جاهای دیدنی ایروان ارمنستان؛ ۱۳ جای دیدنی شگفت انگیز + عکس

4.5
از 147 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی ارمنستان کجاست؟ آدرس + عکس
24 فروردین 1403 08:00
79

جاهای دیدنی ارمنستان توجه گردشگران را جلب می‌کند. ایروان به‌عنوان پایتخت و مرکز فرهنگی ارمنستان، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که برای بازدیدکنندگان ایرانی به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی، تنوع فرهنگی و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، مناسب است. ایروان، شهری با تاریخ و فرهنگ غنی، میزبان آثار باستانی، موزه‌ها، کلیساها، پارک‌ها و مراکز خرید مدرن است. شناخت جاهای دیدنی ایروان ارمنستان قبل از سفر، می‌تواند به گردشگران کمک کند تا از سفرشان به بهترین شکل ممکن لذت ببرند و با برنامه‌ریزی مناسب، خاطره‌ای به‌یادماندنی را در ذهنشان ثبت کنند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند دیدنی های ارمنستان را به شما معرفی می‌کنیم.

04.jpg

جاهای دیدنی ارمنستان که نباید از دست بدهید

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، باید بدانید که جاهای دیدنی ارمنستان به فقط چند مکان گردشگری خلاصه نمی‌شود. به‌طور کلی، بهترین جاهای دیدنی ایروان ارمنستان عبارت‌اند از:

  • صومعه گغارد
  • معبد گارنی
  • موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه
  • موزه تاریخ ارمنستان
  • کاسکاد
  • میدان جمهوری ایروان
  • مجسمه مادر ارمنستان
  • دژ اربونی
  • موزه آثار خطی ماتناداران

لیست قیمت امروز تورهای ارمنستان

معبد گارنی (Pagan Temple of Garni)

معبد گارنی تنها اثر باستانی غیرمسیحی ایروان محسوب می‌شود که از یونان قدیم در ارمنستان باقی مانده است. این معبد در روستای گارنی، در 30 کیلومتری ایروان قرار گرفته است و بازدیدش ارزشمند است؛ چراکه بهترین نمونه از بناهای تاریخی ارمنستان پیش‌از مسیحیت و تنها ساختمان به سبک کلاسیک در این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. در واقع این معبد از جاهای دیدنی ارمنستان است که برخی معتقدند مربوط به آیین میترائیسم، از آیین‌های باستانی ایرانیان، است. اگر به کشف و ماجراجویی در تاریخ علاقه‌مندید، دیدن این معبد را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید، به‌ویژه اینکه به‌غیر از معبد گارنی جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند طاقچه چارنتس هم در این روستا وجود دارد. معبد گارنی از جاذبه‌هایی است که معمولاً در تور ایروان، مسافران به‌صورت گروهی از آن بازدید می‌کنند. 

  • ساعت بازدید از معبد گارنی: در تابستان 10 صبح تا 9 شب و در زمستان 10 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط معبد گارنی: 1500 درام برای گردشگران 

موقعیت دقیق معبد گارنی ارمنستان روی نقشه

معبد گارنی lastsecond.ir-min.jpg
معبد گارنی، از مکان های دیدنی ارمنستان

صومعه گغارد (Geghard Monastery)

بخش مهمی از جاهای دیدنی ارمنستان، در کلیساهای معروف ارمنستان و صومعه‌های آن خلاصه می‌شود و یکی از جذاب‌ترین و مشهور‌ترین صومعه‌های ایروان ارمنستان، گغارد نام دارد که در 35 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است. صومعه گغارد به‌دلیل نمای فوق‌‌العاده‌ای که دارد، لقب «معجزه معماری» را گرفته است. بخشی از شهرت صومعه گغارد به‌دلیل موقعیت خاصش است که در اعماق صخره‌ها ساخته شده است. 

واژه «گغارد» به‌معنی سرنیزه است و درواقع به گفته افراد محلی، بخشی از کوه مجاور صومعه است که تراشیده شده است. قدمت تزئینات داخل کلیسا به قرن سیزدهم پس از میلاد بازمی‌گردد. خوب است بدانید که امروزه افراد از این مکان به‌عنوان جایی برای برگزاری مراسمشان استفاده می‌کنند و از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان با تور برای گردشگران است. شما می‌توانید بازدید از صومعه گغارد را با معبد گارنی ترکیب کنید؛ چراکه این دو جاذبه خیلی از یکدیگر دور نیستند.

  • ساعت بازدید از صومعه گغارد: 9 صبح تا 6.5 عصر
  • قیمت بلیط صومعه گغارد: رایگان

موقعیت دقیق صومعه گغارد روی نقشه

کیسای گغارت
کلیسای گغارد، از جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان

دریاچه سوان (Lake Sevan)

سِوان، تنها دریاچه ایروان و یکی از منابع اصلی تأمین آب شیرین در ارمنستان است که در نزدیکی ایروان واقع شده و با یک ساعت رانندگی می‌توانید از آن بازدید کنید. سوان، بزرگ‌ترین دریاچه و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. به‌دلیل ارتفاع 1900 متری این دریاچه از سطح دریا، سوان تقریباً در تمام طول سال، هوای خنکی دارد و به‌ویژه در تابستان‌ها می‌تواند مقصد خوبی برای خانواده‌ها باشد. به‌غیر از خود دریاچه، صومعه و کلیسایی که در مجاورت آن هستند و همین‌طور رستوران‌های دریایی که اطراف آن قرار گرفته‌اند، می‌توانند انتخاب خوبی برای لذت بردن از زمانتان باشند. 

  • ساعت بازدید از دریاچه سوان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط دریاچه سوان: رایگان

بهترین رستوران‌های ایروان ارمنستان

 موقعیت دقیق دریاچه سوان ایروان ارمنستان روی نقشه

دریاچه سوان
دریاچه سوان، از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان

میدان جمهوری ایروان (Republic Square)

یکی از مهم‌ترین جاذبه های ارمنستان، میدان جمهوری ایروان است که به‌عنوان مرکز شهر و یکی از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان شناخته می‌شود. در ضلع‌های مختلف میدان جمهوری، می‌توانید شاهد ساختمان‌های مهم دولتی و موزه‌ تاریخ ارمنستان باشید. میدان جمهوری یکی از نمادهای استقلال در ارمنستان است؛ میدانی که در سالیان نه‌چندان دور با نام میدان لنین شناخته می‌شد و مجسمه‌اش هم در مرکز آن قرار گرفته بود. گفتنی است بسیاری از هتل‌های لوکس ایروان در اطراف این میدان قرار دارند.

  • ساعت بازدید از میدان جمهوری ایروان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط میدان جمهوری ایروان: رایگان

موقعیت دقیق میدان جمهوری ارمنستان

میدان جمهوری ایروان
میدان جمهوری، از جاذبه‌‌های مهم ایروان 

ساختمان اپرا (Opera and Ballet Theatre)

ساختمان اپرا یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان است که از نمادهای شهر هم محسوب می‌شود؛ ساختمانی که در میدان آزادی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است. برای بازدید از این ساختمان نیازی نیست حتماً اجرای اپرا در کار باشد. این سازه به‌قدری زیباست که ارزش دارد به تماشای این شاهکار معماری و مجمسه‌های باشکوه اطرافش بروید؛ اما ازآنجایی‌که دیدن تئاتر و اپرا یکی از تفریحات ایروان است؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر نمایشی در حال اجرا بود، حتماً بلیط آن را تهیه کنید تا از زیبایی داخل این سالن بی‌نصیب نشوید.

  • ساعت بازدید از ساختمان اپرا در ایروان: بستگی به ساعت اجرای نمایش یا اپرا دارد.
  • قیمت بلیط ساختمان اپرا در ایروان: دیدن ساختمان اپرا از محوطه آن رایگان است؛ اما برای رفتن به داخلش باید بلیط نمایش در حال اجرا را تهیه کنید.

موقعیت دقیق ساختمان اپرا در ایروان

ساختمان اپرا
ساختمان اپرا، از جاذبه های گردشگری ایروان

کاسکاد (Cascade Complex)

یکی از توریستی‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان، کاساکاد، معروف به هزارپله، است که ساخت آن در سال 1970 میلادی آغاز شد؛ منطقه‌ای متشکل از 570 پله که دو بخش مهم شهر را به یکدیگر وصل می‌کند. یکی از دلایلی که کاسکاد به یک منطقه مهم توریستی و جاذبه گردشگری ارمنستان تبدیل شده، محوطه‌سازی بسیار تماشایی آن است که از فواره‌ها، چمن‌آرایی‌ها، مجسمه‌ها و... تشکیل شده است. 

کاسکاد یا هزارپله در لفظ به‌معنای آبشار است. کاسکاد، آب‌نماها و فواره‌های فراوانی دارد که این مکان را به یکی از جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل کرده‌ است. البته اگر به فکر تعداد زیاد پله‌ها هستید یا اینکه به هر دلیلی، توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارید، نگران نباشید. این مجموعه برای راحتی بازدیدکنندگان، پله‌برقی هم در نظر گرفته است.

  • ساعت بازدید از کاسکاد: 24 ساعته
  • قیمت بلیط کاسکاد: 1000 درام برای بازدید موزه هنرهای مدرن

قیمت انواع لباس در ارمنستان چقدر است؟

موقعیت دقیق کاسکاد ایروان 

کاسکاد
کاسکاد، از دیدنی های ایروان

موزه و بنای یادبود نسل‌‌کشی ارامنه (Tsitsernakaberd Armenian Genocide Memorial Complex)

موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است، در پارک تسیتسرناکابرد ایروان ساخته شده است. ماجرای نسل‌کشی ارامنه از این قرار است که از سال 1915 تا 1923 حکومت عثمانی دست به یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی‌شده می‌زند. براساس گفته‌ها، شمار کشته‌شدگان این نسل‌کشی، 600 هزار تا 1.5 میلیون نفر بوده است. این مجموعه از دیدنی های ارمنستان، شامل دو بخش می‌شود: بنای یادبود و موزه. بنای یادبود، از سازه نوک‌تیز و هرم تشکیل شده است. هر سال برای بزرگداشت قربانیان نسل‌کشی، هزاران نفر در کنار این بنا و در زیرزمین بخش موزه جمع می‌شوند. 

  • ساعت بازدید از موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه: هر روز به‌جز یکشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 5 عصر
  •  قیمت بلیط موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه: رایگان

موقعیت دقیق بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه

لست سکند-نسل کشی ارامنه_2.jpg
بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه، از یکی از جاهای دیدنی ارمنستان
لست سکند-نسل کشی ارامنه.jpg
ادای احترام به کشته‌شدگان در نسل‌کشی

موزه آثار خطی ماتناداران (Matenadaran)

 امکان ندارد صحبت از جاهای دیدنی ارمنستان باشد و به موزه آثار خطی ماتناداران اشاره نشود. این موزه در سال 1959 ساخته شده است؛ هرچند بیشتر کتاب‌ها و نسخ خطی آن، مربوط به کتابخانه‌ای در قرن پنجم است. جالب است بدانید که در این موزه بیش از 17 هزار اثر کتبی کهن نگهداری می‌شود؛ آثاری که علاوه‌بر ارزش تاریخی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ برای مثال، بزرگ‌ترین کتابی که در این موزه نگهداری می‌شود، 28 کیلوگرم وزن دارد.

  • ساعت بازدید از موزه آثار خطی ماتناداران: همه‌روزه، به‌جز یکشنبه و دوشنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط موزه آثار خطی ماتناداران: 1500 درام

موقعیت دقیق موزه خطی ماتناداران

موزه خطی ماتناداران
موزه خطی ماتناداران، از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان 

دژ اربونی (Erebuni Town-Fortress)

مثل بسیاری از کشورهای حوزه قفقاز، تعداد زیادی از جاذبه‌ های گردشگری ارمنستان تاریخی هستند. یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان، دژ اربونی است. قدمت این دژ به حدود 700 سال پیش از میلاد می‌رسد و نشان‌دهنده اهمیت این منطقه در آن زمان است. دژ اربونی واقع در جنوب‌شرقی ایروان، مهم‌ترین مرکز نظامی این شهر در آن زمان بوده است. این دژ، بخشی از فتوحات بزرگ هخامنشیان در تاریخ است و به همین دلیل، از باارزش‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. اگر با تور ارمنستان نوروز به این کشور سفر می‌کنید، بازدید از بقایای دژ و همین‌طور موزه مربوط به آن، جزو برنامه ثابت جاهای دیدنی ارمنستان با تور است که طرف‌داران زیادی دارد.

  • ساعت بازدید از دژ اربونی: 10.5 صبح تا 4.5 عصر
  • قیمت بلیط دژ اربونی: 1500 درام

چطور به‌صورت زمینی به ارمنستان برویم؟

موقعیت دقیق دژ اربونی در ایروان

لست سکند-دژ اربونی.jpg
دژ اربونی، از جاذبه های گردشگری ارمنستان 

مجسمه مادر ارمنستان (Mother Armenia monument)

مجسمه مادر، یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های ایروان است که در پارک هاختاناک جایگزین مجسمه استالین شد و این روزها به یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل شده است؛ مجسمه‌ای که برخلاف دیکتاتور سابق شوروی، نماد صلح، عشق و محبت است. تندیس مادر ارمنستان، به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان هم برای خود مردم و هم برای بازدیدکنندگان شناخته می‌شود. البته مجسمه مادر یادآور یک داستان تاریخی تأثیرگذار است و اشاره به تنها زن ارمنی دارد که در زمان حمله عثمانیان زنده مانده بود و از کشورش دفاع می‌کرد. در نزدیکی این جاذبه، رستوران و کافه‌های متعددی وجود دارد که اگر بخواهید وعده‌ غذایی دل‌خواهتان را صرف کنید، بهتر است قبل از رفتن به آنجا، درباره قیمت غذا در ارمنستان اطلاعات کافی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از مجسمه مادر ارمنستان: سه‌شنبه تا جمعه 10 صبح تا 5 عصر، شنبه و یکشنبه 10 صبح تا 3 بعدازظهر، دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط مجسمه مادر ارمنستان: رایگان

موقعیت دقیق مجسمه مادر ایروان 

مجسمه مادر
مجسمه مادر، از جاهای دیدنی های ایروان

یادبود جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان (Soviet Monuments in Armenia)

از سال 1920 تا 1990، ارمنستان یکی از 12 جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بوده است. مانند خیلی از کشورهایی که تجربه حضور بلشویک‌ها را در کشور خود داشته‌اند، ارمنستان هم تاریخ عجیبی از آن دوران دارد و همین کافی است تا با ساخت یادمان آن دوران، یکی دیگر از دیدنی های ایروان را برای گردشگران فراهم کند. این مکان به‌نوعی یادآور تاریخ معاصر ارمنستان است.

  • ساعت بازدید از یادبود جمهوری شوروی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط یادبود جمهوری شوروی: رایگان

موقعیت دقیق یادمان جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان

لست سکند-ارمنستات شوروی.jpg
نمای یادبود جمهوری شوروی، از جاذبه های ارمنستان

موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum)

موزه سرگئی پاراجانف، که در دل شهر زیبای ایروان قرار گرفته، بیش از یک موزه سنتی است. سرگئی پاراجانف، کارگردان و هنرمندی در عرصه سینما و هنر بود که با آثار هنری‌اش جایگاهی ابدی برای خود در قلب هنردوستان سراسر جهان باز کرد.

موزه پاراجانف که در سال 1988 تأسیس شد، نه‌تنها به‌عنوان جایی برای نگهداری آثار این هنرمند بزرگ شناخته می‌شود، بلکه به‌عنوان یک مرکز فرهنگی پویا برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت، کارگاه‌های هنری و اجراهای موسیقی عمل می‌کند که پلی است میان گذشته و اکنون. این موزه که از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود، مجموعه‌ای است از آثار هنری ازجمله نقاشی‌ها، کلاژها و ساخته‌های هنری که با استفاده از مواد دورریختنی خلق شده‌اند.

  • ساعت بازدید از موزه سرگئی پاراجانف: 10 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط موزه سرگئی پاراجانف: 1500 درام

راهنمای حمل‌ونقل عمومی در ایروان ارمنستان

موقعیت دقیق موزه سرگئی پاراجانف روی نقشه

caption.jpg

موزه سرگئی پاراجانف، یکی از مکان های دیدنی ارمنستان

گالری ملی ارمنستان، مهد هنر و فرهنگ ارمنی، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های هنری در ایروان و کل منطقه است. این گالری که از جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می‌رود، میزبان مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری دوره‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی است؛ از هنر قرون‌وسطایی ارمنستان تا آثار معاصر.

تأسیس این گالری به سال 1921 بازمی‌گردد و از آن زمان، به‌طور مداوم در حال رشد و توسعه بوده است. امروزه، گالری ملی ارمنستان شامل چندین ساختمان و بخش‌های مختلف است که دربرگیرنده هزاران اثر هنری ازجمله نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، چاپ‌ها و عکس‌هاست. مجموعه‌های این گالری، ساخته هنرمندان ارمنی و همچنین هنرمندان برجسته بین‌المللی است.

  • ساعت بازدید از گالری ملی ارمنستان: 11 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط گالری ملی ارمنستان: 2000 درام

موقعیت دقیق گالری ملی ارمنستان روی نقشه

national-gallery-of-armenia.jpg

نمای گالری ملی ارمنستان، از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان 

راهکارهای خرید بهترین تور ارمنستان

برای خرید تور ارمنستان، در نظر گرفتن چند نکته کلیدی ضروری است. اول، تحقیق گسترده درباره تورهای موجود و مقایسه دقیق خدمات، قیمت‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های گردشگری است. دوم، بررسی نظرات و تجربه‌های مسافرانی است که قبلاً از این تورها استفاده کرده‌اند. سوم، توجه به انعطاف‌پذیری تور و قابلیت تطبیق آن با نیازها و علایق شخصی شماست. لست‌سکند، با در نظر گرفتن این نکات و با فراهم کردن فیلترهای گوناگون، امکان سفری بی‌دغدغه و خاطره‌انگیز را برای شما فراهم کرده کرده است.

سخن آخر

در این مطلب شما را با جاهای دیدنی ارمنستان آشنا کردیم. پایتخت و توریستی‌ترین شهر ارمنستان، ایروان است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و در این مطلب با مهم‌ترینشان آشنا شدید. اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، می‌توانید در کنار بازدید از این جاذبه‌ها، سری هم به مراکز خرید ارمنستان بزنید و از سفرتان بیشتر لذت ببرید. اگر تاکنون به ارمنستان سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان بیشتر توجهتان را جلب کرده است؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.