راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی؛ مترو، تاکسی و اتوبوس

3.8
از 12 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چگونه در دبی از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم؟
28 مرداد 1402 08:00
6

به ازای هر شهروند دبی، حدود 5 گردشگر در این شهر رفت‌وآمد می‌کنند. بنابراین ساختار حمل و نقل عمومی در دبی بیش از اینکه برای شهروندان طراحی شده باشد، با نیازهای گردشگران سازگار است. آشنایی با وضعیت حمل و نقل در دبی وقت زیادی نمی‌گیرد، زیرا این شهر وسعت چشمگیری ندارد و از طرفی طراحی نقشه وسایل حمل و نقل عمومی در دبی بسیار ساده است و به جرئت می‌توان گفت که تمام جاذبه‌های گردشگری دبی، تحت‌تاثیر سیستم حمل و نقل دبی قرار می‌گیرند؛ بنابراین پس از پیاده شدن از ایستگاه‌های اتوبوس و مترو دبی، یا در مرکز یک جاذبه گردشگری هستید یا با یک پیاده‌روی کوتاه به آن می‌رسید. در این مطلب، قرار است موضوعاتی مثل نقشه مترو دبی، قیمت بلیط آن، کرایه تاکسی دبی و هر اطلاعاتی را که درباره رفت‌و‌‌آمد در دبی بدان نیاز دارید با جزئیات شرح دهیم.

08.jpg

وسعت دبی

قبل از پرداختن به موضوع رفت‌وآمد در دبی، بهتر است نیم‌نگاهی به وسعت آن داشته باشیم. این شهر کوچک که وسعتش دست‌کم 20 برابر کوچک‌تر از تهران است، حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد، اما سالانه نزدیک به 16 میلیون نفر از دبی بازدید می‌کنند. با توجه به وسعت کم این شهر، تراکم جاهای دیدنی دبی بسیار زیاد است؛ به همین دلیل اگر با پیاده‌روی‌های طولانی مشکلی نداشته باشید، بدون نیاز به پرداختن حتی یک درهم بابت قیمت تاکسی در دبی، می‌توانید به راحتی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در دبی دسترسی داشته باشید. مخصوصاً اگر در فصل‌های خوش‌آب‌وهوایی مثل پاییز به این شهر سفر کنید، پیاده‌روی دلچسب‌تر هم می‌شود.

تنوع وسایل حمل و نقل در دبی فرصت خوبی را برای امتحان کردن انواع حمل‌ونقل عمومی در خارج از کشور ایران پدید می‌آورد؛ خصوصاً اگر به تاکسی دریایی، قایق و فری علاقه داشته باشید. عموما گردشگرانی که با تورهایی مثل تور دبی ۵ شب و ۶ روز به این شهر سفر می‌کنند، فرصت کافی برای امتحان کردن تمام وسایل نقلیه این شهر را خواهند داشت.

مترو دبی

مترو دبی هم مانند مترو بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته، یکی از کارآمدترین روش‌های حمل و نقل در دبی است. علاوه بر ارزان بودن قیمت بلیط مترو دبی، این وسیله نقلیه بسیار جامع است و نقاط مختلفی از شهر را در بر می‌گیرد. همچنین متروهای دبی بسیار تمیز هستند و به وای‌فای مجهزند؛ ضمن اینکه یکی از مدرن‌ترین خطوط مترو در جهان محسوب می‌شوند. متروهای دبی روی زمین حرکت می‌کنند و این موضوع سبب شده مسافران نمای زیبایی از شهر را در دیدرس داشته باشند و به‌دلیل سیستم تهویه سرمایشی کارآمد، به‌هیچ‌وجه احساس گرما نخواهند کرد.

مترو دبی
تصویری از مترو دبی

انواع واگن در مترو دبی

هر قطار در مترو دبی 5 واگن دارد که 4 تای آن به واگن‌های نقره‌ای معروف هستند و به رفت‌و‌آمد عموم مردم اختصاص یافته‌اند. یکی از واگن‌ها هم به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی مخصوص بانوان و کودکان است و دیگری به نام گلدن کلاس یا فرست کلاس شناخته می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، قیمت بلیط واگن‌های فرست کلاس بیشتر از سایر واگن‌ها است و امکاناتی مثل صندلی راحت‌تر و برخورداری از چشم‌اندازهای بهتر در آن وجود دارد. ازآنجایی‌که قیمت بلیط مترو دبی براساس نوع واگن متفاوت است، به‌طور معمول بخش فرست کلاس نسبت به سایر واگن‌ها خلوت‌تر است. اگر بلیط قسمت گلدن کلاس را نخرید و وارد آن شوید، ممکن است 100 درهم جریمه شوید.

نمای داخلی مترو دبی
نمای داخلی مترو دبی

امکانات مترو دبی

قبل‌تر به امکان استفاده از وای‌فای در مترو دبی اشاره کردیم؛ اما امکانات حمل و نقل در دبی فقط به اینترنت محدود نیست. هر ایستگاه مترو دارای تلفن اضطراری برای تماس با نیروهای امدادی است، ضمن اینکه تمام ایستگاه‌های آن از آسانسور و تسهیلات افراد معلول برخوردار هستند. بیش از 3 هزار دوربین مداربسته در مترو دبی وجود دارد و نیرو‌های امنیتی دائماً آن را چک می‌کنند؛ بنابراین امنیت بالایی در مترو دبی حاکم است. همچنین به دلیل رفت‌وآمد بی‌شمار گردشگران خارجی، تابلو‌های راهنمای بسیاری در آن تعبیه شده تا راه را گم نکنید. البته ذکر این نکته بد نیست که حتی اگر با جملات پرکاربرد در سفر به دبی هم آشنا نباشید، می‌توانید فقط با نام‌بردن مقصدتان از راهنمایی کارکنان مترو دبی بهره‌مند شوید.

نقشه مترو دبی

در حال حاضر، دبی فقط دو خط مترو دارد که این خطوط با رنگ‌های سبز و قرمز مشخص شده‌اند. خطوط سبز همان‌طور که در نقشه مترو دبی مشاهده می‌کنید، دارای 20 ایستگاه (از منطقه اتصالات تا دبی) و خطوط قرمز دارای 29 ایستگاه (از الرشیدیه تا جبل علی) هستند که دو ایستگاه میدان اتحاد دبی و خالد بن ولید در این دو خط مشترک هستند. اگر قصد تجربه تفریحات دبی و بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری را دارید، موارد زیر را به خاطر بسپارید؛ زیرا کمترین فاصله را با مترو دبی دارند.

  • پارک زعبیل: این پارک دارای جاذبه‌های بسیاری از جمله قاب دبی است و از طریق خط قرمز مترو و ایستگاه ماکس فشن به آسانی دردسترس خواهد بود.

  • مرکز تجارت جهانی دبی: مرکز  تجارت جهانی صاحب چند نمایشگاه مهم است که مراسم‌های مختلفی در آن انجام می‌شود. با سوار شدن در خط قرمز و پیاده شدن در ایستگاه الراس می‌توانید به آن سفر کنید.

  • برج خلیفه و دبی مال: برای رسیدن به بلند‌ترین ساختمان دنیا و بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان نیز باید در خط قرمز مترو دبی سفر کنید و در ایستگاه برج خلیفه پیاده شوید.

  • مرکز خرید امارات مال: یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ در دبی، امارات مال است که در نقشه مترو دبی، یک ایستگاه با نام آن دیده می‌شود.

  • منطقه تاریخی الفهیدی: اگر به جست‌وجوی مناطق تاریخی دبی علاقه‌مند باشید، می‌توانید از طریق خط سبز مترو دبی و ایستگاه شرف دی جی به این منطقه بروید.

dubai-metro-map-oct-21.jpg
نقشه مترو دبی

قیمت بلیط مترو دبی  

 اگر به دبی سفر کردید و خواهان استفاده از متروهای آن بودید، لازم است بدانید که برای استفاده از مترو دبی نه پول نقد پذیرفتنی است و نه هر نوع کارت‌ اعتباری؛ بلکه تنها روش استفاده از آن، تهیه نول کارت (Nol card) است. نول کارت شباهت زیادی به استانبول کارت یا کارت‌های مترو و BRT در ایران دارد. تهیه نول کارت و انواع آن نکات ریز بسیاری دارد که در مطلب مذکور در مورد آن‌ها مفصل توضیح داده‌ایم. اما اکنون بدانید که قیمت بلیط مترو دبی با توجه به نوع نول کارت و منطقه‌ای که در آن قصد رفت آمد دارید، بین 3 تا 15 درهم متغیر است. شایان ذکر است که قیمت اولیه نول کارت طبق آخرین اخبار سال 2023 میلادی، 19 درهم است و حداقل مقدار شارژ آن 5 درهم.

تراموا در دبی

ترامواهای دبی یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی در شهر هستند که از لحاظ مختلف به مترو شباهت دارند. گرچه اولین تراموای آسیا در هند ساخته شد، اما تراموای دبی اولین تراموای مدرن در این قاره به‌شمار می‌رود و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ نخست اینکه مانند متروی دبی، سه واگن مجزا دارد: یکی برای کودکان و بانوان، دیگری واگن عمومی و سومی، واگن فرست کلاس. در واگن فرست کلاس ترامواهای دبی روکش صندلی‌ها چرمی است و نمای بهتری از شهر در آن مشخص است.

ترامواهای دبی از نظر شیوه پرداخت، امکانات (مثل داشتن وای‌فای) و... مانند متروها هستند؛ اما بزرگ‌ترین تفاو‌شان در تعداد ایستگاه‌ها و پوشش مناطق شهری خلاصه می‌شود. به طور دقیق‌تر تنها 11 ایستگاه تراموا در دبی وجود دارد که اغلب در مناطق توریستی و توسعه‌یافته‌ای چون دبی مارینا، جمیره و الصفوح دیده می‌شود.

قیمت بلیط تراموا در دبی

اگرچه تراموا نیز مثل بسیاری از وسایل نقلیه عمومی در دبی، به‌غیر از نول کارت، بلیط دیگری قبول نمی‌کند، اما نوع محاسبه هزینه آن نسبت به سایر وسایل نقلیه متفاوت است. با هر بار استفاده از تراموای دبی، سه درهم از اعتبار نول کارت شما کسر می‌شود و این قیمت کاملاً ثابت است و ربطی به طولانی یا کوتاه بودن مسیر سفر شما ندارد؛ این در حالی است که قیمت مترو، اتوبوس و تاکسی دبی برحسب مسافتی که طی می‌کنید تغییر می‌کند.

تراموا در دبی
تراموا در دبی

اتوبوس در دبی

اتوبوس یکی دیگر از متداول‌ترین وسایل نقلیه در جهان است که در بسیاری از شهرها استفاده می‌شود. دبی هم از این قضیه مستثنا نیست و اتوبوس‌ها علاوه‌بر اینکه یکی از کاربردی‌ترین وسایل نقلیه عمومی در دبی هستند، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شوند. دبی، مالک یک ناوگان اتوبوس‌رانی بزرگ با بیش از 1500 اتوبوس در 4 نوع مختلف است که تردد آن‌ها 82 درصد از محیط شهری دبی را پوشش می‌دهد. به طور دقیق‌تر، این 82 درصد از محیط شهری شامل 119 خط داخلی می‌شود که  35 خط آن به ایستگاه‌های مترو ختم می‌شود، 12 خط مربوط به اتوبوس دبی به شارجه و سایر بخش‌های امارات هستند و در بین تمام این مسیرها 8 خط دارای لاین ویژه و پر سرعت است. در دبی بیش از 369 هزار نفر، روزانه از اتوبوس‌های عمومی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند. هزینه اتوبوس درست مانند هزینه متروهای دبی یکسان است و بسته به نوع نول کارت و منطقه تردد، بین 3 تا 15 درهم متغیر است. 

از ذکر این نکته غافل نشویم که اگر از اتوبوس‌های دبی آر تی ای «Dubai Rta» استفاده کنید، قیمت اتوبوس دبی به شارجه 10 درهم است؛ اما اگر از اتوبوس‌های شارجه آر تی ای «sharjah rta» استفاده کنید، این مبلغ 5 درهم افزایش می‌یابد.

نقشه مترو دبی
نقشه اتوبوس دبی در 7 ناحیه 
اتوبوس دبی
اتوبوس دبی

حمل و نقل عمومی در آب‌های دبی

حمل و نقل در دریا، کانال و رود علاوه‌بر اینکه یکی مهم‌ترین راه‌های حمل و نقل در دبی است، برای بسیاری از افراد نوعی تفریح به حساب می‌آید. اگر هدف شما از سفر به دبی لذت بردن از چشم‌اندازهای وسیع شهری و سواحل است، از این روش به بسیاری از بهترین نقاط این شهر دسترسی خواهید داشت. حمل و نقل عمومی در آب‌های دبی از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به جزئیات هریک خواهیم پرداخت. برای آگاهی از آخرین اخبار مربوط به انواع حمل و نقل عمومی در دبی می‌توانید به سایت اداره راهداری و حمل و نقل دبی مراجعه کنید.

فرابر یا فری در دبی

شاید در نگاه اول، تفاوت قایق‌های بزرگ و کشتی‌هایی را که در آب‌های دبی رفت‌وآمد می‌کنند، نتوانید تشخیص دهید. فرابر یا فری در دبی یکی از بهترین راه‌های دسترسی به مناطق تاریخی شهر و سواحل است. مسیر حرکت فری در دبی، به شش بخش تقسیم می‌شود و هزینه آن به صورت نقد، کارت اعتباری و نول کارت قابل پرداخت است.

برای محاسبه هزینه حمل و نقل در دبی باید توجه داشته باشید که قیمت استفاده از فری در دبی برحسب نوع مسیر و نوع فری از 25 تا 75 درهم متغیر است؛ ضمن اینکه تمام افراد بالای 5 سال مستلزم خرید بلیط فری هستند. فراموش نکنید که هیچ‌کدام از فری‌های دبی از کانال‌های این شهر عبورومرور نمی‌کنند و تنها وسیله نقلیه که در این بخش‌ها فعالیت دارد، اتوبوس دریایی است که در ادامه درباره آن مفصل صحبت می‌کنیم.

dubai-ferry_img_rs_02.jpg
فری در دبی

تاکسی دریایی دبی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد رفت و آمد در دبی باید بدانید، این است که در فصول پربازدید دبی، ممکن است در این شهر یک یا چند بار با ترافیک مواجه شوید که این موضوع یک کابوس در برنامه‌ریزی سفر است. تاکسی دریایی دبی یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از ترافیک است. بنابراین اگر قصد دارید در نقاطی مثل پالم جمیرا، دبی مارینا، کریک، کانال دبی و مناطق بسیار دیگری رفت و آمد کنید، تاکسی دریایی گزینه ایده‌ئالی خواهد بود. تمام ایستگاه‌های تاکسی دریایی دبی از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر مشغول به کار هستند.

تاکسی دریایی دبی در مجموع 44 ایستگاه دارد. ایستگاه‌های منطقه 1 از دبی مارینا تا پالم جمیرا کشیده شده‌اند؛ درحالی‌که ایستگاه‌های منطقه 2 بین دبی کریک و کانال دبی قرار دارند. بنابراین اگر بخواهید خودتان را به بخش‌های قدیمی دبی برسانید، باید از این خط استفاده کنید. هرکدام از تاکسی‌های دریایی دبی می‌توانند هم‌زمان 10 مسافر را جابه‌جا کنند و جدا از سیستم تهویه سرمایشی قوی، از امکاناتی مثل صندلی‌های راحت (با قابلیت تغییر زاویه 45 درجه‌ای) و مانیتور برخوردار هستند. قیمت بلیط تاکسی دریایی دبی به تعداد ایستگاه‌ها و کلاس صندلی شما بستگی دارد اما به‌طور میانگین برای پیمایش هر ایستگاه با این وسیله نقلیه باید حدود 2 درهم بپردازید.

تاکسی دریایی دبی
تاکسی دریایی دبی

اتوبوس دریایی در دبی

اتوبوس‌های دریایی دبی قایق‌هایی هستند که هم در خشکی و هم در آب حرکت می‌کنند و در خاورمیانه نظیر ندارند. از امکانات این وسایل نقلیه عمومی در دبی، می‌توان به سیستم تهویه سرمایشی و اتوبوس‌های مخصوص گردشگران اشاره کرد. اولین و مهم‌ترین ویژگی این دسته وسایل حمل و نقل عمومی در دبی ارزان بودنش است؛ به‌طوری که عموما بین 3 تا 11 درهم قیمت دارد. اتوبوس‌های دریایی دبی مربوط به مسیر جزیره بلو واترز و سواحل مارینا دبی هستند.

به طور کلی برای رسیدن هر اتوبوس دریایی باید بین 12 تا 20 دقیقه منتظر بمانید. این وسیله نقلیه در روزهای عادی از ساعت 10 صبح تا 11 شب مشغول به کار است و در روزهای تعطیل یا اعیاد و جشن‌ها ممکن است تا ساعت 12 شب هم فعالیت کند.

Water-Bus-Trip.jpg
اتوبوس‌های دریایی دبی

تاکسی در دبی

سیستم تاکسی‌رانی در دبی بسیار گسترده است و تقریباً هر مسیر زمینی را می‌توان با تاکسی‌های دبی پیمود. برای تشخیص رنگ تاکسی در دبی باید به این نکته توجه داشت که تاکسی‌ در دبی به دو دسته تقسیم می‌شود: نخست، تاکسی‌های عمومی یا دولتی که بدنه‌ای کرم رنگ دارند و سقف‌هایشان رنگ‌های مختلفی دارد؛ مثلاً اگر رنگ سقف آن تاکسی در دبی صورتی بود بدین معناست که این وسیله نقلیه مخصوص بانوان است. نوع دیگر تاکسی در دبی، تاکسی‌های خصوصی هستند که افراد با خودروهای شخصی خود در دبی به مسافربری مشغول هستند. متداول‌ترین روش پیدا کردن تاکسی‌های خصوصی، استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر به دبی است.

تاکسی‌هایی که تحت نظارت دولت هستند، از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند و استفاده از آن‌ها بر هزینه حمل و نقل در دبی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به طور کلی هزینه تاکسی در دبی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است. اما امکاناتی مثل سرعت بیشتر حمل و نقل، اینترنت رایگان و امکان سفر به شهرهای دیگر امارات، باعث می‌شود که تاکسی دبی همچنان پرطرف‌دار باشد. ضمن اینکه کسانی که با تور دبی شهریور به این شهر سفر می‌کنند، ممکن است به خاطر گرمای هوا حاضر نباشند خود را به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در دبی برسانند و تاکسی را گزینه بهتری بدانند.

پیش از اینکه درباره هزینه تاکسی در دبی بیشتر صحبت کنیم بد نیست بدانید که تاکسی یک وسیله حمل و نقل عمومی در دبی نیست، چراکه هر تاکسی تنها به یک مسافر و همراهانش اختصاص دارد و برخلاف سایر روش‌های این لیست یک روش حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود. 

تاکسی دبی
تاکسی در دبی

قیمت تاکسی در دبی

برای محاسبه کرایه تاکسی در دبی به این طریق می‌توانید عمل کنید: در تاکسی‌های شخصی که از برنامه‌هایی مثل اوبر یا کریم استفاده می‌کنند، هزینه شما به طور آنلاین محاسبه می‌شود، اما کرایه تاکسی‌‎های دولتی دبی با تاکسی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و دارای یک سیستم کرایه استاندارد هستند. در ابتدا هزینه کرایه تاکسی دبی بستگی به زمان و موقعیت شما دارد. اگر از ساعت 6:00 صبح تا 10:00 شب تاکسی کرایه کنید، هزینه ورودی آن 8 درهم است و در سایر ساعاتی که خارج از این بازه زمانی هستند، کرایه پایه به 9 درهم افزایش می‌یابد. همچنین اگر از قبل تاکسی رزرو کنید یا از هتل درخواست تاکسی داشته باشید، هزینه اولیه به 12 درهم افزایش می‌یابد. به‌غیراز این موارد، هزینه تاکسی‌متر در دبی یکسان است؛ به ازای هر 1 کیلومتر 1.82 درهم به هزینه اولیه کرایه تاکسی دبی اضافه می‌شود. مسافرانی که می‌خواهند با تاکسی به شهرهای اطراف دبی بروند باید توجه داشته باشند که کرایه تاکسی از دبی تا شارجه حدود 200 درهم است.

با در نظر گرفتن قیمت تاکسی در دبی به این نتیجه می‌رسیم که اگر بخواهید تمام رفت‌وآمدهایتان را با این وسیله نقلیه انجام دهید، حداقل باید روزانه بین 70 تا چندصد درهم برای کرایه تاکسی کنار بگذارید؛ به همین دلیل اگر در تورهایی مثل تور دبی 7 شب و 8 روز ثبت‌نام کرده‌اید و قرار است مدت زیادی در این شهر بمانید، بهتر است از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید تا هزینه‌ رفت‌وآمدتان بیش از حد نشود. مسافران با داشتن نول کارت، هزینه تاکسی خود را می‌توانند پرداخت کنند؛ اما کرایه تاکسی در دبی مانند فرابرها از هزینه بالاتری برخوردار هستند و مانند اتوبوس‌، مترو و تراموا از الگوی پرداختی یکسانی پیروی نمی‌کند.

تاکسی بانوان دبی
تاکسی بانوان دبی

سخن آخر

همانطورکه ملاحظه کردید در این مطلب درباره حمل و نقل عمومی در دبی، هزینه حمل و نقل عمومی در دبی و ویژگی هر کدام از این وسایل نقلیه صحبت کردیم. سیستم حمل و نقل عمومی در دبی بسیار جامع است و غالب شهر را می‌توان از طریق وسایل نقلیه‌ای چون مترو و اتوبوس بازدید کرد. در آخر اگر قصد سفر به دبی را دارید یا اینکه دوست دارید بیشتر درباره این شهر جذاب بدانید، می‌توانید نگاهی هم به سفرنامه‌های دبی بیندازید. در سفرنامه‌های دبی گردشگران از تجربه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در دبی، تجربه بازدید از جاذبه‌های آن و... گفته‌اند و با خواندن آن می‌توانید شناخت بهتری از دبی داشته باشید.

گرچه انتخاب روش حمل و نقل در دبی تأثیر مستقیمی بر سفرتان دارد، اما روش‌های دیگری هم برای تنظیم مخارج سفر پیش رویتان است که با انتخابشان می‌توانید تا حد بسیار زیادی هزینه‌های سفر را سرشکن کنید. یکی از پراهمیت‌ترین روش‌ها سفر با تور دبی و انتخاب یک تور خوش‌قیمت در این بازار داغ است. لست‌سکند، جایی است که در آن می‌توانید انواع و اقسام تور دبی و سایر شهرهای خارجی را بررسی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.