غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

4.7
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اینجا بهشت فراموش شده ایلام است + تصاویر
09 دی 1396 08:00
0

در میان پهن دشت گرم و سوزان ، انگار قطعه‌ای از بهشت را کنده و در منطقه‌ای به نام ˈزینه گانˈ گذاشته اند، زیرا اینجا تنها مامنی است که می توان از حرم داغ دشت در امان بود و در خنکای دیوارش لحظه ای آسود. هوا هر لحظه گرم و گرمتر می‌شود، تا چشم کار می‌کند، دشت سوزان است و گرمای طاقت فرسا که هر لحظه تاب و توان را از بدن آدمی می رباید. با ورود به غار زینگان در میان این گرمای سوزان احساس خنکای نسیم با طراوت بهاری و قطره قطره آبی که از قندیل های غار بر سر و رویت می چکد جانی تازه می یابی و طراوت و شادابی را به خوبی احساس می کنی و از اینجا است که به اهمیت نامگذار غاری زینگان به غار بهشت پی می بری.

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

در این میان غار زینگان ایلام یکی از گزینه‌هایی است که نباید آن‌را زیاد در فهرست بلند‌بالای ندیده‌های ایران‌زمین منتظر نگه‌داشت. این غار در بخش صالح‌آباد از توابع مهران در استان ایلام قرار دارد و در وصف خنک بودن هوای آن همین بس که مردم محلی آن‌را به غار بهشت می‌شناسند، در همان ابتدای ورود به این منطقه و در ورودی تنگه‌ای که امتدادش به غار می‌رسد آبچک‌هایی که از بالای کوه‌ها نشات می‌گیرند هیچ رهگذری را از نوازش خود بی‌نصیب نمی‌گذارند. همچنین این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های گوناگونی است و سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان، رنگ‌سنگ‌ها و پیچ‌و‌خم غار گویی نقاشی طبیعی است که چشم‌ها را به مشاهده زیبایی فرامی‌خواند.

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

از سوی دیگر به یاد داشته باشید که غار یاد‌شده در منطقه ایلام که به عروس‌زاگرس معروف است قرار دارد. بنابراین پس یا پیش از بازدید از این غار می‌توانید بازدیدی از دره‌های شگفت، رودها و آبشارها، غارهای بی‌مانند و پر‌تعداد، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های گوناگون آب‌و‌هوایی و فرهنگ جذاب خود ایلام داشته باشید. از سوی دیگر هر چند مسیر رسیدن به غار فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد، نشانی‌اش سر‌راست است. زینگ به معنای زنده بودن یک شخص است و الف و نون جمع مثنای عربی برای دو نفر است و این شاید به عرض غار اشاره داشته باشد که در بخش هایی تنگ و تنها مناسب عبور یکی دو نفر است.

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

درون غار زینگان انگار باران بر زمین می‌بارد و بوی سبزه و گل ها در میان نیزارها با آبچک های طبیعی کنار دهلیزهای آبگیر و قندیل‌هایی که آب خنک را از زیرکف پای گردشگران جاری می سازد، صحنه ای شگفت و رویایی خلق می‌کند.سرخس‌ها و جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان و رنگ سنگ‌ها و پیچ‌وخم غار همچون تابلوهای نقاشی اما طبیعی چشم‌ها را به سوی خود فرا می‌خواند.

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام

غار زینگان ، بهشت فراموش شده ایلام