چرا پارک تفریحی سرزمین عجایب، به یک پارک نیمه‌کاره در چین مبدل شد؟

4.5
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ماجرای نیمه‌کاره ماندن مخوف‌ترین پارک چین چیست؟ +تصاویر
27 تیر 1398 08:00
0

پارک تفریحی سرزمین عجایب در حاشیه شهر پکن با مساحت 120 هکتار، قرار بود بزرگ‌ترین پارک در آسیا باشد. این پارک نیمه‌کاره که در روستای چن زوانگ در چانگ پینگ واقع‌شده است تنها 20 دقیقه از پکن فاصله داشت. پارک با گنجایش بیش از 20 میلیون نفر توسط گروه تایلندی- چینی رینوود (REIGNWOOD) طراحی‌شده بود. رینوود در چین سودهای قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است، مانند حق امتیاز توزیع نوشابه‌های انرژی‌زای رد بول. شرکت امیدوار بود که پروژه این پارک تفریحی به‌عنوان شاخص‌ترین پروژه شرکت لقب بگیرد.

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

متأسفانه این اتفاق نیفتاد. در سال 1998 کار ساخت به‌صورت ناگهانی متوقف‌ شده و پارک نیمه‌کاره رها شد. بعضی می‌گویند که علت این مسئله درآمدن زمین از چنگ صاحبان آن بوده است و برخی معتقد به یافتن قبرستانی بزرگ در پارک هستند. اما حقیقت امر مسائل اقتصادی بود. وقتی پول افرادی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بودند به اتمام رسید، آن‌ها دیگر قادر به تأمین مالی پروژه نبودند و به همین علت پارک به‌صورت نیمه‌کاره رهاشد.

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

ایده اولیه پارک، ساختن پارکی مانند دیزنی لند در چین بود که قلعه واقع‌ شده در مرکز پارک نیز بازگوکننده‌ی داستان زیبای خفته و سیندرلا در دیزنی لند باشد. قسمت‌های دیگر پارک نیز دقیقاً مشابه دیزنی لند بود اما طراحان آن را به‌گونه‌ای کپی کرده بودند که دیزنی لند نتواند از حق خود در برابر کپی صورت گرفته در چین دفاع کند. چیزی که طراحان انتظار نداشتند این بود که دیزنی در حال صحبت با دولت هنگ‌کنگ برای ساخت پارکی در آنجا بود. این توافق در سال 1999 یعنی یک سال پس از رها شدن پارک سرزمین عجایب در چین امضا شد. دیزنی مکان اصلی پارک را شهر شانگهای اعلام کرد که سال ساخت آن از 2011 شروع‌شده و در ژوئن 2016 به پایان رسید.

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

در سال‌های بعدی کشاورزان اطراف پارک به‌سادگی از زمین‌های پارک برای چراندن گوسفندان و پرورش غلات استفاده کردند. قلعه مرکزی که روزگاری قرار بود یادآور سرزمین عجایب برای کودکان باشد هرگز به اتمام نرسید. با گذر سال‌ها این ساختمان که بلندترین و بزرگ‌ترین ساختمان پارک است، دستخوش آب‌وهوای بد منطقه شده و بخشی از آن فروریخته است. قسمت‌های دیگر مانند روستای قرون‌وسطایی را علف‌های طبیعی و رشد گیاهان خودرو در برگرفته است. خرافاتی‌ها نیز داستان‌هایی درباره رها کردن این پارک می‌گویند، مثلاً وجود ارواح در گورستانی که در طی ساخت مجموعه از خاک بیرون آمده‌اند. ازنظر اقتصادی این پارک به نظر قربانی حباب اقتصادی چین شده است.

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

در سال 2008 برای ساخت مجدد آن تلاش‌هایی صورت گرفت اما مجدداً با شکست روبرو شد. نهایتاً در سال 2013 این پارک ویران شد. تلاش‌های گروه رینوود برای ساخت یک سوپرمارکت لوکس هرگز به انجام نرسید و در نهایت یک مرکز خرید بزرگ بانام "فروشگاه بی‌نظیر" در تابستان 2015 افتتاح شد. در هر صورت، نمی‌توان از اینکه ظاهر این پارک مخوف و ترسناک است، چشم پوشید و خرافات را کاملا نادیده گرفت!

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

پارک تفریحی سرزمین عجایب،  یک پارک نیمه‌کاره در چین

 

منبع: worldabandoned

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.