راهنمای حمل و نقل در استانبول؛ از مترو و اتوبوس تا کشتی

4.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور مثل شهروندان استانبول از وسایل نقلیه استفاده کنیم؟
18 آذر 1402 08:00
1

حمل و نقل در استانبول یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای اغلب گردشگران این شهر زیبا اهمیت دارد. سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار وسیع است؛ برای مثال، خطوط اتوبوس استانبول، بیشتر جاهای دیدنی این شهر را پوشش می‌دهد. بنابراین با شناخت مسیرهای آن‌ها، می‌توانید مثل شهروندان استانبول، با هزینه مناسب، در شهر جابه‌جا شوید. نکاتی درباره انواع روش‌های حمل و نقل در استانبول وجود دارد که دانستن آن‌ها پیش از ورود به این کلان‌شهر، مهم است. در این مطلب همراه لست‌سکند باشید تا از جزئی‌ترین اطلاعات حمل و نقل عمومی در استانبول آگاه شوید. این اطلاعات شامل هزینه خطوط اتوبوس استانبول، هزینه حمل و نقل در استانبول و نقشه حمل و نقل عمومی استانبول می‌شود.

07.jpg

انواع حمل و نقل در استانبول

گرچه درصد مهمی از گردشگران، زیبایی شهر استانبول را بهانه‌ای برای پیاده‌روی و کم کردن هزینه حمل و نقل در استانبول می‌دانند، اما فراموش نکنید که هوای استانبول همیشه برای پیاده‌روی مناسب نیست و بهترین زمان برای پیاده‌روی در استانبول، شهریور است. بنابراین در بیشتر ایام سال وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول چاره کار شما خواهد بود. اگر قرار است در فصل‌های سرد با توری مثل تور استانبول دی سفر کنید، استفاده از حمل و نقل عمومی در استانبول، شما را زودتر به مقاصد مد نظرتان می‌رساند.

حمل و نقل خصوصی در استانبول

کرایه ماشین شخصی یا جهانگردی با خودرو شخصی روش متداولی برای اغلب گردشگران محسوب نمی‌شود و معمولاً انتخاب اول هر فرد در سفر به استانبول، استفاده از حمل و نقل عمومی استانبول است. بااین‌‌حال، اگر با ماشین خودتان به استانبول بروید، رفت‌وآمدتان رایگان می‌شود. اگر هم بخواهید ماشین کرایه کنید، شرکت‌هایی هستند که انواع خودرو را به گردشگران اجاره می‌دهند.

برای اجاره خودرو در استانبول حداقل باید 21 سال داشته باشید و گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی را نیز به همراه خود ببرید. البته برخی از محدودیت‌های سنی اجاره ماشین در استانبول، ممکن است به 25 سال نیز برسد. اجاره روزانه ماشین، یکی از گران‌ترین روش‌های حمل و نقل در استانبول است و حدود 1500 لیر در روز هزینه دارد که در مقایسه با قیمت تاکسی در استانبول گران است.

حمل و نقل عمومی در استانبول

پیش از هر چیز، باید بدانید که سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول شامل چه مواردی می‌شود. ازآنجایی‌که قرار است این مطلب، راهنمای کاملی برای سفر شما به استانبول باشد، همه روش‌های حمل و نقل در استانبول را معرفی می‌کنیم و سپس به مقایسه هرکدام می‌پردازیم تا به‌صورت دقیق‌تری مطلع شوید در هر ساعت و هر کجای استانبول، بهتر است کدام وسیله حمل و نقل عمومی را انتخاب کنید. به‌طور کلی وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول عبارت‌اند از:

  1. مترو
  2. تاکسی
  3. اتوبوس عمومی و متروبوس
  4. تراموا و تراموای نوستالژی
  5. کشتی
  6. قطارهای کابلی (فونیکولار)
  7. دلموش

انواع حمل و نقل عمومی در استانبول

همان‌طور که گفته شد، استانبول وسایل نقلیه مختلفی برای جابه‌جایی در شهر دارد و استفاده از هریک از این موارد، فوت‌وفن خود را دارد. با کمی آگاهی می‌توانید در وقت و هزینه خود، بسیار صرفه‌جویی کنید؛ به‌ویژه اگر با تورهای کوتاه‌مدت، مثل تور استانبول 4 شب و 5 روز راهی این شهر می‌شوید، استفاده درست و آگاهانه از وسایل حمل و نقل عمومی، از اتلاف وقتتان جلوگیری می‌کند. در ادامه به قیمت بلیط، ساعت کاری، تعداد خطوط و ایستگاه تک‌تک وسایل نقلیه در استانبول خواهیم پرداخت.

متروی استانبول

در بین انواع حمل و نقل عمومی در استانبول، مترو یکی از سه روش برتر برای تردد در شهر است که کاردبردی‌ترین روش حمل و نقل در استانبول هم محسوب می‌شود. متروی استانبول به‌غیر از خطوط تراموا و قطارهای کابلی، 9 خط دارد که به نام‌های M1A، M1B، M2، M3، M4، M5، M6، M7، M9 شناخته می‌شوند و جزئیات خطوط و ایستگاه‌های آن در عکس نقشه مترو استانبول مشخص شده است.

ساعت کاری متروی استانبول هر روز از 6 صبح تا 12 شب است. قیمت بلیط تک‌سفره متروی استانبول حدود 30 لیر است. این رقم با داشتن استانبول کارت از نوع بی‌نام، به حدود 15 لیر کاهش می‌یابد. شما باید برای بلیط دوسفره 50 لیر، سه‌سفره حدود 80 لیر، بلیط پنج‌سفره 90 لیر و بلیط ده‌سفره 170 لیر بپردازید.

راهنمای کامل سفر به استانبول

مترو استانبول
متروی استانبول
نقشه مترو استانبول
نقشه مترو استانبول؛ دانلود نقشه مترو استانبول 

تاکسی استانبول

گاهی هزینه تاکسی استانبول در مقایسه با دیگر روش‌های حمل و نقل در استانبول، بیشتر است. همچنین ممکن است تاکسی استانبول در ساعت‌های شلوغ، نتواند شما را به‌سرعت متروی استانبول به مقصد برساند. هزینه تاکسی استانبول، شامل هزینه ورود به تاکسی و هزینه مسافت طی‌شده می‌شود. برخی از تاکسی‌های ترکیه از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند. در این صورت، شما باید از کرایه کردن آن‌ها صرف‌نظر کنید. نکته دیگری که درباره تاکسی‌های استانبول وجود دارد، هزینه عوارضی‌هاست که مسافران باید علاوه‌بر هزینه کرایه تاکسی بپردازند. 

برای اینکه پیش از ورود به تاکسی، هزینه کرایه را محاسبه کنید، می‌توانید به وبگاه taksiyl مراجعه کنید و مبدأ و مقصدتان را مشخص کنید. دولت ترکیه بر این وبگاه نظارت دارد و هزینه تاکسی‌هایی که مسافران می‌‌پردازند، باید مطابق قیمت‌های این وبگاه باشد. درباره شرایط و قیمت تاکسی استانبول، به این نکات و جزئیات توجه کنید:

  • در استانبول، سه نوع تاکسی به رنگ‌های فیروزه‌ای، مشکی و زرد در حال رفت‌وآمد هستند که دو مورد اول، وسایل نقلیه لوکس ترکیه هستند.
  • قیمت ورودی تاکسی‌های زردرنگ حدود 19 لیر است و بابت پیمایش هر کیلومتر، باید حدود 14 لیر بپردازید.
  • قیمت ورودی تاکسی‌های فیروزه‌ای‌رنگ حدود 22 لیر است و بابت پیمایش هر کیلومتر، باید حدود 15 لیر بپردازید.
  • قیمت ورودی تاکسی‌های مشکی‌رنگ، 33 لیر است و بابت پیمایش هر کیلومتر باید حدود 80 لیر بپردازید.
  • قیمت تاکسی استانبول در روز و شب متفاوت است.
  • برای پرداخت هزینه تاکسی استانبول، در تمام شرایط می‌توانید از کارت‌های اعتباری استفاده کنید.
تاکسی استانبول
تاکسی زرد استانبول 

اتوبوس عمومی و متروبوس استانبول

نقشه اتوبوس های استانبول، شبکه وسیعی از مسیرهای مهم شهری را در بر گرفته و یک حمل و نقل آسان، ارزان و ایمن را برای گردشگران فراهم کرده است. به همین دلیل، بسیاری از ترک‌ها آن‌ را بهترین روش حمل و نقل عمومی در استانبول می‌دانند. جالب است بدانید که در این شهر بیش از 500 خط اتوبوس و 8 هزار ایستگاه وجود دارد. بااین‌حال در ساعات شلوغی، بیشتر اتوبوس‌های عمومی هم درگیر ترافیک‌ها می‌شوند.

به‌دلیل اینکه مسیر اتوبوس های استانبول ممکن است تغییر کند، نقشه اتوبوس های استانبول (به‌جز اتوبوس‌های سریع‌السیر) کاملاً دقیق نیست. پس این گزینه ممکن است برای گردشگران کمی گمراه‌کننده باشد. برای اینکه در انتخاب مسیر به هرگونه مشکل احتمالی برنخورید، می‌توانید به صفحه رسمی IETT مراجعه کنید و علاوه‌بر مشاهده زمان حرکت هر خط اتوبوس، از سایر جزئیات آن‌ نیز باخبر شوید. هزینه حمل و نقل در استانبول با وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس تقریباً یکسان است.

نقشه متروبوس استانبول مثل اتوبوس‌ها، به‌صورت یک شبکه وسیع است. متروبوس‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی شبیه اتوبوس‌های BRT ایران هستند. متروبوس‌ها برخلاف اتوبوس‌ها، لاین‌های ویژه دارند و مسافران، از نظر گیر کردن در ترافیک، مشکلی نخواهند داشت. همچنین اگر دقیق بودن ساعت کاری اتوبوس های استانبول برای شما مهم است، باید بدانید که این اتوبوس‌ها بیشترین دقت را در زمان‌بندی دارند.

متروبوس استانبول
متروبوس استانبول 
اتوبوس عمومی استانبول
اتوبوس عمومی استانبول
نقشه متروبوس در استانبول
نقشه متروبوس استانبول؛ دانلود نقشه متروبوس استانبول

تراموا و تراموای نوستالژی استانبول

سومین وسیله پیشنهادی برای حمل و نقل در استانبول، استفاده از دو نوع تراموا، یعنی تراموای مدرن و تراموای نوستالژی است که مثل متروهای استانبول، شبکه و خطوط کاملی دارند و در هر دو بخش آسیایی و اروپایی مسیرهای متعددی را پوشش می‌دهند. تراموای استانبول، 4 خط کلی دارد که با نام‌های T1 ،T3 ،T4 و T5 شناخته می‌شوند. خطوط حرکتی تراموای استانبول از میان شهر می‌گذرد و از وسایل حمل و نقل محبوب میان گردشگران محسوب می‌شود؛ به‌ویژه تراموای خط T1 که از برخی مناطق گردشگری معروف استانبول عبور می‌کند.

تراموای نوستالژی، برخلاف تراموای مدرن همان‌طور که از نامش مشخص است، واگن‌های برقی قدیمی‌اند که درحال‌حاضر، تعداد محدودی از آن‌ها در دو خط فعالیت می‌کند. خیابان‌هایی که تراموای نوستالژی دارند، به‌دلیل زیبایی، قابلیت تبدیل شدن به جاهای دیدنی استانبول را دارند. برای بازدید از مناطق تاریخی مثل سلطان احمد، مساجد ایاصوفیه، توپکاپی و گرند بازار می‌توانید از تراموا استفاده کنید.

تراموا نوستالژی استانبول
تراموای نوستالژی استانبول
تراموای مدرن
تراموای مدرن
نقشه تراموا در استانبول
نقشه تراموا در استانبول؛ دانلود نقشه باکیفیت تراموای استانبول

کشتی استانبول

همان‌طور که می‌دانید، دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول به‌وسیله تنگه بسفر به یکدیگر وصل می‌شوند. ازاین‌رو، یکی از زیباترین، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و سریع‌ترین روش‌هایی که می‌توانید به این دو بخش سفر کنید، کشتی‌های استانبول است؛ روشی که کاربران لست‌سکند هم آن را پیشنهاد داده‌اند. کشتی‌های استانبول در 10 اسکله متفاوت قرار دارند؛ دو اسکله در منطقه آسیایی به نام‌های اسکودار و کادیکوی وجود دارد و هفت اسکله دیگر در مناطق اروپایی بشیکتاش، کاباتاش، کاراکوی و امینونو دیده می‌شود.

به‌طور معمول حرکت کشتی‌ها از ساعت 7 صبح آغاز می‌شود و تا 11 شب ادامه دارد. هزینه این کشتی‌های مسافربری در استانبول، 15 تا 23 لیر است. البته برخی از کشتی‌هایی که در اواخر هفته از ساعت 12.5 شب تا 5.5 صبح تردد دارند، هزینه دوبرابری دریافت می‌کنند. اگر بخواهید از اسکله‌های مناطق اروپایی به جزایر پرنس یا آدالار بروید، هزینه رفت‌وبرگشت حدود 45 لیر می‌شود. فراموش نکنید که سوار شدن به این کشتی‌ها به‌خودی‌خود، یک فعالیت توریستی محبوب است و در بین تفریحات استانبول قیمت کمی دارد.

کشتی مسافربری استانبول
کشتی مسافربری استانبول
نقشه کشتی مسافربری در استانبول
نقشه کشتی مسافربری در استانبول؛ دانلود نقشه باکیفیت کشتی مسافربری استانبول
ساعات کاری کشتی‌های مسافربری استانبول
ساعات کاری کشتی‌های مسافربری استانبول در روزهای کاری و شنبه‌ها

قطارهای کابلی استانبول

قطارهای کابلی استانبول که با نام فونیکولار نیز شناخته می‌شوند، یک نوع دیگر از متروهای استانبول هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم به‌دلیل داشتن مسیرهای اختصاصی، مسافران را درگیر ترافیک استانبول نمی‌کنند. فونیکولار از دو بخش تشکیل شده که این دو، دسترسی عالی را به مناطق گردشگری شناخته‌شده استانبول فراهم می‌کنند. این دو بخش عبارت‌اند از:

  • تونل به کاراکوی (T)
  • تکسیم به کاباتاش (F1) 

اگر هزینه حمل و نقل در استانبول برای شما مهم است، باید بدانید که فونیکولار یکی از ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل در استانبول به شمار می‌آید؛ به‌طوری که با پرداخت حداکثر 15 لیر می‌توانید از آن استفاده کنید. ضمن اینکه اگر با استانبول کارت بخواهید از قطارهای برقی استانبول استفاده کنید، این هزینه به 10 لیر کاهش می‌یابد. 

فونیکولار استانبول lastsecond.ir

دلموش

در حمل و نقل شهری استانبول، دلموش‌ها همان ون‌هایی هستند که برای جابه‌جایی 8 مسافر به‌صورت هم‌زمان، ظرفیت دارند و هزینه‌ آن‌ها یک‌هشتم کمتر از کرایه تاکسی‌هاست. دلموش‌ها بدون درخواست مسافران توقف نمی‌کنند و اغلب برای کسانی که به‌شکل گروهی یا خانوادگی مسافرت می‌کنند، انتخابی مقرون‌به‌صرفه است. بااینکه دلموش‌ها یکی از وسایل نقلیه عمومی در استانبول هستند؛ اما پرداخت هزینه‌ آن‌ها از طریق استانبول کارت ممکن نیست؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از این ون‌ها، پول نقد همراه داشته باشید.

دلموش استانبول
دلموش استانبول

نکاتی درباره حمل و نقل استانبول

تا اینجا درباره انواع روش‌های حمل و نقل در استانبول و ویژگی‌های هریک از آن‌ها توضیحاتی داده شد. اکنون به نکاتی اشاره می‌کنیم که دانستن آن‌ها تأثیر مهمی در برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت زمان سفر خواهد داشت. 

ساعات شلوغی در استانبول

همان‌طور که می‌دانید، با درنظر گرفتن بخش اروپایی، استانبول یکی از کلان‌شهرهای پرجمعیت آسیا محسوب می‌شود که حدود 15.5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. علاوه‌بر این، استانبول یکی از مقاصد توریستی محبوب شناخته می‌شود و جمعیت آن به ویژه در فصول پربازدید (High season) بیشتر می‌شود؛ بنابراین در نظر بگیرید که در ساعت‌های 7 تا 10 صبح و پس از زمان تعطیلی مدارس از ساعت 4 بعدازظهر تا 9.5 شب، ممکن است با ترافیک‌های متوسط و سنگین مواجه شوید.

استانبول کارت ترکیه

نکته دیگری که باید بدانید، مربوط به استانبول کارت ترکیه است. استانبول کارت، کارتی شبیه کارت عابربانک با 12 رقم است. همچنین مشابه آن را در کارت‌های اعتباری حمل‌ونقلی شهرهای ایران دیده‌اید. کاربردهای این کارت متنوع است و گردشگران با تهیه آن، می‌توانند به‌صرفه‌تر و با هزینه کمتر از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول استفاده کنند. استانبول کارت، انواع مختلفی دارد. استانبول کارت بی‌نام (Anonymous Card) پاسخ‌گوی نیازهای اغلب گردشگرانی است که به این شهر سفر می‌کنند. به‌غیر از هزینه تاکسی و دلموش که با استانبول کارت نمی‌توان پرداخت کرد، هزینه‌ استفاده از مترو، اتوبوس و... به طرز چشمگیری با استفاده از استانبول کارت کاهش می‌یابد.

چطور از استانبول کارت استفاده کنیم؟

lastsecond.ir-istanbul card.webp
استانبول کارت

خرید تور استانبول

همان‌طور که می‌دانید، بهترین روش سفر به استانبول، رزرو انواع خدمات در قالب تور استانبول است. این موضوع به شما کمک می‌کند که سفری لذت‌بخش را تجربه کنید و مراحل سفرتان آسان شود. اگر روش سنتی رزرو تور و مراجعه به آژانس‌های گردشگری برای شما خسته‌کننده و دشوار است، کافی است به صفحه تور استانبول لست‌سکند سری بزنید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، تور مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین اگر پرداخت تمام هزینه‌های تور به‌صورت یکجا برایتان دشوار است، می‌توانید با انتخاب تور اقساطی استانبول، هزینه تور را در چند مرحله بپردازید. 

سخن آخر 

در این مطلب به معرفی سیستم حمل و نقل در استانبول و هزینه حمل و نقل در این شهر پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، روش‌های مقرون‌به‌صرفه و جذاب بسیاری برای گردش و تردد در استانبول وجود دارد. مهم این است که با توجه به نقشه‌ حمل و نقل عمومی استانبول، مسیرها را روی نقشه پیدا کنید و بهترین روش را انتخاب کنید. اگر قرار است با تورهایی مثل تور استانبول 5 شب و 6 روز سفر کنید و تعداد روزهای زیادی را در استانبول باشید، لازم است مسیرهای حمل و نقل عمومی را یاد بگیرید که در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود. برای پیدا کردن مناسب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول، باید نقشه هریک از آن‌ها را به‌صورت مجزا بررسی کنید. اگر شما تاکنون به استانبول سفر کرده‌اید، استفاده از کدام وسیله نقلیه را برای رفت‌وآمد در این شهر، پیشنهاد می‌دهید؟

 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.