بهترین غذاهای خوشمزه سنگاپور؛ از معروف و تا خیابانی

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمایی برای کسانی که قصد دارند بهترین غذاهای سنگاپور را تست کنند!
31 اردیبهشت 1402 09:00
0

انتخاب بهترین غذاهای سنگاپور برای اکثر کسانی که به منطقه سفر می‌کنند، مسئله‌ای مهم است. جدای از جاذبه‌هایی که این کشور برای توریست‌ها دارد، افراد سعی دارند بهترین غذاهای سنگاپور را در سفرشان تجربه کنند. معمولا گردشگران برای خرید غذاهای خوب سنگاپور نیاز به راهنمایی دارند؛ ما در این مطلب به بررسی غذاهای پرطرفدار این کشور پرداخته‌ایم. کسانی که قصد انتخاب تور سنگاپور را برای گذراندن اوقاتی مطبوع دارند، چه اطلاعاتی درباره خوراک‌های این کشور باید داشته باشند؟ خوشمزه‌ترین غذاهای سنگاپور چه نام دارند؟ از چه موادی تشکیل شده‌اند؟ در این مطلب، با بررسی بهترین غذاهای سنگاپور سعی می‌کنیم شما را برای چشیدن طعم‌های خوشمزه این کشور، راهنمایی کنیم.

بهترین غذاهای سنگاپور

 علاوه‌بر اینکه سالانه مسابقات زیادی در سنگاپور برای انتخاب بهترین غذاهای این کشور برگزار می‌شود، تنوع و فرهنگ غذایی سنگاپور برای گردشگران جذاب است. در وهله‌ی اول ممکن است غذاهای سنگاپور پیش پا افتاده و تکراری به نظر برسند، اما چیزی که غذاهای سنگاپور را منحصر به فرد می‌کند، ادویه‌های آن است. غذاهایی از جمله: لاکسا، خرچنگ چیلی، برنج و مرغ هاینایی، ناسی لمک، روست‌میت (گوشت سرخ‌شده) از بهترین غذاهای سنگاپور هستند که در این مطلب از مجله لست‌سکند به آن‌ها می‌پردازیم.

از لاکساهای کلاسیک مالزی و ساتای اندونزیایی گرفته تا کاری‌های هندی و گوشت‌های سرخ‌کرده‌ی تند چینی، همه در سنگاپور هستند، علاوه‌بر این، غذاهای بیشتری برای امتحان کردن در سنگاپور وجود دارد که باید آنان را امتحان کنید. سنگاپور ترکیبی پر رونق از فرهنگ‌ها و غذاها در بازارهای خیابانی شلوغ و رستوران‌های هیجان‌انگیز است که اگر به این کشور سفر کنید، باید آن‌ها را امتحان کنید. معمولا غذاهای معروف سنگاپور را در هتل‌ها و رستوران‌های خوب می‌توانید پیدا کنید، بنابراین پیدا کردن این غذاها کار سختی نیست.

بهترین هتل‌های سنگاپور

لاکسا (Laksa)

لاکسا تقریبا شبیه به سوپ رشته‌ای است که ما ایرانی‌ها، درست می‌کنیم؛ با این تفاوت که در آن از آب گوشت، سبزیجات طبخ‌شده، شیر نارگیل استفاده می‌شود و همچنین چیزی که لاکسا را متفاوت و قرمزرنگ می‌کند، ادویه سامبال بلاچان است که تقریبا شبیه به فلفل قرمز خمیرشده است. این غذای خوش‌طعم معمولاً با مرغ تکه‌شده و ماهی سرو می‌شود.

  • زمان طبخ: 15 الی 30 دقیقه
spicy-seafood-laksa-130443-1.jpg
لاکسا از غذاهای محبوب سنگاپور

خرچنگ چیلی (Chilli crab)

خرچنگ چیلی، قسمتی از یک خرچنگ کامل است که در یک سس کمی تند (چیلی) سرو می‌شود. چیزی که طعم این غذا را متفاوت می‌کند، طعم شیرین گوشت نرم خرچنگ در ترکیب با فلفل دلمه‌ای است. "Man tou" (نان های سرخ شده ترد) آغشته به سس نیز طعم متفاوتی به این غذا می‌دهند که در اکثر رستوران‌های سنگاپور همراه غذا سرو می‌شوند.

  • زمان طبخ: 25 دقیقه
Chilli crab.jpg
خرچنگ چیلی سنگاپور

روست میت یا گوشت گریل‌شده

گریل کردن روشی برای طبخ انواع گوشت است. به طور کلی، برای پختن مرغ کامل، بوقلمون و برش‌های کوچک گوشت بره، خوک و گاو، بهترین روش، گریل کردن آن است. در رستوران‌های سنگاپور از این روش برای طبخ انواع گوشت زیاد استفاده می‌شود. هدف از گریل کردن این است که به جای سس یا خورش، طعم خود گوشت را برجسته کنند. هزینه روست میت بسته به نوع گوشت متفاوت است.

  • زمان طبخ: 20 الی 40 دقیقه

 

ناسی بریانی (Nasi Biryani)

اگر یک توریست ایرانی به سنگاپور سفر کند، حیف است که از طعم ناسی بریانی غافل شود. ناسی بریانی یک غذای کلاسیک است که تاریخچه آن به مسلمانان هندی برمی‌گردد. در سنگاپور این غذا را با برنجی که نامش باسماتی است درست و با گیاهان معطر و ادویه‌جات مختلف مانند دارچین و ماگنولیا طبخ می‌کنند.

این غذا را اغلب با گوشت‌هایی مانند مرغ کاری، گوشت گاو یا گوسفند، یک سس تند بر پایه شیر نارگیل می‌خورند. آجیل بادام هندی و میوه‌های خشک مخلوط شده با برنج، عطر غذا را بیشتر می‌کند و آن را به یک وعده غذایی ساده و در عین حال مقوی تبدیل می‌کند.

  • زمان طبخ: 40 الی 50 دقیقه
Nasi Biryani.jpg
ناسی بریانی

چای تو کوی (Chai tow kway)

چای تو کوی در کشورهای انگلیسی زبان معمولاً به عنوان کیک هویج شناخته می‌شود. با این حال، برخلاف دسر های غربی، در سنگاپور این غذا را به روش دیگری سرو می‌کنند. این یک غذای شور و خوش‌طعم است که در واقع از مکعب‌های نرم تربچه سفید تشکیل شده است که با تخم مرغ و پیاز سرخ شده‌اند.

چای تو کوی دو نوع سفید و سیاه دارد؛ چای تو کوی سفید در لبه‌ها تردی بیشتری دارد در حالی که چای تو کوی سیاه با سس شیرین تیره مخلوط می‌شود تا بافت مرطوب‌تری داشته باشد. چای تو کوی علاوه‌بر طعم لذیذ، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز برای توریست‌ها دارد.

  • زمان طبخ: 40 الی 60 دقیقه
Chai tow kway.jpg
چای تو کوی

ناسی لماک (Nasi Lemak)

ناسی لماک که به معنای واقعی کلمه به عنوان «برنج چرب» شناخته می‌شود، یک غذای محبوب از غذاهای سنگاپور است. این غذا دارای مواد مختلفی است که می‌توانید هر کدام را به دلخواه انتخاب کنید، مانند مرغ سوخاری، ماهی کبابی و سبزیجات به علاوه‌ی برنج معطر با شیر نارگیل و برگ‌های پاندان با ادویه مخصوص سامبال بلاچان، خیار تازه و ایکان بیلیس (آنچوی سرخ‌شده ترد).

  • زمان طبخ: 1 ساعت
Nasi lemak.jpg
ناسی لماک

چوی کوئه (Chwee kueh)

چوی کوئه به عنوان کیک آب ترجمه می‌شود. این یک غذای تند و شور است که یک برای صبحانه بین مردم سنگاپور محبوب است. کیک‌های برنجی گرد، بخارپز، نرم و بی‌مزه هستند؛ اما در سنگاپور با سامبال بلاچان و چای پو (تربچه نگهداری شده) خورده می‌شوند که طعمی ترد و خوشمزه به آن می‌دهند؛ با این حال اکثر توریست‌ها، علی‌الخصوص ایرانیان، این غذا را نمی‌پسندند.

  • زمان طبخ: 15 الی 20 دقیقه

 

تست کایا (Kaya Toast)

تست کایا یک صبحانه معروف در سنگاپور است که بین توریست‌ها نیز طرفداران زیادی دارد. کایا مربای شیرین و غلیظی است که از شیر نارگیل، تخم مرغ و شکر درست می‌شود. یک صبحانه محبوب سنگاپوری که دارای برش‌های کره و کایای روی نان تست است که کنار آن یک فنجان قهوه یا چای قرار دارد. این غذا را با تخم مرغ‌های نرم آبپز چاشنی‌شده با فلفل سفید و سس سویا می‌خورند. 

  • زمان طبخ: 10 الی 15 دقیقه

 Kaya Toast.jpg

روتی پراتا (Roti Prata)

اصل این غذا هندی است، اما در سنگاپور نیز به روشی متفاوت طبخ می‌شود. این غذای ساده از یک نان گرد تشکیل می‌شود که آشپز باید مهارت بالایی در درست کردن و سرخ کردن خمیر داشته باشد تا این نان از بیرون ترد و از داخل نرم و خمیری شود. 

روتی پراتای کلاسیک شامل خمیر و پراتای تخم مرغ است و معمولاً با کاری خورده می‌شود. اگر تمایل به شیرینی دارید، می‌توانید آن را با شکر سفید بخورید یا از پنیر، موز و پراتای شکلاتی استفاده کنید. روتی پراتا به عنوان یک صبحانه یا شام در سنگاپور محبوب است، اما یک غذای همه کاره است که می‌توان آن را در هر وعده غذایی خورد.

  • زمان طبخ: 10 ال 12 دقیقه
Roti Prata.jpg
روتی پراتا

سر ماهی همراه با ادویه کاری (fish head curry)

این غذا ترکیبی از دستور طبخ سر ماهی در فرهنگ چینی‌ها و هندی‌ها است، در سنگاپور سر ماهی در ادویه کاری مرینیت و همراه با صیفی‌جاتی مانند بادمجان سرو می‌شود که یک خورشت متفاوت می‌تواند باشد. این غذا شامل سس تندی است که با برنج سرو می‌شود. طعم این غذا در ابتدا برای توریست‌ها غریب است، اما بسیاری از گردشگران پس از تست این خورشت، طرفدار پروپاقرص آن شده‌اند.

  • زمان طبخ: 15 الی 20 دقیقه
fish head curry.jpg
غذای سر ماهی سنگاپوری

کوی چاپ (Kway Chap)

این غذا شامل رشته فرنگی پهن و مسطح (kway) در سوپی است که با سس سویا درست می‌شود و با دسرهایی مانند کشک، کیک ماهی، سبزیجات نمک‌زده و بادام زمینی پخته‌شده سرو می‌شود. کوی چاپ غذایی خاص است که اغلب با برش‌های غیر متعارف شبیه به کله پاچه طبخ می‌شود. این غذا یا هر نوع گوشتی می‌تواند پخته شود، با این حال، برای کسانی که بیشتر گوشت‌های «سنتی» را ترجیح می‌دهند، با گوشت اردک گزینه‌ای لذیذتر است.

  • زمان طبخ: 20 الی 60 دقیقه (بسته به نوع گوشت)
Kway Chap.jpg
کوی چاپ

روژاک (Rojak)

روژاک یک کلمه مالایی است که در انگلیسی به عنوان مخلوط کردن ترجمه می‌شود؛ نامی مناسب برای تعداد بی‌شماری از طعم‌های متفاوت در این غذا. این سالاد، بسیار ساده است که از میوه، سبزیجات و توفو تشکیل شده و با بادام زمینی خردشده، مخلوط می‌شود. با این حال، چیزی که آن را منحصر به فرد می‌کند، سس آن است که از فلفل قرمز، شکر خرما و سس‌های مختلف تهیه شده است تا طعمی شیرین، ترش و تند به آن بدهد. این سالاد به علت ترکیب ساده‌ای که دارد با بیشتر فرهنگ‌ها سازگار است و اکثر افرادی که از این کشور برمی‌گردند، این خوراک را به عنوان سوغاتی از سنگاپور برای اطرافیان خود درست می‌کنند. توریست‌ها معمولا در سنگاپور این غذا را به عنوان دسر تهیه می‌کنند.

  • زمان طبخ: 20 الی 30 دقیقه
Rojak.jpg
روژاک از غذاهای معروف سنگاپور

آیس کاچانگ (ice kachang)

آیس کاچانگ (به زبان مالزیایی به معنای یخ لوبیا) یا یخ کاچانگ، یک دسر مالزیایی است که از مواد شیرین همراه با یخ تراشیده شده تشکیل شده و مناسب آب و هوای گرم و مرطوب سنگاپور است. رنگ‌های رنگین‌کمانی در کناره‌های یخ به همراه موادی مانند لوبیا قرمز، خرما و نوعی ژله بافت متفاوتی و ظاهری پر جنب‌وجوش و چند رنگ به دسر می‌دهند. این خوراکی معروف مالزیایی هم چشم‌های توریست‌ها را به خود جلب می‌کند و هم حس چشایی آنان را برمی‌انگیزد.

  • زمان طبخ: 10 الی 20 دقیقه
ice-kachang.jpg
آیس کاچانگ از خوراکی های خوشمزه سنگاپور

پلو اردک (Duck Rice)

این غذای کلاسیک سنگاپوری ترکیبی از برنج سفید و اردک بوداده یا سرخ شده است. چاشنی‌های مختلفی مانند دارچین، زنجبیل و… را در داخل اردک قرار می‌دهند و سپس آن را آویزان می‌کنند و تفت می‌دهند تا ترد شود.

در فرهنگ غذایی سنگاپور، اردک را می‌توان به دو روش سرو کرد: هوکین یا تئوچو. اولی معمولاً در یک سس غلیظ و خوش‌طعم مبتنی بر سویا ریخته می‌شود، در حالی که دومی معمولاً به صورت برش خورده سرو می‌شود و با یک سس سبک‌تر تکمیل می‌شود. این غذا اغلب با توفو، سبزیجات یا تخم مرغ آبپز همراه است و در کنار آن سس تند نیز سرو می‌شود.

  • زمان طبخ: 20 الی 25 دقیقه
heng-gi-goose-duck-rice1.jpg
پلو اردک

غذاهای خیابانی سنگاپور

غذاهایی که تا اینجا از آنان گفتیم، تنها بخش کوچکی از خوراک‌های سنگاپور بودند. علاوه‌بر تمام این غذاها، با توجه به فرهنگ سنگاپور غذاهایی هستند که در خیابان سرو شده و قیمتی ارزان دارند. ما در این بخش شما را راهنمایی می‌کنیم تا به عنوان یک توریست، کدام یک از غذاهای خیابانی سنگاپور را میل کنید تا علاوه‌بر مقرون به صرفه بودن، طعمی لذیذ را نیز مزه کنید.

Street foods.jpg
غذاهای خیابانی سنگاپور

ساتای (Satay)

این غذای خیابانی سنگاپور یک غذای لذیذ محلی است که از گوشت خوک، مرغ، گاو یا گوسفند درست می‌شود که به شکل آبنبات و سیخ درمی‌آید. ساتای از اندونزی شروع شد، اما در سنگاپور بسیار محبوب شده است، هم در رستوران‌های شیک و هم در مراکز دستفروشی یافت می‌شود. گوشت را با زردچوبه در هوای آزاد کبابی و کمی آن را ترش می‌کنند. این میان‌وعده که با سس بادام‌زمینی، پیاز و کوفته‌های برنجی سرو می‌شود، می‌تواند در تمام وعده‌ها مصرف شود.

باک چور می

این غذای خوشمزه که شامل «گوشت چرخ کرده و رشته فرنگی» می‌شود، یکباره سوپی رشته‌ای است که گوشت نیز دارد! این غذای خیابانی در سنگاپور شامل تکه‌های ماهی، جگر، گوشت چرخ‌کرده و سس مشخصی است که آن را با گوشت، بخار‌پز می‌کنند. این غذا را معمولاً به صورت خشک سفارش می‌دهند تا از مواد کامل سس لذت ببرید. 

وانتون می

وانتون می یک غذای خیابانی همیشه محبوب سنگاپور است. برخی، این غذا را با پیراشکی دوست دارند در حالی که برخی دیگر آن را با نودل ترجیح می‌دهند. فروشنده نیز این سوپ را همراه فلفل طبخ می‌کند. بسیاری از غذاهای خیابانی که در سال‌های اخیر به سنگاپور اضافه شده‌اند، انواع مختلفی از غذاهای مالزیایی، تایلندی و هنگ‌کنگی هستند.

اسلینگ سنگاپور

اگرچه دقیقاً یک غذای خیابانی سنگاپور نیست، اما Singapore Sling کوکتلی است که در اینجا کشف شده است و باید امتحان کنید. این کوکتل با طراوت به دلیل ترکیبی از طعم‌های استوایی است. این کوکتل که با آب آناناس، شربت و دیگر دم‌نوش‌های خاص درست شده است، در طول شبانه‌روز شما را شاداب نگه می‌دارد.

ماهی بی هون

این غذا که اصالتاً اهل گویلین چین است در سنگاپور نیز رایج است و در خیابان‌ها سرو می‌شود. این یک غذای نودل سوپی است که بیشتر از رشته، ماهی و استخوان ماهی دارد و با سبزیجات، شیر و ادویه‌های مختلف ترش شده است. 

مورتبک (murtabak)

این غذا نمونه دیگری از تلفیقی بی‌نظیر از غذاهای عربی و هندی است که در سنگاپور نیز محبوب است. نوعی چاپاتای تنوری است که با انواع سبزیجات یا گوشت پر شده است. در ابتدا، با یک لایه تخم‌مرغ پوشیده شده، ادویه‌ها روی آن پخش و گوشت و پیاز که به این غذا طعم و مزه خوبی می‌دهند، اضافه می‌شوند. برخی از فروشنده‌ها یک غذای جانبی مانند کاری و غیره نیز در کنار این غذا ارائه می‌دهند.

پراناکان

این غذا از نام مردم پراناکان با ریشه مالایی گرفته شده است که به دلیل فرهنگ غذایی منحصر به فرد خود که ترکیبی از غذاهای چینی، مالایی و حتی غذاهای غربی هستند، شناخته شده است. در سراسر سنگاپور، چندین رستوران و فروشندگان خیابانی مختلفی وجود دارد که این سنت آشپزی را به طرز درخشانی حفظ می‌کنند. این غذا عمدتاً شامل فلفل، خمیر کاری، خمیر میگو و طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات محلی است.

دورین (durian)

اگرچه دورین یک غذای پخته نیست، اما جذابیت این میوه عجیب جایگاه آن را در این فهرست کاملاً توجیه می‌کند. این میوه دایره‌ای شکل است که رایحه‌ای از عسل شیرین جنگل دارد و طعمی شیرین، کره‌ای و خامه‌ای. دورین که در اصل یک میوه مالایی بود، اکنون تا حد زیادی در سنگاپور نیز رشد کرده است و فروشندگان خیابانی سنگاپور بر سر فروش آن رقابت دارند.

ahteik1.jpg
دورین معروف به میوه بدبو

اوره لواک

به طور معمول یک غذای جنوب شرقی آسیا و تایلند است، این غذای معروف در سنگاپور نیز محبوب است. این غذا از خمیر نشاسته سیب زمینی که سرخ شده و با تخم مرغ و جوانه لوبیا مخلوط شده، تشکیل می‌شود. اوره لواک در سنگاپور با صدف تازه تزئین شده و به طور کلی به صورت خام سرو می‌شود. 

singapore-hawkers-little-india-afur-wong-1180x787_c97s.jpg
غذاهای خیابانی در سنگاپور

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم از بهترین غذاهای سنگاپور بگوییم و به این پرداختیم که کدام یک از غذاهای این کشور جهانی‌تر و حتی به فرهنگ ایرانی نزدیک‌تر هستند و کدام یک جزء خوراک‌هایی هستند که با ذائقه آسیای شرقی جور در می‌آیند. 

در صورتی که اولین بار است که قصد کرده‌اید به این کشور سفر کنید، بهتر است یک راهنمای سفر به سنگاپور داشته باشید؛ چرا که علاوه‌بر تمام جاذبه‌های توریستی که این کشور دارد، دارای محله‌هایی برای شکم‌گردی است به طور مثال محله چینی‌ها را در نظر بگیرید، اگر راهنمایی نداشته باشید، شاید نتوانید از این منطقه و خوراکی‌های آن بهره ببرید. اگر در مرحله تصمیم‌گیری برای خرید تور هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما صفحه تورهای سنگاپور لست‌سکند را بررسی کنید. در این صفحه حتی می‌توانید تورهای مالزی سنگاپور هم ببینید و با هم مقایسه کنید و در نهایت هر کدام را که خواستید، بخرید.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.