق گرفته‌اند. این به معنای نبود کاری برای انجام دادن نیست و دولت هلند در حال انجام سریع کارهاست. در برخی مناطق شهر اجاره‌های کوتاه‌مدت مانند Airbnb ممنوع شده و رفت‌وآمد کروزها نیز متوقف‌ شده است. دولت در نظر دارد که گردشگران را به شهرهای دیگر هلند مانند زاندوورت بکشاند.

شهر در حال پیاده‌سازی چندین پروژه است که با تأکید بر پایداری بتواند انواع مختلفی از گردشگری را ترویج دهد، مانند سفر آهسته یا آشنایی با شهرهای کمتر شناخته‌ شده مانند 24H Noord. به گفته یکی از مقامات: «ما با ورود گردشگران به آمستردام مقابله نمی‌کنیم، بلکه دلمان می‌خواهد این میزان افزایش یابد.»

 

سان‌ فرانسیسکو

شهر ساحلی کالیفرنیا با داشتن پل گلدن گیت و اسکله ماهیگیر همواره یکی از مقاصد پررونق گردشگری بوده است. اما وجود سیلیکون ولی در این شهر باعث انفجار کشش گردشگری شده است. در فهرست، سان‌فرانسیسکو در بالاترین حد از نظر کشش مازاد قرار گرفته است.

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

یکی از خیابان‌های شلوغ این شهر خیابان لومبارد است که به خاطر پیچ‌وخم‌هایی که دارد به‌ عنوان ناراست‌ترین خیابان جهان شناخته می‌شود. به گفته کریستین دورکین که خانواده‌اش مدت‌هاست در این شهر زندگی می‌کنند: «ترافیک گردشگران باعث سرریز شدن آن به خیابان‌های اطراف می‌شود و آن را قفل می‌کند. همه می‌ایستند و بدون در نظر گرفتن ماشین‌هایی که به سمت آن‌ها می‌آیند سلفی می‌گیرند. عابران پیاده نیز توجهی ندارند که خانه‌های کنار این خیابان ملک شخصی هستند و نباید وارد حیاط آن‌ها شوند.» در پاسخ به شکایات، شهر اخیرا با سیستم حفاظتی موافقت کرده است که تأثیر آن را می‌توان در سال آینده دید.

لومبارد تنها خیابانی نیست که گردشگران برای راحتی بیشتر تا حدی به شهروندان نزدیک می‌شوند. پارک آلامو در مرکز شهر نیز مملو از خانه‌های رنگارنگ به نام زنان نقاشی شده است که قدمت آن‌ها به 1890 بازمی‌گردد. دورکین می‌گوید: «در آخرین بازدیدی که از پارک داشتم، کودکم از اینکه همه در برابر خانه‌ها ایستاده بودند و عکس می‌انداختند تعجب کرده بود، از من پرسید: آیا آن‌ها فکر نمی‌کنند که کسانی در این خانه‌ها زندگی می‌کنند؟ شاید فکر می‌کنند که این خانه‌ها برای نمایش هستند.»

درآمد سالانه شهر از توریست، 9میلیارد دلار است، بنابراین شهر این ترافیک را پذیرفته و در حال پاک کردن سایر قسمت‌های شهر است تا جذابیت بیشتری برای گردشگران فراهم کند که در عوض احترامی که شهروندان لایق آن هستند را بتوانند مشاهده کنند.

 

پراگ

این شهر که بالاترین میزان تراکم و ترافیک را دارد، هرساله میزبان بیش از 7.9 میلیون گردشگر است. گردشگران هرگز منطقه 1 پراگ را که دارای شهر قدیمی مالا استرانا و قلعه‌های مختلف می‌باشد، ترک نمی‌کنند.

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

انجمن شهر برای تحت کنترل قرار دادن تأثیرات گردشگری، بر روی اعمال قوانین زندگی شبانه و ترافیک حاصل از دوچرخه‌هایی کار می‌کند که گردشگران را در مرکز شهر جابجا می‌کنند. سازمان گردشگری در پراگ مانند آمستردام نیز درصدد است که گردشگران را به شهرهای دیگر چک جذب کند. شهر قلعه‌ای کروملو در حال حاضر مملو از سفرهای روزانه است اما دومین شهر بزرگ شهر یعنی برنو نیز می‌تواند جایگزین مناسب دیگری برای پایتخت باشد.

 

بارسلون

در سال‌های اخیر بارسلون برای مدیریت میزان گردشگرانی که به خیابان‌های آفتابی شهر سرازیر شده‌اند، دست‌ به‌ گریبان است و در میان چند شهر شلوغ جهان قرار دارد. هرساله بیش از 30 میلیون نفر از این شهر دیدن می‌کنند، در حالی‌ که جمعیت شهر تنها 1.6 میلیون نفر است.

به گفته مارتا لائورنت: «وقتی‌که می‌بینم گردشگران از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی استفاده می‌کنند که مردم شهر برای رفتن به محل کار از آن استفاده می‌کنند ناراحت می‌شوم، مخصوصا وقتی مسن‌ترها و مادر خانواده با داشتن یک فرزند در حال حمل کیسه‌های خریدش می‌باشد. گروه‌های بزرگ گردشگران معمولاً باجه‌های خرید بلیط مترو را اشغال می‌کنند. باید حداقل یک باجه خرید به محلی‌ها اختصاص داده شود تا منتظر گردشگران نمانند.»

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

بارسلون به‌ عنوان یک شهر ساحلی، معمولاً میزبان گردشگرانی با آداب غلط است. به گفته ماریا جو کاسترو: «دیدن اینکه گردشگران آشغال‌های خود را روی زمین می‌اندازند واقعا ناراحت‌ کننده است. در کل فرهنگ شهر از سمت گردشگران رعایت نمی‌شود.

به گفته شهروندان، گردشگران برای رعایت حال مردم نباید روی زمین آشغال بریزند و سکوت را بیشتر رعایت کنند. دولت نیز برای کاهش این موارد در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی انجام داده است. هم‌اکنون برای آنکه برخی خیابان‌ها فقط قابل پیاده‌روی باشند، دولت چند خط اتوبوس مجانی را از ایستگاه‌های مترو به سمت مکان‌های پربازدید اختصاص داده است. در برخی قسمت‌ها نیز دوچرخه‌سواری ممنوع می‌باشد.

 

تورنتو

هیچ شهری پیشرفت سهم گردشگری را برای خود بد نمی‌داند. به گفته کایل کولیر: «به‌شخصه از دیدن گردشگران در شهر خوشحال می‌شوم. من در شانگهای زندگی کرده‌ام، از نظر من تورنتو فضای بیشتری دارد. این بدان معنا نیست که تورنتو با چالشی مواجه نیست، بلکه در فهرست، در میان شهرهای پرجمعیت ازنظر گردشگری قرار دارد.»

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

زندگی کردن در یک شهر بسیار توریستی چه حسی دارد؟

درحالی‌که صنعت گردشگری آماده استقبال از گردشگران است، طبق نظر محلی‌ها تورنتو شهری است که مردمانش واقعاً فشار را احساس می‌کنند. به گفته اریک وایکوپن: «تورنتو در حال حاضر با کمبود خانه مواجه است، مخصوصاً در مرکز شهر.» در حال حاضر قوانینی برای منع اجازه خانه برای تعطیلات وضع‌ شده است. هرچند برخی از صاحب‌خانه‌ها به‌صورت غیرقانونی خانه‌های خود را اجاره می‌دهند. اهمیت کمی که گردشگران به محیط قائل‌اند، بهای سنگینی برای مردم دارد. کوریر می‌گوید: «ریختن آشغال واقعا مرا ناامید می‌کند. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد دیگران در خانه‌اش آشغال بریزند، پس چرا رعایت نمی‌کنند؟ به زمین و مردم احترام بگذارید، مخصوصا آن‌هایی که نمی‌شناسید.»

منبع: bbc.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.