ویزای الکترونیکی چیست + شرایط صدور

5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چگونه در عرض 3 روز ویزا دریافت کنیم
15 آبان 1400 08:00
1

دریافت وقت سفارت، مراجعه حضوری، پرکردن فرم‌های متعدد فیزیکی و حتی گاها سفر به یک کشور ثالث جهت درخواست ویزا برخی از چالش‌هایی هستند که برای اخذ ویزا با آن روبه‌رو می‌شویم. اما بد نیست بدانید که در برخی از کشورها این امکان وجود دارد که بدون نیاز به دریافت وقت سفارت در خانه‎‌تان بنشینید و به وسیله اینترنت به طور آنلاین درخواست ویزای خود را ثبت کنید و در ظرف 2 الی 3 روز هم جواب ویزای خود را دریافت کنید. آنچه در موردش صحبت شد، امروزه به عنوان ویزای الکترونیکی یا روادید الکترونیکی شناخته می‌شود که در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری درباره آن داده شده است.

10.jpg

ویزای الکترونیکی چیست؟

ویزای الکترونیکی، e-visa یا روادید الکترونیکی در واقع ویزایی است که به صورت آنلاین برای آن درخواست می‌دهید، به صورت آنلاین مدارک ویزای الکترونیکی را بارگذاری می‌کنید و همچنین به صورت آنلاین و غیر حضوری هزینه آن را پرداخت می‌کنید و در صورت پذیرش درخواست‌تان آن را به صورت آنلاین دریافت می‌کنید. برخلاف ویزاهای مسافرتی معمولی، متقاضیان برای دریافت ویزای الکترونیکی نیاز ندارند به سفارت یا کنسولگری آن کشور مراجعه کنند.

 

ویزای الکترونیکی
ویزای الکترونیکی 

 

مزایا و معایت ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی یکی از نوآوری‌های بزرگ در عرصه روادید‌ها محسوب می‌شود که هم برای متقاضیان ویزا و هم برای خود کشور مزایای زیادی دارد. زیرا با ابداع این نوع از روادید‌ها وظایف و تعداد مراجعین متقاضیان حضوری به سفارت و کنسولگری‌ها به طرز محسوسی کاهش می‌یابد، از طرفی متقاضیان هم بدون خارج شدن از خانه، بدون دریافت وقت سفارت در هر زمانی که شرایطش را داشته باشند، در یک محیط کاملا مجازی تنها از طریق اینترنت همه پروسه درخواست ویزا را انجام می‌دهند. بنابراین در هر دو سمت هزینه و زمان قابل توجهی ذخیره می‌شود که این بزرگ‌ترین امتیاز ویزاهای الکترونیکی است.

اما با این وجود کشورهای بسیاری خدمات ویزای الکترونیکی ارائه نمی‌دهند. در واقع از میان 10 کشور توریستی جهان تنها کشور ترکیه است که سرویس ویزای الکترونیکی را ایجاد کرده است و آن هم به دلیل عدم نیاز ایرانیان به ویزای برای سفر به ترکیه، چندان کارامد نیست. اینکه چرا همه کشورهای جهان از روادید الکترونیکی استفاده نمی‌کنند را باید معایب در این ویزاها جستجو کرد. شاید ویزای الکترونیکی برای مسافران یک انتخاب بهینه باشد اما ایجاد این سرویس می‌تواند مسبب معایبی برای کشورهای مختلف شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سرقت هویت: از آنجایی که تمام پروسه درخواست ویزای الکترونیکی به صورت آنلاین انجام می‌شود و متقاضی شخصا در سفارت حضور پیدا نمی‌کند، سودجویانی با جعل هویت موجب اختلال در این روند می‌شوند
  • جعل مدرک: علاوه بر سرقت هویت یکی دیگر از عواقب احتمالی ایجاد سرویس ویزای الکترونیکی افزایش جعل مدارکی چون بیمه مسافرتی، وضعیت تمکن مالی است که در این نوع ویزا بالا می‌گیرد.
  • عدم جمع آوری اطلاعات بیومتریک: ثبت اثر انگشت و عکس دیجیتال متقاضیان ویزا برای بسیاری از کشورها یک الزام به حساب می‌رود. عدم امکان دریافت اطلاعات بیومتریک یکی دیگر از معایب ویزای الکترونیکی به شمار می‌رود. ارائه بیومتریک برای کشورهای حوزه شینگن و کانادا یک مدرک الزامی محسوب می‌شود.

 

ویزای الکترونیکی چیست

ویزای الکترونیکی چیست 

 

چه کشورهایی ویزای الکترونیکی دارند؟

در وهله نخست پیش از اینکه بررسی کنید چه کشورهایی ویزای الکترونیکی ارائه می‌دهند باید توجه داشته باشید که آیا برای سفر به آن کشور نیاز به ویزا یا روادید دارید یا خیر. البته همانطور که در مطلب معرفی قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان مشخص کردیم، پاسپورت ایران در حال حاضر در رتبه خوبی قرار ندارد و برای سفر به بسیاری از کشورهای مختلف نیاز به درخواست ویزا یا روادید خواهید داشت. اکنون در ادامه مطلب به معرفی 31 کشوری خواهیم پرداخت که دارای سرویس فعلا ویزای الکترونیکی هستند:

  1. ارمنستان
  2. آذربایجان
  3. بحرین
  4. کامبوج
  5. ساحل عاج
  6. مصر
  7. گابون
  8. گرجستان
  9. هند
  10. ایران
  11. کویت
  12. کنیا
  13. کویت
  14. لائوس
  15. مالزی
  16. میانمار
  17. نیوزلند
  18. روسیه
  19. رواندا
  20. سائوتومه و پرنسیپ
  21. سنگاپور
  22. سودان جنوبی
  23. سنت کیتس و نویس
  24. سریلانکا
  25. تانزانیا
  26. ترکیه
  27. امارات متحده عربی
  28. اوگاندا
  29. ازبکستان
  30. زامبیا
  31. زیمباوه

هزینه ویزای الکترونیکی چقدر است؟

 هزینه ویزای الکترونیکی مطابق با هزینه همان نوع ویزای درخواستی معمولی است. همچنین از آنجایی که درخواست ویزا با توجه به نوع (type) و کشور، متفاوت می‌شود، نمی‌توان یک قیمت مشخص برای هزینه ویزای الکترونیکی مشخص کرد.

نکته دیگری که وجود دارد نحوه پرداخت هزینه ویزای الکترونیکی است که باید به صورت آنلاین از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی چون مستر کارت، ویزا و... پرداخته شود. به دلیل محدودیت‌های پرداخت بین المللی در ایران این کار باید توسط اشخاص یا شرکت‌های واسطه انجام شود.

 

روادید الکترونیکی
روادید الکترونیکی 

 

مراحل درخواست ویزای الکترونیکی

مراحل درخواست ویزای الکترونیکی بسته به کشور و نوع ویزای درخواستی زمان متفاوتی دارد، اما مراحل آن می‌تواند به سادگی چند کلیک باشد و در کمتر از یک هفته کاری پذیرش یا ریجکت شدن آن مشخص شود. مراحل درخواست ویزای الکترونیکی را می‌توان در 4 گام خلاصه کرد.

1. برای درخواست ویزای الکترونیکی ابتدا باید مطمئن شوید که آن کشور خدمات ویزای الکترونیکی را ارائه می‌دهد. کشورهایی که دارای ویزای الکترونیکی هستند خدمات‌شان را از طریق وبسایت دولتی در دسترس قرار می‌دهند و متقاضیان بدون واسطه می‌توانند درخواست ویزای‌شان را ثبت کنند. روش دیگر درخواست ویزای الکترونیکی، استفاده از شرکت‌های واسطه‌ای است که درخواست ویزای الکترونیکی را برایتان ثبت می‌کنند و به غیر از هزینه رسمی ویزا، مبلغی جداگانه هم بابت کارگزاری خود دریافت می‌کنند.

2. همانند هر ویزای معمولی که برای آن اقدام می‌کنید، ویزاهای الکترونیکی هم نیاز به جمع آوری یک سری مدارک دارند که این مدارک بسته به نوع ویزای درخواستی و کشور مدنظرتان متفاوت است. مدارک ویزای الکترونیکی باید به صورت آنلاین در بخش‌های مشخص شده بارگذاری شده و فرم‌های آنلاین تکمیل شوند. قبل‌تر در لست سکند مطلبی تحت عنوان 5 نکته برای اخذ آسان ویزای هر کشور منشتر کردیم که با رعایت آن‌ها شانس ریجکتی ویزای شما کاهش می‌یابد. 

3. در گام بعدی پیش از اینکه درخواست ویزای شما مورد بررسی قرار بگیرد، باید نحوه پرداخت درخواست‌تان را مشخص کنید. به طور معمول متقاضیان باید هزینه ویزای خود را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

4. پس از پرداخت هزینه ویزای الکترونیکی شما باید منتظر نتیجه درخواست ویزای خود باشید. در صورتی که درخواست ویزای شما تائید شده باشد، صفحه‌ای مشخص برای شما نمایان می‌شود که حکم مجوز ورود را برایتان خواهد داشت. در نهایت از ویزای الکتریکی تائید شده خود یک پرینت فیزیکی تهیه کنید و هنگام ورود به کشور مقصد آن را به ماموران مهاجرتی ارائه دهید.

 

ویزا الکترونیکی
ویزای الکترونیکی 

 

مدت زمان دریافت ویزای الکترونیکی

از آنجایی که در این مطلب روی صحبت ما درباره یک ویزای بخصوص در یک کشور خاص نیست (مانند ویزای توریستی هند) امکان مشخص کردن مدت زمان دریافت ویزای الکترونیکی مشخص نیست، اما می‌توان گفت به طور معمول وضعیت ویزاهای الکترونیکی در کمتر از 5 روز مشخص می‌شود. به خاطر داشته باشید که شرایط فردی هر متقاضی، نوع درخواستی ویزا و چارچوب‌های کشور مقصد اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین کننده مدت زمان صدور ویزای شما هستند.

سخن پایانی

باوجود اینکه روادید الکترونیکی برتری‌های قابل توجهی نسبت به ویزهای مسافرتی معمولی دارد، اما کشورهای بسیار سرویس ویزای الکترونیکی را ندارند که برخی از دلایل آن را هم اشاره کردیم. هرچند ممکن است تعداد کشورهایی که خدمات ویزای الکترونیکی را ایجاد می‌کنند، افزایش پیدا کند. در حال حاضر در کشورهایی مانند کانادا پروسه درخواست ویزا تا حد بسیار زیادی به صورت آنلاین انجام می‌شود اما به دلیل نیاز به ثبت بیومتریک، همانند ویزاهای الکترونیکی یک پروسه تماما آنلاین نیست.
 

 منابع: eVisame ,  weforum و nomadcapitalist

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.