تجربه ای ویژه از غذای کم شتاب و آهسته در ایتالیا

5
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سبک جدیدی از غذا خوردن به نفع محیط زیست و جامعه محلی!
16 مرداد 1400 11:00
0

وندل بری که یک کشاورز آمریکایی است در سال 1989 گفت «غذا خوردن، یک عمل کشاورزی است». در همان سال بود که جنبش آشپزی «مزرعه به میز» (farm-to-table culinary) در جهان شکل گرفت؛ از شهری کوچک در شمال ایتالیا که «غذای کم‌شتاب» یا «غذای آهسته» نام گرفت.اما در حال حاضر این جنبش جهانی شده و سبکی از غذا خوردن در ایتالیا و سایر کشورها محسوب می‌شود که در سفرتان به ایتالیا می‌توانید آن را تجربه کنید.

انقلابی از فست فود به غذای کم‌شتاب!

گرچه مرکزیت غذای کم‌شتاب را از شمال غربی ایتالیا در شهر کوچک «برا» می‌دانیم امّا ریشه‌های آن در رم است. سال 1986 بود که اولین مک دونالد در ایتالیا درهایش را به روی مردم در میدان دی اسپانیا باز کرد و همین باعث خشم هزاران رومی شد که برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند. غذای کم‌‌شتاب در واقع در نتیجه ترس از تهاجم فست فود و از بین رفتن سنت‌های گذشته ایجاد شد. در حال حاضر این جریان یک سازمان جهانی است که بیش از 160 کشور در آن عضو هستند و سعی می‌کنند دستیابی به غذای خوب و سالم در جهان فراهم شود؛ این یعنی مواد اولیه با کیفیت، پایدار و کشاورزی سبز با قیمت‌های مناسب. در این جنبش، مصرف کنندگان این سبک غذا هم به نوعی تولید کننده نامیده می‌شوند زیرا انتخاب غذایی آنها هم در صنعت غذای کره زمین تاثیر می‌گذارد.

غذای کم شتاب

با توجه به فصل و پایدار غذا بخورید!

 با توجه به فصل غذا خوردن از ویژگی‌های غذای کم‌شتاب است. حضور همیشگی همه محصولات در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها باعث می‌شود که کلا فراموش کنیم هر محصولی به کدام فصل تعلق دارد؟ خوردن محصولات با توجه به فصلشان باعث کاهش رد پای کربنی شما در طبیعت و حمایت از کشاورزان محلی می‌شود. در سفرتان به ایتالیا می‌توانید رستوران‌هایی که بر اساس فصل منوهایشان را تهیه می‌کنند پیدا کنید؛ مثل Osteria Santo Stefano در پیاچنزا که منویش را حتّی روزانه منطبق با محصولات می‌کند یا Hosteria Grappolo d’Oro در مرکز رم که غذاهای رمی متناسب فصل دارد.

غذای سالم

با خوردن محصولات محلی از تولیدکنندگان محلی حمایت کنید!

حمل و نقل در صنعت غذا، یکی از علل گرمایش جهانی محسوب می‌شود. برای پایدار و سبز سفر کردن، غذای کم‌شتاب مردم را به خوردن غذاهای محلی تشویق می‌کند. بهتر است محصولات محلی و تولیدکنندگان کوچک و بومی را در همان جایی که هستید جستجو کنید تا اینکه برای خوردن غذا، مسافتی طولانی را طی کنید. مثلا اگر به منطقه Chianti Classico توسکانی سفر کردید در Osteria Mangiando Mangiando بایستید و غذاهای محلی مثل پپوزو (که نوعی خورشت با گوشت گاو توسکانی است) را امتحان کنید. 

همراه با عذای کم‌شتاب، تجربه هم به دست آورید

در کنار غذاهای خوشمزه، غذای کم‌شتاب می‌خواهد مردم ارتباط عمیق‌تری با غذا پیدا کنند. مثلا با گروه‌ها در تهیه غذا مشارکت کنند و تجربیات جدیدی به دست بیاورند . همین باعث می‌شود میزبان‌ها فرهنگ غذایی‌شان را با مسافران به اشتراک بگذارند. مثل غذاهای بسیار قدیمی که هنوز در یک فرهنگ زنده است. این تعامل باعث اشتراک گذاشتن سنت‌ها و رمز و رازهای آشپزی‌شان می‌شود که فقط در میان آن جامعه وجود دارد.

سبزیجات

بهترین رستوران‌ها، رستوران‌های غذای کم‌شتاب هستند

 سالانه Osterie d’Italia لیستی از بهترین رستوران‌های که بهتر از همه به فلسفه غذای کم‌شتاب وفادارند را منتشر می‌کند. در این لیست خبری از رستوران‌های مجلل فانتزی نیست و معمولا قیمت غذاها کم است. بنابراین در ایتالیا رستوران‌های متنوعی به سبک غذای کم‌شتاب می‌توانید بیابید.

سخن آخر

فراموش بکنید که بر اساس فصل غذا بخورید و محصولات هر فصل را در فصل خودش مصرف کنید. در نهایت سعی کنید مصرف گوشت و پنیر را در وعده‌های غذایی‌تان کاهش دهید تا سفر پایدار با ردپای کربنی کمتری از خودتان به جای بگذارید. اگر به این سبک کم‌شتابی علاقمند هستید می‌توانید درباره سفر کم‌شتاب را در سبک‌های جدید سفر بخوانید. این سبک سفر در نتیجه همین غذای کم‌شتاب شکل گرفته است.

 

 منبع: Lonelyplanet

 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.