مالدیو کجاست؟ راهنمای کامل سفر به مالدیو + عکس

4.1
از 60 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
همه‌چیز درباره مالدیو و سفر به آن
02 مرداد 1403 08:00
9

سفر به مالدیو از دوست‌داشتنی‌ترین و رؤیایی‌ترین سفرهاست. گردشگران بسیاری آرزوی سفر به مالدیو و دیدن جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن را دارند. به همین دلیل، در این مطلب از بلاگ لست‌سکند، راهنمای سفر به مالدیو را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بدانید دقیقاً مالدیو کجاست و بهتر است با چه نکاتی برای سفر به مالدیو آشنا باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
مالدیو کجاست؟تاریخچه مالدیوپایتخت مالدیو کجاست؟جزایر مالدیو کجاست؟چرا به مالدیو سفر کنیم؟آب و هوای مالدیوآب و هوای مالدیو در فصل بهارآب و هوای مالدیو در فصل تابستانآب و هوای مالدیو در فصل پاییزآب و هوای مالدیو در فصل زمستانبهترین زمان سفر به مالدیوفاصله مالدیو تا شهرها و مراکز مهمهزینه سفر به مالدیونکاتی برای سفر ارزان به مالدیوچگونه به مالدیو سفر کنیم؟‏‏سفر هوایی به مالدیوسفر دریایی به مالدیومدارک و شرایط سفر به مالدیوحمل‌ونقل در مالدیودر مالدیو چه غذاهایی را امتحان کنیم؟در مالدیو کجا اقامت کنیم؟مراکز خرید مالدیوسوغات مالدیولباس‌های محلی و پارچه‌های سنتیآثار دستیمحصولات نارگیلیجواهرات و زیورآلاتجاذبه‌های توریستی و فعالیت‌های تفریحی مالدیو ‏‏‏مسجد سلطان محمد (Masjid Al-Sultan Muhammad Thakurufaanu Al-Auzam)بنای یادبود سونامی (Tsunami Monument)‏غواصی و اسنورکلینگ‏‏‏‏‏‎‏ (Snorkelling)فستیوال‌های مالدیوجشن کودا (عید فطر)جشن تولد پیامبر(ص)جشنواره غذاسفر به مالدیو با تور

مالدیو کجاست؟

جمهوری مالدیو، ‎کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند است که 520 هزار ‏نفر جمعیت دارد. فاصله‌ این مجمع‌الجزایر از سرزمین اصلی قاره آسیا ۷۵۰ کیلومتر است و از نظر جمعیتی و مساحتی هم کوچک‌ترین کشور قاره آسیا و کم‌ارتفاع‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. مالدیو، مکانی فوق‌العاده زیبا برای گردشگری است.

مشاهده انواع تورهای مالدیو

پایتخت ماله
واحد پول روفیه
واحد پول در مناطق توریستی دلار
زبان رسمی دیوهی
زبان به‌رسمیت‌شناخته‌شده انگلیسی
دین اسلام
مذهب سنی
جهت رانندگی چپ
پیش‌شماره تلفن 960+

راهنمای سفر به مالدیو.jpg

 

موقعیت دقیق مالدیو روی نقشه

1.jpg
جایگاه مالدیو روی نقشه جهان

تاریخچه مالدیو

مردم مالدیو از تبار هندوایرانی هستند و به‌دلیل اسم زبانشان یعنی «دیوهی» در قدیم به آنجا «دیباجات» و «دیبجات» می‌گفتند. گفتنی است که طبق روایات تاریخی، اولین کسی که آنان را به اسلام دعوت کرد، روحانی ایرانی به‌نام «یوسف تبریزی» بوده و از سوی دیگر هم آمده است که فردی مراکشی به‌نام «ابوالبرکات بربری» آنان را مسلمان کرده است. مردم مسلمان مالدیو در سال 1965 تصمیم گرفتند از بریتانیا مستقل شوند و در نهایت جمهوری مالدیو را تشکیل دادند که مجموعه‌ای از چند جزیره و استان‌های مختلف است.

Yousuftabrizi.jpg
نام یوسف تبریزی روی کاشی‌کاری مسجد آدینه شهر ماله

پایتخت مالدیو کجاست؟

پایتخت مالدیو شهری به‌نام «ماله» است. این شهر با حدود شش هزار کیلومتر وسعت، بزرگ‌ترین شهر مالدیو محسوب می‌شود. البته از کشوری که از نظر تراکم جمیعتی در رتبه ششم دنیا قرار گرفته، باید انتظار پایتختی فشرده را از نظر جمعیتی و بافت مسکونی داشته باشیم.

معمولاً گردشگران از ماله به سایر نقاط مالدیو می‌روند؛ زیرا فرودگاه این کشور در پایتخت مالدیو قرار گرفته است. در ضمن این شهرِ جزیره‌ای، با کشور سریلانکا مرز مشترک آبی دارد. ماله نیز مانند بیشتر مناطق کشور مالدیو، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. به همین علت هم پایتخت مالدیو به یکی از شهرهای توریستی این کشور تبدیل شده است.

پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان کدام‌اند؟

Male.jpg
نمایی از شهر ماله، پایتخت مالدیو

جزایر مالدیو کجاست؟

اگر برایتان سؤال پیش آمده که جزایر مالدیو کجاست، بهتر است بدانید که به‌جز پایتخت یعنی ماله، این کشور هفت استان دیگر هم دارد که عبارت‌اند از:

  1. استان ماتی اوتورو‎
  2. استان اوتورو
  3. استان مدو اوتورو
  4. استان مدو
  5. استان مدو دکونو
  6. استان ماتی دکونو
  7. استان دکونو
Maldives Islands.jpg
جزایر مالدیو روی نقشه

چرا به مالدیو سفر کنیم؟

مالدیو به‌دلیل مجمع‌الجزایری بودنش، مناظر خارق‌العاده‌ای دارد که شاید آن را فقط در عکس‌ها و فیلم‌ها دیده باشید. به همین علت هم می‌توان آن را بهشتی در اقیانوس هند نامید. طبیعتاً هر مجمع‌الجزایری، سواحل زیادی هم دارد و کشوری که سواحل بسیار داشته باشد، با اقبال گردشگران روبه‌رو می‌شود. بازدید سالانه 1 تا 2 میلیون نفر از این کشور هم گواهی بر این مدعاست.

به‌دلیل توریستی بودن، هتل‌ها و ریزورت‌های لوکسی در این کشور وجود دارد که اقامت در آن‌ها، حتی برای یک شب هم جذاب است؛ هتل‌هایی با مناظر دریا و جنگل که توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. به این موارد، تفریحات آبی هم اضافه کنید تا دیگر کسی نتواند به پیشنهاد سفر به مالدیو، نه بگوید.

islands-in-maldives.jpg
عکس هوایی از برخی جزایر مالدیو

آب و هوای مالدیو

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای سفر به مالدیو باید به آن اشاره کنیم، آب و هوای مالدیو است. ازآنجایی‌که این کشور کوچک در اقیانوس هند قرار گرفته و از طرف دیگر هم فاصله کمی با خط استوا دارد، میزان رطوبت زیاد در این کشور بسیار طبیعی است و باید آن را در نظر گرفت. مالدیو که آب‌وهوایی موسمی دارد، اغلب گرم و مرطوب است و میانگین دمای هوایش در سال به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در کنار دما، از تأثیر رطوبت روی گرما نباید غافل شوید. پس اگر هوای مرطوب برایتان آزاردهنده است، باید این نکته را هم در نظر بگیرید. در ادامه، آب و هوای مالدیو را در فصول مختلف سال بررسی می‌کنیم.

آب و هوای مالدیو در فصل بهار

فصل بهار در مالدیو معمولاً آفتابی و کم‌بارش است و شما شاهد آسمانی آبی خواهید بود. دمای هوا هم به 27 تا 31 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این دما در روز و شب متفاوت است. روزها دمای حداکثری تا 31 درجه هم می‌رود. شب‌ها هم این دما تا 27 درجه کاهش می‌یابد و خنکی نسبی را تجربه خواهید کرد.

آب و هوای مالدیو در فصل تابستان

این فصل را می‌توان گرم‌ترین فصل در مالدیو دانست مالدیو در فصل تابستان دمایی حدود 29 تا 32 درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهد کرد. با توجه به آب‌وهوای استوایی این کشور، در این ماه‌ها رطوبت بیشتری احساس می‌شود. فصل تابستان در مالدیو برای گرفتن یک حمام آفتاب بسیار مناسب است و در کنار آن هم می‌توانید به فعالیت‌ها و تفریحات آبی بپردازید تا گرمای هوا را کمتر احساس کنید.

آب و هوای مالدیو در فصل پاییز

در این فصل، دمای هوا در مقایسه با تابستان اندکی کاهش پیدا می‌کند و به 27 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ اما شاهد افزایش باران‌های موسمی خواهید بود. یکی از ویژگی‌های فصل پاییز در مالدیو ارزان‌تر بودن هتل‌هاست. در این فصل به‌علت بارانی بودن هوا، تعداد گردشگران کمتر از سایر فصول سال است و شما می‌توانید با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، اقامتگاهی مناسب پیدا کنید.

آب و هوای مالدیو در فصل زمستان

این فصل را می‌توانیم یکی از بهترین فصول برای گردش در این کشور دانست. دمای هوا در زمستان‌های مالدیو حدود 25 تا 27 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. البته این دما بسته به شرایط محیطی و تغییرات جوی می‌تواند کمی متغیر باشد. در ضمن اگر در این فصل به مالدیو سفر کنید، شاهد برگزاری فستیوال‌‌های مختلف و جشن کریسمس هم خواهید بود.

بهترین زمان سفر به مالدیو

بهترین زمان سفر به مالدیو، در بازه زمانی نوامبر تا آوریل، یعنی از آبان تا اوایل اردیبهشت است که از شدت شرجی بودن هوا کاسته می‌شود و فصل باران‌های موسمی نیست. دما در این ماه‌ها معمولاً بین 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد متغیر است و می‌توانید به فعالیت‌های تفریحی مختلف بپردازید و از این آب‌وهوا لذت ببرید. توجه داشته باشید که به‌دلیل آب‌وهوای مساعد در این ماه‌ها، تعداد گردشگران این کشور بیشتر می‌شود. به‌طور خلاصه، می‌توان آب‌وهوای مالدیو را به‌صورت زیر شرح داد:

  • گرم‌ترین ماه سفر به مالدیو: آوریل (فروردین و اردیبهشت)
  • سردترین ماه سفر به مالدیو: دسامبر (آذر و دی)
  • کم‌باران‌ترین ماه سفر به مالدیو: از نوامبر تا آوریل (از آبان تا اوایل اردیبهشت)
  • مرطوب‌ترین ماه سفر به مالدیو: اکتبر (مهر و آبان)
  • بادخیزترین ماه سفر به مالدیو: مه (اردیبهشت و خرداد)
maldives-storm-ibrahim-rifath.jpg
یک روز طوفانی در جزایر مالدیو

فاصله مالدیو تا شهرها و مراکز مهم

با توجه به توریستی بودن مالدیو، بهتر است فاصله این کشور را از شهرها و مراکز مهم دنیا بدانید. فاصله‌های زیر حدودی ذکر شده‌اند و برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید نام شهر مد نظر در مالدیو و کشور مدنظرتان را در اینترنت جست‌وجو کنید.

  • فاصله مالدیو تا ایران: حدود 4000 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا بالی: حدود 4800 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا سریلانکا: حدود 980 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا تایلند: حدود 3300 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا مالزی: حدود 3100 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا اسپانیا: حدود 8600 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا تهران: حدود 4200 کیلومتر
  • فاصله مالدیو تا دبی: حدود 3100 کیلومتر
Maldives distance to other Countries.jpg
مالدیو، از کشورهای توریستی

هزینه سفر به مالدیو

سفر به مالدیو جزو سفرهای گران محسوب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، می‌توان گفت که سفر به دبی و استانبول بسیار ارزان‌تر از سفر به مالدیو است؛ اما این گرانی هم درصدهای مختلفی دارد و شما می‌توانید با انتخاب خدمات ارزان‌تر یا تور اقساطی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. در مدل اقساطی، شما می‌توانید با پرداخت بخشی از هزینه تور قبل از سفر و تسویه بقیه مبلغ در چند قسط، مدیریت مالی بهتری برای سفرتان انجام دهید.

آنچه این سفر را منحصربه‌فرد می‌کند، اغلب امکانات خاص هتل‌ها و ریزورت‌هایش است. ازطرف‌دیگر، باید بدانید که مالدیو از جزایر مختلفی تشکیل شده است و اگر بخواهید به سراغ جا‌های دیدنی آن بروید، مجبورید از انواع وسایل حمل‌ونقل نسبتاً لوکس استفاده کنید. در ادامه، هزینه سفر به مالدیو را برای یک نفر در مدل‌های مختلف نوشته‌ایم.

نوع سفر مدت‌زمان سفر قیمت

 

اقتصادی

روزانه

یک هفته

دو هفته

121 دلار

852 دلار

1700 دلار

 

میان‌رده

روزانه

یک هفته

دو هفته

300 دلار

2100 دلار

4100 دلار

 

لوکس

روزانه

یک هفته

دو هفته

714 دلار

5000 دلار

10000 دلار

نکاتی برای سفر ارزان به مالدیو

یک سؤال دیگر که باید در راهنمای سفر مالدیو به آن پاسخ داد، تعداد روز‌های مناسب برای این سفر است. در حقیقت نمی‌توان تعداد روز‌های مناسب برای این سفر را مانند بسیاری از مقصد‌های دیگر براساس تعداد جاذبه‌ها و تفریحات محاسبه کرد. بیش از هرچیز، مدت‌زمان سفر به علایق و فعالیت‌های مد نظرتان بستگی دارد. برای سفر ارزان‌تر به مالدیو می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید تا هزینه‌های کمتری را برای سفر پرداخت کنید:

  • سفر در فصول خاص: مالدیو به‌واسطه مجمع‌الجزایری بودنش، کشور خاصی است و باید حواسمان به شرایط فصول مختلف از نظر آب‌وهوایی باشد. به همین دلیل هم سفر به مالدیو در هر فصل، قیمت متفاوتی دارد؛ به‌عنوان مثال در ماه‌های پرطرف‌دار مثل فروردین و اردیبهشت، هزینه‌های سفر به مالدیو بیشتر است؛ اما در ماه‌هایی مثل مهر، آبان و آذر که شرایط جوی بارندگی و سرما بر این کشور حاکم است، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و این‌گونه می‌توانید سفری اقتصادی را تجربه کنید.
  • انتخاب هتل مناسب: انتخاب هتل مناسب، یکی از دلایل مهم کاهش هزینه‌های سفر است. به‌دلیل توریستی بودن کشور مالدیو، هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی وجود دارد که طبیعتاً طیف قیمت‌هایشان گسترده است؛ بنابراین قبل از سفر، حتماً با انتخاب هتل و ریزورت مناسب و پیش از همه این‌ها با انتخاب جزیره مناسب برای اقامت، می‌توانید هزینه‌های سفرتان به این کشور را کاهش دهید.
  • هزینه خوردوخوراک: اغلب اقامتگاه‌های گران، غذاهای گرانی هم دارند و با انتخاب هتل‌های خاص، هزینه‌های خوردوخوراکتان هم بیشتر می‌شود؛ اما اگر در یک جزیره کوچک با ریزورتی اقتصادی اقامت کنید، نه‌تنها خوردوخوراک، بلکه سایر هزینه‌های جانبی هم کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
Private-Reserve-Dinner.jpg
یک ریزورت خصوصی در مالدیو 

چگونه به مالدیو سفر کنیم؟‏‏

یکی از سؤالات مهم مسافران مالدیو این است که چطور می‌توانند به این منطقه سفر کنند. چه بخواهید از ایران به مالدیو سفر کنید یا از طریق کشورهای دیگر، برای رسیدن به مالدیو فقط دو مسیر هوایی و دریایی وجود دارد که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم.

سفر هوایی به مالدیو

تقریباً می‌توان گفت که از اغلب کشورها، به‌ویژه ایران، می‌توان به مقصد مالدیو پرواز کرد. البته پروازها از ایران به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شوند و معمولاً در شهرهایی مانند دوحه و مسقط توقف دارند. مدت‌زمان پرواز از ایران به مالدیو بدون در نظر گرفتن توقف در کشور دوم، حداقل شش ساعت است. ماله، پایتخت کشور مالدیو، یک فرودگاه بین‌المللی به‌نام وِلانا (MLE) دارد که تقریباً همه پروازهای این کشور ازطریق همین فرودگاه انجام می‌شود. این فرودگاه در یک جزیره به نام هول‌هوله، با فاصله کمی از ماله قرار گرفته و شما پس از فرود باید با وسایل حمل‌ونقل دیگری، به ماله یا هرکدام از جزایر مالدیو که مد نظرتان است، بروید.

سفر دریایی به مالدیو

نزدیک‌ترین کشور به مالدیو، هند است. ازآنجایی‌که مالدیو در جنوب‌غربی این کشور قرار گرفته، بعد از دریافت ویزای تفریحی هند و سفر به هند، می‌توانید از طریق بنادر جنوبی هند و با استفاده از کشتی‌های تفریحی یا قایق‌های مختلف، با هزینه‌ای بین 35 تا 45 هزار روپیه هند، خودتان را به جزایر مالدیو برسانید.

4.jpg
تصویر تنها فرودگاه کشور مالدیو 

مدارک و شرایط سفر به مالدیو

ویزا، اجازه ورود به یک کشور است که در انواع مختلف تفریحی، کاری و تحصیلی صادر می‌شود. کشور مالدیو هم از این قاعده مستثنا نیست و برای مسافرانش ویزای فرودگاهی صادر می‌کند. ویزای صادرشده از کشور مالدیو برای توریست‌ها از نوع گردشگری است که آن هم در خود فرودگاه مالدیو صادر می‌شود و 30 روز مهلت دارد. مدارک لازم برای دریافت ویزای گردشگری مالدیو به‌صورت زیر است:

  • پاسپورت با 7 ماه اعتبار
  • همراه داشتن حداقل 150 دلار
  • مدارک رزرو هتل
  • بلیط رفت‌وبرگشت یا بلیط مقصد بعدی
  • چند قطعه عکس پرسنلی جدید با پس‌زمینه سفید
  • پرداخت عوارض خروج از کشور
Maldives Visa.jpg
کارت ورود

حمل‌ونقل در مالدیو

همیشه رفت‌وآمد در سفر یکی از مسائل مهمی است که اطلاعات درباره آن به شما کمک می‌کند تا از جاذبه‌های بیشتری بازدید کنید. مالدیو به‌علت جزیره‌ای بودنش، سبک حمل‌ونقل متفاوتی دارد؛ اما همین روش متفاوت، به فرصتی تبدیل شده که رفت‌وآمد بین جزایر را به یکی از تفریحات تبدیل کرده است. در مالدیو می‌توانید با وسایل نقلیه زیر در رفت‌وآمد باشید:

  • تاکسی و اتوبوس: برای رفت‌وآمد در داخل یک جزیره، مانند تمامی نقاط دنیا می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی‌های موجود در سطح شهر استفاده کنید. در مالدیو، اتوبوس گزینه اقتصادی‌تری است؛ اما فقط به مسیرهای خاصی محدود می‌شود و نمی‌توان با آن همه‌جا رفت. تاکسی از نظر سرعت و میزان دسترسی گزینه بهتری محسوب می‌شود. شما حتی می‌توانید از هتلتان هم تاکسی بگیرید یا از تاکسی‌های تلفنی موجود در این کشور استفاده کنید.
  • کشتی‎‌های تفریحی: برای سفرهای بین‌جزیره‌ای، می‌توانید از کشتی‌های تفریحی مثل فری (Ferry) استفاده کنید. این کشتی‌ها برای گشت‌وگذار و لذت بردن از دریا هنگام رفتن به جزیره، بسیار مناسب هستند. البته این کشتی‌ها اغلب برنامه حمل‌ونقل مناسبی ندارند و همین مسئله، موجب اطمینان نکردن گردشگران به آن‌ها می‌شود که طبق توصیه سایت‌های گردشگری بهتر است تا جای ممکن از آن‌ها استفاده نکنید.
  • هواپیمای دریایی: شاید بتوان سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین وسیله حمل‌ونقل دریایی در مالدیو را هواپیماهای دریایی دانست. علاوه‌بر بهره‌مندی از سرعت، می‌توانید مناظر چشمگیری از دریا و صخره‌ها را از هواپیما تماشا کنید. بعضی از هتل‌ها، سرویس رفت‌وبرگشت هوایی دارند که می‌توانید از فرودگاه به هتل محل اقامتتان و برعکس در رفت‌وآمد باشید.
  • قایق تندرو: متداول‌ترین روش حمل‌ونقل میان‌جزیره‌ای، استفاده از قایق‌های تندرو است. این قایق‌‎ها با سرعت و امنیت مناسبی بین جزایر تردد می‌کنند و شما می‌توانید در مسیر از مناظر زیبای اطراف هم لذت ببرید. در ضمن می‌توانید این قایق‌ها را خودتان هم رزرو کنید یا اگر تمایلی به این کار ندارید، می‌توانید از هتلتان بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.
seaplan in maldvies.jpg
هواپیماهای دریایی در مالدیو

در مالدیو چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

مالدیو به‌سبب جزیره‌ای بودنش، طبیعتاً باید غذاهای دریایی زیادی داشته باشد. به همین علت هم اغلب غذاهایشان بر پایه ماهی، به‌ویژه ماهی‌تن درست می‌شود و در کنارش هم برنج، پایه دیگری در غذاهای این کشور است. ماهی به‌قدری در فرهنگ غذایی این کشور جا افتاده که ممکن است شاهد ماهی خوردن محلی‌ها در وعده صبحانه هم باشید. شما در مالدیو می‌توانید در رستوران‌های مختلف، غذاهای متنوع بین‌المللی سفارش دهید؛ اما با سفارش غذاهای محلی، این امتیاز را دارید که بتوانید با فرهنگ غذایی مردم این کشور آشنا شوید؛ غذاهایی با طعم شرقی و ته‌مایه‌های برگرفته‌شده از فرهنگ غذایی هند و مزه‌های تند. برخی از غذاهای مشهور مالدیو عبارت‌اند از:

  • ماس هونی (Mas huni)
  • فیهونو ماس (Fihunu Mas)
  • هونی روشی (Huni Roshi)
  • گول‌ها (Gulha)
  • کاری سبزی‌جات (Vegetable Curry)
maldives food.jpg
سرو غذاهای مالدیوی کنار دریا

در مالدیو کجا اقامت کنیم؟

کشور مالدیو هم مانند سایر نقاط توریستی دنیا، هتل‌ها و ریزورت‌های مختلفی دارد که با طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها، کار را برای گردشگران آسان می‌کنند؛ از لوکس‌ترین هتل‌های مالدیو که قیمتشان از شبی 350 دلار شروع می‌شود و امکاناتی نظیر ماساژ، جت‌اسکی و استخر دارند تا اقامتگاه‌های ارزان و اقتصادی که شروع قیمتشان از 55 تا 100 دلار است. در این جغرافیای ویژه می‌توانید شبی رؤیایی در یک هتل با ساحل اختصاصی بگذرانید و از هیاهوی شهر کاملاً دور باشید؛ تجربه‌ای که در کمتر جای دنیا به دست می‌آید.

هرچه در این کشور، طبیعت جذاب و جاهای دیدنی وجود داشته باشد، باز هم باید اعتراف کرد که افراد نه برای دیدن این جاذبه‌ها، بلکه بیشتر به‌دلیل اقامت در لوکس‌ترین هتل‌ها و ریزورت‌های مالدیو به سراغ این کشور می‌روند. حتی شاید دلیل خواندن راهنمای سفر به مالدیو هم همین باشد. متأسفانه تعداد این مجموعه‌ها و امکاناتشان زیاد است و نمی‌توان به‌صورت دقیق به هرکدام از آن‌ها پرداخت؛ بنابراین ما در این قسمت، سعی می‌کنیم تا به سراغ برخی اطلاعات مهم‌تر برویم.

می‌توان گفت که شما احتمالاً می‌توانید خاص‌ترین هتل‌ها و ریزورت‌ها را در مالدیو پیدا کنید. برای رفتن به این ریزورت‌ها که هرکدام در جزیره مخصوصی قرار دارند، باید از طریق قایق‌های تندرو ‏یا هواپیماهای آبی اقدام کنید. معمولاً این ریزورت‌ها به‌صورت اختصاصی در بهترین جزایر این کشور و با فاصله از یکدیگر قرار گرفته‌اند و اغلب چهار یا پنج ستاره هستند که بسته به نوع خدمات، فاصله و نوع حمل‌ونقل، هزینه‌ای ‏جداگانه از شما دریافت می‌کنند. ‏ ‏

باید بدانید که همه هتل‌های مالدیو این ویژگی‌ها را ندارند و با توجه به میزان هزینه‌ای که می‌کنید، این امکانات متفاوت است. شما می‌توانید در سفر به مالدیو، به سراغ هتل‌های شهر ماله هم بروید. گرچه این هتل‌ها به شما ویلاهایی با منظره اقیانوس ارائه نمی‌دهند؛ اما امکانات رفاهی کاملی را در اختیار شما می‌گذارند. 

maldives hotels.jpg
هتل و ریزورت‌های مالدیو

مراکز خرید مالدیو

امکان ندارد به کشوری سفر کنید و از مراکز خرید آن دیدن نکنید. کشور مالدیو هم مراکز خرید بسیاری دارد که ترکیبی از بازارهای محلی با قیمت‌های مناسب و مال‌های لوکس با هزینه‌های گزاف است. این مراکز خرید به‌عنوان نقاطی برای خرید انواع محصولات محلی و همچنین برخی از برندهای بین‌المللی در مالدیو شناخته می‌شوند. برخی از مراکز خرید مشهور در مالدیو عبارت‌اند از:

  • ماریانا کراس رودز مالدیو (The Marina CROSSROADS Maldives)
  • سنترو مال (Centro Mall)
  • ردویو مگامال (Redwave Mega Mall)
  • له کیوت (Le Cute)
  • اس جی مال (SJ Mall)
  • بازار محلی ماله (Malé local market)
  • ماجدهی ماگو (Majeedhee Magu)
centro-mall-hulhumale.jpg
مرکز خرید سنترو، از مراکز خرید مالدیو

سوغات مالدیو

سوغات این کشور هم مثل خودش، منحصربه‌فرد است. سوغاتی‌های مالدیو اغلب شامل انواع محصولات محلی و دست‌ساز هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان نمادی از فرهنگ مالدیو، همراه خود بیاورید. در ادامه، برخی از سوغاتی‌های معروف مالدیو را به شما معرفی می‌کنیم:

لباس‌های محلی و پارچه‌های سنتی

در مالدیو، لباس‌هاس محلی را با پارچه‌های خاصی درست می‌کنند. این لباس‌ها معمولاً با استفاده از پارچه‌های محلی تهیه می‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا لباس‌های محلی جزو سوغاتی‌های مالدیو قرار گیرند. از انواع لباس‌های محلی مالدیو هم می‌توانیم به ترادیشنال و فیلی اشاره کنیم که طراحی ویژه‌ای دارند و اصالت مالدیوی را در خود حفظ کرده‌اند.

آثار دستی

حالا که صحبت از لباس‌های محلی مالدیو شد، بهتر است کمی هم از آثار و صنایع‌دستی این کشور صحبت کنیم که جزو سوغات مالدیو محسوب می‌شوند. این کشور به صنایع‌دستی‌اش بسیار شهرت دارد. از لباس‌های بافته‌شده با نخ نارگیل و حصیر گرفته تا گل‌دوزی و سوزن‌دوزی‌های مختلف، همگی نشان از هنر مردم محلی مالدیو دارد. این کارها به‌صورت دستی توسط مردم محلی ساخته می‌شوند و یک نمایشگاه از هنرهای دستی محلی مالدیو را ارائه می‌دهند.

محصولات نارگیلی

مالدیو کشوری پر از درخت‌های نارگیل است و به همین علت هم در این کشور محصولاتی بر پایه نارگیل بسیار دیده می‌شود. این محصولات شامل آب‌نارگیل تازه، شیره نارگیل و لباس‌های نارگیلی است. در ضمن محصولات بهداشتی نارگیلی مانند صابون‌ها، لوسیون و انواع روغن‌های نارگیلی هم می‌توانند جزو سوغاتی‌های مالدیو قرار بگیرند.

جواهرات و زیورآلات

جواهرات مالدیو هم اغلب به‌صورت دست‌ساز تهیه می‌شوند و یکی از ارزشمندترین سوغاتی‌های این کشور به شمار می‌آیند. نکته جالب اینجاست که زیورآلات این کشور از محصولات دریایی مانند مروارید، صدف و سنگ‌های دریایی ساخته می‌شود و برخی جواهرات را هم با سنگ‌های قیمتی می‌سازند. این جواهرات را می‌توانید در فروشگاه‌ها و بازارهای محلی پیدا کنید.

Maldives souvenirs.jpg
لباس‌های رنگی در مالدیو

جاذبه‌های توریستی و فعالیت‌های تفریحی مالدیو ‏‏‏

یکی دیگر از قسمت‌های مهم راهنمای سفر به مالدیو، معرفی جا‌های دیدنی مالدیو است. شاید تصورتان این باشد که مالدیو فقط هتل‌های لوکس و سواحل زیبا دارد؛ اما این کشور هم مانند همه مقاصد گردشگری جهان، به‌واسطه طبیعت و فرهنگ مردمش، صاحب تعدادی جاذبه توریستی منحصربه‌فرد است. از طرف دیگر برای تفریح مسافران و گردشگران در این کشور، امکانات فراوانی در نظر گرفته شده که در ادامه، برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مسجد سلطان محمد (Masjid Al-Sultan Muhammad Thakurufaanu Al-Auzam)

‏‏این مسجد زیبا که به‌نام مسجد جامع ماله شناخته می‌شود، یکی دیگر از جا‌هایی است که توریست‌ها به آن ‏علاقه فراوانی دارند. این مسجد در مرکز شهر ماله واقع شده است و بزرگ‌ترین مسجد مالدیو و ‏همچنین یکی از بزرگ‌ترین مساجد جنوب آسیا محسوب می‌شود. ‏یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسجد سلطان محمد مالدیو، گنبد طلاکاری‌شده آن است که شهرت بسیاری در شرق آسیا پیدا کرده است.

موقعیت دقیق مسجد سلطان محمد 

15.jpg
ورودی مسجد سلطان محمد 

بنای یادبود سونامی (Tsunami Monument)

همیشه مکان‌های دیدنی یک کشور، یادآور رویدادهای خوشایند آن کشور نیست و برخی از آن‌ها ممکن است در دسته گردشگری سیاه قرار بگیرند. در این بخش از راهنمای سفر به مالدیو به سراغ یکی از آن‌ها رفته‌ایم؛ بنای یادبودی که برای افراد کشته‌شده در سونامی سال ۲۰۰۴ بنا شده و امروز به ‏یکی از جاذبه‌های ماله تبدیل شده است؛ جایی که توریست‌ها می‌توانند از آن دیدن کنند و عکس بگیرند.

موقعیت دقیق بنای یادبود سونامی

18.jpg
بنای یادبود سونامی مالدیو

کاخ ریاست‌جمهوری مالدیو ‏(Muliaage)

مولی‌آگه به‌عنوان محل اقامت رئیس‌جمهور مالدیو شناخته می‌شود و در قسمت تاریخی شهر ماله در ‏نزدیکی ‏Medhu Ziyaarai ‎‏ واقع شده است. تاریخ ساخت این بنا به سال 1914 بازمی‌گردد و ساختش در ‏سال 1919 تکمیل شده است.‏Medhu Ziyaarai ‎‏ زمانی جزئی از ساختمان مولی‌آگه بود؛ گرچه ‏امروزه از آن جدا شده است. این محل، مکان دفن ابوالبرکات یوسف تبریزی است که به گفته بسیاری، اسلام را به این سرزمین آورد. ‏

موقعیت دقیق کاخ ریاست‌جمهوری مالدیو

21.jpg
کاخ ریاست‌جمهوری مالدیو

موزه ملی مالدیو (National Museum)

‏دوستداران تاریخ و علاقه‌مندان به موزه، می‌توانند از موزه ملی مالدیو ‏دیدن کنند. این موزه در روز ملی مالدیو افتتاح و به همان نام هم معروف شده است. مهم‌ترین هدف این موزه، حفظ ‏تاریخ مالدیو و گسترش میهن‌پرستی است. ‏‏ساختمان این موزه، زمانی کاخ سلطنتی مالدیو بوده است. اگر دوست دارید با تاریخ این کشور کوچک آشنا شوید، این موزه برای شما بهترین مکان محسوب می‌شود.

موقعیت دقیق موزه ملی مالدیو

23.jpg
ورودی موزه ملی مالدیو

غواصی و اسنورکلینگ‏‏‏‏‏‎‏ (Snorkelling)

‏اهمیت غواصی در مالدیو به‌قدری زیاد است که حتی نخست‌وزیر این کشور از هیئت‌دولت خواسته تا غواصی یاد بگیرند. به‌‏دلیل قرار گرفتن این کشور در یکی از بکر‌ترین مکان‌های اقیانوس هند، ‏جزایر زیبای این کشور از بهترین محل‌ها برای تفریحات آبی و زیر آبی است. صخره‌های مرجانی و آب‌های شفافی که در آن می‌توانید سایه خود را کف اقیانوس ببینید، مالدیو را به یکی از بهترین مناطق برای غواصی تبدیل کرده است.

11.jpg
غواصی در آب‌های مالدیو 

فستیوال‌های مالدیو

شاید بتوان یکی از بهترین قسمت‌های هر سفر را مواجه شدن با فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف آن کشور دانست. شما می‌توانید با دانستن این اطلاعات قبل از سفر، برنامه بهتری بچینید و در روزهایی که این جشن‌ها برگزار می‌شود، در آن کشور حضور پیدا کنید. در این قسمت از مطلب، برخی از مهم‌ترین فستیوال‌های مالدیو را معرفی می‌کنیم. گفتنی است که با توجه به جمعیت مسلمان این کشور، اغلب فستیوال‌های آن هم رنگ‌وبوی مذهبی دارد.

جشن کودا (عید فطر)

عید فطر یکی از اعیاد مهم مسلمانان جهان است که در پایان ماه مبارک رمضان جشن گرفته می‌شود. این عید در کشور مالدیو هم گرامی داشته می‌شود و علاوه‌بر آن یکی از مهم‌ترین جشن‌های مالدیو هم به نام کودا در این روز برگزار می‌شود. این جشن سه‌روزه شامل برنامه‌های مختلفی مثل نماز جماعت، جشن‌های خانوادگی، تهیه و خوردن غذاهای خاص و تبادل هدایاست. در ماه مبارک رمضان، جشن‌های بسیاری در مالدیو برگزار می‌شود.

جشن تولد پیامبر(ص)

شاید بتوان یکی از بهترین اوقات سفر به مالدیو را 12 روز نخست ماه ربیع‌الاول دانست. در این روزها به‌مناسبت میلاد پیامبر اسلام(ص) جشن‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شود که با حرکت کارناوال‌ها، توزیع انواع غذاها، نمایش‌های خیابانی و موسیقی همراه است. در این زمان، مساجد، خانه‌ها و خیابان‌ها با نورپردازی‌ها و تزیینات ویژه آذین‌بندی می‌شوند. این تزیینات شامل چراغ‌ها، بنرها و پوسترهای مرتبط با میلاد پیامبر(ص) است.

جشنواره غذا

جشنواره غذا در مالدیو یک رویداد هیجان‌انگیز و جذاب است که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود و گردشگران و محلی‌ها را به تماشای تنوع غذاهای این کشور دعوت می‌کند. معمولاً این جشنواره از ماه نوامبر تا آوریل و اغلب از 25 تا 30 نوامبر برگزار می‌شود و در آن، سرآشپزان معروف محلی و بین‌المللی، نمایش‌های آشپزی زنده برگزار می‌کنند. این نمایش‌ها فرصتی عالی برای یادگیری تکنیک‌های آشپزی و دریافت نکات و توصیه‌های آشپزی از حرفه‌ای‌هاست. جشنواره غذا در مالدیو فرصتی عالی برای چشیدن غذاهای محلی و بین‌المللی، یادگیری از سرآشپزان معروف و لذت بردن از محیط فرهنگی و تفریحی محسوب می‌شود.

Festivals in Maldives.jpg
بزرگزاری جشن‌های مختلف در مالدیو

سفر به مالدیو با تور

اگر قصد دارید صفر تا صد سفرتان به مالدیو فراهم شود و  این سفر رؤیایی را بدون دغدغه تجربه کنید، خرید تور مالدیو از وبگاه لست‌سکند راه هوشمندانه‌ای است. با خرید تور از لست‌سکند، امکان مقایسه قیمت‌ها را خواهید داشت و در نتیجه از میان انواع‌واقسام تورهایی که به مقصد مالدیو هستند، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به مالدیو را در اختیارتان قرار دادیم و تلاش کردیم شما را با اطلاعات کلی از این کشور آشنا کنیم. سفر به کشور‌های جنوب‌شرق آسیا می‌تواند برای همه، خاطره‌ای به‌یادماندنی و ویژه باشد. اگر تاکنون به مالدیو سفر کرده‌اید، چه پیشنهادهایی برای مسافران این مقصد دل‌انگیز دارید؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.