جاهای دیدنی استانبول با مترو؛ معرفی جاذبه های نزدیک ایستگاه

4.8
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اطراف ایستگاه‌های مترو استانبول، چه جاذبه‌هایی هست؟
10 شهریور 1402 08:00
0

خطوط متروی استانبول به‌قدری گسترده‌اند و ایستگاه‌های آن به‌قدری پرتعداد هستند که به‌طور ویژه می‌توانیم جاهای دیدنی استانبول با مترو را در خطوط و ایستگاه‌های مختلف این شهر معرفی کنیم. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با پرداخت هزینه‌های بسیار کمتر، علاوه‌بر جاذبه‌های معروف استانبول، از جاهایی بازدید کنید که شاید حتی خیلی از گردشگران از وجودشان مطلع نباشند و ندانند که ایستگاه مترو هم در نزدیکی این جاذبه‌ها وجود دارد.

در این مطلب از مجله لست‌سکند، تمامی دیدنی های استانبول با مترو را به شما معرفی می‌کنیم که این اماکن و فضاها شامل جاذبه‌ها، مراکز خرید مهم و محبوب و برخی از رستوران‌هایی هستند که بسیار پرطرف‌دارند. علاوه‌بر جاهای دیدنی شناخته‌شده در اطراف ایستگاه‌های مترو استانبول، آن دسته از جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی را هم که کمتر کسی از وجودشان مطلع است، برایتان آورده‌ایم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
بهترین جاهای دیدنی استانبول با مترو کجاست؟استانبول گردی با مترو خط M1A و M1Bایستگاه کجاتپه (Kocatepe)ایستگاه توپکاپی - اولوباتلی (Topkapı - Ulubatlı)ایستگاه امنیت - فاتح (Emnıyet - Fatıh)ایستگاه آکسارای (Aksaray)ایستگاه ینیکاپی (Yenıkapı)ایستگاه زیتین بورنو (Zeytınburnu)ایستگاه‌های دی‌تی‌ام و فرودگاه آتاتورک (Atatürk Havalımanı and Dtm)استانبول گردی با مترو خط M2ایستگاه حاجی‌عثمان (Hacıosman)ایستگاه آتاتورک اتو صنایع (Atatürk Oto Sanayi)ایستگاه گایرتپه (Gayrettepe)ایستگاه عثمان بی (Osmanbey)ایستگاه تکسیم (Taksım)ایستگاه شیشانه (Şişhane)ایستگاه هالیچ (Halıç)ایستگاه وزنیچیلار (Vezneciler)ایستگاه کایاشهیر مرکز (Kayaşehir Merkez)ایستگاه سیتلار (Siteler)استانبول گردی با مترو خط M4ایستگاه کادیکوی (Kadıköy)ایستگاه آجیبادم (Acıbadem)ایستگاه اونالان (Ünalan)ایستگاه اسنکنت (Esenkent)ایستگاه کارتال (Kartal)ایستگاه صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen)استانبول گردی با مترو؛ خط M5ایستگاه فیستیکاجی (Fıstıkağacı)ایستگاه بالارباشی (Bağlarbaşı)ایستگاه ایح لامور کویو (Ihlamurkuyu)استانبول گردی با مترو؛ خط M6ایستگاه لونت (Levent)استانبول گردی با مترو؛ خط M7ایستگاه کارادنیز (Karadeniz Mahallesi)ایستگاه چالایان (Çağlayan)ایستگاه ییلدیز (Yıldız)استانبول گردی با مترو؛ خط M8ایستگاه بستانچی (Bostancı)ایستگاه ایچرنکوی (İçerenköy)استانبول گردی با مترو؛ خط M9ایستگاه ماسکو (Masko)استانبول گردی با مترو؛ خط M11ایستگاه فرودگاه استانبول (İstanbul Havalimanı)ایستگاه کمربورگاز (Kemerburgaz)استانبول گردی با مترو؛ خط T1ایستگاه توپکاپی (Topkapı)ایستگاه لاللی (Laleli-İstanbul Ü)ایستگاه بایزید - کاپالی چارشی (Beyazıt-Kapalıçarşı)ایستگاه چمبرلی تاش (Çemberlıtaş)ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet)ایستگاه گلهانه (Gülhane)ایستگاه سیرکچی (Sırkecı)ایستگاه امینونو (Eminönü)ایستگاه توپخانه (Tophane)استانبول گردی با مترو؛ خط T4ایستگاه ادیرنیکاپی (Edirnekapı)استانبول گردی با مترو؛ خط T5ایستگاه دانشگاه (Ünıversıte)ایستگاه فنر (Fener)ایستگاه جیبالی (Cibali)استانبول گردی با مترو؛ خط F1 و F2سفر به استانبول با تور

بهترین جاهای دیدنی استانبول با مترو کجاست؟

نوار ساحلی حیدرپاشا، آکواریوم سی لایف، موزه اسباب‌بازی، مسجد ایاصوفیه، پل و برج گالاتا، میدان تکسیم، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، موزه هنرهای مدرن، موزه انرژی، مرکز خرید استانبول، مرکز خرید ونزیا، بناهای تاریخی توپکاپی، دیوارهای قسطنطنیه، کاخ دولما باغچه، پارک و خانه آتاتورک، فرودگاه استانبول و خیلی از جاهای دیدنی دیگر در این شهر هستند که می‌توانید با استفاده از خطوط مترو به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

پیش از شروع ماجراجویی‌تان با مترو، پیشنهاد می‌کنیم که یک استانبول کارت تهیه کنید تا امکان استفاده از بیشتر ایستگاه‌ها و خطوط را داشته باشید. اینکه کدام نوع از این کارت‌ها را انتخاب می‌کنید یا چقدر شارژشان می‌کنید، کاملاً بستگی به میزان حضورتان در این شهر و مدت اقامتتان دارد. به هر ترتیب، با این کار، هزینه‌های رفت‌وآمدتان در شهر و بین جاهای دیدنی و مختلف، به‌شدت کاهش می‌یابد.

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-subway.jpg
نقشه مترو استانبول

استانبول گردی با مترو خط M1A و M1B

در این دو خط، می‌توانید مجموعه‌ای از جاهای دیدنی، مراکز خرید مهم، رستوران‌ها و برخی از پارک‌هایی را مشاهده کنید که با خصوصیاتشان جزو جاهای دیدنی استانبول با مترو قرار می‌گیرند. سپس می‌توانید از جزئیات هر ایستگاه مطلع شوید و اطلاعات بیشتری از جاهای دیدنی اطراف آن پیدا کنید.

ایستگاه کجاتپه (Kocatepe)

در ایستگاه کجاتپه می‌توانید از فضای سبز و مسیرهای پیاده‌روی پارک کجاتپه استفاده کنید و از هوای آزاد و پاک آن بهره ببرید. این درحالی است که مرکز خرید فروم (Frum Istanbul) هم با فروشگاه‌های متنوعش، در نزدیکی همین ایستگاه قرار دارد. برندهای ال‌سی وایکیکی، زارا، کوتون، ماوی و خیلی از برندهای دیگر در این مرکز خرید شعبه دارند و می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مترو استانبول در این ایستگاه، آکواریوم سی لایف (Sea Life) است که قسمت‌های مختلفی دارد و هم برای بزرگ‌سالان و هم برای کودکان جذاب است.

موقعیت دقیق ایستگاه کجاتپه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-sealife.jpg
آکواریوم سی لایف از جاهای دیدنی استانبول اطراف مترو

ایستگاه توپکاپی - اولوباتلی (Topkapı - Ulubatlı)

یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌هایی که در خط مترو M1A و M1B وجود دارد، همین ایستگاه است که به ایستگاه واتان (Vatan) خط T4 هم نزدیک است. جاهای دیدنی اطراف استانبول با مترو در این ایستگاه بسیار پرتعداد هستند. مقبره ادنان مندرس که از نخست‌وزیران سابق ترکیه بوده، یکی از همین جاهای دیدنی است که بیشتر برای خود ترک‌ها جذابیت دارد. از این بنا که بگذریم، شما می‌توانید دیوارهای تاریخی بیزانسی، دیوارهای تاریخی توپکاپی و دروازه دیواری توپکاپی را در اینجا ببینید که هرکدام از آن‌ها فاصله کمی تا ایستگاه توپکاپی-اولوباتلی دارند و با حدوداً 5 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به این جاذبه‌ها برسانید.

با همه این‌ها، اگر حال‌وحوصله پیاده‌روی ندارید، باید به خط T4 مترو بروید و در ایستگاه فتحکاپی (Fetıhkapı) پیاده شوید که دقیقاً در کنار جاذبه‌هایی است که گفتیم. یکی دیگر از مزیت‌های ایستگاه فتحکاپی، نزدیکی به موزه و خانه فرهنگ قزاقستان (Kazakistan Kültürevi) است که اطلاعاتی از فرهنگ قزاق به شما می‌دهد. درضمن باید بگوییم که پارک توپکاپی هم در همین‌جا است.

موقعیت دقیق ایستگاه توپکاپی-اولوباتلی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-walls.jpg
نمایی از دیوارهای تاریخی توپکاپی

ایستگاه امنیت - فاتح (Emnıyet - Fatıh)

یکی از بهترین رستوران های استانبول در نزدیکی این ایستگاه واقع است و با کمتر از 15 دقیقه پیاده‌روی، می‌توانید خودتان را به رستوران کباب خانه محمود (Kebapçı Mahmut) برسانید. علاوه‌بر این رستوران، مسجد فاتح (Fatih Câmii) هم در نزدیکی همین ایستگاه قرار دارد که برای رسیدن به آن، باید کمی بیشتر پیاده‌روی کنید و حدود 25 دقیقه، فاصله زمانی شما از ایستگاه امنیت - فاتح تا مسجد فاتح است.

موقعیت دقیق ایستگاه امنیت - فاتح روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Fatih-Mosque.jpg
نمایی از مسجد فاتح استانبول

ایستگاه آکسارای (Aksaray)

در نزدیکی ایستگاه آکسارای، یکی از بهترین مراکز خرید استانبول، یعنی مرکز خرید هیستوریا (Historia AVM) قرار گرفته است. افزون بر نزدیکی این مرکز خرید که فاصله آن تا ایستگاه آکسارای با پای پیاده حدود 6 دقیقه است، شما می‌توانید رستوران‌های مختلفی را هم در اینجا پیدا کنید و دلی از عزا دربیاورید. درضمن با حدود 10 دقیقه پیاده‌روی هم می‌توانید خودتان را به یک ستون تاریخی برسانید. ستون افتخاری رومی که به امپراتور مارسیان اهدا شده بود. پیاده‌روی‌تان را کمی ادامه دهید تا به آبراه والنس (Valens Su Kemeri) برسید و بخشی تاریخی از شهر استانبول را مشاهده کنید. در نزدیکی ایستگاه آکسارای، مسجد مراد پاشا (Murat Paşa Cami) هم قرار دارد که دیدنش خالی از لطف نیست.

موقعیت دقیق ایستگاه آکسارای روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Historia-Shopping-and-Life-Center.jpg
مرکز خرید هیستوریا در استانبول

ایستگاه ینیکاپی (Yenıkapı)

ایستگاه ینیکاپی از جمله ایستگاه‌هایی است که علاوه‌بر جاهای دیدنی استانبول اطراف مترو، شما را به تفریحات این شهر هم نزدیک می‌کند. با طی مسافتی 15 دقیقه‌ای، می‌توانید خودتان را به نوار ساحلی دریای مرمره برسانید. در این نوار ساحلی، موزه هنر کشاورزی (Ziraat Sanat)، محلی برای کرایه و استفاده از دوچرخه و دیگر تفریحات ساحلی وجود دارد. در نزدیکی ایستگاه ینیکاپی، یکی از شعبه‌های رستوران مک‌دونالد هم قرار دارد. توجه داشته باشید که می‌توانید از این ایستگاه خط عوض کنید و مسیرتان را از خط M2 ادامه دهید.

موقعیت دقیق ایستگاه ینیکاپی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-ziraat.jpg
موزه هنر کشاورزی

ایستگاه زیتین بورنو (Zeytınburnu)

اگر با خانواده به استانبول رفته‌اید و همراه خود کودک دارید، در اینجا دو پارک وجود دارد که می‌توانید بچه‌ها را با وسیله‌های بازی آن‌ها سرگرم کنید. کرایه دوچرخه و کمی رکاب زدن در این پارک‌ها هم می‌تواند فضایتان را عوض کند. در نزدیکی این ایستگاه، مرکز خرید مارمارا (Marmara Forum) قرار دارد که آن هم از مراکز خرید درخور توجه استانبول محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران را برای خرید به خودش جذب می‌کند. برندهای مختلفی هم مثل آدیداس، جک اند جونز، اچ اند ام و برندهای دیگر در آن حضور دارند.

اگر نیاز به قهوه داشتید، یک شعبه استارباکس هم در حوالی همین مرکز خرید است و با فاصله کمی یک شعبه مک‌دونالد هم پیدا می‌کنید. بد نیست بدانید که اگر در خط T1 هستید، نیازی به عوض کردن خط برای رسیدن به اینجا ندارید و می‌توانید در ایستگاهی با همین نام، یعنی زیتین بورنو و در خط T1 پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خودتان را به این مرکز خرید و پارک‌های اطراف ایستگاه برسانید.

موقعیت دقیق ایستگاه زیتین بورنو روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Marmara-Forum.jpg
نمایی از مرکز خرید مارمارا

ایستگاه‌های دی‌تی‌ام و فرودگاه آتاتورک (Atatürk Havalımanı and Dtm)

این دو ایستگاه، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به فرودگاه هستند و می‌توانید از طریق خطوط آن‌ها خودتان را به نقاط مختلف شهر برسانید و هزینه کمتری بابت حمل‌ونقل و کرایه تاکسی بپردازید. ذکر این نکته هم مهم است که حوالی این ایستگاه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های به‌نسبت کمتری پیدا می‌شود، پس وقتتان را صرف پیدا کردن رستوران و فروشگاه در نزدیکی این دو ایستگاه نکنید؛ مگر اینکه موقع بازگشت، سوغاتی نخریده باشید که در این صورت باید به فروشگاه‌های کم‌تعداد اطراف این دو ایستگاه رجوع کنید.

ایستگاه فرودگاه آتاتورک و در نزدیکی آن ایستگاه دی‌تی‌ام روی نقشه

Lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-havalium.jpg
نمایی از فرودگاه آتاتورک

استانبول گردی با مترو خط M2

در این خط، یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو استانبول یعنی تکسیم قرار گرفته است. ایستگاه تکسیم برای خیلی از گردشگران، مبدأ شروع حرکت به سمت جاذبه‌های دیگر است. بسیاری از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم هستند. همچنین باز هم ایستگاه‌های دیگری در این خط وجود دارند که جاذبه‌ها و موزه‌های فراوانی در نزدیکی آن‌ها قرار دارند که هریک را شرح داده‌ایم.

ایستگاه حاجی‌عثمان (Hacıosman)

این ایستگاه دقیقاً در کنار جنگل شهری آتاتورک (Atatürk Kent Ormanı) قرار گرفته است. جنگلی که برای گذراندن پیک‌نیک، گزینه بسیار ایدئالی است و اگر تصمیم داشتید هوایی تازه کنید، اینجا خواسته‌تان را به‌خوبی برطرف می‌کند. مسجدی هم با نام فاتح در این جنگل قرار دارد که بازدیدش خالی از لطف نیست. درون جنگل، چند دریاچه کوچک هم ایجاد شده که جذابیت اینجا را بیشتر می‌کنند.

موقعیت دقیق ایستگاه حاجی‌عثمان روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Atatürk-Kent-Ormanı.jpg
قسمتی از جنگل شهری آتاتورک

ایستگاه آتاتورک اتو صنایع (Atatürk Oto Sanayi)

در نزدیکی ایستگاه آتاتورک اتو صنایع، موزه یا کاخ مسلک (Maslak Kasırları) وجود دارد که با بخش‌های مختلفش، مقصدی جذاب برای گردشگران است. این عمارت در گذشته به‌عنوان یک کلبه شکار استفاده می‌شده و همچنین واحدی برای سکونت سلطان عبدالحمید دوم بوده است. از بخش‌های مختلف این عمارت می‌توانیم به باغ و باغچه‌ها و گلخانه آن اشاره کنیم. داخل خود کاخ هم وسایل قدیمی و تزیینات عمارت، جذابیت‌های مسلک را بیشتر می‌کنند. یکی از مزیت‌های این موزه، آن است که به‌نسبت برخی از دیگر موزه‌های استانبول، گردشگران کمتری به اینجا سر می‌زنند.

گفتنی است که در نزدیکی ایستگاه آتاتورک اتو صنایع، جنگل فاتح (Fatih Ormanı) هم قرار گرفته که اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً پیشنهاد می‌کنیم که سری به آن بزنید. نکته دیگر، نزدیکی رستوران‌های مختلف به این ایستگاه و جاهای دیدنی اطراف مترو استانبول در این ایستگاه است. اگر مسیرتان را در همین خط مترو ادامه دهید و در ایستگاه ایتو آزایاگا (İtü - Ayazağa) پیاده شوید، مرکز خرید ایستینیه پارک (İstinye Park) در فاصله 20 دقیقه‌ای با پای پیاده از شما قرار دارد.

موقعیت دقیق ایستگاه آتاتورک اتو صنایع روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Maslak-Kasırları.jpg
نمایی از کاخ مسلک استانبول

ایستگاه گایرتپه (Gayrettepe)

یکی از متفاوت‌ترین موزه‌هایی که می‌توانید در استانبول و شاید حتی در زندگی‌تان ببینید، در کنار این ایستگاه است. موزه دیالوگ (Diyalog Müzesi)، موزه‌ای است که برای ارتقای تعامل مردم با افرادی که به‌نسبت کم‌توان هستند، فعالیت می‌کند. در این موزه با برقراری مکالمه‌ها و دیالوگ‌ها و شبیه‌سازی فضاها برای مخاطبین، سعی در بهبود برقراری تعامل بین مردم دارند. در برخی از قسمت‌ها سکوت محض حکم‌فرماست، برخی قسمت‌ها تاریکی مطلق است و فرایندهایی که در این میان طی می‌شوند، همگی به بهبود این تعاملات کمک می‌کنند. اینجا یک کافه هم دارد که افراد ناشنوا و کم‌شنوا را جذب می‌کند و با آموزش به آن‌ها، سعی می‌کند که آن‌ها را باریستا کند.

ایستگاه بعدی گایرتپه، ایستگاه شیشلی (Şışlı) است که اگر اهل پاساژگردی باشید، می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید و به مرکز خرید جواهیر (Cevahir) بروید و از آن‌جا خرید یا ویترین‌گردی کنید. علاوه‌بر آن فروشگاه‌هایی هم با برندهای متنوعی مثل آدیداس، ال‌سی وایکیکی و کوتون در این پاساژ حضور دارند و هم رستوران‌ها و کافه‌هایی مثل مک‌دونالد، برگرکینگ، استارباکس و کی‌اف‌سی.

موقعیت دقیق ایستگاه گایرتپه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-diyaloge.jpg
قسمتی از موزه دیالوگ

ایستگاه عثمان بی (Osmanbey)

از جاذبه های نزدیک مترو استانبول، می‌توانیم به جاهای دیدنی اطراف ایستگاه عثمان بی اشاره کنیم که شامل دو موزه می‌شود و علاوه‌بر آن، چند رستوران و پاساژ هم گردش شما را در حوالی این ایستگاه کامل می‌کند. موزه آتاتورک (Atatürk Müzesi) و موزه فرماندهی نظامی حربیه (Harbiye Askeri Müze)، دو تا از موزه‌هایی هستند که در نزدیکی ایستگاه عثمان بی قرار گرفته‌اند. در موزه نظامی حربیه که با کمتر از 10 دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید، می‌توانید از صنایع نظامی، ابزارآلات جنگی، توپ و تانک و هواپیماهای نظامی بازدید کنید. این موزه برای بزرگ‌سالان و حتی برای کودکان هم جذاب است.

در موزه آتاتورک که زمانی محل زندگی آتاتورک به‌همراه مادر و خواهرش بوده، می‌توانید برخی از وسایل شخصی و عکس‌های او را مشاهده کنید. این خانه سه طبقه در سال 1908 ساخته شده و آتاتورک تا سال 1919 در آنجا زندگی می‌کرده. علاوه‌بر این دو موزه، مرکز خرید نیسانتاسی (City's Nisantasi) هم در حوالی ایستگاه عثمان بی قرار گرفته است. هر زمانی هم که احساس گرسنگی کردید؛ اطراف این ایستگاه، رستوران‌های خوب و فروانی وجود دارند که می‌توانید حسابی خودتان را سیر کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه عثمان بی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Atatürk-Museum.jpg
موزه آتاتورک در استانبول

ایستگاه تکسیم (Taksım)

تکسیم تقریباً مهم‌ترین میدان شهر است و خیلی از گردشگران پیش از سفرشان، فاصله تکسیم تا نقاط مختلف استانبول را بررسی کرده و بعد، حرکتشان را آغاز می‌کنند. پارک، جاذبه‌های توریستی، موزه، رستوران و نوار ساحلی، از جمله جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم هستند که به‌راحتی می‌توانید با مترو به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

نوار ساحلی حیدر پاشا (Haydarpaşa) تا این ایستگاه، با پای پیاده حدوداً 20 دقیقه فاصله دارد. وقتی به این نوار ساحلی برسید، می‌توانید مناظر زیبایی از دیگر قسمت‌های استانبول را ببینید. دقیقاً با طی کردن همین مقدار فاصله، یعنی 20 دقیقه پیاده‌روی، می‌توانید خودتان را به موزه و کاخ دولما باغچه برسانید. جایی که با معماری و فضای گیرایش، شما را مجذوب خود می‌کند. البته در نظر بگیرید که ایستگاه دانشگاه فیندیکلی معمار سینان (Fındıklı-Mımar Sınan) در خط T1 فاصله نزدیک‌تری تا کاخ و موزه دولما باغچه دارد. در نظر داشته باشید که خط T2 هم در میدان تکسیم یک ایستگاه دارد.

موزه‌های آدام میکیویچ (Adam Mickiewicz) و موزه هنرهای مدرن آرتر (Arter)، نزدیک‌ترین موزه‌ها به ایستگاه تکسیم هستند. در موزه و خانه تاریخی آدام میکیویچ، شاعر لهستانی، بعضی از ابزار و لوازم شخصی‌اش را می‌بینید و در موزه آرتر هم تابلوها و هرآنچه که به هنر مدرن مربوط می‌شود، به نمایش درآمده است. موزه مادام تسو استانبول هم تا ایستگاه تکسیم کمتر از 10 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد. اگر هم حوصله موزه نداشتید، پارک تکسیم گزی گزینه مناسبی برای عوض کردن حال و هوایتان است. درضمن رستوران حافظ پاشا هم در همین نزدیکی قرار دارد که یکی از رستوران‌های پرطرف‌دار استانبول است.

با همه این تفاسیر، جاهای دیدنی استانبول با مترو در اطراف این ایستگاه بسیار پرتعداد و مهم هستند و نباید این نکته را فراموش کنید. در نتیجه، اگر می‌خواهید با تور استانبول 4 شب و 5 روز به این شهر سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در یکی از اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک تکسیم اتاق بگیرید تا بیشترین استفاده را از زمانتان ببرید.

موقعیت دقیق ایستگاه تکسیم روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Dolmabahçe-Palace.jpg
قسمتی از کاخ دولما باغچه

ایستگاه شیشانه (Şişhane)

بعد از ایستگاه تکسیم، ایستگاه شیشانه است که جزو ایستگاه‌های مهم محسوب می‌شود. در اطراف این ایستگاه بیش از 5 موزه وجود دارد که موزه‌های پرا (Pera)، معصومیت (Masumiyet)، توهم (İllüzyon)، اسلحه‌خانه (Tophane) و موزه هنرهای مدرن، برخی از این آنها هستند که همگی دورتادور ایستگاه شیشانه را گرفته‌اند و با توجه به نقشه می‌توانید برای هریک از آنها برنامه بازدید بریزید. یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول که تصویرش را بارها دیده‌اید، برج گالاتا است و باید بگوییم فاصله این برج تا ایستگاه شیشانه با پای پیاده حدود 5 دقیقه است.

موقعیت دقیق ایستگاه شیشانه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Museum-Of-Illusions-Istanbul-İstiklal.jpg
موزه توهم در استانبول

ایستگاه هالیچ (Halıç)

ایستگاه هالیچ، دقیقاً روی پل قرار دارد و از این پل، منظره‌های بسیار زیبایی از بخش‌های مختلف شهر استانبول را روبه‌روی خود دارید. مساجد با مناره‌های بلندشان، اسکله‌ها، خانه‌ها و دیگر قسمت‌های شهر را می‌توانید از روی این پل مشاهده کنید. خیلی از مردم، در این ایستگاه پیاده می‌شوند تا کمی روی پل قدم بزنند و از مناظر زیبایش استفاده کنند. یکی از دیدنی های استانبول با مترو در حوالی این ایستگاه، مقبره مهمت امین (Mehmet Emin) است که کمتر از 2 کیلومتر تا ایستگاه فاصله دارد. برج گالاتا هم به این ایستگاه نزدیک است و مسافت بین آن‌ها تقریباً یک کیلومتر است.

موقعیت دقیق ایستگاه هالیچ روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-halic.jpg
نمایی از پل و منظره‌های اطرافش

ایستگاه وزنیچیلار (Vezneciler)

در اطراف ایستگاه وزنیچیلار، چندین جای تاریخی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای کسانی که از اماکن تاریخی خوششان می‌آید، جذاب است. آرامگاه سلطان سلیمان (Sultan Süleyman Türbesi)، برج بایزید (Beyazıt Kulesi)، میدان بایزید (Beyazıt Meydanı) و دو پارک که در نزدیکی این ایستگاه قرار دارند، همگی جاهای دیدنی استانبول با مترو را تکمیل می‌کنند. این نکته را هم باید ذکر کنیم که ایستگاه بایزید در خط T1 در نزدیکی میدان بایزید است.

موقعیت دقیق ایستگاه وزنیچیلار روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Beyazit-Square.jpg
میدان بایزید

ایستگاه کایاشهیر مرکز (Kayaşehir Merkez)

باغ ملی باشاکشهیر (Başakşehir Millet Bahçesi)، نزدیک‌ترین جایی است که در اطراف ایستگاه کایاشهیر مرکز واقع شده. جایی که می‌توانید از فضای سبزش، وسایل بازی و دریاچه و مسجد آن بهره‌مند شوید. در نزدیکی ایستگاه و همین پارک، می‌توانید چند کافه و رستوران هم پیدا کنید و درصورت لزوم به ‌آن‌ها مراجعه کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه کایاشهیر مرکز روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Başak-şehir-Millet-Bahçesi.jpg
نمایی از باغ ملی باشاکشهیر

ایستگاه سیتلار (Siteler)

این ایستگاه برای شکموها مناسب است. سه تا از بهترین رستوران‌هایی که می‌توانید در استانبول پیدا کنید، در نزدیکی این ایستگاه قرار گرفته‌اند. این رستوران‌ها با وجود بازخوردهای بسیاری که دریافت کرده‌اند، امتیاز درخور توجهی دارند که نشان از کیفیت خوب غذاهایشان است. سرایلی دنر (SARAYLI DÖNER)، ارجان استیک هاوس (Ercan Steakhouse) و رستوران و قصابی عافیت (Afiyet Et Kasap & Izgara) از نمونه رستوران‌های خوبی هستند که گردشگران و مردم استانبول را به خود جذب می‌کنند. البته شاید شما از آن دسته افرادی هستید که قبل از انجام هرکاری تحقیق می‌کنند، بنابراین با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا حدود قیمت غذا در ترکیه را به دست آورید، سپس برای وعده‌های غذایی برنامه بریزید.

اگر دو ایستگاه هم جلوتر بروید و در ایستگاه ایکیتیلی صنایع (İkıtellı Sanayı) پیاده شوید، حدوداً با 10 دقیقه پیاده‌روی، به رستوران یوسف کوفتچی (Köfteci Yusuf) خواهید رسید که آن هم بسیار معروف است و طرف‌داران فراوانی دارد.

موقعیت دقیق ایستگاه سیتلار روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Ercan-Steakhouse.jpg
رستوران ارجان استیک هاوس

استانبول گردی با مترو خط M4

کادیکوی یکی از معروف‌ترین محله‌های استانبول است که در این خط ایستگاه دارد. اطراف این ایستگاه هم بناهای تاریخی مختلف و جاذبه‌های متعددی وجود دارد که همگی را معرفی کرده‌ایم. تعدادی از جاذبه‌ها و اماکن هم هستند که با توجه به سلیقه و سن افراد همراهتان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید و برنامه سفرتان را بچینید. ماه شهریور، آخرین فرصت‌های سفر با خانواده همراه با کودکان است، بنابراین اگر همراه فرزندانتان با تور استانبول شهریور سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از جاذبه‌های ایستگاه‌های این خط مطلع شوید.

ایستگاه کادیکوی (Kadıköy)

از مکان های دیدنی استانبول با مترو در اطراف ایستگاه کادیکوی می‌توانیم به چند بنای تاریخی، یک موزه و یک پارک اشاره کنیم. فانوس دریایی اینجیبورنو (İnciburnu) یکی از همین جاهای دیدنی است که بعضی از گردشگران آن را برای عکس گرفتن انتخاب می‌کنند. غیر از این، یکی از مکان‌هایی که بسیاری از استانبولی‌ها قرارهایشان را در آن می‌گذارند، تقاطع خیابان‌های سویوتلو و کوش‌دیله است. در این محل، یکی از مجسمه‌های معروف استانبول، یعنی مجسمه گاو نر قرار دارد.

موزه‌ای هم در نزدیکی این ایستگاه هست که با طی کردن حدود 17 دقیقه مسیر پیاده‌روی به آن می‌رسید. خانه موزه باریش مانچو (Barış Manço)، محلی برای نمایش لوازم شخصی، سازها و نحوه زندگی یک ستاره موسیقی راک و ستاره تلویزیون است. اگر تا این موزه رفتید، اسکله مودا هم در نزدیکی شما قرار دارد و بد نیست به آن هم سری بزنید و از مجسمه ساعت آفتابی که در نزدیکی این اسکله است هم بازدید کنید. در حوالی این ایستگاه، پر از رستوران‌ها و کافه‌های مختلف است که می‌توانید سری به آن‌ها بزنید. درضمن این نکته را هم به ذهن خود بسپارید که به موزه باریش مانچو و اسکله و مجسمه مودا، ایستگاه مودا جادسی (Moda Caddesı) در خط T3 هم نزدیک است.

موقعیت دقیق ایستگاه کادیکوی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Kadikoy-Bull-Statue.jpg
میدان گاو نر کادیکوی، یکی از اصلی‌ترین نقاط برای جمع شدن گردشگران

ایستگاه آجیبادم (Acıbadem)

ایستگاه آجیبادم، محل خوبی است برای اینکه بتوانید یک قهوه از استارباکس سفارش دهید یا برگری از مک‌دونالد بگیرید. همچنین نزدیک بودن موزه گازانه (Müze Gazhane)، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از یک ساختمان ساخته شده در سال 1892 دیدن کنید. جایی که در آن گازِ قابل اشتعال تولید می‌کردند. امروزه، این موزه با توسعه‌هایی که داشته به یک مرکز هنری و فرهنگی تبدیل شده است و گردشگران را از سراسر جهان برای بازدید جذب می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر از ایستگاه، یک سه‌شنبه بازار هم وجود دارد که می‌توانید محصولات بومی، محلی و سوغاتی‌های مختلفی را از آن بخرید. درضمن این بازار را با عنوان Salı Pazarı هم می‌شناسند.

موقعیت دقیق ایستگاه آجیبادم روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Gazhane-Museum.jpg
نمایی از موزه گازانه

ایستگاه اونالان (Ünalan)

از جاذبه های نزدیک مترو استانبول در ایستگاه اونالان، می‌توانیم به مرکز خرید آکاسیا (Akasya) و شهربازی کودک کیدزانیا (KidZania) اشاره کنیم. اگر با کودکانتان هستید، می‌توانید آن‌ها را به کیدزانیا ببرید که در آن شغل‌های مختلفی را شبیه‌سازی کرده‌اند؛ به‌نحوی که کودکان می‌توانند خودشان را در لباس‌های مخصوصی مثل لباس آتش‌نشان، پلیس و دیگر مشاغل ببینند. اگر هم هوس خرید دارید، آکاسیا یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید در استانبول است و می‌توانید یک ویترین‌گردی جانانه را برای خودتان ترتیب دهید و درصورت تمایل، خرید کنید.

در همین خط مترو، ایستگاه ینی صحرا (Yenisahra) هم هست که مرکز خرید پالادیوم را در نزدیکی خود دارد و گزینه دیگری برای ویترین‌گردی یا خرید کردن محسوب می‌شود. اگر همچنان از مراکز خرید سیر نشده‌اید، همین خط مترو را ادامه دهید تا در ایستگاه کوزیاتای (Kozyatağı) پیاده شوید و با کمتر از 10 دقیقه پیاده‌روی، به مرکز خرید سیتیز استانبول برسید و در قسمت‌های مختلفش بگردید. باز هم اگر مسیر را با مترو ادامه دهید و از ایستگاه بستانچی عبور کنید، ایستگاه دیگری به نام کوچوکیالی (Küçükyalı) وجود دارد که مرکز خرید هیل تاون در نزدیکی آن است.

موقعیت دقیق ایستگاه اونالان روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-KidZania.jpg
کیدزانیا و بخش‌های مختلفش

ایستگاه اسنکنت (Esenkent)

در اطراف ایستگاه اسنکنت، چندین مرکز خرید وجود دارد که مال تپه پیازا (Maltepe Piazza Mall) و مال تپه پارک از مهم‌ترین و معروف‌ترین‌های این مراکز خرید هستند. در این مراکز خرید می‌توانید فروشگاه‌های متعدد با برندهای مختلف را بیابید و اجناسی که می‌خواهید را تهیه کنید. ال‌سی وایکیکی، دفکتو، ماوی و خیلی از نام‌های آشنای دیگر در این مراکز خرید شعبه دارند و بعید است که وسیله‌ای بخواهید و نتوانید در اینجا پیدا کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه اسنکنت روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Maltepe-Piazza-Mall.jpg
نمایی از مرکز خرید مال تپه پیازا

ایستگاه کارتال (Kartal)

برجسته‌ترین جاهای دیدنی در نزدیکی این ایستگاه، موزه کارتال (Kartal Belediyesi) است. جایی که در آن شخصیت‌های کارتونی را به زندگی واقعی آورده‌اند و ماکت‌هایشان را ساخته‌اند. این موزه بیشتر برای کودکان سرگرم‌کننده است. البته اگر شما هم دوست دارید با شخصیت‌ها و قهرمان‌های دوران کودکی‌تان عکس بگیرید، این موقعیت را از دست ندهید و از این موزه بازدید کنید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که فاصله موزه تا ایستگاه به‌گونه‌ای است که اگر با تاکسی بروید، راحت‌تر خواهید بود؛ اما اگر حال و حوصله پیاده‌روی دارید، باید حدود 30 دقیقه را تا این موزه با پای پیاده طی کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه کارتال روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Kartal-Municipality-Story-Museum.jpg
نمایی از موزه کارتال

ایستگاه صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen)

اگر مقصد پرواز شما فرودگاه صبیحه گوکچن است، خبر خوبی برایتان داریم، ایستگاه صبیحه گوکچن در همین‌جا قرار دارد و می‌توانید با استفاده از آن به نقاط مختلف شهر بروید و بابت تاکسی هزینه‌ای نپردازید.

موقعیت دقیق ایستگاه صبیحه گوکچن روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-sabiha.jpg
فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچین

استانبول گردی با مترو؛ خط M5

تعداد مراکز خرید مهمی که در این خط هستند، بسیار بیشتر از جاذبه های نزدیک مترو استانبول در خط M5 است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر اهل خرید و پاساژگردی هستید، به‌هیچ عنوان این خط مترو را از دست ندهید.

ایستگاه فیستیکاجی (Fıstıkağacı)

یکی از جاهای دیدنی استانبول با مترو، در نزدیکی همین ایستگاه فیستیکاجی است. پارک فتحی پاشا (Fethipaşa)، یکی از جاهای دیدنی است که می‌توانید از آن، منظره بسیار زیبایی از شهر استانبول را مشاهده کنید. همچنین این پارک برای قدم زدن هم گزینه مناسبی است و بعد از اینکه انرژی‌تان تمام شد، می‌توانید به یکی از شعبه‌های پیتزا دومینو بروید و انرژی‌تان را بازپس بگیرید. دیگر جاذبه این ایستگاه، بنای تاریخی عبدالمجید افندی است که با پای پیاده تا آن کمتر از 20 دقیقه فاصله دارید.

موقعیت دقیق ایستگاه فیستیکاجی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-abdulmecid.jpg
بنای عبدالمجید افندی

ایستگاه بالارباشی (Bağlarbaşı)

این ایستگاه تنها یک دیدنی در نزدیک خود دارد و آن هم یکی از پاساژهای محبوب استانبول است. مرکز خرید کاپیتول (Capitol AVM) با فروشگاه‌های متنوع و فضای بزرگی که دارد، به یکی از مراکز خرید محبوب در میان گردشگران و مردم استانبول تبدیل شده است.

موقعیت دقیق ایستگاه بالارباشی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Capitol-AVM.jpg
مرکز خرید کاپیتول

ایستگاه ایح لامور کویو (Ihlamurkuyu)

اگر برای خرید به‌دنبال فروشگاه می‌گردید، در نزدیکی این ایستگاه چند مرکز خرید وجود دارد که افراد بسیاری به آن‌ها مراجعه می‌کنند. مرکز خرید میدان استانبول و مرکز خرید بویاکا (Buyaka AVM) از جمله این پاساژها هستند. یک فروشگاه لوازم خانگی IKEA هم در نزدیکی این مراکز خرید قرار دارد که درصورت تمایل می‌توانید از آن هم خرید کنید. در مسیرتان به این پاساژها، رستوران‌های مختلفی هم وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شکم‌گردی کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه ایح لامور کویو روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Buyaka-Shopping-Center.jpg
نمای کلی از مرکز خرید بویاکا

استانبول گردی با مترو؛ خط M6

جاهای دیدنی استانبول با مترو در این خط، به‌اندازه خطوط دیگر نیست؛ اما تعدادی از محبوب‌ترین مراکز خرید با برندهای معتبری که دارند، در کنار رستوران‌های شناخته‌شده‌ای قرار گرفتند و باعث ایجاد ترکیبی جذاب شده‌اند که به‌تنهایی خط M6 را هم برای گردشگران جذاب کرده‌اند.

ایستگاه لونت (Levent)

رستوران‌های مختلف از جمله رستوران زنجیره‌ای کی‌اف‌سی (KFC) و مراکز خرید معروفی مانند مرکز خرید متروسیتی (Metrocity)، اوزدیلک پارک (ÖzdilekPark) و کنیان (Kanyon) این ایستگاه را به یکی از جاهای دیدنی استانبول با مترو تبدیل کرده‌اند. همچنین این ایستگاه محل تلاقی خطوط M2 و M6 هم هست که برای راحت‌تر رفتن به قسمت‌های دیگر استانبول به شما کمک می‌کنند.

موقعیت دقیق ایستگاه لونت روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-ÖzdilekPark.jpg
مرکز خرید اوزدیلک پارک

استانبول گردی با مترو؛ خط M7

تعدادی از موزه‌ها و بناهای مهم تاریخی هم در این خط جای گرفته‌اند که ایستگاه‌های نزدیک به هریک را آورده‌ایم تا با سبک‌سنگین کردن این جاذبه‌ها، مسیرهای رفت‌وآمدتان را بچینید. در نزدیکی یکی از ایستگاه‌‎های این خط، مرکز خرید ویاپورت ونیزیا قرار گرفته که خود به‌تنهایی یک جاذبه است.

ایستگاه کارادنیز (Karadeniz Mahallesi)

قطعاً می‌دانید که در استانبول، مرکز خریدی وجود دارد که آن را با الهام از شهر ونیز ایتالیا ساخته‌اند؛ بله، مرکز خرید ویاپورت ونیزیا (Viaport Venezia) همان‌جایی است که چنین طراحی جالبی دارد و در فاصله کمی از ایستگاه کارادنیز قرار گرفته. تقریباً بسیاری از برندهای معتبر جهان در این مرکز خرید شعبه دارند و همگی در اینجا جمع شده‌اند. علاوه‌بر این فروشگاه‌ها، یک شهربازی هم در فاصله 400 متری از ایستگاه مترو هست که می‌توانید برای تفریح و سرگرمی به آن رجوع کنید. گفتنی است که این خط، به خط T4 هم نزدیک است و ایستگاه‌های کیپتاش (Kiptaş) و جمهوریت (Cumhuriyet) به مکان‌هایی که نام بردیم، نزدیک هستند.

موقعیت دقیق ایستگاه کارادنیز روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Venezia-Mega-Outlet.jpg
از جذابیت‌های ونزیا

ایستگاه چالایان (Çağlayan)

از این ایستگاه تا موزه تاریخ استانبول حدود 400 متر فاصله هست که می‌توانید با 5 یا 6 دقیقه پیاده‌روی به آن برسید. در موزه تاریخ استانبول (Hisart Canlı Tarih) می‌توانید سرگذشت نظامی و تاریخ قوم‌نگاری ترکیه را ببینید. در اطراف ایستگاه مترو و موزه تاریخ هم رستوران‌هایی مثل برگرکینگ و کافه‌هایی مثل استارباکس وجود دارند که همگی به رفاه و راحت‌تر بودن گردشگران کمک می‌کنند.

موقعیت دقیق ایستگاه چالایان روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Hisart-Canlı-Tarih-Müzesi.jpg
نمای موزه تاریخ استانبول

ایستگاه ییلدیز (Yıldız)

از مکان های دیدنی استانبول با مترو می‌توانیم به ایستگاه ییلدیز اشاره کنیم که چندین بنای تاریخی در نزدیکی آن قرار دارد و موزه‌هایی هم در اطراف آن هستند که بازدید شما را مفصل‌تر می‌کنند. عمارت بزرگ مابین بویوک (Büyük Mabeyn Köşkü)، برج ساعت ییلدیز (Yıldız Saat Kulesi) و عمارت مالتا (Malta Köşkü) از بناهای تاریخی هستند که می‌توانید بازدیدشان کنید و موزه کارخانه چینی ییلدیز هم یکی از موزه‌هایی است که در نزدیکی ایستگاه ییلدیز قرار گرفته و با حدود 20 دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید.

موقعیت دقیق ایستگاه ییلدیز روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Yıldız-Clock-Tower.jpg
برج ساعت ییلدیز

استانبول گردی با مترو؛ خط M8

اگر به‌دنبال لوکیشن عکاسی در استانبول هستید، خط M8 می‌تواند گزینه‌های خوبی را پیش روی شما بگذارد. نوار ساحلی و برخی از بناهای قدیمی و باستانی در نزدیکی ایستگاه‌های مترو این خط، فضاهای بسیار چشمگیری را برای عکس گرفتن، پیشکش شما می‌کنند.

ایستگاه بستانچی (Bostancı)

این ایستگاه با ایستگاه دیگری به همین نام در خط B1 فاصله چندانی ندارد و درصورتی‌که بخواهید، می‌توانید خط متروتان را عوض کنید تا قسمت‌های بیشتری را از شهر استانبول مشاهده کنید. در اطراف همین ایستگاه، جاذبه‌های مختلفی هستند که بسیاری‌شان در خط ساحلی جا خوش کرده‌اند و شما با یک پیاده‌روی در این نوار ساحلی می‌توانید به آن‌ها برسید و همچنین می‌توانید نمایی زیبا از دریای مرمره ببینید.

ایستگاه بستانچی به شهربازی بستانچی (Bostancı Lunapark) هم نزدیک است که وسایل بازی مختلف، متنوع و متناسب با رده‌های سنی گوناگون در آن وجود دارد. نکته دیگر، نزدیکی این ایستگاه به خطوط تاکسی‌های دریایی است که با استفاده از آن‌ها امکان جابه‌جایی بین سواحل مختلف برای شما مهیاست. گفتنی است که در این اطراف می‌توانید کافه‌های بسیاری هم پیدا کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه بستانچی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Bostancı.jpg
بخش‌هایی از منطقه بستانچی

ایستگاه ایچرنکوی (İçerenköy)

جاذبه های نزدیک مترو استانبول در این خط، تعداد بسیار زیادی ندارند، به همین ترتیب برای کامل کردن لیست جاذبه‌ها در این خط، می‌توانیم ایستگاه ایچرنکوی را برای نزدیکی‌اش به مرکز خرید برندیوم (Brandium) معرفی کنیم. مرکز خریدی که گردشگران فراوانی را به سمت خودش می‌کشاند و فروشگاه‌های زیادی هم دارد.

موقعیت دقیق ایستگاه ایچرنکوی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Brandium-AVM.jpg
نمایی از مرکز خرید برندیوم

استانبول گردی با مترو؛ خط M9

با اینکه ایستگاه‌های این خط مانند خطوطی که تا الان معرفی کردیم، نزدیک جاهای دیدنی پرتعدادی نیستند، اما یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پاساژهای استانبول در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های همین خطوط است.

ایستگاه ماسکو (Masko)

فروشگاه بزرگ استانبول که با نام مال آف استانبول (Mall of Istanbul) آن را می‌شناسند، در 300 متری این ایستگاه جای دارد. این مرکز خرید به‌قدری اهمیت دارد که فقط حدود 70 هزار نفر درباره آن نظر نوشته‌اند و یکی از پرطرف‌دارترین مراکز خرید در این شهر است که در نزدیکی ایستگاه مترو ماسکو قرار گرفته. با تقریباً 3 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به این مرکز خرید برسانید.

در این مرکز، یک شهربازی، سالن تئاتر، کافه و رستوران وجود دارد که شما را از هر نظر بی‌نیاز می‌کند و با هر سلیقه و سنی که دارید، می‌توانید از حضور در این محل لذت ببرید. شایان ذکر است که هتلی 5 ستاره هم در همین نزدیکی‌ها قرار دارد.

موقعیت دقیق ایستگاه ماسکو روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Mall-of-Istanbul.jpg
مرکز خرید استانبول

استانبول گردی با مترو؛ خط M11

با این خط می‌توانید مسیر خودتان را به فرودگاه استانبول هموارتر کنید. یکی از ایستگاه‌ها در کنار همین فرودگاه ساخته شده که چه بخواهید وارد شهر شوید و چه بخواهید از فرودگاه شهر را ترک کنید، این خط مسیر حرکتتان را آسان‌تر می‌کند.

ایستگاه فرودگاه استانبول (İstanbul Havalimanı)

از کلیدی‌ترین بخش‌های شهر استانبول، فرودگاه آن است که خط M11 در آن یک ایستگاه مترو دارد و این کمک بسیار بزرگی برای جابه‌جایی کم‌هزینه‌تر شما در شهر می‌کند. اطراف فرودگاه، فروشگاه چندانی وجود ندارد و بیشتر پارک و فضای سبز است که چند رستوران در آن‌ها وجود دارد که با فاصله زیادی از فردوگاه قرار گرفته‌اند.

موقعیت دقیق فرودگاه استانبول روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-İstanbul-Havalimanı.jpg
فرودگاه استانبول

ایستگاه کمربورگاز (Kemerburgaz)

کمربورگاز در نقطه‌ای از شهر استانبول قرار گرفته که نزدیک‌ترین جاذبه های مترو استانبول به آن، جنگل و پارک ملی هستند. بااین‌حال اگر بتوانید از اتومبیل استفاده کنید، پارک موضوعی ادونچرلند (Adventure Land) یکی از گزینه‌های جذاب برای گذراندن اوقات فراغت است. نکته دیگر، وجود چند سازه تاریخی روی نهر علی‌بی‌کوی است که اگر به بناهای قدیمی و تاریخی علاقه داشته باشید، بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

موقعیت دقیق ایستگاه کمربورگاز روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Adventure-Land.jpg
برخی از فعالیت‌های ادونچرلند پارک

استانبول گردی با مترو؛ خط T1

با وجود موزه‌ها و بازار قدیمی و محلی کاپالی چارشی در نزدیکی ایستگاه‌های این خط، می‌توانید تاریخ و سرگذشت مشخص و دقیقی از استانبول و پیش‌آمدهایش به‌دست آورید. این خط با ایستگاه‌هایی که دارد، بسیار غنی است و جاهای دیدنی استانبول با مترو در اطراف ایستگاه‌های این خط، باعث می‌شوند تا تجربه‌های به‌یادماندنی و جذابی را کسب کنید.

ایستگاه توپکاپی (Topkapı)

از این ایستگاه، می‌توانید خودتان را به موزه‌ای برسانید که وقایع سال 1453 میلادی و فتح شهر استانبول را به تصویر می‌کشد. براساس ادعایی که در وب‌سایت موزه تاریخ پانوراما 1453 وجود دارد، اینجا اولین موزه کاملاً پانورامیک در جهان است. موزه، بخش‌های مختلفی هم دارد که برای بسیاری از مردم جذاب است. در نزدیکی این ایستگاه، پارک توپکاپی هم وجود دارد. آن دسته از افرادی که از فضای موزه خسته شدند، می‌توانند به این پارک بروند و هوایی تازه کنند. درضمن خط T4 هم یک ایستگاه با همین نام دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید.

موقعیت دقیق ایستگاه توپکاپی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Panorama-1453-History-Museum.jpg
بخش‌هایی از موزه پانوراما 1453

ایستگاه لاللی (Laleli-İstanbul Ü)

ایستگاه لاللی با دو موزه‌ای که در نزدیکی‌اش هستند، حتماً جزو جاهای دیدنی استانبول با مترو قرار می‌گیرد و می‌توانید با این ایستگاه هم به چند جاذبه دیگر از استانبول سر بزنید. موزه حمام ترکی بایزید دوم (II Bayezid Türk Hamam) که در آن حمام‌های ترکی را به نمایش گذاشته‌اند و وسایل و ابزاری که در آن زمان استفاده می‌شده، یکی از همین موزه‌ها است. جای دیدنی دیگر، موزه باستان‌شناسی دانشگاه ریدوِن (Rıdvan Çelikel) است. در این موزه، سلاح‌های قدیمی، کوزه، دوربین، ابزار مهندسی و خیلی وسایل دیگر را به نمایش گذاشته‌اند. حتی می‌توانید نمونه‌ای از ابزارآلات تزیینی در زمان‌های گذشته را هم در این موزه ببینید.

موقعیت دقیق ایستگاه لاللی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-ridven.jpg
بخشی از موزه ریدون

ایستگاه بایزید - کاپالی چارشی (Beyazıt-Kapalıçarşı)

بهترین راه برای رسیدن به بازار کاپالی چارشی استانبول، همین ایستگاه است. این بازار یکی از پربازدیدترین بازارهای جهان است و سالانه افراد بسیاری برای خرید و حتی فقط گذراندن اوقات فراغت به آن سر می‌زنند. در اینجا تعداد فروشگاه‌ها هم بسیار زیاد است و شما می‌توانید یک مدل کالا را با تنوع قیمتی زیادی پیدا کنید.

موزه یحیی کمال (Yahya Kemal) یا انجمن فتح استانبول هم در نزدیکی همین ایستگاه است که در آن، اسناد، برخی از کتب و حتی وسایل قدیمی در معرض بازدید عموم هستند. فاصله این موزه تا ایستگاه بایزید، تقریباً یک دقیقه است.

موقعیت دقیق ایستگاه بایزید - کاپالی چارشی

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Kapalıçarşı.jpg
بازار کاپالی چارشی

ایستگاه چمبرلی تاش (Çemberlıtaş)

موزه تئودوسیوس (Şerefiye Sarnıcı)، یکی از جذاب‌ترین موزه‌هایی است که می‌توانید در اطراف این ایستگاه ببینید. بنای این موزه در گذشته حکم یک آب‌انبار را داشته و قدمت آن حدود 1600 سال است. اما این موزه، تنها جای دیدنی اطراف ایستگاه چمبرلی تاش نیست، بلکه مقبره 30امین سلطان ترکیه، یعنی محمود دوم هم در نزدیکی همین ایستگاه است. یک ستون تاریخی هم در همین حوالی هست که قدیمی‌ترین بنای مربوط به کنستانتین محسوب می‌شود.

موقعیت دقیق ایستگاه چمبرلی تاش روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-theodosius.jpg
نمایی از موزه تئودوسیوس

ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet)

تعدادی زیادی از جاهای دیدنی استانبول با مترو در اطراف این ایستگاه قرار گرفته‌اند. از ساختمان‌های تاریخی که به‌منظور ذخیره آب از آن‌ها استفاده می‌کردند گرفته تا بناهایی که مصالح اصلی برای ساختنشان، سنگ بوده است. علاوه‌بر ساختمان‌های قدیمی در اطراف این ایستگاه، موزه هنرهای اسلامی و ترکی (Türk ve İslam Eserleri Müzesi) هم در اطراف این ایستگاه هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. مسجد و پارک سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه هم در نزدیکی همین ایستگاه قرار گرفته‌اند. نگران رستوران هم نباشید چون در حوالی اماکنی که نام بردیم، رستوران‌های مختلفی وجود دارند و از بینشان نام مک‌دونالد را هم می‌توانیم ببینیم.

موقعیت دقیق ایستگاه سلطان احمد روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Turkish-and-Islamic-Arts-Museum.jpg
موزه هنرهای ترکی و اسلامی

ایستگاه گلهانه (Gülhane)

یکی دیگر از مهم‌ترین ایستگاه‌های خط T1 ایستگاه گلهانه است. موزه توپکاپی، کاخ توپکاپی، کلیسای بیزانسی قرن چهارم، موزه تاریخ علم و تکنولوژی، پارک توپکاپی و حتی نوار ساحلی حیدرپاشا از جمله جاهای دیدنی استانبول با مترو در ایستگاه گلهانه هستند. البته تعداد این جاذبه‌ها بسیار بیشتر از آن‌چیزی است که نام بردیم، بنابراین حتماً برنامه‌ریزی دقیقی برای دیدن این موزه‌ها و اماکن تاریخی انجام دهید تا جاذبه‌ای را از دست ندهید. برای تجربه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از رفتن به این قسمت از شهر، از ساعت بازدید موزه‌ها و اماکن مختلف گردشگری این ناحیه مطلع شوید و سپس برنامه‌ریزی کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه گلهانه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Istanbul-Museum-of-the-History-of-Science-and-Technology-in-Islam.jpg
موزه تاریخ علم و تکنولوژی

ایستگاه سیرکچی (Sırkecı)

موزه راه‌آهن استانبول (İstanbul Demiryolu) در فاصله 75 متری از این ایستگاه قرار دارد و به‌راحتی می‌توانید به آن برسید. پارک سیرکچی و رستوران‌هایی مثل کی‌اف‌سی، برگرکینگ و حافظ مصطفی 1864 که یکی از بهترین‌ها است، از دیگر جاهایی هستند که در نزدیکی ایستگاه سیرکچی جای گرفته‌اند. در همین حوالی، اقامتگاه‌ها و هتل‌های متعددی هم وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها جا رزرو کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه سیرکچی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Railway-Museum.jpg
موزه راه‌آهن

ایستگاه امینونو (Eminönü)

موزه بانک استانبول (Türkiye İş Bankası Müzesi)، مقبره تاریخی سلطان حتیجه (Hatice Turhan Valide) و یکی از پربازدیدترین بازارهای استانبول، یعنی بازار مصری‌ها (Mısır Çarşısı) در نزدیکی ایستگاه امینونو هستند. پل گالاتا هم در همین حوالی است و افزون‌بر این پل، نوار ساحلی این ناحیه هم جای بسیار ایدئالی برای عکس گرفتن محسوب می‌شود. بسیاری از مردم، خودشان را با این ایستگاه به یکی از معروفترین محله های استانبول می‌رسانند تا عکاسی کنند و خاطره بسازند. در ادامه مسیر خط T1 بعد از ایستگاه امینونو، ایستگاه کاراکوی (Karaköy) را داریم که دقیقاً بعد از پل گالاتا است و در کنارش رستوران‌های بسیاری وجود دارند. همچنین برج گالاتا و موزه هنر مدرن گالاتا (Salt Galata) هم در فاصله نسبتاً کمی از این ایستگاه قرار گرفته‌اند.

موقعیت دقیق ایستگاه امینونو روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Galata-Bridge.jpg
نمایی از پل گالاتا، از جاهای دیدنی استانبول با مترو

ایستگاه توپخانه (Tophane)

از مکان های دیدنی استانبول با مترو در نزدیکی این ایستگاه، می‌توانیم به برج و موزه توپخانه، موزه هنر مدرن استانبول و موزه نقاشی و مجسمه اشاره کنیم که هنردوستان نقاط مختلف ترکیه و گردشگران کشورهای مختلف را به اینجا می‌کشاند.

موقعیت دقیق ایستگاه توپخانه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Istanbul-Museum-of-Modern-Art.jpg
نمای بیرونی موزه هنر مدرن

استانبول گردی با مترو؛ خط T4

قبل از استفاده از این خط، حتماً تعداد ایستگاه‌ها و جاذبه‌های اطراف آن را بررسی کنید تا در زمان و برنامه‌ریزی‌تان عملکرد دقیق‌تر و بهینه‌تری داشته باشید. در این خط می‌توانید ساختمان‌هایی قدیمی و باستانی و چند موزه را بیابید که با توجه به سلیقه‌تان حتماً پیش از رفتن بهتر است که درباره‌شان تحقیق کنید.

ایستگاه ادیرنیکاپی (Edirnekapı)

در نزدیکی این ایستگاه، موزه تاریخی تکفور (Tekfur Sarayı)، دیوارهای تاریخی قسطنطنیه (İstanbul Surları) و برخی از استحکامات از زمان گذشته باقی‌مانده‌اند و برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند، بسیار جذاب هستند. یک مسجد هم با نام مسجد کاریه (Kariye Camii) در نزدیکی این ایستگاه هست که موقتاً بسته است، همچنین مسجد محرمه سلطان (Mihrimah Sultan Camii) هم از دیگر مساجد زیبا در اطراف همین ایستگاه است.

موقعیت دقیق ادیرنیکاپی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-mihrimah.jpg
مسجد محرمه سلطان

استانبول گردی با مترو؛ خط T5

یکی از هیجان‌انگیزترین موزه‌های استانبول، هم برای کودکان و هم برای بزرگ‌سالان، موزه اسباب‌بازی است. این موزه در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های همین خط است. افزون‌بر این، باید بگوییم که موزه دیگری هم برای نمایش آثار باستانی و قدیمی در نزدیکی یکی دیگر از ایستگاه‌های همین خط است که آن را هم معرفی کرده‌ایم.

ایستگاه دانشگاه (Ünıversıte)

دیدنی های استانبول با مترو در اطراف این ایستگاه خیلی زیاد نیست. موزه انرژی (Enerji Müzesi) یکی از همین موزه‌ها و جاذبه‌هاست که مربوط به چگونگی تولید انرژی و قسمت‌ها و دستگاه‌های مختلف مربوط به کارخانه است. اگر می‌خواهید از زمان‌تان بهترین استفاده را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که روی این ایستگاه و جاذبه نزدیک به آن مانور ندهید. در عوض ایستگاهی را انتخاب کنید که نزدیک به چند جاذبه است. به این ترتیب با یک تیر چند هدف را می‌زنید.

موقعیت دقیق ایستگاه دانشگاه روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Enerji-Müzesi.jpg
موزه انرژی

ایستگاه فنر (Fener)

جدای از اینکه این ایستگاه در کنار نوار ساحلی واقع شده است، یکی از موزه‌های جذاب و بسیار سرگرم‌کننده استانبول هم در نزدیکی این ایستگاه وجود دارد. موزه بالات اویونجاک (Balat Oyuncak) یا موزه اسباب‌بازی که چند ساعتی شما را محو تماشای اسباب‌بازی‌هایی می‌کند که در قسمت‌های مختلفش پراکنده شده‌اند.

موقعیت دقیق ایستگاه فنر روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Balat-Oyuncak.jpg
موزه اسباب‌بازی

ایستگاه جیبالی (Cibali)

در اطراف این ایستگاه، موزه رزان هاس (Rezan Has) قرار گرفته که در آن می‌توانید ظروف فلزی و سفالی قدیمی را ببینید و وسیله‌هایی از گذشته در آن قرار دارد که اطلاعات تاریخی‌تان را افزایش می‌دهد. در این قسمت از استانبول می‌توانید پل آتاتورک را هم ببینید و از نماهای مختلفش عکاسی کنید.

موقعیت دقیق ایستگاه جیبالی روی نقشه

lastsecond.ir-istanbul-sightseeing-around-metro-Rezan-Has-Museum.jpg
بخشی از موزه رزان هاس

استانبول گردی با مترو؛ خط F1 و F2

ایستگاه‌های خط F1 بین تکسیم و کاباتاش است و در خط F2 هم فاصله بین شیشانه و کاراکوی طی می‌شود. تقریباً همه ایستگاه‌هایی که نام بردیم در خطوط دیگر هم بوده‌اند و نزدیک برخی از ایستگاه‌های دیگر قرار داشتند که مزیت هریک را عنوان کردیم.

سفر به استانبول با تور

سفر با تور استانبول، بعضاً از سفرهای انفرادی به این شهر، ارزان‌تر تمام می‌شوند، مخصوصاً در سایت لست‌سکند که تنوع تورهای آن بسیار زیاد است. پس پیشنهاد می‌کنیم که حتماً پیش از اقدام، ابتدا گشتی در سایت و قسمت تورها بزنید. ضمن اینکه در سایت لست‌سکند، فیلترهایی برای شما وجود دارد که می‌توانید با اعمال آن فیلترها مناسب‌ترین تور را از نظر هزینه، مدت اقامت، ستاره هتل و خیلی از مؤلفه‌های دیگر انتخاب کنید. حتی امکان انتخاب تور اقساطی استانبول هم برای مدیریت مالی بهتر وجود دارد. در آخر، اگر همچنان سخت‌پسندید و تور مورد نظرتان را پیدا نکردید، می‌توانید مشخصات توری که می‌خواهید را با ما در سرویس سفرساز در جریان بگذارید تا کارشناسانمان نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین تور را به شما معرفی کنند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول با مترو را به شما معرفی کنیم و جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده را هم ضمیمه دیگر دیدنی‌های ترکیه کنیم. در این بین، برخی از مراکز خرید مهم و رستوران‌ها و بناهای تاریخی را هم آوردیم تا هیچ‌جایی را از دست ندهید و بتوانید کامل‌‌ترین راهنمای سفر به استانبول را با استفاده از ایستگاه‌های مترو در دست داشته باشید. شما چه جایی را پیشنهاد می‌دهید؟ آیا ایستگاهی بوده که از قلم انداخته باشیم؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!