آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بزرگ‌ترین غار یخی جهان در کدام کشور واقع شده؟
20 مرداد 1398 11:00
0

غار آیزریسنولت یک غار طبیعی یخی و آهکی است و در شهر وارفن کشور اتریش قرار دارد. روی نقشه تقریباً 40 کیلومتر پایین‌تر از چهارمین شهر بزرگ اتریش یعنی سالزبرگر واقع شده و درون کوه هوچگل در بخش تنینگبِرج از رشته‌کوه آلپ قرار گرفته است. آیزریسنولت بزرگ‌ترین غار یخی جهان است و طول آن به بیش از 41 کیلومتر می‌رسد. هرساله حدود 200000 بازدیدکننده به این غار می‌آیند.

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

بررسی از دیدگاه زمین‌شناسی

کوهستان تِنِن طی دوره وُرم از عصر یخبندان پلیستوسن در کوه‌های آلپ ایجاد شد. کوه تِنِن درون بزرگ‌ترین فلات کارسِت در کوه‌های آلپ سازلبرگر قرار دارد. غار یخ مذکور در لبه‎ی فلات کارست این کوه واقع‌ شده است. درحالی‌که طول این غار یخ حدود 41 کیلومتر می‌باشد، تنها یک کیلومتر نخست آن از یخ پوشیده شده است. بازدیدکنندگان نیز مجازند فقط از یک کیلومتر نخست آن دیدن کنند و سایر قسمت‌های آیزریسنولت از آهک ساخته‌ شده است. هنگامی‌که رود سالزِک راه خود را به‌سوی کوهستان تِنِن باز کرد، این غار را ایجاد کرد. پس از ورود برف شدید به داخل آن، این برف‌ها یخ زدند و بدین‌صورت، یخ داخل غار تشکیل شد. از آنجایی‌ که ورودی غار باز است، باد یخی از داخل غار به بیرون می‌وزد و در تابستان اجازه‎ی ذوب شدن را به یخ‌ها نمی‌دهد. در زمستان نیز باد خنکی از بیرون به داخل آیزریسنولت می‌وزد و باعث یخ‌زدگی برف‌های داخل غار می‌گردد.

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

تاریخچه آیزریسنولت

آیزریسنولت را نخستین بار شخصی به نام آنتون پوسِلت در سال 1879 رسماً کشف کرد. پیش از اکتشاف این غار توسط آنتون نیز بومی‌ها آن را می‌شناختند، اما از آنجایی‌که اعتقاد داشتند ورودی جهنم است، هرگز به آن وارد نشدند. آنتون موفق شد تا در سال 1880 کشف خود را در یک مجله کوهنوردی منتشر کند؛ البته یافته‌های او به‌زودی به دست فراموشی سپرده شدند. او توانست 200 متر نخست غار را بپیماید و بررسی کند. یکی از معدود افرادی که کشف آنتون را دوباره احیا کرد، الکساندر مورک بود. الکساندر مورک از سال 1912 به بعد سیاحت‌های بسیاری را به داخل غار برگزار کرد. سپس او در جنگ جهانی اول کشته شد و کوزه‌ای که حاوی خاکسترهای حاصل از سوزاندن بدن او بود در غار قرار داده شد. اولین مسیر به داخل غارها و اولین کابین برای انجام این کار به نام فورشه هوت (یا محققان کلبه) در سال 1920 ساخته شدند. بعدها یک کابین دیگر و چند مسیر از وارفِن به‌سوی کوه ساخته شدند. پس از مشهور شدن این غار، بازدیدکنندگان به‌تدریج آن را شناختند و به‌ سویش جذب شدند. همچنین در سال 1955 یک ترموای برقی روی کوه ساخته شد و زمان 90 دقیقه‌ای برای صعود به آن را به 3 دقیقه کاهش داد. در حال حاضر مالکیت غار آیزریسنولت در اختیار کمیسیون جنگل‌های ملی اتریش می‌باشد.

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

گردشگری

هرساله آیزریسنولت از آغاز ماه می تا 26 اکتبر برای بازدید عموم باز است. دمای غار زیر صفر درجه است؛ به همین دلیل تمام بازدیدکنندگان باید لباس‌های گرم بپوشند. هنگامی‌که بازدیدکنندگان وارد غار می‌شوند آن‌ها را به‌سوی سالن پوسِلت هدایت می‌کنند. سالن پوسلت یک اتاق وسیع است و یک استالاگمیت (زیر گلفهشنگ یا آویز یخی) به نام برج پوسلت در مرکز آن دیده می‌شود. گردشگران پس از عبور از برج، یک صلیب خاکستری را خواهند دید که در واقع دورترین نقطه‌ای است که آنتون پوسِلت توانسته بود به آن برسد. برخی از ویژگی‌های طبیعی بکر داخل غار عبارت‌اند از: پشته‏‎ی یخ عظیم به طول 24 متر، قلعه هایمیر، مکان استراحت الکساندر مورک و یک قصر یخی. تورهایی که به‌سوی این غار حرکت می‌کنند حدود 75 دقیقه طول می‌کشند.

آیزریسنولت، بزرگ‌ترین غار یخی جهان

منبع: worldatlas.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.