بهترین رستوران های ایروان ارمنستان + قیمت و منو

3.7
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غذا خوردن در این رستوران های ایروان را از دست ندهید!
13 شهریور 1401 08:00
1

غذا و مهمانی جزو عناصر مهم زندگی ارامنه است، به طوری که در زندگی روزمره اغلب اوقات در آشپزخانه یا اتاق غذاخوری خانه دور هم جمع می‌شوند و معاشرت می‌کنند. مهمانی‌های شام، رویدادهای بزرگی هستند که در میان مردمان محلی ارمنستان به صورت یک رسم برگزار می‌شوند. در این محفل‌ها، اعضای خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شوند و ساعت‌ها گفتگو می‌کنند و از صرف شام لذت می‌‎برند. اگرچه ممکن است در سفر به ارمنستان شانس آن را نداشته باشید که در این مهمانی‌های جذاب شرکت کنید و از غذاهای ارمنی موجود در آن‌ها بچشید، اما باید بدانید که در بهترین رستوران های ارمنستان، فرصت چشیدن غذاهای خوشمزه و باکیفیت هست.

همان‌طور که اشاره کردیم، غذا در ارمنستان نقش بسیار مهمی دارد و شهر ایروان مهد غذای این کشور محسوب می‌شود. در سال 2017، نشنال جئوگرافیک ایروان را یکی از شش شهر شگفت‌انگیز برای افراد علاقه‌مند به غذا خوردن معرفی کرد. البته قابل ذکر است که از آن زمان تاکنون چیزی تغییر نکرده و همچنان این شهر بهشت شکم گردان است. به همین دلیل است که در این مطلب از لست سکند قصد داریم بهترین رستوران های ایروان را به شما معرفی کنیم تا قبل از سفر با تور ایروان پیش زمینه‌‌ای از رستوران‌های معروف و غذاهای آن‌ها به دست آورید.

فرهنگ غذایی مردم ایروان

قبل از معرفی بهترین رستوران‌های ایروان، بهتر است چند نکته در مورد غذا خوردن در ارمنستان بگوییم تا اطلاعاتتان درباره فرهنگ غذایی آنها بیشتر شود:

  1. در واقع دو گروه غذای مختلف در ارمنستان وجود دارد، غذاهای شرقی و غذاهای غربی. اگرچه شباهت‌های زیادی بین این دو دسته هست، اما در مواردی نیز با هم متمایز هستند. نام غذاهای شرقی به غذاها و طعم‌هایی اطلاق می‌شود که امروزه در ارمنستان جزو غذاهای محلی و سنتی هستند. برخی از غذاهای محلی ارمنستان عبارتند از خاش، خورواتس و خاچاپوری (غذای سنتی گرجستان و ارمنستان). غذاهای ارمنی غربی به غذاهایی گفته می‌شود که دستور پخت آن‌ها توسط نوادگان ارمنی‌هایی که در روزگاران قدیم در ارمنستان غربی زندگی می‌کردند (اکنون در ترکیه واقع شده‌) به این کشور منتقل شده‌اند. 
  2.  در حال حاضر استعمال دخانیات در رستوران‌های ایروان ممنوع شده است. این قانون برای مخالفان دخانیات بسیار خوشحال کننده است، زیرا سیگار کشیدن یک عادت بد در ارمنستان محسوب می‌شود. بنابراین در تمام رستوران‌های ارمنستان شاهد دو بخش سیگار و غیر سیگار خواهید بود. خوشبختانه حرکت بزرگی برای ممنوع شدن استعمال دخانیات در رستوران‌ها شکل گرفت و بعد از سال‌ها، بالاخره این قانون جدید اجرایی شد.

  3. اگرچه گوشت و پنیر مواد اصلی بیشتر غذاهای ارمنی را تشکیل می‌دهد، اما اکنون غذاهای زیادی مناسب با ذائقه افراد گیاهخوار در رستوران‌های این کشور سرو می‌شوند. در این رستوران‌ها از غذاهای اصلی گرفته تا غذاهای جانبی، انتخاب گسترده‌ای میان غذاهای گیاهی خواهید داشت. با این حال، باید به شما بگوییم که «گیاهخوار بودن» یا «وگان بودن» در ارمنستان معنای متفاوتی دارد، زیرا آنها مرغ یا ماهی را «گوشت» نمی‌دانند، بنابراین هنگام سفارش غذا از محتویاتش باخبر شوید.

  4. رستوران‌های ارمنستان صبحانه‌های شگفت‌انگیزی سرو می‌کنند. کسانی که علاقه زیادی به صرف صبحانه کامل و خوش‌طعم دارند در کشور ارمنستان و به‌خصوص ایروان می‌توانند تجربه خوبی به دست آورند.

در ادامه با برخی از بهترین رستوران‌ های ایروان آشنا خواهیم شد که پیشنهاد می‌کنیم در تور ارمنستان، حتما یکی از آنها را که با مسیرتان هماهنگ است، امتحان کنید تا طعم خوشمزه غذای ارمنی را با کیفیت بچشید.

لیست جدیدترین قیمت تورهای ارمنستان

1. رستوران شرپ (sherep)

رستوران شرپ در قلب پایتخت ارمنستان، در محل کافه ارمنستان سابق، جنب میدان جمهوری ایروان واقع شده است. انتخاب نام رستوران به صورت تصادفی نبوده است. نام شرپ به معنای ملاقه یکی از ابزارهای اصلی سرآشپز و نمادی از مهارت اوست. غذاهای رستوران شرپ محدود به غذاهای سنتی ارمنی نمی‌شود. منوی این رستوران شامل غذاهای لذیذ، جالب و منحصربه‌فردی از غذاهای کشورهای مختلف با سبک خاص سرآشپزهای رستوران، است.

رستوران شرپ آشپزخانه باز و بزرگی دارد که میهمانان می‌توانند در زمان حضور در سالن، مراحل تهیه غذاهای خود را ببینند با سرآشپزها ارتباط برقرار کنند و با مهارت و استعداد آنها آشنا شوند. سرآشپزان این رستوران همواره در حال اضافه کردن موارد جدید به منویشان هستند. بیف استراگانوف در میان غذاهای رستوران شرپ از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای مراجعه به این رستوران باید میز خود را از قبل رزرو کنید، زیرا به دلیل اجرای موسیقی زنده اغلب شلوغ و مملو از مشتری است.

  • آدرس رستوران شرپ: ایروان، خیابان امیریان
  • ساعت کاری رستوران شرپ: 9.30 صبح تا 12.30 بامداد.
  • شماره تلفن رستوران شرپ: 0037443600880
  • امتیاز گوگل: 4.7 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 5 از 5
  • اینستاگرام: @sherep_restaurant

 

موقعیت رستوران شرپ

lastsecond.ir-sherep.jpg
نمای بیرونی رستوران شرپ از رستوران های خوب ایروان
lastsecond.ir-sherep 2.jpg
رستوران شرپ، از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان
FXut65vURBP6pFQCug7ZJg.jpg
منوی سالاد رستوران شرپ

2. رستوران دولماما (Dolmama)

دولماما بهترین غذاهای کلاسیک ارمنی شرقی را در ایروان سرو می‌کند و بهترین رستوران ایروان نیز محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید یک شب فانتزی و رویایی همراه با غذاهای خوش‌طعم داشته باشید، حتما میزی را در رستوران دلماما رزرو کنید. فهرست افراد مشهوری که در Dolmama غذا خورده‌اند، کیفیت این رستوران را تأیید می‌کند. دولماما فضای گرم و خانگی دارد، به خصوص در تراس پشتی‌اش، فضا بسیار صمیمانه است. این رستوران جایی است که در آن می‌توانید ساعت‌ها غذا بخورید و با خانواده و دوستانتان صحبت کنید. سالاد، دلمه، کارپاچوی قزل آلای ایشخان و بادمجان رول شده با پنیر از غذاهای معروف منوی رستوران دولماما به شمار می‌آیند.

  • آدرس رستوران دولماما: ایروان، خیابان پوشکین
  • ساعت کاری رستوران دولماما: 11 صبح تا 11.30 شب
  • تلفن رستوران دولماما: 0037410561354
  • امتیاز گوگل: 4.3 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 4.5 از 5
  • اینستاگرام: @dolmama

 موقعیت رستوران دولماما

lastsecond.ir-dolmama restaurant 2.png
رستوران دولماما از رستوران های خوب ایروان
lastsecond.ir-dolmama restaurant.png
رستوران دولماما در ایروان
menu dolmama.jpg
منوی رستوران دواماما

3. رستوران لواش (Lavash Restaurant)

رستوران معروف لواش همیشه نامش در لیست بهترین رستوران های ایروان می‌درخشد. این رستوران دنج غذاهایی به سبک سنتی ارمنی، ماند سوپ کدو تنبل، سالاد، دلمه با کلم، بشقاب گوشت و پنیر، نان خانگی طبخ می‌کند. کارکنان این رستوران بسیار خوش برخورد هستند و با زبان انگلیسی آشنایی دارند، بنابراین می‌توانید در هنگام انتخاب یک وعده غذایی از آن‌ها راهنمایی بخواهید. رستوران لواش شامل دو بخش خیابانی و سالن است. در پایان هفته شاهد ازدحام مشتریان خواهید بود اما می‌توانید به راحتی و با یک تماس میز مورد نظر خود را رزرو کنید. قیمت غذا در این رستوران کمی بالاتر از میانگین قیمت غذا در ایروان است، با این حال با توجه به فضا و شهرت آن مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. 

  • آدرس رستوران لواش: ایروان، خیابان تومانیان
  • ساعت کاری رستوران لواش: 8.30 تا 12 شب
  • تلفن رستوران لواش: 0037410608800
  • امتیاز گوگل: 4.7 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 5 از 5
  • اینستاگرام: @lavash.restaurant

 موقعیت رستوران لواش

lastsecond.ir-lavash 2.jpg
رستوران لواش از بهترین رستوران های ایروان
lastsecond.ir-lavash.jpg
رستوران لواش در ایروان 
lavashrestaurant.jpg
منوی رستوران لواش

4. رستوران مرتاقه (Mer Taghe)

غذاهای سنتی در ارمنستان بیش از 2000 سال قدمت دارند و نشان دهنده سنت ها و آداب و رسوم مردمان ارمنی هستند. رستوران Mer Taghe برای گردشگران شکم گرد جایی بسیار ایده آل است، زیرا در این رستوران آن‌ها می‌توانند تمام غذاهای ملی ارمنستان را بچشند. این رستوران به خصوص در شب‌های گرم تابستان بسیار شلوغ می‌شود و صندلی‌های قرار گرفته در پیاده رو آن مملو از مشتری است. اگرچه مرتاقه به دلیل غذای لحماجون بی‌نظیرش در سراسر ایروان شناخته شده است، اما مانتی گیاهی آن نیز یکی از غذاهای خاص و خوش‌طعم منویش محسوب می‌شود. مرتاقه از بهترین رستوران های ایروان به شمار می‌آید که بهترین غذاهای محلی ارمنستان هم سرو می‌کند.

  • آدرس رستوران مرتاقه: ایروان، خیابان تومانیان
  • ساعت کاری رستوران مرتاقه: 10 صبح تا 3 بامداد
  • تلفن رستوران مرتاقه: 0037410580106
  • امتیاز گوگل: 4.6 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 4.5 از 5
  •  اینستاگرام: @mer_taghe

 موقعیت رستوران مرتاقه

lastsecond.ir-mertaghe.jpg
رستوران مرتاقه، بهترین رستوران ایروان
lastsecond.ir-mertaghe 2.jpg
غذای معروف رستوران مرتاقه
mer taghe menu.jpg
منوی رستوران مرتاقه

5. تاوررن ایروان (Tavern Yerevan)

منوی رستوران تاورن ایروان شامل تعدادی غذا است که برخی از آنها برای قرن‌ها از غذاهای مورد علاقه ارمنی‌ها بوده و هنوز هم در لیست محبوب‌ترین غذاهای آن‌ها قرار دارند. این رستوران همچنین غذاهای قفقازی متناسب با ذائقه مشتریان و در عین حال منحصر به فرد و تا حدودی متفاوت را سرو می‌کند.

موفقیت تاورن ایروان به دلیل استفاده از از مواد اولیه با بالاترین کیفیت و تنوع غذاهایی است که در منوی آن وجود دارد. طراحی داخلی تاورن ایروان آرامبخش است و دکوراسیون منحصر به فرد خود را دارد. شما در این رستوران احساس راحتی و آرامش خواهید داشت و در حالی که از شنیدن موسیقی ملی ارمنستان لذت می برید، طعم بی‌نظیری از غذاهای ارمنی را خواهید چشید. در این رستوران می‌توانید جلسات کاری برگزار کنید و جشن‌ها و رویدادها و گردهمایی‌های خانوادگی فراموش نشدنی داشته باشید.

  •  آدرس رستوران تاورن ایروان: ایروان خیابان امیریان
  • ساعت کاری رستوران تاورن ایروان: 9.30 صبح تا 12 بامداد.
  • تلفن رستوران تاورن ایروان: 0037410545545
  • امتیاز گوگل: 4.7 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 5 از 5
  • اینستاگرام: @pandok.yerevan

 موقعیت تاورن ایروان

lastsecond,ir-tavern yerevan.jpg
تاورن ایروان از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان
tavern yerevan.jpg
رستوران تاورن ایروان
tavern yerevan 2.jpg
منوی رستوران تاور ایروان

6. تاپاستان (Tapastan)

این رستوران با محیط گرم و صمیمی، یکی از بهترین رستوران های ایروان برای تجمع‌های دوستانه است زیرا فضای باز آن بسیار دلنشین و جذاب است. تاپاستان در خیابان سرایان، خیابانی مملو از  رستوران‌های جذاب، قرار دارد و در منوی آن انواع غذاهای خوش‌طعم و سنتی یافت می‌شود. بهترین ویژگی این رستوران، وجود غذاهای وگان و مخصوص گیاهخواری برای علاقه‌مندان به این نوع از غذاها است. تاپاس اسپانیایی، چیکت ونیز، پینچوس حوزه و غذاهای ارمنی از غذاهای محبوب این رستوران به شمار می‌آیند.

  • آدرس رستوران تاپاستان:ایروان، خیابان ماریتیوس سرایان
  • ساعت کاری رستوران تاپاستان: 11 صبح تا 12 بامداد
  • تلفن رستوران تاپاستان: 0037410521932
  • امتیاز گوکل: 4.6 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 4.5 از 5
  • اینستاگرام: @tapastan

موقعیت رستوران تاپاستان

lastsecond.ir-tapastan.jpg
رستوران تاپاستان، از رستوران های خوب ایروان
lastsecond.ir-tapastan 2.jpg
غذای رستوران تاپاستان

7. لاحمجون گایدز (Lahmajun Gaidz)

Lahmajun Gaidz یک رستوران کلاسیک با مشتریان محلی و دائمی است. این رستوران سوری، ارمنی که توسط یک مادر و پسر اداره می‌شود، به دلیل لاحمجون‌های بی‌نظیرش به شهرت رسیده است. لاحمجون در منوی این رستوران بسیار متنوع است. این غذا در بیشتر نقاط جهان به عنوان پیتزای ارمنی شناخته می‌شود. اگرچه صادقانه بگویم، هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع بگوید که منشاء این غذا کدام کشور است، زیرا در بیشتر مناطق خاورمیانه لاحمجون به عنوان یک غذا شناخته می‌شود و در رستوران‌های مختلف به فروش می‌رسد. در این رستوران می‌توانید لاحمجون کلاسیک، پیتزای وگان یا پیتزای زعتر را امتحان کنید. این غذاها از مشهورترین گزینه‌های منوی لاحمجون گایدز هستند. 

  • آدرس رستوران لاحمجون گایدز: ایروان، خیابان تومانیان
  • ساعت کاری لاحمجون گایدز: 11 صبح تا 7 بعد از ظهر، یکشنبه‌ها تعطیل.
  • تلفن رستوران لاحمجون گایدز: 0037477332118
  • امتیاز گوگل: 4.9 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 5 از 5
  • اینستاگرام: lahamajungaidz@

موقعیت لاحمجون گایدز 

lastsecond.ir- Lahmajun-Gaidz-1.jpg
لاحمجون گایدز ، یکی از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان
lastsecond.ir- Lahmajun-Gaidz-2.jpg
لاحمجون، پیتزای ارمنی
lahmajon gaidz menu.jpg

منوی رستوان لاحمجون

8. رستوران کونگ (Kong) 

کونگ یک رستوران تازه تاسیس در شهر ایروان است که در مدت زمان کوتاهی، شهرت خوبی برای خود دست و پا کرده. کونگ واقع در خیابان ابویان است و دکوراسیون داخلی بسیار جذابی دارد. در کنار دکور استثنایی، موسیقی شگفت انگیز در تعطیلات آخر هفته یا روزهای هفته، آن را به یکی از بهترین رستوران های ایروان تبدیل کرده است. تنوع غذایی در منوی این رستوران بسیار زیاد است و تقریبا برای هر سلیقه‌ای، غذایی وجود دارد. غذاهای آسیای جنوب شرقی نیز در این رستوران موجودند. کونگ غذاهای گیاهی کمی در منویش دارد ولی برای جلوگیری از آلودگی، در کل رستوران استعمال دخانیات ممنوع است و لذت غذاخوردن در آن‌ را دوچندان می‌کند. این رستوران همچنین از پلاستیک استفاده نمی‌کند، که کمک بسیار خوبی به محیط زیست محسوب می‌شود.

  • آدرس رستوران کونگ: ایروان، خیابان ابویان
  • ساعت کاری رستوران کونگ: 6 عصر تا 3 بامداد. 
  • تلفن رستوران کونگ: 003744347347
  • امتیاز گوگل: 4.4 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 4.5 از 5
  • اینستاگرام: kong.evn@

 

موقعیت رستوران کونگ

lastsecond.ir-kong.jpg
رستوران کنگ، از رستوران های خوب ایروان
lastsecond.ir-kong 2.jpg
رستوران کنگ ایروان

9. رستوران دریان (Derian restaurant)

در قدیم، غذاهای ارمنی غربی و خاور نزدیک در ایروان بسیار کمیاب بود. دریان یکی از اولین رستوران‌هایی بود که این نوع غذاها را در ایروان سرو می‌کرد. آخر هفته‌ها موسیقی زنده در این رستوران برگزار می‌شود که لذت غذا خوردن در آن را دو چندان می‌کند. اگر می‌خواهید بهترین کوفته‌ شهر را امتحان کنید، این رستوران بهترین محل برای این کار است. چی کوفته یک غذای اصلی ارمنی است، مانند تارتار گوشت گاو، اما کمی تندتر. در این غذا گوشت گاو چرخ کرده و با بلغور مخلوط می‌شود، روی آن را جعفری، گوجه‌فرنگی و خیار می‌ریزند و برای مشتریان سرو می‌کند.

  • آدرس رستوران دریان: ایروان، خیابان بوزند
  • ساعت کاری رستوران دریان: 11 صبح تا 12 بامداد
  • تلفن رستوران دریان: 0037411750750
  • امتیاز گوگل: 4.4 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 4.5 از 5
  • اینستاگرام: @derianrestaurant

موقعیت رستوران دریان

lastsecond.ir.derian 2.jpg
رستوران دریان، از بهترین رستوران های ایروان
lastsecond.ir.derian.jpg
رستوران دریان، از رستوران های خوب ایروان
menu kong.jpg
منوی رستوران کنگ

10. رستوران بلک آنگوس (Black Angus)

اینجا بهشتی برای دوست‌داران برگر است! بلک آنگوس کافه رستورانی معروف در ایروان است که به دلیل برگرش، شهرت خاصی را در این شهر به دست آورده. منوی این رستوران شامل برگرهای منحصر به فرد و مخصوص آن، استیک‌ها و صبحانه‌های سنتی است که در یک محیط زیبا و صمیمی با اینترنت رایگان و موسیقی سرو می‌شود. بلک آنگوس یکی از محبوب‌ترین و بهترین رستوران های ایروان در سایت گردشگری تریپ ادوایزر معرفی شده است. این رستوران بهترین برگر فروشی ایروان نامیده می‌شود. اگر از عاشقان برگر هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ایروان سری به این رستوران بزنید و از طعم غذایش لذت ببرید.

  • آدرس رستوران بلک آنگوس: ایروان، خیابان ابویان
  • ساعت کاری رستوران بلک آنگوس: 8.30 صبح تا 2 بامداد
  • تلفن رستوران بلک آگوس: 0037460508070
  • امتیاز گوگل: 4.6 از 5
  • امتیاز تریپ ادوایزر: 5 از 5
  • اینستاگرام: @blackangusburger

موقعیت رستوران بلک آنگوس

lastsecond.ir-black angus.jpg
رستوران بلک آنگوس، یکی از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان
lastsecond.ir-black angus 2.jpg
بلک آنگوس بهترین رستوران ایروان
BlackAngus menu 2.jpeg
منوی رستوران بلک آنگوس

سخن آخر 

اغلب گردشگرانی که ارمنستان را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند، علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی ایروان رستوران‌گردی و تفریح را نیز در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. اما همانطور که می‌دانید یافتن یک رستوران خوب در کشوری که با آن آشنایی چندانی نداریم، دشوار خواهد بود. برخی افراد با پرسش از افراد محلی با بهترین رستوران های ایروان آشنا می‌شوند و بعضی دیگر به جستجو در اینترنت می‌پردازند. ما برای آسان‌تر کردن این جستجو، تعدادی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌ های ایروان را در این لیست معرفی کردیم. اکنون می‌توانید بر پایه ذائقه خود و دوستانتان رستوران مناسبی را در شهر ایروان بیابید.

لیست کامل جاهای دیدنی ایروان

جالب است بدانید به دلیل حضور ایرانی‌ها و همچنین ارمنی‌هایی که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند، بهترین رستوران های ایرانی ایروان در این شهر تاسیس شده‌اند که برای علاقه‌مندان به غذای ایرانی یک مزیت به شمار می‌آید. اگر شما هم به ایروان سفر کردید و از رستوران‌های آن لذت بردید خوشحال می‌شویم تجربه خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!