جنگل‌های هیرکانی، قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان

4.6
از 95 رای

جنگل‌های هیرکانی، نواری سبز از انبوه جنگل‌هاست که بخش عمده و وسیع آن در شمال ایران و بخش کوچکترش، در کشور آذربایجان قرار گرفته است. جنگل هیرکانی یکی از منحصر به فرد‌‌ترین جنگل‌های جهان است و میراثی از ماقبل تاریخ نه فقط برای ایران، که برای تمام زمین است و با عمری در حدود 50 میلیون سال قدیمی‌ترین جنگل دنیا محسوب می‌شود. در این ویدئو جنگل‌های هیرکانی را از فراز آسمان تماشا می‌کنیم.

جنگل هیرکانی، میراث عصر یخبندان

جنگل‌های هیرکانی با عمری در حدود 50 میلیون سال، یادگاری از عصر یخبندان روی زمین هستند و به عنوان قدیمی‌ترین جنگل جهان، موزه‌ای طبیعی و وسیع از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص و همینطور فسیل‌های چندین هزار ساله است. اهمیت جنگل هیرکانی صرفا به دلیل قدمت آن نیست؛ نقش این جنگل‌ها در تامین اکسیژن زمین هم حیاتی است و هیرکانی بخش مهمی از ریه‌های زمین است. در واقع جایی که برای ما جنگل‌های شمال محسوب می‌شود، صفحه بزرگی از دفتر تاریخ حیات روی سیاره زمین است و نقش مهمی در اکوسیستم تمام جهان دارد.

جنگل‌‌ هیرکانی، یک درصد از وسعت کل ایران را تشکیل می‌دهد و استان مازندران با 51 درصد بیشترین سهم را از جنگل هیرکانی دارد و بعد به ترتیب، استان گیلان و استان گلستان؛ بنابراین اگر مقصدتان گلستان بود و بازدید از جاهای دیدنی گرگان، می‌توانید پیاده‌روی در جنگل‌های هیرکانی را هم در برنامه‌تان بگذارید.

در جنگل‌های هیرکانی بیشتر از 80 نوع درخت، 50 نوع درختچه و انواع و اقسام پوشش‌های گیاهی متنوع وجود دارد که در هیچ نقطه دیگری از زمین یافت نمی‌شوند یا اینکه سال‌ها پیش منقرض شده‌ و برای همیشه از چرخه حیات بدرود گفته‌اند. درختان جنگل‌های هیرکانی اکثر مواقع سال سبز هستند و عمر خزان در اینجا بسیار کوتاه است، اما همین خزان کوتاه، مناظر روح‌نوازی را خلق می‌کند که می‌تواند روح هر بیننده‌ای را به پرواز در‌آورد.