جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض میشود + تصاویر

4.3
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض میشود + تصاویر
16 آبان 1395 10:00
0

کمتر از 6 کیلومتر قبل از آنکه رودخانه ی بیداسوآ Bidasoa (نزدیک مرز فرانسه-اسپانیا) به اقیانوس اطلس بریزد، یک جزیره ی کوچک بر روی این رودخانه قرار گرفته که قرقاول Pheasant نام دارد. این جزیره در اینجا قرار داشت زمانی که در سال 1659، نمایندگانی از فرانسه و اسپانیا پیمان پیرنه را امضا نموده و بدین ترتیب به صورت رسمی به جنگ سی ساله پایان دادند. این پیمان همچنین شامل مرز جدیدی می شد که از کوه های پیرنه گذشته و سپس امتداد رودخانه ی بیداسوآ را تا خلیج بیسکای Bay of Biscay در اقیانوس اطلس دنبال می نمود. از آنجا که همواره وقتی پای یک رودخانه وسط باشد، مسئله ی تعریف مرز مشکل می شود، دو کشور تصمیم گرفتند که مرز مشترک آنها از وسط رودخانه بگذرد. در چنین شرایطی مرز تعریف شده باید از وسط جزیره ی قرقاول می گذشت و آن را به دو قسمت تبدیل می کرد که هر کدام از کشورها کنترل یکی از قسمت های آن را بر عهده بگیرند. اما پیمان پیرنه روی گزینه ی دیگری به توافق رسید که طبق آن جزیره به مکانی با مالکیت مشترک تبدیل شد. ‏

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

مالکیت مشترک گویای قلمرویی است که کشورهای مختلف بدون تقسیم آن به مناطق مجزا حق سلطه و حاکمیت برابر روی آن را دارند. قطب جنوب یکی از نمونه های موفق قلمرویی با مالکیت مشترک است. در طول تاریخ، چندین مکان با مالکیت مشترک وجود داشته اند که البته هیچ کدام برای مدت طولانی دوام نیاورده اند. موفقیت چنین توافق هایی نیاز به همکاری تمام طرفین ذینفع دارد که در دراز مدت امری بسیار سخت است. هر زمان که درک متقابل طرفین از شرایط از دست رود، توافق مالکیت مشترک نیز از دست خواهد رفت.

جزیره ی قرقاول نه تنها قدیمی ترین مالکیت مشترک پابرجا مانده تا به امروز است، بلکه تنها جایی است که حاکمیت آن نه به صورت همزمان، بلکه به تناوب صورت می گیرد. به این ترتیب که 6 ماه از سال، جزیره ی قرقاول فرانسوی است و 6 ماه دیگر اسپانیایی. نیویورک تایمز در این باره می گوید: مالکیت مشترک این جزیره مانند توپی در یک مسابقه ی پینگ پونگ بین فرانسه و اسپانیا است که سرعت آن را بسیار کاهش داده باشند!

قبل از جنگ و امضای پیمان پیرنه شرایط جزیره ی قرقاول مشخص نبود. در آن زمان این جزیره به عنوان مکانی خنثی برای ملاقات بین پادشاهان اسپانیا و فرانسه و همچنین مکانی برای تبادل زندانیان مورد استفاده قرار می گرفت. همین موضوع سبب شده که بسیاری از وقایع تاریخی نیز در این جزیره رخ داده باشند. در اینجا بود که پادشاه فرانسه لوئی سیزدهم عروس اسپانیایی خود آنا را ملاقات نمود، این در حالی بود که برادر عروس فیلیپ چهارم نیز در همین مکان با عروس فرانسوی خود الیزابت که خواهر لوئی سیزدهم بود، آشنا شد. بعدها، پسر لوئی سیزدهم یعنی لوئی چهاردهم با همسر آینده ی خود ماریا ترزای اسپانیایی در همین جزیره ملاقات کرد. یکی دیگر از این اتفاقات مشابه، دست به دست دادن ماری لوئیز دورلئانز به چارلز دوم از اسپانیا و ماریانا ویکتوریای اسپانیایی به لوئی پانزدهم پادشاه فرانسه بود که البته این ازدواج هیچ گاه سر نگرفت.

امروز، همگان اجازه ی بازدید از جزیره ی قرقاول را ندارند، هرچند شما می توانید بسیار به آن نزدیک شوید چرا که این جزیره در فاصله ی 100 فوتی از شهر ایرون در اسپانیا و فاصله ی 150 فوتی از اجتماع اوندای در سمت فرانسوی قرار گرفته است.

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

ملاقات لوئی چهاردهم از فرانسه و فیلیپ چهارم از اسپانیا در جزیره ی قرقاول برای امضای پیمان پیرنه، رنگ روغن توسط هنرمند Jacques Laumosnier.

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

سنگ یکپارچه ای که به مناسبت امضای پیمان پیرنه در جزیره ساخته شد.

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود

هر 6 ماه مقامات رسمی اسپانیا و فرانسه برای جشن کوچکی همدیگر را ملاقات می کنند که در آن تبادل اسناد صورت می گیرد. برای 6 ماه بعدی طرف گیرنده ی اسناد به عنوان مقام حکومتی جزیره محسوب می شود.

جزیره ای که هر 6 ماه حاکمیت آن عوض می شود



منبع : amusingplanet