کشف بقایای بزرگترین دایناسور گوشتخوار دنیا

4.2
از 55 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بقایای بزرگترین دایناسور گوشتخوار دنیا کشف شد! +تصاویر
03 اردیبهشت 1398 12:00
0

حیوانی که از نظر وزن شبیه به یک فیل کاملا بالغ است و با افزایش سن، وزنش هم بیشتر می‌شود؛ اما این جاندار یک تفاوت اساسی با فیل دارد و آن چیزی نیست جز گوشتخوار بودنش. بله، همه می‌دانیم که دایناسورها در گذشته نابود شده‌اند و حالا هیچ دایناسوری در دنیا وجود ندارد، با این وجود هنوز هم کشف فسیل و بقایای این حیوانات پژوهشگران را به وجد می‌آورد.

حالا یک مرکز فسیل شناسی در کانادا فسیلی از یک تیرانوسوروس Tyrannosaurus پیدا کرده که وزن آن به قدری‌ست که می‌توان گفت از تمامی فیل‌هایی که در حال حاضر روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند، سنگین‌تر بوده است. نتیجه‌ی پژوهش آناتومیک این مرکز فسیل شناسی که اخیرا منتشر شد، حاکی از آن است که بقایای 65 درصد از استخوان‌های این جاندار موجود می‌باشد و فقط برخی از دنده‌ها و بخشی از پاهای او در دست نیست. جالب است بدانید که محققان نام بقایای این دایناسور را به صورت مستعار اسکاتی گذاشته‌اند.

کشف بقایای بزرگترین دایناسور گوشتخوار دنیا

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این دایناسور غول‌پیکر دست کم 28 سال سن داشته است و متعلق به 65 میلیون سال پیش می‌باشد. علت مرگ این دایناسور عفونت تشخیص داده شده است، گویا بدن او زخمی شده و بر اثر عفونت زخم جان خود را از دست داده بود همچنین بقایای پیکر او نشان می‌دهد که دندان‌هایش نیز در درگیری‌ها شکسته بودند.

یکی از دانشمندانی که روی بقایای این دایناسور کار می‌کند، چنین بیان کرد که: "در گذشته زندگی در حیات وحش آسان نبوده است، حتی برای جانوران قدرتمند و گوشتخوار و صدماتی که به این دایناسور وارد شده بیانگر همین موضوع هستند."

کشف بقایای بزرگترین دایناسور گوشتخوار دنیا

با یافته شدن بقایای این تیرانوسوروس محققان بر این عقیده هستند که به احتمال زیاد دایناسورهای بزرگتر از این نمونه نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. خوب است بدانید که تیرانوسوروس یکی از شناخته‌ شده‌ترین گونه‌های دایناسورها می‌باشد که تا به امروز 20 نمونه از فسیل و بقایای استخوان‌هایشان یافت شده است. لازم است ذکر کنیم که بقایای بدن اسکاتی در حقیقت در سال 1991 میلادی کشف شدند و حالا تحقیقات بر روی آن تکمیل شده و نتایج بررسی‌ها منتشر گردیده‌اند.

 

منبع: نشنال جئوگرافیک

زهرا میرزایی