فصل ۳ قسمت ۱۸: فنلاند، سرزمین بابانوئل

4
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فصل ۳ قسمت ۱۸: فنلاند، سرزمین بابانوئل
22 اسفند 1402 08:00
0

در هجدهمین قسمت از فصل سوم رادیو ماجرا قرار است همراه با هم به کشور خاص و زیبای فنلاند برویم؛ سرزمین بابانوئل. کشور فنلاند با اسم رسمی جمهور فنلاند، یکی از کشورهای شمالی قاره اروپا و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی است. این کشور با سوئد، روسیه و نروژ هم‌مرز است و از جنوب به خلیج فنلاند راه دارد.

فنلاند 2.jpg
بااینکه مساحت فنلاند حدود 338 هزار کیلومتر مربع و تقریباً یک‌پنجم مساحت ایران است؛ اما این کشور بیش از 188 هزار دریاچه دارد. علاوه‌بر این‌ها، فنلاند رودهای پرآب و چشمه‌ها و برکه‌های فراوانی دارد که درمجموع سبب شده تا حدود 10درصد مساحت فنلاند را آب تشکیل بدهد. طبیعی است که به‌دلیل وجود این میزان آب، حدود یک‌سوم کشور فنلاند، باتلاقی باشد و بیشترین میزان زمین‌های باتلاقی در جهان را داشته باشد. به باتلاق در زبان فنلاندی «suo» گفته می‌شود و کلمه فنلاند به زبان فنلاندی «Suomi» است؛ یعنی نام فنلاند به باتلاق‌هایش گره خورده است.
فنلاند همیشه خیلی سرد بوده است و از 130 هزار سال قبل، گونه‌های مختلف انسان در این ناحیه زندگی کرده‌اند. تاریخ فنلاند هم مثل جغرافیای آن جالب‌توجه است. 
با ورود مسیحیت، سوئدی‌ها، همسایه فنلاندی‌ها، زودتر این دین را پذیرفتند. فنلاندی‌ها، دین و آیین‌های سنتی خودشان را به مسیحیت ترجیح دادند و همین موضوع، بهانه حمله سوئد به فنلاند در جنگ‌های صلیبی شد. سوئدی‌ها به فنلاند حمله کردند و حدود 500 سال بر آن‌ها حکومت کردند. در زمان ناپلئون که سوئد، همه نیروهایش را به فرانسه فرستاد تا علیه ناپلئون بجنگند، امپراتوری روسیه از موقعیت استفاده کرد و فنلاند رو فتح کرد. به‌این‌ترتیب، فنلاند زیرنظر روسیه رفت تا اینکه در زمان انقلاب کمونیستی روسیه، فنلاندی‌ها فرصت را غنیمت شمردند و اعلام استقلال کردند و از آن زمان، یک کشور مستقل شدند.
پس از جنگ، فنلاندی‌ها اقتصادشان را سروسامان دادند و با شوروی و کشورهای اسکاندیناوی مراوده‌های اقتصادی داشتند. در طول جنگ سرد هم فنلاندی‌ها کاملاً اعلام بی‌طرفی کردند. این بی‌طرفی تا دو سه سال پیش ادامه داشت تا اینکه با توجه به حمله روسیه به اوکراین ، فنلاند که همسایه روسیه محسوب می‌شود، برای دچار نشدن به سرنوشت اوکراین، درخواست عضویت در ناتو را داد. به‌این‌ترتیب، در آوریل 2023، فنلاند عضو ناتو شد.
با این توضیحات مقدماتی درباره کشور فنلاند، آماده باشید تا با هم، به کشوری متفاوت سفر کنیم .
سفرمان را از پایتخت فنلاند، شهر هلسینکی، شروع می‌کنیم و بعد به همه شهرهای معروف این کشور ازجمله شهر بابانوئل می‌رویم. در خلال این سفر با غذاهای فنلاندی، مسابقات عجیبی که در فنلاند برگزار می‌شود و با فرهنگ مردم فنلاند بیشتر آشنا می‌شویم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.