گزارش سازمان توریسم جهانی از عملکرد توریسم درچهارماهه نخست 2010

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
گزارش سازمان توریسم جهانی از عملکرد توریسم درچهارماهه نخست 2010
13 تیر 1389 00:00
0

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ میترااسدنیا ـ طبق جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان توریسم جهانی، تعداد توریست‌های بین‌المللی در چهارماه نخست سال 2010 میلادی همچنان روند رو به رشد داشته است. این روند رشد که از چهارماهه پایانی سال 2009 اغاز شده به رغم شرایط چالش‌انگیز درماه‌های اخیر ادامه داشته است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که درماه آوریل هرچند اروپا تحت تاثیر حادثه انتشار ابرهای آتشفشانی دچار مشکلات بسیار شد اما در سطح جهانی روند بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها بود که عمدتا در بازارهای نوظهور رخ داد.

با توجه به شرایط موجود ارزیابی سازمان توریسم جهانی درباره وضعیت توریسم در تمامی سال  2010  حاکی از ادامه این  روند رشد از 3 تا 4 درصد  است.

طبق همین گزارش روند افزایش تعداد توریست‌های بین‌المللی از ماه ژانویه تا آوریل 2010 به میزان هفت درصد بوده که با سه درصد افزایش در ماه آوریل، در واقع پس از 14 ماه پیاپی روند منفی، روبه بهبود گذاشته است. هر چند بر اثر بروز پدیده توده های اتشفشانی نیز دراروپا این روند کندتر شد.

درباره وضعیت توریسم بین المللی درماه مه نیز  هرچند تنها 30 کشور تاکنون گزارش عملکرد ماه مه 2010 خود را اعلام کرده‌اند اما طبق بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان توریسم جهانی بیشتر این گزارش‌ها حاکی از رشد مثبت کاملا واضحی در صنعت توریسم جهانی است.

طبق همین گزارش وضعیت رشد توریسم در چهارماه نخست سال جاری به هرحال با تنوع و نوسان زیادی میان کشورها و مناطق مختلف جهان  همراه بوده است.

این روند در منطقه خاورمیانه با +33 درصد رشد درمقایسه با مدت مشابه در سال 2009  شرایط  بسیار امید بخش بوده است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه با +12 درصد رشد که نشانگر رشد قدرتمندی برای این دوره زمانی از سال است، اوضاع به طور کلی نشان از بازگش بهبود شرایط اقتصادی دارد که تقریبا از نیمه دوم سال 2009 آغاز شده بود.

درمنطقه آفریقا وضعیت رشد خبر از +7 درصد و در کشورهای امریکایی +6 درصد دارد که در جدول کشورهای درحال رشد درست زیر کشورهای اروپایی جای می‌گیرند که با +0.3 درصد رشد تاکنون پایین‌ترین علائم و ارقام رشد را ازخود نشان داده اند.

کشورهای اروپای شمالی به ویژه براثر بروز حادثه اخیر اتشفشانی دراواخر آوریل روند بسیار کندتری را نسبت به سایر مناطق یادشده از سرگذرانده‌اند.

طبق ارزیابی‌های سازمان توریسم جهانی شرایط کلی، حکایت از گرایش مثبت در چهارماه نخست سال 2010 دارد که بازتابی از افزایش روبه رشد شاخص‌های سازمان توریسم جهانی نیز هست.

درحدود 5 درصد از کل کارشناسان شرکت کننده در هیات علمی و تخصصی سازمان توریسم جهانی وضعیت توریسم بین‌المللی را در دوره ژانویه تا آوریل بهتر یا خیلی بهتر ارزیابی کرده‌اند. درحالی که 34 درصد از کارشناسان دوره سپتامبر تا دسامبر 2009 را بهترین نرخ رشد از زمان بروز رکود اقتصادی در ژانویه 2008 اعلام کرده‌اند.

اما وضعیت شاخص‌ها در سایر صنایع مرتبط با سفر و توریسم نظیر حمل و نقل هوایی طبق گزارش سازمان حمل و نقل جهانی با 6 درصد رشد، در فصل نخست سال همراه بوده‌اند که تاحدی نشانگر انعطاف در بخش توریسم و ادامه روند بهبود اقتصادی درصنایع مختلف است.

آمارو ارقام منتشر شده در بخش‌ها و صنایع هتلداری نیز نشان از عملکرد بهتر و بهبود اوضاع و افزایش نرخ اشغال هتل ها و نیز افزایش میانگین نرخ کرایه اتاق ها دارد.

تعداد توریست‌های بین‌المللی که از ژانویه تا آوریل 2010 در کل کشورهای جهان سفر کرده‌اند نیز به بیش از 258 میلیون نفر رسیده است. این رقم درمقایسه با نتایج منفی مربوط به سال 2009 با مجموع 242 میلیون توریست، که بدترین دوره از بحران مالی اخیر بوده، رشد کاملا آشکاری محسوب می‌شود. البته وضعیت کنونی هنوز درمقایسه با سال 2008 با بیش از 264 میلیون توریست در مدت مشابه ،2 درصد تنزل دارد.

به هر روی نتایج بدست‌آمده برای چهارماه نخست سال 2010  که طبق پیش‌بینی‌ها با همین روند ادامه خواهد داشت، بازتابی از بهبود عمومی در وضعیت اقتصادی جهان است. کارشناسان این روند رو به رشد را همچنین بازتابی از تعداد زیادی از حوادث بسیار مهم جهانی می‌دانند، همانند بازی‌های المپیک ونکوور، بازی‌های جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، اکسپوی جهانی در شانگ‌های و بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع در هندوستان که در طول سال جریان دارد.

در این گزارش تاکید شده است که متاسفانه توریسم نیز همچون صنایع دیگر از عوارض برخی بلایای طبیعی نظیر زمین‌لرزه‌ هاییتی، شیلی و کالیفرنیای جنوبی و گواتمالا و نیز وقوع سیل در برخی مناطق گردشگری نظیر ماکو پیچو پرو و بخشی از اروپا بشدت آسیب دیده است. ضمن این که برخی مشکلات نظیر انتشار بیماری‌های واگیر نیز بر این صنعت هنوز آثار منفی خود را برجای گذاشته است.

منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.