حمل و نقل عمومی در مشهد؛ مترو، اتوبوس و تاکسی

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور با وسایل نقلیه عمومی در مشهد رفت و آمد کنیم؟
24 بهمن 1400 08:00
0

شهر مشهد یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران است که غیر از ساکنین خود، جمعیت زیادی نیز هرساله برای زیارت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری مشهد، به این شهر سفر می‌کنند و سبب شلوغ‌تر شدن آن هم می‌شوند. همین دلایل سبب شده حمل و نقل عمومی در مشهد در جایگاه بهتری قرار بگیرد و برای نظم و سامان دادن به رفت و آمد در مشهد کارهای مختلفی را برای حمل و نقل عمومی در این شهر انجام دهند.

در این مطلب با مسیرهای اتوبوس مشهد، مسیرهای مترو مشهد و همچنین مسیرهای بی آر تی مشهد و نیز دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس آشنا می‌شویم و جزئیات آن‌ها را تا حدودی بررسی می‌کنیم.

نکاتی که در این مطلب آمده‌اند، بسیار مناسب کسانی است که به این شهر سفر می‌کنند و می‌خواهند از وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد استفاده کنند و فاصله‌های مختلف را با راحتی بیشتری طی کنند. البته نکاتی نیز برای آن دسته از افراد وجود دارد که با اتومبیل شخصی وارد این شهر شده و می‌خواهند به نقطه نقطه آن سر بزنند.

06.jpg

حمل و نقل عمومی در مشهد با تاکسی

مشهد یکی از شهرهایی است که می‌توانید در اکثر خیابان‌های آن تاکسی پیدا کنید و خود را به مقصدی که می‌خواهید برسانید. البته به‌طور کلی دو نوع تاکسی در این شهر وجود دارد که یکی تاکسی‌های خطی و دیگری تاکسی‌های گردشی هستند. معمولا تاکسی‌های خطی قیمت ارزان‌تری به نسبت تاکسی‌های گردشی با نرخی معین و مشخص دارند. اما تاکسی‌های گردشی این ویژگی‌ها را ندارند و نسبتاً قیمتشان بالاتر است. بخش تاکسی مشهد به شکلی تفسیر می‌شود که اگر شما در خیابان برای چند لحظه صبر کنید، حتما یک تاکسی را پیدا خواهید کرد.

تاکسی‌های خطی را می‌توان در خیابان‌های اصلی و تقاطع آن‌ها، بلوارهای مهم و فرعی‌های آن‌ها و... پیدا کرد. حالت دیگر، استفاده از تاکسی‌های تلفنی و آژانس‌هاست که از نظر قیمت، نسبت به دو مدل تاکسی قبلی که ذکر شد، گران‌تر هستند، اما معمولا شما در آن‌ها راحت‌تر خواهید بود، چرا که خبری از مسافرین دیگر نیست و به تعبیری اتومبیل و راننده دربست در اختیار شما خواهند بود.

البته حالت دیگری نیز وجود دارد که بتوانید با آن خود را به جایی که می‌خواهید برسانید و در طول مسیر نیز راحت باشید و خود را از شلوغی مترو و اتوبوس راحت کنید. استفاده از تاکسی‌های آنلاین روش دیگری است که می‌توانید به‌کار بگیرید. تاکسی‌های آنلاین مزیت‌های بسیاری دارند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم: امکان دیدن قیمت، پیش از گرفتن ماشین، امکان مشاهده مشخصات راننده و ماشین او، امکان استفاده از نقشه و مواردی از این شکل، دیگر امکانات این تاکسی‌های آنلاین هستند که طرفداران کمی هم ندارند. یکی از مزایای دیگر آن‌ها، قیمت پایین‌ترشان به نسبت تاکسی تلفنی است. پس اگر میزان هزینه برای شما اهمیت دارد، باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

تاکسی‌های مشهد
برخی از تاکسی‌های مشهد

حمل و نقل عمومی در مشهد با اتوبوس‌های تندرو و بی آر تی

راه دیگری که بخواهید خود را توسط آن به قسمت‌های مختلف شهر برسانید، استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی (BRT) و اتوبوس‌های تندرو است. اتوبوس‌های شهر مشهد در 5 خط مختلف حرکت می‌کنند تا بتوانند پوشش حداکثر از نقاط مختلف شهر را داشته باشند و دسترسی را برای افراد راحت‌تر کنند. مسیرهای بی آر تی مشهد و اتوبوس‌های تندروی آن در ادامه آورده شده‌اند تا بتوانید مسیرهای حدودی آن‌ها را بدانید و از آن‌ها مطلع شوید. اگر بتوانید نقشه اتوبوس مشهد را نیز در ایستگاه‌ها ببینید، خیلی بهتر می‌توانید روی مسیر برنامه‌ریزی کنید.

  • خط 800: این خط از پایانه امام رضا تا پایانه طبرسی کشیده شده و از قسمت‌های مختلف شهر مثل: خیابان 15 خرداد، حرم مطهر، میدان طبرسی، چهارراه شهید مفتح و غیره عبور می‌کند.
  • خط 800.1: این خط از پایانه امام رضا تا میدان بیت‌المقدس است و برخی از قسمت‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کند شامل: میدان 15 خرداد، چهارراه دانش، میدان بیت‌المقدس و جاهایی دیگر است.
  • خط 800.2: سومین خط مربوط به خط 800.2 بوده که از پایانه طبرسی تا حرم مطهر است. بعضی از محل‌های عبوری اتوبوس‌ها از این خط عبارت‌اند از: میدان فجر، چهارراه برق و غیره.
  • خط 830: مسیر عبوری اتوبوس‌های این خط نیز از امامیه تا انتهای باهنر است که در این مسیر، اتومبیل‌ها از برخی نقاط شهر مانند: شهرک شهید باهنر، رجایی، میدان توحید، چهارراه امام علی و میدان امامیه عبور می‌کنند.
اتوبوس‌های بی ار تی مشهد
اتوبوس‌های بی ار تی مشهد ، عکس از خبرگزاری تسنیم، محمد حسین تقی

در ادامه به برخی از پایانه‌هایی اشاره می‌کنیم که اتوبوس‌های تندرو از آنجا حرکت می‌کنند. برای مثال می‌توان پایانه خواجه ربیع تا انقلاب اسلامی، الهیه تا مفتح، پایانه امام رضا و انقلاب اسلامی را عنوان کرد. خط بعدی مربوط به خط 831 و بخش‌هایی از محله‌هایی است که از آن عبور می‌کند.

  • خط 831: فاصله‌ای که بین الهیه تا مصلی وجود دارد، اتوبوس‌های این خط طی می‌کنند. این مسیر شامل: بزرگراه اندیشه، حرم مطهر، میدان امام علی، بزرگ‌راه وکیل آباد، میدان فردوسی و جاهای دیگری نیز می‌شود.
اتوبوس‌های مشهد
نمایی از درون برخی اتوبوس‌های مشهد

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از آن برای اطلاع از مسیرها، ایستگاه‌های مختلف، ترافیک و موارد مشابه دیگر استفاده کنید، نرم افزار «نقشه‌ی همراه مشهد» است که امکان نصب آن هم از کافه بازار و هم از گوگل پلی برای شما وجود دارد. کارهای مختلفی که می‌توانید با این دستگاه انجام دهید، شامل مواردی است از قبیل: جویا شدن وضعیت آنلاین ترافیک، مسیریابی آفلاین حمل و نقل همگانی، امکان اضافه کردن نقاط شخصی به نقشه، بهره‌مندی از تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری برگزیده، سرویس مسیریابی تاکسی خطی، جستجوی آفلاین محلات و معابر و اماکن مختلف شهر و آنچه که نزدیک شما قرار دارد. این‌ها فقط بخشی از ویژگی‌هایی بود که شما به آن‌ها دسترسی دارید. یکی دیگر از این ویژگی‌ها، مسیریابی زنده یا آنلاین است.

نقشه‌ی همراه مشهد
تصویر لوگوی نرم افزار «نقشه‌ی همراه مشهد»

حمل و نقل عمومی در مشهد با مترو

مترو مشهد سال 1389 برای اولین بار افتتاح شد. این مترو دارای 4 خط است و طراحی جالبی هم دارد. در ادامه ایستگاه‌های طرفین هر خط معرفی می‌شوند و برخی از مسیرهای عبوری آن‌ها نیز تشریح می‌شوند. نقشه مترو مشهد را که مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که موقعیت جغرافیایی ایستگاه‌ها تقریبا به چه صورت است و می‌توانید به این ترتیب منطقه آن را نیز دریابید. به این صورت انتخاب وسیله نیز برای شما راحت‌تر خواهد شد. (البته در حال حاضر فقط خط یک و دو مترو مشهد برقرار است و دو خط دیگر در حال ساخت است)

نقشه مترو مشهد

نقشه مترو مشهد

  • خط 1؛ از فرودگاه هاشمی‌نژاد تا وکیل‌آباد: این خط تعداد 24 ایستگاه را در خود جای داده و محله‌هایی که از آن می‌گذرد، عبارت است از: باغات شاندیز، طرقبه، باغ وحش مشهد، پارک ملت، دانشگاه فردوسی و ایستگاه‌هایی دیگر. اگر تور مشهد شما هوایی باشد، این خط برای حرکت از سمت فرودگاه بسیار مناسب است.
  • خط 2؛ از کشف رود تا سلامت: تعداد ایستگاه‌های این خط هم برابر با 12 ایستگاه است. مترو در این خط از راه آهن و میدان شهدا می‌گذرد، پس اگر با راه آهن به مشهد آمده‌اید، می‌توانید با مترو بقیه مسیر خود را در شهر ادامه دهید تا به مقصد مورد نظرتان برسید. بخش‌های دیگری از شهر که از آن‌ها عبور خواهید کرد: مرکز خرید زیست خاور، پارک کوهسنگی، میدان سعدی، خیابان دانشگاه، میدان تقی آباد (ایستگاه شریعتی که با خط یک نیز تلاقی دارد) و بخش‌هایی دیگر.
  • خط 3؛ شهرک ابوذر تا الهیه (ترمینال برون شهری اتوبوس‌رانی غرب): این خط نیز از خیابان امام رضا تا فلکه آب و سپس تا چهارراه شهدا ادامه دارد. اگر می‌خواهید در حرم مطهر نیز زیارتی داشته باشید، بهتر است که از همین خط استفاده کنید.
  • خط 4؛ از بلوار حر تا خواجه ربیع: این خط نیز بیشتر برای آسانی گردشگران و زائران حرم مطهر خواهد بود.
مترو در مشهد
مترو در مشهد

برای استفاده از مترو باید چند نکته را در نظر داشته باشید که شاید مهم‌ترین آن ساعت کاری است. ساعت کاری مترو مشهد از 06:00 صبح تا 22:00 الی 22:30 شب است و معمولا فاصله رسیدن هر قطار تا قطار بعدی خود حدودا 10 دقیقه است. برای استفاده از این وسایل نقلیه می‌توانید از ایستگاه‌ها بلیط تهیه کنید. برخی از بلیط‌ها نیز هستند که تحت عنوان «من کارت» و «زائر کارت» به‌فروش می‌رسند؛ این نوع کارت‌ها اعتباری هستند و چند کاربرد مختلف را می‌توانید از آن‌ها بگیرید. این کارت‌ها حتی با عنوان کارت اتوبوس و مترو مشهد هم شناخته می‌شوند. اما کاربردهای خیلی بیشتری را می‌توان از آن‌ها گرفت.

نمایی از داخل مترو
نمایی از داخل مترو، عکس از خبرگزاری ایسنا، محدثه زارع

حمل و نقل در مشهد با دوچرخه

استفاده از دوچرخه‌هایی که در جای جای شهر ایستگاه دارند نیز از دیگر خدماتی است که در اختیار شهروندان قرار گرفته است. البته برای استفاده از آن‌ها باید ثبت نام کرده و مدارک لازم را نیز ارائه دهید. وجود مسیرهای اختصاصی دوچرخه‌سواری و هزینه کم استفاده از این وسیله می‌تواند شما را مجاب به ثبت نام کند. اما مدارک از چه قرار هستند. مدارکی که برای ثبت نام باید ارائه کنید عبارتند از: 1- اصل شناسنامه و کارت ملی (همراه با کپی) 2- دو عکس پرسنلی (با سایز 3*4) 3- داشتن «من کارت» مشهد و 4- ضمانت است. با ارائه این موارد و پر کردن فرم‌های مربوط می‌توانید از دوچرخه‌ها استفاده کنید.

دوچرخه‌های مشهد
دوچرخه‌هایی که شهرداری برای مردم ترتیب داده است

پیاده‌روی!

پیاده رفتن در مسیرهای ویژه عابرین هم از دیگر ویژگی‌هایی است که برای رفت و آمد شما در مشهد مهیاست. وجود بازارهای مختلف مشهد در مسیر، رستوران‌های متعدد، فروشگاه‌های متنوع و مواردی از این قبیل می‌تواند پیاده‌روی شما را از سادگی خود دربیاورد و تجربه‌ای دل‌نشین را برای شما ایجاد کند. پس این مورد را نیز باید به موارد بالا اضافه کنیم.

پیاده‌روی در مشهد
پیاده‌روی در مشهد

سخن آخر

وسایل نقلیه عمومی مشهد در این مطلب معرفی شدند و جزئیاتی نیز از آن‌ها بازگو شد، حال می‌توانید برای مسیر خود، بهترین وسیله و راه را انتخاب کرده و از سردرگمی در بیایید. البته پیشنهاد اهالی هر منطقه برای اینکه چگونه خود را به مقصد مورد نظر برسانید هم مهم است. پس با یک جمع‌بندی می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد و مسیر پیش رو را طی کرد. اگر قصد سفر به مشهد را دارید پشنهاد می‌کنیم اطلاعات جامع‌تر را در راهنمای سفر به مشهد بخوانید.

اگر برای کامل‌تر کردن این مطلب و اشاره به جزئیاتش، از نکاتی دیگر باخبر هستید، آن را با ما در میان بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!