فصل 3 قسمت 14؛ اسپانیا، سرزمین ماتادورها

4
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به سرزمین ماتادورها
09 اسفند 1401 10:00
0

radio-majara_spain_(900-530)1401-12-2.jpg

در این قسمت، سفری داشتیم به سرزمینی اروپایی که نخل‌های بلند عربی، بناهای مهم و باشکوه با معماری نفس‌گیرش، نسیم خنک برخاسته از اقیانوس، ساحل‌های گرم شنی و به‌خصوص فرهنگ منحصربه‌فردش، آن را از سایر کشورهای اروپایی جدا ساخته است.

آثار باستانی به‌جامانده از اعصار و اقوام مختلفی که در بازه زمان‌های پی‌درپی، اسپانیا را به سلطه‌ی خود درآوردند، باعث شده تا این کشور کوچک، خود به تنهایی، رتبه‌ی سوم بیشترین آثار باستانی  یونسکو را کسب کند. ریشه این موضوع را می‌توان در این دانست که ملت‌های دیگری، به مدت بسیار طولانی بر اسپانیا حاکم بوده‌اند. در واقع تسلط رومیان به مدت دو قرن و اعراب مسلمان آفریقایی به مدت 8 قرن بر اسپانیا، اصلی‌ترین دلیل تفاوت این کشور با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

به کدام شهرهای اسپانیا سفر کردیم؟

در این سفر، به شهرهای مهم و توریستی اسپانیا سری زدیم و از بهترین‌های اسپانیا سخن گفتیم. ابتدا سفر خود را با شهر پایتخت، یعنی مادرید شروع کردیم. در مادرید، این شهر شبانه‌روزی و پرهیاهو، سری زدیم به پلازا مایور معروف که می‌توان آن را نماد شهر مادرید دانست. این میدان، شاهد روزهای اوج و افول اسپانیا در گذر تاریخ  بوده و اکنون هم محل هم‌نشینی‌ها و مراودات مردم شهر است و اوج زیبایی در طراحی شهری انسان‌مدار را به نمایش می‌گذارد. مادرید، خاستگاه باشگاه تیم رئال‌مادرید هم هست و علاوه بر آن، یکی از موزه‌های مهم و سرشناس دنیا، یعنی موزه پرادو هم در آن واقع شده است.

اما زیباترین و تماشایی‌ترین شهر کشور اسپانیا، پایتختش نیست. بلکه به زعم بسیاری، جذاب‌ترین شهر اسپانیا، بارسلونا است که از قضا در گذشته پایتخت رومیان نیز بوده و خاستگاه باشگاه معروف بارسلونا است. بارسلونا قلب تأمین‌کننده اقتصادی اسپانیا نیز محسوب می‌شود و بار مخارج کشور را به دوش می‌کشد. این علت، مضاف بر رویدادهای تاریخی گذشته، باعث شده تا مردم بارسلونا علاقه به استقلال خود از کشور را داشته باشند.

 اما اصلی‌ترین جذابیت بارسلونا در بناهای طراحی شده به دست معمار معروف و بزرگ، انتونی گائودی است که این شهر را تبدیل به یک استودیو از آثار هنری خود ساخته است. شاهکار اصلی او کلیسای ناتمام ساگرادا فامیلیا است که در سراسر دنیا شهرت دارد و در حال حاضر هم در لیست میراث فرهنگی جهانی قرار دارد.

زمانی که از نقاط دیدنی اسپانیا یاد می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که یکی دیگر از اصلی‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا، جزایر قناری هستند که با طبیعت بکر و ناب خود، توریست‌های بین‌المللی زیادی را به خود دعوت می‌کند.

مهمان‌های ما چه کسانی بودند؟

در این سفر پرماجرا، مهمانانی با تجربه‌ی سفرهای متعدد و فراوان ما را همراهی کردند. هر دوی این عزیزان راهنمای تور هستند و بارها به اسپانیا سفر داشته‌اند. به همین علت، تجربیات قابل اتکا و ملموسی را از این کشور پر رمزوراز در اختیار ما قرار داده‌اند.

مهمان اول ما، جناب آقای حسن آذرنوش عزیز و مهمان دوم، جناب آقای امیر شیرازی بودند که در این سفر ما را همراهی کردند و از دانسته‌ها و تجربیات ارزنده‌شان بهره‌مندملن ساختند. برای آشنایی بیشتر با این عزیزان، می‌توانید به صفحه اینستاگرام آن‌ها مراجعه کنید که در صفحه اینستاگرام رادیوماجرا به آن‌ها اشاره شده است.

کلام آخر

آنچه در این اپیزود آمده است، تجربه‌ای متفاوت، با حال‌وهوایی دیگر است که به‌خاطر نوع سوژه، در اپیزودهای پیشین یافت نمی‌شود. اگر به معماری، تاریخ آندلوسی و دغدغه‌های فرهنگی و مردمی علاقه‌مند هستید یا حتی مسافر تور اسپانیا هستید، پیشنهاد می‌شود که این اپیزود را از دست ندهید.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.