راهنمای کامل سفر به استانبول و کارهایی که باید انجام داد

4.5
از 127 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تجربه حرفه‌ای سفر با راهنمای سفر به استانبول
24 مرداد 1402 08:00
51

خواندن راهنمای سفر به استانبول راهی برای لذت بیشتر بردن از حال‌وهوای ویژه استانبول است. نوشیدن یک قهوه ترک در کافه‌های خیابان استقلال در کنار ترامواهای کلاسیکِ قرمزرنگ، ایستاده نگریستن به عظمت مسجد آبی یا کشتی‌سواری در مرز آسیا و اروپا، برخی از کارهایی است که تنها در استانبول می‌توان تجربه کرد. استانبول جایی است که هر ماجراجویی برای یک‌بار هم که شده باید ساک یا کوله‌اش را جمع کند و راهی این شهر شود.

استانبول سالانه میزبان بیش از 12 میلیون نفر گردشگر است، اگر شما هم قصد دارید با استفاده از تورهای استانبول یکی از این گردشگران و ماجراجوهایی باشید که در آینده به این شهر سفر می‌کند، در مطلب راهنمای سفر به استانبول لست‌سکند همراه ما باشید تا صفر تا صد سفر به استانبول را برایتان شرح دهیم.

سفر به استانبول

استانبول کجاست؟

استانبول در شمال غربی کشور ترکیه و میان تنگه بسفر قرار دارد که تنها راه عبور از دریای سیاه به مدیترانه از طریق دریای مرمره است. شهر قدیمی استانبول روی یک شبه‌جزیره مثلثی‌شکل بین اروپا و آسیا واقع شده است. استانبول برای بیش از 2500 سال، یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آمد، زیرا این شهر به‌عنوان پلی برای انتقال فرهنگ، مذهب و آداب‌ورسوم مختلف جهان عمل می‌کرد. استانبول یکی از شهرهای مهم و بزرگ‌ترین شهر ترکیه است و یک بندر مهم در این کشور به‌شمار می‌رود.

شهر استانبول از نظر استراتژیک بسیار بااهمیت است، زیرا پایین قاره اروپا قرار دارد و به دلیل مساحت وسیع آن، به‌عنوان ابرشهر نیز شناخته می‌شود. این شهر مرکز فرهنگی، اقتصادی و مالی کشور ترکیه است و در سال 2010 به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. مهم‌تر از همه، مناطق تاریخی این شهر در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است. علاوه بر این ویژگی‌ها استانبول بزرگ‌ترین مرکز صنعتی ترکیه نیز محسوب می‌شود.

در راهنمای سفر به استانبول، شهر را با هم قدم می‌زنیم و همه چیز در مورد سفر به استانبول را برایتان خواهیم گفت. اگر سعی کنید خودتان شهر را یاد بگیرید و در آن رفت‌وآمد کنید، علاوه بر اینکه لذت بیشتری می‌برید، هزینه‌هایتان هم بسیار کمتر می‌شود. البته کم شدن هزینه‌ها با نوع توری که انتخاب می‌کنید و مدت‌زمان سفرتان رابطه مستقیم دارد؛ مثلاً تور اقساطی استانبول هزینه سفر را تا حد قابل‌توجهی به نسبت دیگر تورهای این مقصد کاهش می‌دهد.

لیست ارزانترین تورهای استانبول

lastsecond.ir-istanbul.jpg
نمایی از شهر استانبول 

تاریخچه استانبول

بارها شنیده‌اید که استانبول یک شهر تاریخی و قدیمی است. اکنون قبل از اینکه سراغ اطلاعات کاربردی‌تر راهنمای سفر به استانبول برویم به گذشته این شهر اشاره می‌کنیم. البته که بررسی تاریخ طولانی استانبول مفصل است، امّا اینجا به‌صورت گذرا، بخش‌های مهم تاریخ آن‌ را مرور می‌کنیم که در سفر استانبول و دیدن جاذبه‌ها می‌تواند راهنمایتان شود.

قدمت سکونت در استانبول به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. زمانی که انسان‌ها در بخش آسیایی شهر سکونت می‌کردند. استانبول در طول تاریخ نام و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده است. یکی از ویژگی‌های مشهود در تاریخ استانبول، قرار داشتن در رأس قدرت است. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد، پایتخت حکومت عثمانی و پیش از آن پایتخت امپراتوری بیزانس بوده است. در واقع، پایتخت امپراتوری روم شرقی که شامل سرزمین‌های بالکان، آناتولی، مصر و شامات می‌شد، کُنستانتینوپل (استانبول امروزی) بود. حتّی پس از فروپاشی امپراتوری بیزانس در قرن 15 میلادی به دست عثمانیان، این شهر به‌عنوان پایتخت کشور باقی ماند و نام آن به دلیل حضور اسلام در این منطقه به اسلامبول (اسلام‌شهر) و سپس استانبول تغییر یافت.

راهنمای سفر به استانبول
نمایی از شهر استانبول و کانال بسفر

فرهنگ استانبول

در راهنمای سفر به استانبول، حتما باید به فرهنگ این شهر که بخش جدایی‌ناپذیر مردمش است، اشاره کرد. استانبول شهری فرهنگی با پیشینه و قدمت طولانی است. در واقع این شهر خانه فرهنگ‌های متعدد است و تاکنون سنت و فرهنگ خود را نیز به‌خوبی حفظ کرده است. باتوجه به اینکه استانبول یک شهر توریستی مهم در جهان محسوب می‌شود، قابل حدس است که بسیاری از ساکنان آن بومی نیستند و در جریان سکونت در این شهر، فرهنگ خودشان را هم به همراه آورده‌اند. استانبول به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و یکی از عرفانی‌ترین مقاصد جهان، بسیاری از موزه‌ها، گالری‌ها و ساختمان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است. ایاصوفیه به دلیل دستاوردهای هنری و معماری قابل‌توجه و همچنین تاریخ غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی خارق‌العاده، یکی از پربازدیدترین موزه‌های ترکیه و سایر نقاط جهان است. این بنا، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استانبول است و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به فرهنگ این شهر، ضروری است.

همچنین در طول دهه گذشته، استانبول به‌عنوان یکی از قطب‌های هنر معاصر جهان، شناخته شده است و صدها گالری برای نمایش آثار هزاران هنرمند بااستعداد در این شهر افتتاح شده است. موسیقی ترکی یکی از پایه‌های فرهنگ شهر استانبول است که در گوشه‌کنار شهر شنیده می‌شود. در کنار زبان رسمی ترکیه، زبان بدن و استفاده از ژست‌ها در ترکیه رواج دارد و اغلب به‌اندازه گفتار، اگر نگوییم بیشتر، کاربرد دارد. انگلیسی یکی از رایج‌ترین زبان‌های خارجی است که در استانبول صحبت می‌شود، هرچند بسیاری از ترک‌ها به این زبان علاقه چندانی ندارند، اما به دلیل توریستی بودن شهر استانبول، ناچار به استفاده از آن هستند. با وجود حضور ادیان مختلف در این شهر، دین اکثریت مردم این شهر اسلام است و بسیاری از روزهای مهم تقویم که در آن مراسم و فستیوال‌‌هایی مانند حراج‌ های استانبول برگزار می‌شود، مربوط به اعیادی مانند عید قربان و عید فطر است. 

lastsecond.ir-istanbul 2.jpg
فرهنگ مردم استانبول

چرا به استانبول سفر کنیم؟ 

برای ما ایرانی‌ها، مجموعه‌ای از دلایل وجود دارد که به خاطرش باید از استانبول دیدن کنیم. از فاصله مناسب تا ایران و نیاز نداشتن به درخواست ویزا گرفته تا هزینه مناسب سفر و جاذبه‌های بی‌حدومرز استانبول. اگر بخواهیم کمی در این موارد ریزتر شویم، به‌عنوان بخشی از راهنمای سفر به استانبول، می‌توانیم بگوییم:

  • نیاز نداشتن به ویزا: با توجه به رتبه پاسپورت ایران در میان قدرتمند‌ترین پاسپورت‌های جهان، سفر به بسیاری از مقاصد توریستی مشهور دنیا نیاز به درخواست ویزا دارد؛ اما استانبول و به‌طورکلی ترکیه، یکی از کشورهایی است که سفر به آن نیازی به درخواست ویزا ندارد و داشتن یک پاسپورت معتبر برای سفر به آن کفایت می‌کند.
  • فاصله کم تا ایران: اینکه فاصله یک مقصد خارجی با ایران کم باشد از چند جهت ویژگی مثبتی برای گردشگران محسوب می‌شود. مهم‌ترین دلایل آن فرهنگ نزدیک، هزینه پرواز کمتر و تعداد بیشتر پروازها در طول هفته است.

  • تفاوت نسبتاً کم ارزش پول میان دو کشور: لیر در هیاهوی ارزهایی مانند دلار و یورو، نرخ معقول‌تری برای ما ایرانیان دارد و تفاوت کم آن با ریال ما، یکی از مسائل مهمی است که گردشگران را برای سفر به ترکیه ترغیب می‌کند. در واقع به دلیل اختلاف کمتر واحدهای پولی ایران و ترکیه نسبت به کشورهای دیگر، هزینه اقامت و قیمت غذا در ترکیه با کشورمان تفاوت چندانی ندارد و این موضوع سفر را آسان‌تر و در دسترس‌تر می‌کند.

  • فرهنگ و تاریخ غنی: تاریخچه کهن استانبول، یکی از دلایلی است که سبب شده امروز صدها و هزاران اثر به‌جامانده از عثمانیان و امپراتوری بیزانس را در جای‌جای شهر تماشا کنیم. همچنین فرهنگ خاص و البته نزدیک ترکیه با ایران سبب شده در سفر به این کشور، تجربه متفاوت اما نزدیکی با فرهنگ ترکیه داشته باشیم. غذاهای مشترک بین ایران و ترکیه نمونه‌ای از فرهنگ نزدیک میان این دو کشور است.

  • جاذبه‌های گردشگری: استانبول نه‌تنها قطب گردشگری ترکیه محسوب می‌شود، بلکه به‌عنوان یکی از 10 شهر پربازدید در جهان هم شناخته می‌شود، بنابراین فقط ما ایرانیان نیستیم که شیفته این شهر زیبا هستیم؛ بلکه همه ساله تعداد قابل‌توجهی توریست خارجی برای تماشای جاهای دیدنی استانبول از سراسر دنیا به این شهر سفر می‌کنند.

    لیست بهترین جاهای دیدنی استانبول

Best-Places-to-Visit-in-Istanbul-6.jpg
تماشای کانال بسفر از جمله کارهایی که باید در سفر استانبول انجام داد

بهترین زمان سفر به استانبول

برای انتخاب مدت‌زمان اقامت انتخاب‌های زیادی وجود دارد که از پرطرف‌دارترین آن‌ها تور استانبول 4 شب و 5 روز است. شهر استانبول از آن دست مقاصدی است که در چهار فصل سال با استقبال گردشگران مواجه می‌شود و هر کدام از این فصل‌ها از نظر آب‌وهوا، شلوغی و... ویژگی‌های خودشان را دارند. ازاین‌رو به طور مجزا ویژگی هر کدام از فصل‌های استانبول را برای شما شرح می‌دهیم تا خودتان تصمیم بگیرید بهترین زمان سفر به استانبول برایتان چه زمانی است.

  • فصل بهار: فصل بهار به‌ویژه نیمه اول فروردین و تعطیلات نوروزی فرصت عالی برای گردشگران ایرانی است، هرچند قیمت تورهای استانبول و وضعیت آب و هوایی‌اش در ایدئآل‌ترین حالت نیستند؛ چون هنوز کمی خنک است. در ماه‌های دیگر بهار قیمت هتل و پروازهای استانبول مناسب‌اند و همچنین تعداد گردشگران در مناطق توریستی آزاردهنده نخواهد بود. به‌طورکلی فصل بهار برای ایرانیان بهترین زمان سفر به استانبول محسوب می‌شود.

  • فصل تابستان: در تابستان گردشگران زیادی به این مقصد سفر می‌کنند و اصطلاحاً فصل گردشگری (High Season) استانبول است؛ بنابراین ازدحام جمعیت در این زمان زیاد است و مناطق گردشگری شهر مثل خیابان استقلال حسابی شلوغ هستند، همچنین قیمت بلیط هواپیما و تور استانبول هم زیاد می‌شود در عوض آب‌وهوای گرم و مدیترانه‌ای استانبول به‌قدری لذت‌بخش است که در خیابان‌های شهر به گردش بپردازید. همچنین در فصل تابستان تورهایی مانند تور استانبول شهریور به شما بهترین فرصت برای استفاده از تفریحات آبی را می‌دهد؛ اما اگر به دنبال پیاده‌روی و گشت‌وگذار در خیابان‌ها هستید بهتر است در روزهای آخر تابستان که هوا رو به خنکی می‌رود به این شهر سفر کنید.

  • فصل پاییز: سفر در ماه‌های نخست پاییز، به طور دقیق‌تر سپتامبر و اکتبر (دو ماه نخست پاییز در تقویم میلادی) یکی از دیگر بهترین زمان‌هایی است که گردشگران می‌توانند به استانبول سفر کنند. در این زمان قیمت هتل‌های استانبول کاهش پیدا می‌کند، تعداد گردشگران به نسبت کم بوده و کماکان آب‌وهوای شهر غالباً آفتابی و مطلوب است. معمولا تور استانبول آذر ارزان‌ترین تور در فصل پاییز است.

  • فصل زمستان: به‌غیراز ژانویه که تب‌وتاب کریسمس را دارد و بعدتر هم جشن سال نو میلادی که سبب می‌شود، گردشگران زیادی به استانبول سفر کنند و هزینه‌های سفر به استانبول نیز افزایش پیدا می‌کند، عموماً زمستان بهترین زمان برای سفر به استانبول نیست؛ زیرا بسیاری از ریزورت‌های ساحلی شهر به طور کامل بسته‌اند، ولی سایر هتل‌هایی که باز هستند نیز قیمت‌هایشان را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. در کل استانبول زمستان‌های سرد و برفی را پشت سر می‌گذارد که شرایط را برای گشت‌وگذار دشوار می‌کند، اما اگر به دیدن مناظر جدیدی از شهر در هوای برفی یا بارانی علاقه دارید این فصل بهترین زمان برای سفرتان خواهد بود.

راهنمای سفر به استانبول
سر زدن به سواحل استانبول، یکی از کارهایی که باید در سفر استانبول انجام داد  
استانبول در زمستان
نمایی از استانبول برفی در زمستان

برای دیدن استانبول چقدر زمان نیاز داریم؟ 

در هر سفر زمان یک عنصر حیاتی است به همین دلیل هم ما در راهنمای سفر به استانبول از مدت‌زمان موردنیاز برای گشت‌وگذار در این شهر و دیدن جاذبه‌های آن برایتان می‌گوییم. اینکه دیدن استانبول به چقدر زمان نیاز دارد کاملاً به سبک سفر شما بستگی دارد. فعالیت‌های مختلفی را می‌توانید در این شهر تجربه کنید از دیدن جاذبه‌های تاریخی گرفته تا خرید و وقت‌گذرانی در بهترین کافه‌های استانبول.

حالا باید از خودتان بپرسید اولویت شما چیست؟ می‌خواهید زیروبم شهر را بگردید؟ در محله بالات قدم بزنید و به‌غیراز میدان تکسیم و خیابان استقلال به دیگر بخش‌های شهر هم سر بزنید؟ برای این سبک و سیاق باید حداقل 10 روز زمان بگذارید؛ اما اگر برنامه سفرتان را می‌خواهید به شکلی بچینید که شاخص‌ترین جاهای دیدنی را ببینید و کمی هم خرید کنید می‌توان گفت که برای دیدن استانبول شما به حداقل به 3 روز زمان نیاز دارید و می‌توانید به شکلی قابل قبول شهر را بگردید.

036b0d1e-cad8-43f2-93d9-f24c176cf365.jpg
بازدید از جاذبه‌های استانبول

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

یکی از ویژگی‌های مثبتی که سبب شده استانبول تا حد زیادی برای ایرانیان محبوب باشد، شرایط سفر به آن است و همان‌طور که می‌دانید برای سفر به استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیازی به درخواست ویزا نیست و همچنین به‌عنوان یک مقصد اروپایی، فاصله قابل‌قبولی دارد؛ بنابراین هم سفر زمینی و هم هوایی به استانبول امکان‌پذیر است. در این قسمت از راهنمای سفر به استانبول روش‌های مختلف سفر به این شهر را بررسی می‌کنیم.

  • سفرهای هوایی به استانبول: استفاده از هواپیما و تورهای هوایی، متداول‌ترین روشی است که ایرانیان برای سفر به استانبول می‌توانند تجربه کنند، چون قیمت‌هایش بسیار اقتصادی می‌شود. بیشتر این پروازها از مبدأ تهران، تبریز، مشهد و اصفهان صورت می‌گیرد و فاصله زمانی مناسبی دارند، برای مثال فاصله پروازهای تهران تا استانبول حدوداً 3 ساعت است. این پروازها توسط ایرلاین‌های داخلی و ترک انجام می‌شود و در فرودگاه بزرگ استانبول به زمین می‌نشینند. در سفر همراه تورها، شما نگرانی بابت رفت‌وآمد، محل اقامت و خدمات دیگر نخواهید داشت، زیرا در پکیجی که توسط آژانس‌های گردشگری ارائه می‌شود، مجموعه‌ای از خدمات برای راحتی سفر شما در نظر گرفته شده است که خیالتان را بابت بسیاری از موارد راحت می‌کند.

  • سفر زمینی به استانبول: سفرهای زمینی استانبول نسبت به هوایی بسیار کمتر هستند، امّا گزینه‌های مختلفی چون ماشین شخصی، اتوبوس و قطار پیش‌روی شماست. البته توجه داشته باشید که سفر شما در این روش بسیار زمان‌بر می‌شود. استفاده از خودرو شخصی یکی از روش‌های معمول برای سفر به استانبول و ترکیه است که آن هم به مدارکی چون کاپوتاژ خودرو، گواهی‌نامه بین‌المللی و... نیاز دارد. در آخر اگر تمایل دارید با خودرو شخصی به استانبول سفر کنید می‌توانید مطلب راهنمای سفر خارجی با خودرو شخصی را مطالعه کنید.

lastsecond.ir-istanbul 10.jpg
فرودگاه بزرگ استانبول

در استانبول کجا اقامت داشته باشیم؟

یکی از دغدغه‌های مهم هر سفر، پیدا کردن یک هتل ایدئال است. ایدئال نه به معنای لوکس‌ترین و رؤیایی‌ترین هتلی که در لیست گزینه‌ها موجود است، بلکه به معنی هتلی که میان خواسته‌ها و بودجه مدنظرمان بهترین تناسب را داشته باشد. به لطف جهانی بودن آوازه استانبول به‌عنوان یک مقصد گردشگری، هتل‌های متعددی در بهترین محله های استانبول ساخته شده‌اند و برای هر بودجه‌ای گزینه‌ای وجود دارد. 

یکی از موارد مهمی که در هتل‌های استانبول باید توجه داشته باشید، موقعیت هتل و فاصله آن نسبت به جاذبه‌های گردشگری شهر است. با توجه کردن به این موضوع می‌توانید هزینه‌های رفت‌وآمدتان را کم کنید و در زمان اقامتتان به سراغ جاهای دیدنی بیشتری از استانبول بروید. در آخر اگر قصد پیدا کردن چنین هتلی را دارید بد نیست نگاهی به بهترین هتل‌های 4 ستاره استانبول داشته باشید و با مشاهده تصاویر و خواندن نظرهای مختلف کاربران، هتل مدنظرتان را پیدا کنید.

Taksim_after_reconstruction.jpg
میدان تکسیم از محبوب‌ترین اماکن در استانبول

در کدام محله استانبول هتل رزرو کنیم؟ 

فراموش نکنید که استانبول یک کلان‌شهر پرجمعیت بوده و حدوداً 6 برابر بزرگ‌تر از تهران است؛ بنابراین محله در انتخاب هتل بسیار تاثیرگذار است. به‌طورکلی گردشگران در دو منطقه اروپایی و آسیایی ترکیه هتل رزرو می‌کنند که پیشنهاد ما در راهنمای سفر به ترکیه  این است که اگر صرفاً به دنبال اقامت در یک هتل کم‌هزینه‌تر هستید و تمایل دارید در جای خلوت‌تری از استانبول اقامت داشته باشید، بخش آسیایی این شهر (از جمله مناطق کادیکوی و اسکودار) را انتخاب کنید در غیر این صورت، می‌توان گفت بخش اروپایی استانبول از هر نظر نسبت به آسیایی ارجحیت دارد.

در محله‌های اروپایی، منطقه بی‌اغلو بین گردشگران بسیار شناخته شده است، جایی که میدان تکسیم و خیابان استقلال، دو تا از پویاترین جاذبه‌های استانبول در آن دیده می‌شود. به‌طورکلی هتل‌های اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال میان مسافران طرف‌دار بیشتری دارند، هرچند این مناطق شلوغ و پرهیاهو هستند؛ اما دسترسی خوبی به مترو، مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها دارند و مسافران در این منطقه می‌توانند هر آنچه برای یک سفر به‌یادماندنی نیاز دارند، بیابند. به‌غیراز بی‌اغلو، یکی دیگر از مناطق پرجاذبه ترکیه، منطقه فاتح است که در آن محله‌های مهمی چون محله سلطان احمد واقع شده است. همچنین اگر دوست دارید که در کنار بسفر اقامت داشته باشید و از منظره جذاب این تنگه لذت ببرید، می‌توانید در هتل‌های اطراف اقامت داشته باشید. در اطراف تنگه بسفر هتل رادیسون بلو بسفر می‌تواند یک انتخاب ایدئآل و لوکس باشد.

756288887_WxH.jpg
هتل رادیسون بلو بسفر

در استانبول چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

بدون تردید از جذاب‌ترین بخش هر سفر، امتحان کردن غذاهای محلی و مخصوص آن مقصد است. دلیل اینکه ماهم در راهنمای سفر به استانبول به غذا و خوراکی پرداختیم هم همین تنوع و جذابیت غذاهای ترکی است. حتی برخلاف باور عام که غذاهای استانبول و ترکیه را به دلیل اینکه بیشتر شامل کباب‌های مختلف می‌شود مناسب وگان‌ها نمی‌دانند، در این شهر توریستی رستوران‌هایی برای گیاه‌خواران هم وجود دارد که پاسخگوی نیازشان است؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که غذاهای استانبول برای هر جور سلیقه‌ای مناسب است. استانبول شهر کافه‌ها و رستوران‌ها است. در هر گوشه‌کناری از این شهر می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌های محلی را امتحان کنید یا در یک رستوران لوکس، غذاهای بین‌المللی را نوش‌جان کنید.

صرف‌نظر از آن موضوع، غذاهای خیابانی استانبول یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌هایی است که هر ایرانی می‌تواند امتحان کند. چرا که فرهنگ نزدیک ترک‌ها با ایرانیان سبب شده غذاهای آن‌ها تا حد زیادی باب میل و موردپسند ذائقه ما باشد. برخی از بهترین غذاهایی که پیشنهاد می‌دهیم در سفر استانبول امتحان کنید، شامل: اسکندر کباب، نان سیمیت و آچما، ماهی کباب، بستنی ترکی (دوندورما)، صدف پرشده (میدیا دولما)، کوکورچ و ایچلی کوفته، پیده، لاهماجون می‌شود. البته مطمئن باشید اگر بیش از 2 ماه هم در استانبول اقامت داشته باشید و هر وعده غذاهای مختلف ترکی را امتحان کنید، باز هم غذاهای بسیاری برای خوردن و امتحان کردن باقی می‌ماند. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مطلب قیمت غذا در ترکیه با جزئیات هزینه‌های خورد و خوراک آشنا شوید تا برای سفر خود به شهر غذاهای لذیذ برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.

غذاهای استانبول
غذاهای خیابانی استانبول

چگونه در استانبول رفت‌وآمد کنیم؟

استانبول شهر تاریخی و بزرگی است که جاذبه‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. طوری که اگر گردشگران بخواهند به مهم‌ترین دیدنی‌های استانبول هم سر بزنند با محدودیت‌های مالی و زمانی مواجه می‌شوند. در این میان، یکی از پرسش‌های اصلی گردشگران این است که چگونه در استانبول رفت‌وآمد کنیم تا بهترین استفاده را از هزینه و زمانمان کرده باشیم؟

در پاسخ باید بدانید با وجود تمامی شلوغی و بزرگی، استانبول از سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار عالی و متنوعی برخوردار است که شامل مترو، اتوبوس، کشتی‌های دریایی، تراموا و... می‌شود. وسایلی حمل‌ونقلی که علاوه بر پوشش دادن بخش قابل‌توجهی از مناطق شهر، هزینه زیادی هم ندارند. در این راستا لازم است درباره استانبول کارت و راهنمای حمل و نقل استانبول آگاهی داشته باشید. استانبول کارت یک کارت هوشمند شبیه به کارت مترو و BRT در ایران است که به وسیله آن می‌توانید تقریبا از همه وسایل نقلیه استانبول با قیمت کمتری استفاده کنید.

استانبول‌کارت چیست؟

تراموا کلاسیک
تراموا کلاسیک استانبول

برای سفر به استانبول چه ببریم؟

بهتر است برای کاربردی‌تر کردن راهنمای سفر به استانبول مسئله دیگری را نیز در نظر بگیریم، وسایلی که بهتر است در این سفر به همراه داشته باشیم. قبل از هر چیز بهتر است این نکته را به ذهن بسپاریم که اغلب یکی از اهداف اصلی سفر به استانبول خرید است و شما احتمالاً با کوله‌باری سنگین از این سفر برمی‌گردید، پس در وهله اول بهتر است تا جای ممکن سبک سفر کنید. حالا در جواب این سؤال که برای سفر استانبول چه ببریم؟ می‌توان گفت که ضروری‌ترین وسایل در این سفر مدارک شما، دوربین (حتی دوربین گوشی) و لباس گرم است. به‌غیراز این موارد باتوجه‌به اینکه شما قرار است پا به شهری با امکانات فراوان بگذارید، نیازی به تجهیزات یا وسایل خاص و متفاوتی ندارید و می توانید به سادگی از چک‌لیست سفر داخلی و خارجی لست‌سکند استفاده کنید.

Letters-from-Turkey-Istanbul-City-of-Two-Continents...-Mr.M-by-Marko-Tadic2.jpg
وسایل همراه در سفر به استانبول

در استانبول از کجا خرید کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید ترکیه یکی از قطب‌های مهم صنعت پوشاک در جهان است. همچنین در این کشور کالاهای مرغوبی در زمینه‌های آرایشی و بهداشتی، لوازم خانه و مبلمان تولید می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری و بهره‌مندی از سلیقه ترکی، کیفیت خوبی نیز دارند؛ بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از افراد برای خرید به استانبول سفر کنند. به‌خصوص در میان ما ایرانیان به دلیل تفاوت قیمت کالاهای برندهای بین‌المللی در کشورمان، این هدف نقش بیشتری را در سفر به استانبول ایفا می‌کند. به همین دلیل در سطح شهر استانبول علاوه بر خیابان‌های خرید مهمی مانند خیابان استقلال و بغداد، فروشگاه‌ها و مراکز خرید متعددی ایجاد شده تا مسافران این شهر بتوانند میان انبوهی از کالاهای ترکی و بین‌المللی قدم زده و خرید خود را با رضایت کامل انجام دهند.

علاوه بر مراکز خرید مدرن، بازارهای قدیمی استانبول که اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شوند، از مراکز مهم خرید در شهر استانبول هستند. همچنین اوت لت های استانبول بهترین مکان‌ها برای خریدی مقرون به صرفه در این شهر هستند. در ادامه به معرفی چند مرکز خرید معروف در این شهر می‌پردازیم.

بهترین مراکز خرید استانبول

1. گرند بازار استانبول (Grand Bazzar)

همه چیز در بازار بزرگ استانبول تماشایی است. غیرممکن است وقتی وارد این مکان افسانه‌ای می‌شوید به داستان‌های هزار و یک شب فکر نکنید. بازار بزرگ استانبول در منطقه سلطان احمد، در نزدیکی محله‌های Çemberlitas و Beyazit، در فاصله کوتاهی از مرکز تاریخی شهر و نمادین‌ترین بناهای تاریخی آن واقع شده است. از 22 ورودی مختلف می‌توان به این بازار دسترسی داشت. صدها هزار بازدیدکننده هر روز برای کاوش در هزارتوی مغازه‌ها به این بازار سر می‌زنند. جواهرات، فرش‌ها، اقلام ساخته شده از فلزات گران‌بها، پارچه‌ها و غیره در این بازار به فروش می‌رسد. بوها، طعم‌ها و رنگ‌هایی که این محوطه جادویی را پر می‌کنند، شما را به رؤیا دعوت می‌کنند.

  • ساعت کاری بازار بزرگ استانبول: 10:00 صبح تا 6:00 بعد از ظهر
  • آدرس بازار بزرگ استانبول: استانبول، فاتح

موقعیت بازار بزرگ استانبول 

lastsecond.ir-istanbul 3.jpg
بازار بزرگ استانبول

2. مال آف استانبول (Mall of Istanbul)

مرکز خرید مال استانبول یکی از بهترین مراکز خرید شهر استانبول است. این مرکز خرید میزبان برندهای مطرح جهان است و با واحدهای مختلفی که در خود جای‌داده است به‌عنوان کاربردی‌ترین مرکز خرید استانبول توجه‌ها را به خود جلب کرده است. یک پارک موضوعی بزرگ در این مرکز خرید وجود دارد که یکی از تفریحات استانبول برای کودکان محسوب می‌شود.

  • ساعت کاری مال آف استانبول: 10:00 صبح تا 10:00 بعد از ظهر
  • آدرس مال آف استانبول: استانبول، باشاکشهیر، بلوار سلیمان دمیرل، زیا گوکالپ، پلاک 7

موقعیت مال آف استانبول

lastsecond.ir-istanbul 4.jpg
مال آف استانبول

3. ایستینیه پارک (Istinye Park)

ایستینیه پارک یکی از مراکز خرید لوکس استانبول است. اگر به دنبال جواهرات لویی ویتون یا تیفانی هستید، این مرکز خرید برای شما مناسب است. ایستینیه پارک در منطقه سارییر واقع شده است و بعد جدیدی به مفهوم خرید در استانبول بخشیده است. این مرکز خرید با مساحت 242000 مترمربع، پارک مرکزی سرسبز و روباز، خیابان خرید، مرکز سرگرمی کودکان به مساحت 1500 مترمربع، باشگاه ورزشی و تفریحی، و سینما را در خود جای‌داده است.

  • ساعت کاری ایستینیه پارک: 10:00 صبح تا 10:00 شب
  • آدرس ایستینیه پارک: استانبول، سرییر، خیابان کاتار، پلاک 11

 

موقعیت مرکز خرید ایستینیه پارک

lastsecond.ir-istanbul 6.jpg
مرکز خرید ایستینیه پارک در استانبول

4. مرکز خرید زورلو (Zorlu Center)

مرکز خرید زورلو محلی جدید برای گردهمایی در استانبول است. این مرکز خرید مدرن شامل فروشگاه‌هایی با برندهای لوکس، مرکزی برای هنرهای نمایشی، هتل 5 ستاره و اقامتگاه است. در ساختمان زورلو یک مرکز نمایش بزرگ وجود دارد که در آن می‌توانید اجراهای موزیک و تئاتر را تماشا کنید. این مجتمع چندمنظوره در منطقه بشیکتاش استانبول، ترکیه قرار دارد و یکی از مراکز خرید مهم استانبول محسوب می‌شود.

  •  ساعت کاری مرکز خرید زورلو: 10:00 صبح تا 10:00 شب
  • آدرس مرکز خرید زورلو: استانبول، بشیکتاش، لوازیم، کوچه کورو، پلاک 2

موقعیت مرکز خرید زورلو

lastsecond.ir-istanbul 7.jpg
مرکز خرید زورلو

 5. مرکز خرید جواهر (Istanbul Cevahir Shopping Mall)

مرکز خرید جواهر بزرگترین مرکز خرید استانبول و اروپا بود تا زمانی که مال آف استانبول این عنوان را به خود اختصاص داد. این مرکز خرید در سمت اروپایی استانبول و در منطقه شیشلی واقع شده است. تقریباً از هر نقطه‌ای از شهر می‌توانید به‌راحتی با حمل‌ونقل عمومی به مرکز خرید جواهر در استانبول برسید. بازدیدکنندگانی که با مترو به این مرکز خرید مراجعه می‌کنند، می‌توانند مستقیماً از ایستگاه وارد مرکز خرید شوند.

  • ساعت کاری مرکز خرید جواهر: 10:00 صبح تا 10:00 شب
  • آدرس مرکز خرید جواهر: استانبول، شیشلی، خیابان بویوکدره، پلاک 22

موقعیت مرکز خرید جواهر

lastsecond.ir-istanbul 8.jpg
مرکز خرید جواهر

جاذبه‌های گردشگری استانبول

با توصیفات گفته شده و دانش قبلی، مطمئناً می‌دانید که استانبول تا چه اندازه غنی از انواع جاذبه‌های گردشگری است. جاذبه‌هایی که برای هر سن و سلیقه‌ای جذابیت دارند. فرقی ندارد به دنبال تفریح و پاساژ گردی باشید یا از طرف‌داران جاذبه‌های فرهنگی یا طبیعی، در استانبول تمامی آن‌ها پیدا می‌شود به خاطر همین تنوع جاذبه‌هاست که تور استانبول ۷شب و ۸ روز یکی از پرتقاضاترین تورها میان ایرانی‌هاست؛ چراکه باعث می‌شود نه‌تنها در تور استانبول ۸ روزه حوصله‌تان سر نرود، بلکه حس کنید نیاز به چند روز بیشتر ماندن هم دارید. در ادامه مطلب راهنمای جاذبه‌های استانبول، به معرفی 5 تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه در استانبول می‌پردازیم.

1. خیابان استقلال استانبول 

استقلال خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول و در منطقه بی‌اوغلو است. این خیابان به طول تقریبی ۳ کیلومتر محل کافه‌ها، رستوران‌ها، بوتیک‌ها و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه‌روز مملو از جمعیت می‌شود. خیابان استقلال مکانی‌ست که مقامات، روشنفکران و افراد متموّل اغلب در آن وقت‌گذرانی می‌کرده‌اند. معماری این منطقه باتوجه‌به حضور اروپایی‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر معماری غربی قرار گرفته است.

راهنمای سفر به استانبول
خیابان استقلال استانبول

2. کاخ دولما‌باغچه

کاخ دولماباغچه (دلمه باغچه) سالیان سال به‌عنوان خانه پادشاهان عثمانی مورداستفاده قرار می‌گرفت. ساخت کاخ به دستور سلطان عبدالمجید یکم (Sultan Abdülmecid) صادر شد و در سال 1856 به اتمام رسید. این کاخ تا سال 1922 به‌عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد. سبک معماری کاخ دولما‌ باغچه ترکیبی از سبک‌های باروک (Baroque)، روکوکو (Rococo)، نئوکلاسیک (Neoclassical) و عثمانی مدرن (modern Ottoman) است و در ساخت آن از تجملات بسیاری استفاده شده است.

  • ساعت کاری کاخ دلماباغچه: 9:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر دوشنبه‌ها تعطیل
  • آدرس کاخ دولما باغچه: استانبول، بشیکتاش، خیابان دلماباغچه

موقعیت کاخ دولماباغچه

کاخ دولما‌باغچه
نمایی از کاخ دولماباغچه

3. تنگه بسفر

بسفر تنگه‌ای در کشور ترکیه است که دو دریای سیاه و مرمره را به یکدیگر متصل می‌کند. این تنگه همان جایی است که کشور ترکیه را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده است .در تنگه بسفر قایق و کشتی‌سواری رواج زیادی دارد و از محبوب‌ترین اماکن گردشگری در شهر استانبول به شمار می‌آید.

تنگه بسفر
تنگه بسفر استانبول

4. مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای مهم این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شده است. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود و یکی از نمادهای شهر است. مسجد سلیمانیه را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طراحی کرده است. در کل مساجد معروف استانبول از جاذبه‌های مهم این شهر هستند که گردشگران آن‌ها را در برنامه‌شان قرار می‌دهند.

  •  ساعت کاری مسجد سلیمانیه: 8:00 صبح تا 9:30 بعد از ظهر.
  • آدرس مسجد سلیمانیه: استانبول، فاتح، سلیمانیه، خیابان سیدیک سامی اونار

موقعیت مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه
مسجد سلیمانیه استانبول

5. ایاصوفیه

ایاصوفیه در ابتدا به‌عنوان یک بازیلیکا (Basilica، به کلیساهای مهم و بزرگِ صلیبی‌شکل می‌گویند) ارتدوکس یونانی ساخته شد. همچنین این مکان قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، کاربری مسجد داشته است. ایاصوفیه سال 532 میلادی بنا شده و در زمان ساختش بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود. همچنین امروزه موزه اَیاصوفیه به‌عنوان یکی از زیباترین و برجسته‌ترین ساختمان‌های ترکیه شناخته می‌شود.

محله سلطان احمد را قلب استانبول قدیم می‌دانند، جایی که مجموعه‌ای از هنر و معماری در خیابان‌های پر پیچ و خمش قرار گرفته. در بخش شرقی محله سلطان احمد قصر توپکاپی قرار گرفته است، قصری که در واقع مرکز حکومت عثمانی و محل اقامت همه شاه‌های این سلسله برای قرن‌ها بوده است.

  • ساعت کاری ایاصوفیه: ایاصوفیه از 1 اکتبر تا 15 آوریل بین ساعت 09:00 صبح تا 05:00 بعد از ظهر (پذیرش نهایی در ساعت 16:00) و 15 آوریل تا 1 اکتبر بین ساعت 09:00 صبح تا 07:00 بعد از ظهر (پذیرش نهایی ساعت 18:00) باز است.
  • آدرس ایاصوفیه: استانبول، فاتح،سلطان احمد، میدان ایاصوفیه

موقعیت ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه استانبول

خرید تور استانبول، قدم اول سفر شما

در راهنمای سفر به استانبول تلاش کردیم تا جای ممکن از این شهر و کارهایی که باید در سفر استانبول انجام داد برایتان بگوییم؛ اما پیش از سفر به استانبول شما با مسئله دیگری روبه‌رو هستید، انتخاب و خرید تور استانبول. یک انتخاب خوب مسلماً ضامن رفاه و آسایش در مسیر سفر و همین‌طور در زمان رسیدن به این شهر زیباست؛ بنابراین بهتر است با کمی وسواس و دقت مجری سفرتان را انتخاب کنید. برای پیدا کردن مناسب‌ترین تور می‌توانید به صفحه تور استانبول لست‌سکند بروید و از میان آژانس‌های متعدد پیشنهادی که به نظر و سلیقه شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

سخن آخر 

اگر تاکنون به این شهر زیبای ترکیه سفر نکردید و قصد این کار را دارید این مطلب می‌تواند در بسیاری از موارد راهگشای شما باشد. از نحوه رفت‌وآمد گرفته تا محل اقامتتان، شما می‌توانید با دید بهتری انتخاب خود را انجام دهید و البته سفری جذاب‌تر را برای خود یا خانواده رقم بزنید. در مطلب راهنمای سفر استانبول تلاش کردیم هر آنچه پیش از یک سفر به استانبول ترکیه باید بدانید را برای شما جمع‌آوری کنیم. امیدواریم با دانستن این اطلاعات بتوانید سفر بهتری داشته باشید. همچنین برای اینکه از تجارب دیگر مسافرانی که به استانبول سفر کرده‌اند مطلع باشید، بد نیست تعدادی از سفرنامه‌های استانبول را بخوانید و تصویر درست‌تری از این شهر به دست آورید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.