گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

4
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
21 اردیبهشت 1394 10:31
0

عمارت فردوس به انضمام باغش در گذشته محلی برای سکونت بوده است. عمارتی زیبا به سبک معماری دوره قاجار و یک باغ دوست داشتنی تنها بخشی از همه آن چیزی است که در بازدید از باغ فردوس نصیب شما می‌شود. اگر خیابان ولی‌عصر را به سمت ورودی زعفرانیه بروید، درست آن طرف خیابان یک فضای شهری است که در انتهای این فرورفتگی باغ فردوس قرار دارد. از سمت پل تجریش هم اگر به سمت ولی‌عصر بروید و پمپ بنزین و سرای محله فردوس را رد کنید، فضای شهری باغ فردوس قابل مشاهده است.

برای بازدید از موزه سینما باید بلیط تهیه کنید. البته اگر نیت شما از حضور در باغ فردوس فقط بازدید از موزه سینما است حتما قبل از مراجعه به باغ، از باز بودن موزه مطمئن شوید. موزه سینما سالن‌های مختلفی دارد. عمده فضای آن به نمایش تجهیزات قدیمی فیلم سازی و فیلم برداری، جوایز مختلف سینمای ایران،پوستر فیلم ها، عکس‌ها و خاطره‌هایی قدیمی و عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی اختصاص دارد. المان‌های دوست داشتنی‌ای که نسل دهه شصتی‌ها کلی با آن‌ها خاطره دارند.

در باغ فردوس دو سالن برای نمایش فیلم وجود دارد. می‌توانید فیلم مورد علاقه‌تان را از روی تابلوهایی که در محوطه باغ قرار دارند انتخاب کنید. بعد به سمت سالن سینما در ضلع شرقی عمارت بروید است. به گفته متصدی سینما از مزیت‌های این سالن‌ها این است که خوردن تنقلات و حضور بچه‌های کوچک در آن ممنوع است و شما می‌توانید در محیطی آرام به تماشای فیلم مورد علاقه‌تان بنشینید.


  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

عمارت باغ فردوس به سبک معماری دوره قاجاری بنا شده است. روایت‌های متفاوتی در مورد باغ فردوس وجود دارد. بسیاری می‌گویند ساختمان باغ فردوس در زمان نظام الدوله وزیر ناصر الدین شاه ساخته شده و منزل معیر الممالک همسر عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه بوده است. در قسمت شمال بنا، آنجایی که در حال حاضر کتابخانه‌ی تخصصی معماری است قبلا استخر بزرگی بوده و اطراف آن درخت‌های کهن سال چنار (که هنوز هم تعدادی از آن‌ها موجود است) وجود داشته است. کل زمین محدوده باغ فردوس پله کانی است. در زمان پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بوده است. سال‌ها بعد ساختمان باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ قرار می‌گیرد. از آن پس مرمت و بازسازی این بنا شروع شده و به شکل امروزی در آمده است. کاربری اصلی این عمارت، در سال 77 به موزه سینما تبدیل شد..

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

باغ فردوس پر است از گچبری‌های زیبا. ستون‌هایی گرد و قطور که دورتادورش با گچ بری‌هایی هنرمندانه منقوش شده است. در خصوص وجه تسمیه این محل گفته می‌شود که قنات فردوس به دلیل اهمیت و پر آبی آن در زمان گذشته و وجود باغ‌های زیاد اطراف آن دلیل اصلی نام‌گذاری این محله به نام، باغ فردوس است.

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

امکانات موزه عبارتند از:

عکس‌ها: شامل هزاران عکس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندرکاران صنعت و هنر سینما است که قدیمی‌ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران باز می‌گردد;

فیلم‌نامه‌ها: شامل 400 فیلم‌نامه ساخته شده است‌;

اعلان‌ها: بیش از 2500 اعلان سینمایی از دهه 1310 تاکنون گردآوری شده و بخشی از آن به نمایش گذاشته شده‌است‌;

جایزه‌های داخلی و بین‌المللی‌: بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران که عمدتاً به دوره جمهوری اسلامی تعلق دارد، در موزه جمع شده و تکمیل آن ادامه دارد;

کتاب‌ها: شامل کتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها تاکنون است که به حدود 8000 جلد می‌رسد;

اسناد و مدارک‌: حدود 3000 قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالکیت‌، سینماها و ... از حدود 90 سال پیش تاکنون موجود است‌;

فیلم و ویدئو: 1000 فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 عنوان نمونه کوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه را تشکیل می‌دهد;

مطبوعات‌: شامل 5000 جلد نشریه است که قدیمی‌ترین آن متعلق به 1309 است‌;

اسباب سینما توگراف‌: شامل حدود 300 دستگاه و ابزار قدیمی است که عمدتاً بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه است که قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به 1309 و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران است در همان زمان موجب شگفتی فن‌کاران خارجی می‌شده است‌;

لباس‌، دکور و گریم‌: شامل نمونه‌های تاریخی لباس‌، دکور سازی‌، صحنهآرایی و چهره‌پردازی است که تلاش بسیار زیادی برای جمعآوری آن‌ها صورت گرفته است‌.

تالارهای موزه شامل 7 تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی 3 سالن وجود دارد و از داخل تالار سوم سینما به وسیله پله های مارپیچ می توان 4 تالار دیگر را بازدید کرد.

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

  گشتی در باغ فروس برای تجدید خاطرات سینمای ایران

بازدید از این موزه روزهای شنبه‌، یک‌شنبه‌، سه‌شنبه‌، چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 10 تا 17 و جمعه‌ها 14 تا 17 امکان‌پذیر است. تنها به یاد داشته باشید که موزه سینما در روزهای دوشنبه و ایام سوگواری تعطیل است‌.



منبع: چیدانه

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.