بهترین مقاصد جهان برای عاشقان چای

4.6
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر عاشق چای هستید، این مطلب را از دست ندهید! +تصاویر
16 بهمن 1397 10:00
0

چای مرسوم‌ترین نوشیدنی جهان بعد از آب است که دلایل مختلفی برای محبوبیتش وجود دارد. در بسیاری از نقاط جهان از چای به عنوان نوشیدنی دورهمی‌های دوستانه یا علامتی به نشانه‌ی مهمان نوازی استفاده می‌شود. چای باعث ایجاد احساس گرما و همچنین ذهنی آرام می‌شود. در این مقاله به شش مقصدی که در آن چای با مراسم خاصی سرو می شود اشاره می کنیم، پس اگر اهل چای خوردن هستید، این مطلب را از دست ندهید و با لست‌سکند همراه باشید.

 

مراسم چای در ژاپن

مراسم چای در ژاپن

امروزه در سراسر دنیا می‌توانید طعم ماچا را در بسیاری از غذاها حس کنید اما استفاده از ماچا در جشن چای ژاپنی‌ها قدمتی طولانی دارد. چای ماچا از طریق خرد کردن برگ‌های سبز چای درون آب جوش و  مخلوط کردن آن به وسیله‌ی چوب بامبو تهیه می‌شود. مراسم سنتی چای در ژاپن شامل اصول ذن بودایی است. در طول مراسم استاد چای در حالی که کیمونو پوشیده، با حرکاتی ظریف چای را آماده و سرو می‌کند.

برای تجربه‌ی شرکت در مراسم چای ژاپنی می‌توانید به Sengan-en در Kagoshima بروید. برای اینکه بتوانید یک چای ژاپنی را به این روش تهیه کنید باید سال‌ها در یکی از سه مدرسه‌ی چای کشور آموزش ببینید. با این حال مهمانان در خانه‌ی جشن چای کاملیا (Camellia Tea Ceremony House) در کیوتو (Kyoto) می توانند سرو چای را تمرین کنند.

 

چای سیلان (Ceylon) در سریلانکا

چای سیلان

سریلانکا به عنوان بزرگترین صادرکننده چای، سالانه چندین نمایشگاه چای برگزار می‌کند و تجربه‌های دلچسبی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. چای سیاه سیلان  معمولا از ترکیب اِرل گری (Earl Gray) و چندین چای میوه‌ای در سراسر جهان تهیه می‌شود. در هر منطقه از سریلانکا، طعم چای متفاوت است اما به طور کلی هر چه ارتفاع بیشتر می‌شود رنگ و طعم چای ملایم‌تر می‌شود. برای تجربه‌ی طعم چای سریلانکا می‌توانید در یک تور چای ثبت نام کنید که در این تور، فرآیند تولید و تهیه‌ی چای به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شود. کارخانه‌ی خانوادگی چای Uva Halpewatte در تپه‌ای به نام الا (Ella) قرار دارد. این کارخانه تورهایی برگزار می‌کند که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند مراحل تولید چای را در آن مشاهده کنند و در انتهای تور نیز از مهمانان با چای در طعم‌های مختلف پذیرایی می‌شود.

 

یربا ماته (Yerba Mate) در آرژانتین

یربا ماته

اگرچه به لحاظ فنی یربا ماته یک نوع چای محسوب نمی‌شود اما در بسیاری از نقاط آمریکای جنوبی از جمله آژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و برزیل با آن مانند چای برخورد می‌کنند. این نوشیدنی با کافیئن بالا از برگ‌های خشک شده‌ی گیاه دارویی که در آب داغ خیسانده شده، درست می‌شود. یربا ماته در آژانتین، بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ مردم است. شما می‌توانید آنها را در زمان تماشای فوتبال، دورهمی‌های دوستانه یا هر موقعیت دیگر در حال نوشیدن این چای ببینید. حتی برخی از افراد لیوان یا فلاسکی که حاوی این نوشیدنی است را با خود همراه دارند تا هر زمان که نیاز داشتند از آن بنوشند. همانند چای و قهوه، طعم یربا ماته تلخ است و برای از بین بردن طعم تلخ آن می‌توانید از شکر، شیر یا آبلیمو استفاده کنید.

برای تجربه‌ی این نوشیدنی نمی‌توانید به کافه یا رستوران مراجعه کنید. این نوشیدنی همانطور که گفته شد جزو فرهنگ مردم است. بهترین راه برای تجربه‌ی این طعم ارتباط برقرار کردن با مردم محلی است به طوری که آنها شما را به جمع‌ها و دورهمی‌های خود دعوت کنند تا شما بتوانید در این دورهمی‌ها، طعم حقیقی یربا ماته را تجربه کنید.

 

چای بعد از ظهر در انگلستان

چای انگلستان

عاشقان چای باید حداقل یکبار چای بعد از ظهر را در انگلیس، زادگاه این سنت، تجربه کنند. این سنت که اولین بار توسط دوست ملکه ویکتوریا آغاز شد در ابتدا به عنوان یک میان وعده‌ی دوستانه بود که در آن، چای به همراه کلوچه و ساندویچ‌های کوچک سرو می‌شد.

برای تجربه‌ی چای بعد از ظهر انگلیسی به خانه‌ی چای Sketch در محله‌ی زیبا Mayfair لندن بروید. این کافه دارای پنج اتاق است که هر اتاق دارای طراحی و موضوع متفاوتی است. اتاق اصلی با صندلی‌های مخمل صورتی تزیین شده است. منوی کافه دارای بیش از هزار نوع چای به همراه چاشنی‌های متفاوت است. مدت زمان سرو چای بعد از ظهر در انگلیس بسیار طولانی است و گاهی به نود دقیقه نیز می‌رسد.

 

چای نعنا در مراکش

چای نعنا

مهمان نوازی در مراکش با نوشیدنی به طعم نعنا همراه است. این نوشیدنی از چای سبز باروت تهیه می‌شود. مراکشی‌ها برای پذیرایی از مهمان‌های خود از چای شیرین در قوری‌های نقره‌ای استفاده می‌کنند و در هنگام سرو چای، آن را از فاصله‌ی بالا می‌ریزند تا روی فنجان چای، کف بنشیند. برای تجربه یک چای نعنای مراکشی می‌توانید به یکی از قهوه‌خانه‌های مراکش سر بزنید. در موزه‌ی هنر مراکش نیز علاوه بر تجربه‌ی چای نعنا می‌توانید از مجموعه‌های نمادین دیگری که شامل مبلمان سلطنتی، ابزارهای عتیقه و همچنین ظروف چای قدیمی می‌شود نیز دیدن کنید. در مراکش به همراه چای نعنا، کوکی‌های سنتی نیز ارائه می‌شود و اصولا چای را باید هورت بکشید و در صورت اینکه تمایل به چای دیگری ندارید باید از واژه « تشکر» استفاده کنید.

 

ماسالا چای در هند

ماسالا چای

چای‌های دارجلینگ و آسام در سراسر جهان دوستدارانی دارند اما در فرهنگ هند چای جنبه‌ی دیگری دارد. در هند، چای ماسالا بسیار محبوب است و مردم اکثرا به نوشیدنی آن عادت دارند. چای ماسالا با استفاده از چای سیاه به همراه ترکیبی از ادویه‌های مختلف مانند زنجبیل، دارچین، هل، میخک و پودر کوهی تهیه می‌شود. این ادویه‌ها در هر منطقه متفاوت هستند. چای ماسالا با شیر و شکر سرو می‌شود. چای ماسالا در همه‌ی نقاط هند قابل تجربه است اما مزه‌ی این چای‌ها اصیل نیست. برای تجربه‌ی اصیل چای ماسالای هندی می‌توانید به بازارها و محله‌های شلوغ بروید و درخواست یک چای ماسالا دهید.

 

چای سیاه در ایران

چای سیاه

اولین بار چای از روسیه وارد ایران شد و تا قبل از اینکه نوشیدن چای سیاه فراگیر شود، مردم ایران به نوشیدن قهوه علاقه داشتند. سنت چای نوشیدن در ایران به عصر ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. نحوه‌ی درست کردن چای در ایران به این شکل است که چای سیاه به همراه چاشنی‌های مختلف (مانند هل، دارچین، گل محمدی، بهارنارنج، زنحبیل و میخک) را داخل آب جوش ریخته و بعد از مدتی آن را میل می‌کنند. در ایران چای با قند در استکان‌های کمر باریک و پررنگ سرو می شود. تجربه‌ی چای سیاه در ایران در هر مکانی امکان پذیر است اما برای داشتن یک تجربه‌ی اصیل به بازار و قهوه‌خانه‌های قدیمی سر بزنید.  

 

منبع: nationalgeographic

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی