سفر زمینی به ارمنستان؛ با ماشین، اتوبوس و قطار

3.9
از 21 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور زمینی به ارمنستان برویم؟
10 خرداد 1402 08:00
41

زمانی که مرزهای شمالی ایران گسترده‌تر بود و چیزی به اسم سفر هوایی وجود نداشت، سفر زمینی به ارمنستان، حکم یک سفر داخلی و طولانی را داشت؛ اما بعد از عهدنامه گلستان، حدود دو قرن است که رفتن به ارمنستان یک سفر خارجی محسوب می‌شود و به جز پیچ‌وخم‌های جاده، باید به فکر مسائل قانونی، فنی، فرهنگی، مالی و... باشید. اما جای نگرانی نیست، چراکه هر سال مسافران زیادی راهی ارمنستان می‌شوند و تجربیات زیادی درباره این سفر پیدا می‌کنیم. در این مطلب، هر اطلاعاتی که در سفر زمینی ارمنستان بدان نیاز دارید را گردآوری کرده‌ایم تا در خرید تور ارمنستان، انتخاب بهتری داشته باشید.

مسیر زمینی ارمنستان چطور است؟

در سفرهای زمینی، مسیر روی نقشه بیانگر تمام جنبه‌های سفر شماست. اگر بخواهیم یک تصویر کلی از مسیر زمینی ارمنستان را برایتان ترسیم کنیم، می‌توانیم جاده‌های شمال ایران را مثال بزنیم؛ زیرا در جاده‌های ارمنستان، چشم‌اندازهای کوه و جنگل خودنمایی بسیاری دارند. ضمن اینکه، در طول مسیر امکانات رفاهی بسیاری دیده می‌شود و می‌توانید یک شب را هم در هتل‌های بین راهی سر کنید. در این راهنمای سفر زمینی به ارمنستان، شرح مسیرها را به دو بخش قبل و بعد از ورود به ارمنستان تقسیم کرده‌ایم تا محاسبات بهتری از سفرتان داشته باشید.

car-road-with-ararat-mountain_225446-1274.jpg
چشم‌انداز کوه آرارات در راه زمینی ارمنستان

مسیرهای سفر زمینی ارمنستان از نقاط مختلف ایران

برای شروع سفر زمینی به ارمنستان، باید از هرجای ایران که هستید، خود را به آذربایجان شرقی برسانید و بعد از گذر از تبریز و جلفا، به مرز نوردوز بروید. مرز ایران و ارمنستان حدود 50 کیلومتر طول دارد و خط آن توسط رود ارس تعیین شده است. مسیر زمینی ایران به ارمنستان هم از رود ارس عبور می‌کند. از آن‌جایی که مسافران از مبدأهای مختلف سفر زمینی به ارمنستان را تجربه می‌کنند در ادامه فاصله بعضی از شهرهای ایران تا مرز ارمنستان را داریم.

  • فاصله تهران تا مرز نوردوز: برای پیمایش تهران تا نوردوز باید حدود 700 کیلومتر بپیمایید و حدود 9 ساعت رانندگی کنید.
  • فاصله تبریز تا مرز نوردوز: تبریز تا مرز نوردوز 130 کیلومتر فاصله دارد که طی کردنش حدود 2 ساعت طول می‌کشد.
  • فاصله اصفهان تا مرز نوردوز: اصفهان 1000 کیلومتر آنطرف‌تر از مرز نوردوز است و برای پشت‌سرگذاشتن فاصله بین این دو نقطه باید حدود 13 ساعت رانندگی کنید.
  • فاصله مشهد تا مرز نوردوز: فاصله این دو نقطه 1680 کیلومتر است و پیمایش آن حدود 20 ساعت طول می‌کشد.
  • فاصله رشت تا مرز نوردوز: اگر بخواهید از رشت تا مرز نوردوز بروید باید 621 کیلومتر را بپیمایید و حدود 8:30 ساعت در راه باشید.
تهران تا نوردوز.jpg
 مسیر تهران تا مرز ارمنستان

مسیر مرز ارمنستان تا ایروان

هرچند روستاهای بین مرز ایران تا ایروان بسیار دیدنی هستند؛ اما اگر واقع‌بین باشیم، هیچ یک از آن‌ها مقصد اصلی نیستند و بسیاری از اوقات، مقصد اصلی سفر زمینی به ارمنستان، شهر ایروان است. پس از اینکه از مرز ایران عبور کردید، قسمتی از راه را در امتداد رود ارس طی خواهید کرد تا به جاده مغری برسید و با یک تغییر مسیر، به سمت شمال حرکت کنید. مسافت بین این دو نقطه، حدود 450 کیلومتر است و ممکن است حدود 8 ساعت طول بکشد. در سفر زمینی به ارمنستان، از شهرهای زیر عبور می‌کنید تا به ایروان برسید.

  • شهر مغری: شهر مغری از نزدیک‌ترین شهرهای ارمنستان به ایران است که توسط کوه‌ها احاطه شده و نام آن برگرفته از واژه ایرانی «مهر» است.
  • لهواز: شیروانی خانه‌های لهواز و طبیعت سرسبز آن ارزش چند دقیقه استراحت و گشت‌وگذار در این شهر را دارد.
  • لرنادزور: لرنادوز حدود 50 کیلومتر از لهواز فاصله دارد و از نظر طبیعت، مشابه لهواز است.
  • کاپان: این شهر مرکز استان سیونوتیک است و از نظر بافت شهری، ساختمان‌های چندطبقه و مدرن‌تر دارد و چندین رستوران و هتل در آن آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.
  • آرپی: با پیمایش حدود 200 کیلومتر می‌توانید از کاپان به آرپی بروید. بعد از آرپی، باید حدود 120 کیلومتر دیگر هم بروید تا به ایروان برسید؛ این مسیر از شمال نخجوان می‌گذرد.
Screenshot 2023-05-30 160448.jpg
راه زمینی ارمنستان، پس از مرز ایران

بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی ارمنستان

جدا از مسائل مالی، سلیقه‌ هم در انتخاب بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به ارمنستان دخیل است. مثلاً کسانی که در بین همراهان فقط یک نفر رانندگی می‌کند یا کسانی حوصله رانندگی طولانی را ندارند، سفر سفر به ارمنستان با ماشین شخصی، قطعاً طاقت‌فرسا خواهد بود، مگر اینکه در طول مسیر یکی‌دوشب اقامت داشته باشند. در ادامه انواع روش‌های سفر زمینی به ارمنستان را بررسی می‌کنیم.

سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس

اتوبوس‌های تهران به ارمنستان رفت‌وآمد مرتبی دارند و از پایانه‌های بیهقی و آزادی راهی شمال ایران می‌شوند. حتی در محله‌های ارامنه تهران هم خرید این بلیط‌ها امکان‌پذیر است. همچنین اگر مبدأ سفرتان تبریز هم باشد، می‌توانید بلیط اتوبوس ارمنستان بخرید. ساعت حرکت این اتوبوس‌ها معمولاً بین ساعات 9:00 تا 11:00 است و به دلیل تفاوت زمان معطلی در مرز، نمی‌توانیم زمان دقیق رسیدن آن‌ها به ایروان را تخمین بزنیم. اما به طور کلی اتوبوس‌هایی که از تهران به سمت ایروان حرکت می‌کنند بعد از 24 ساعت، و اتوبوس‌هایی که از تبریز روانه ایروان می‌شوند، بعد از 18 ساعت به مقصد می‌رسند.

scania-oghad-bus-gharepeyma.jpg
اتوبوس ایران به ایروان

سفر زمینی به ارمنستان با قطار

هیچ قطاری مسیر زمینی ارمنستان را به طور کامل طی نمی‌کند. بنابراین اگر بخواهید سفر زمینی به ارمنستان با قطار را طی کنید، سفرتان ترکیبی خواهد بود؛ یعنی اول باید با قطار به آذربایجان شرقی بروید، سپس خودتان را به مرز برسانید و ما بقی مسیر را با استفاده از خودرو و اتوبوس طی کنید. یکی از نزدیک‌ترین و معقول‌ترین مقاصد اولیه برای سفر زمینی به  ارمنستان با قطار، شهر جلفا است؛ اما باید بدانید که حرکت مستقیم قطار از تهران به جلفا بسیار نادر است و باید از سایر شهرهای ایران، مثل تبریز، خود را به جلفا برسانید. با این تفاسیر، پیشنهاد لست سکند این است که دور سفر زمینی به ارمنستان با قطار را خط بکشید.

سفر زمینی به ارمنستان با ماشین شخصی

اگر سفر با اتوبوس انتخابتان باشد، کافیست گذرنامه و چمدان را آماده کنید و راه بیفتید. اما سفر زمینی به ارمنستان با ماشین شخصی را انتخاب کنید، به جز همراهان، باید پیگیر پلاک ترانزیت، گواهینامه بین‌المللی، بیمه ماشین هم باشید که جزء به جزء هر یک از این مدارک را در مطلب جهانگردی با خودرو شخصی شرح داده‌ایم. طی کردن این مراحل اداری به مزایای سفر زمینی به ارمنستان با ماشین می‌ارزد. چراکه از نظر زمانی، ماشین کمی سریع‌تر از اتوبوس به ارمنستان می‌رسد؛ ضمن اینکه دستتان در برنامه‌ریزی سفر بازتر خواهد بود.

1035334.jpg
سفر با ماشین به ارمنستان

هزینه سفر زمینی به ارمنستان

در کل ارمنستان نسبت به سایر مقاصد خارجی کشور ارزان‌تریست. و هزینه سفر زمینی به ارمنستان هم نسبت به سفر هوایی کمتر خواهد بود. علاوه بر این‌ها، ارمنستان از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است؛ ازاین‌رو شما هیچ پولی بابت پرداخت هزینه ویزای ارمنستان زمینی نمی‌پردازید. اما در طول سفر زمینی به ارمنستان هزینه‌های ریز و درشتی سر راهتان سبز می‌شوند که بدون اطلاع از آن‌ها برنامه‌ریزی قبل از سفر بعید است. برخی از قیمت‌ها و هزینه های سفر زمینی ارمنستان که باید به آن‌ها توجهی ویژه داشته باشید به شرح زیر است:

  • بلیط تهران‌ایروان: قیمت بلیط اتوبوس تهران به ارمنستان حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان است و اختلاف 50 هزارتومانی در برخی بلیط‌ها دیده می‌شود.
  • بلیط تبریز ایروان: اگر از اتوبوس تبریز‌ایروان استفاده کنید قیمت بلیطتان حدود 200 هزارتومان کاهش می‌یابد.
  • بیمه ماشین: ارمنستان از آن دسته از کشورهاییست که حتماً باید قبل از ورود ماشینتان را بیمه کنید، در غیر این صورت جریمه‌های چندهزار درامی شامل حالتان می‌شود. قیمت بیمه اجباری ماشین در ارمنستان حدود 8 هزار درام است.
  • خرید اینترنت: اگر با ماشین شخصی به ارمنستان سفر می‌کنید، حتماً چندهزار درام هم برای خرید سیم‌کارت کنار بگذارید؛ زیرا به احتمال زیاد، در طول مسیر به اینترنت و نرم‌افزارهای مسیریاب نیاز خواهید داشت.
  • کاپوتاژ: هزینه‌ کاپوتاژ ماشین، از 400 تا 800 هزارتومان متغیر است.
  • عوارض خروج از کشور: عوارض خروج از کشور حدود 1 میلیون و 600 هزارتومان است.
  • عوارض بنزین: عوارض یک باک بنزین 1 میلیون و 200 هزار تومان است (چه باک شما پر باشد چه خالی).
  • قیمت سوخت: قیمت هر لیتر بنزین در ارمنستان حدود 400 الی 550 درام است.
640px-CNG_station_in_Armenia.jpg
جایگاه سوخت در ارمنستان

نکات مهم سفر زمینی ارمنستان

تا اینجای کار جزئیات سفر زمینی به ارمنستان و شرایطش روشن شد، اما نباید فراموش کنیم که این سفر یک ماجراجویی به تمام معناست و نکاتی ریزی دارد که ممکن است از دایره توجه ما خارج باشد و در سفر ما را غافل‌گیر کند. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که تمام این سفر، قرار نیست در جاده خلاصه شود و بهتر است با مطالعه راهنمای سفر به ایروان ارمنستان درباره جنبه‌های سفرتان اطلاعات کسب کنید. مهم‌ترین نکاتی که باید درباره سفر زمینی به ارمنستان بدانید به شرح زیر است:

  • جاده‌های ارمنستان پیچ‌وخم‌ و چاله‌های زیادی دارد و بهتر است رانندگی را دست کسانی بسپارید که تجربه کافی در این زمینه دارند.
  • جاده‌های دوطرفه ارمنستان پر از ماشین‌های سنگین هستند و سرعت پایین آن‌ها گاه ممکن است شما را وادار به سبقت گرفتن کند؛ اما فراموش نکنید که در برخی از قسمت‌های خطرناک جاده، گاردریل کشیده نشده و بهتر است از سرعت زیاد بپرهیزید.
  • مه و برف پدیده‌های پیش‌پا افتاده‌ای در همسایگان شمالی ایران دارند، بنابراین اگر در فصل سرما و بهار به ارمنستان می‌روید زنجیرچرخ فراموشتان نشود.
  • گرچه در ایروان مکانیکی‌های زیادی آماده خدمت‌رسانی هستند و ایران‌خودرو هم در این شهر شعبه دارد، اما سعی کنید ریزترین ایرادات خودرو را قبل از شروع سفر برطرف کنید تا در مسیرهای زمینی ارمنستان دچار مشکل نشوید.
  • قوانین رانندگی در شهر ایروان بسیار سخت‌گیرانه پیگیری می‌شوند؛ بنابراین هنگام رانندگی در این شهر حواستان را جمع علائم و مقررات کنید.
  • سعی کنید زمان‌بندی سفرتان را طوری بچینید که یک استراحت در تبریز داشته باشید و خروج از مرز را به ساعات اول روشنایی روز موکول کنید؛ چراکه تاریکی جاده در ارمنستان، خطرآفرین است.
l-0x0wh-786x458z-1.jpg
مه‌گرفتگی جاده‌های ارمنستان

سفر زمینی ارمنستان با تور

هر چند سفر زمینی به ارمنستان با ماشین راحتی‌های خودش را دارد، اما با خرید تور، دغدغه رفت‌وآمد و رزرو هتل به صفر می‌رسد. در صفحه تور ایروان لست سکند، می‌توانید خدمات و قیمت تورهای مختلف را مقایسه کنید و بعد از آن، فقط با چند کلیک، تور مد نظرتان را بخرید. بد نیست اشاره کنیم که در این صفحه تور هوایی ارمنستان هم وجود دارد.

سخن آخر

حال که با صفرتاصد سفر زمینی با ارمنستان آشنا شدید، برنامه‌ریزی خواهید داشت. خوشبختانه هر سال افراد زیادی چنین سفرهایی را تجربه می‌کنند و تجربیاتشان برای سفراولی‌ها کارآمد خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه سفرنامه‌ها و پرس‌وجو از افراد خبره، باز هم درباره زیروبم‌های سفرتان اطلاعات کسب کنید. اگر تجربه سفر زمینی به ارمنستان را داشته‌اید، می‌توانید دانسته‌ها و چکیده‌ای از خاطراتتان را در قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.