زندگی در زابل متوقف شد

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زندگی در زابل متوقف شد
14 شهریور 1397 13:00
0

امروز پنجاه‌وسومین روزی‌ست که طوفان شن، مردم زابل را غرق در خاک کرده است. سرعت بادهای 120 روزه، حالا گاهی به بیش از 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. 53 روز است که ذرات معلق از حد مجاز بیشتر شده و هنوز مشخص نیست که سرنوشت زابلی‌ها چه خواهد بود.

آمارها نشان می‌دهند که تا تاریخ 8 شهریور 97، 134 نفر از 787 تن به دلیل مشکلات تنفسی در مراکز درمانی بستری شده‌اند. با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروهای دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران تا پایان این هفته در حال آماده باش خواهند بود. نیروهای راهداری سیستان و بلوچستان برای ماسه‌روبی حضور دارند و اعضای سازمان هلال احمر نیز اجناس مورد نیاز مردم –ماسک و سبد غذایی- را توزیع می‌کنند.

در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز خدمات سلامت استان نیز در حالت آماده باش هستند و به مردم توصیه شده که در این هوای ناسالم از منازل خارج نشوند. همچنین بهتر است که رانندگان هم برای حفظ سلامتشان از ترددهای غیرضروری بپرهیزند.

هوای زابل

هوای زابل

رئیس شبکه‌ی پایش هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق هوا در شهر زابل در شرایط ناسالم است و به اندازه‌ی 10 میکرون رسیده و گاهی 60 برابر حد مجاز است.

محمود دیانتی خبرنگار خبرگزاری ایسنا نیز در این رابطه چنین گفت: امسال از نظر سرعت وزش بادهای 120 روزه، شدیدترین بادها در نیم قرن گذشته را شاهدیم که پیامد آن افزایش شمار روزهای ناسالم هوا بوده است. از این 53 روز 30 روز غلظت ذرات معلق بین 1000 تا 9000 میکروگرم بر مترمکعب -70 تا 60 برابر حد مجاز- بود. همچنین 8 روز هم غلظت ذره‌های معلق به بیش از 20 برابر و 3 روز متوالی نیز به بیش از 50 برابر حد مجاز افزایش یافت.

آقای دیانتی افزود: این روزها حدود 18 روز بیشینه‌ی سرعت وزش باد بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بوده که دید افقی را تا 150 متر کاهش داده است و چندین روز نیز سرعت باد به 115 تا 122 کیلومتر بر ساعت رسید.

دیانتی پیش‌بینی کرد که وزش بادها در زابل ادامه خواهد داشت و بر شدت وزش باد نیز افزوده خواهد شد. به گونه‌ای که سرعت باد گاهی به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. انتظار می‌رود که در این مدت به دلیل شدت وزش باد در برخی نواحی شمال استان سیستان و بلوچستان، شاهد طوفان و گردوخاک و افزایش شدت غلظت ذرات باشیم؛ همین موضوع سبب بروز اختلالات در محورهای مواصلاتی و مسیرهای هوایی خواهد شد.

متاسفانه در جاده‌های مواصلاتی زابل-نهبندان، زاهدان-نهبندان، زاهدان-زابل بیشترین کاهش دید وجود خواهد داشت و علاوه بر نفوذ گردو خاک به نواحی مرکزی، شرق و نواحی غربی استان، باد با شدت کمتر، منجر به خیزش گردوخاک در این مناطق می‌شود. همچنین روند کاهش دما در نیمه‌ی شمالی استان ادامه خواهد داشت.

به گفته‌ی علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی استان سیستان و بلوچستان، سرعت باد در زابل به 95 کیلومتر در ساعت رسیده و غلظت گردو غبار تا صبح روز 14 شهریور به  سه برابر حد مجاز رسیده است. وی گفت که در 14 روز اخیر بیشترین سرعت وزش باد در منطقه‌ی سیستان 122 کیلومتر بر ساعت بوده و غلظت ذرات معلق در اوج طوفان به 44 برابر حد مجاز رسیده است.

آلودگی هوای زابل

آلودگی هوای زابل

بد نیست بدانید که اندازه‌ی استاندارد وجود ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است که میزان ذرات معلق در هوای سیستان در چهار روز اخیر 6 هزار و 668 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

در همین راستا عبدالرحمن شهنوازی مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان چنین گفت: 134 نفر به دلیل مشکلات تنفسی در مراکز درمانی بستری هستند و این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی یا قلبی ناشی از طوفان پایشان به مراکز درمانی باز شده است. از 787 نفری که به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کردند 653 تن سرپایی درمان شدند.

مدیر جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، آقای رسول راشکی نیز در زمینه‌ی گردوغبار در این استان گفت: 1335 سبد غذایی و 44 هزار و 942 ماسک در میان مردم استان پخش شده که این رقم مربوط به 14 روز اخیر است. همچنین آنها علاوه بر توزیع سبدهای غذایی و ماسک 7852 بطری آب نیز در میان شهروندان توزیع کرده‌اند. 253 امدادگر هم با 48 خودرو در عملیات خدمات‌رسانی شرکت داشتند.

طوفان شن در زابل

طوفان شن در زابل

منبع: ایسنا

زهرا میرزایی