تفریحات رایگان در ایروان ارمنستان چیست؟

4.1
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ایروان را رایگان بگردید + تصاویر
27 اردیبهشت 1402 07:00
0

پیداکردن تفریحات رایگان ایروان یکی از اولین کارهاییست که برای یک سفر ارزان نیاز است. خوشبختانه شهر ایروان از آن دسته مقاصدی است که یک پیاده‌روی ساده در آن هم تفریح محسوب می‌شود، چرا که جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و معماری این شهر، هر یک به نحوی مشوق گردشگران، برای خرید تور ارمنستان هستند. در این مطلب با بررسی تجربیات و نظرات مسافران قبلی ارمنستان، لیستی از تفریحات رایگان ایروان را در اختیارتان می‌گذاریم.

تفریحات رایگان ایروان چیست؟

به طور کلی، تفریحات رایگان ایروان شامل گردش در اماکنی مثل پارک‌ ویکتوریا، پارک‌ عشاق، پارک‌ تومانیان، بازار ورنیساژ، گوم مارکت و میدان جمهوری می‌شود. لازم به ذکر است که جذابیت تفریح رایگان در ایروان زمانی بیشتر می‌شود که اماکن گردشگری‌اش میزبان مراسم و فستیوال‌های مختلف این کشور باشند. در ادامه این مطلب از بلاگ لست‌سکند، این تفریحات رایگان ایروان ارمنستان را کامل معرفی می‌کنیم.

1. خیابان‌گردی و عکاسی در منطقه کوند (Kond)

شاید کمی عجیب باشد، اما با قطعیت می‌توان گفت که گردشگران از گم‌کردن مسیرشان در محله‌های قدیمی ایروان ناراحت که نمی‌شود هیچ، بلکه از دیدن حال‌وهوای این مناطق لذت هم می‌برند. ایروان محله‌های قدیمی زیادی دارد که در بین آن‌ها، مناطقی مثل «کوند»، حسابی سر زبان‌ها افتاده است. گرچه منطقه کوند در سال 2019 کمی بازسازی و نوسازی را تجربه کرد، اما بخش‌های زیادی از آن دست‌نخورده باقی ماند و فضای محلی خودش را حفظ کرد.

در منطقه کوند، معماری قدیمی، کوچه‌های نامنظم و خانه‌های جدید، به طرز عجیبی با هم درآمیخته‌اند. اگر از تماشای خانه‌های قدیمی لذت می‌برید، گردش در منطقه کوند یکی از بهترین تفریحات رایگان ایروان برای شما است. دیوارهای سنگی، شیروانی‌های قدیمی، ستون‌ها و پله‌کان چوبی و بسیاری از ویژگی‌های معماری این منطقه بسیار دیدنی هستند. نقاشی‌های دیواری و کلیساهای مناطق قدیمی ایروان، سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند.

  • زمان بازدید از منطقه کوند: ساعات روشنایی
  • آدرس منطقه کوند: مرکز ایروان، خیابان پارونیان، خیابان کوند
  • فعالیت‌های پیشنهادی در منطقه کوند: خیابان‌گردی، عکاسی تماشای معماری‌ها و نقاشی‌های دیواری

موقعیت محله تاریخی کوند در نقشه

کوند.jpg
بخش‌های بازسازی‌ شده محله کوند
کوند2.jpg
نقاشی‌های دیواری محله کوند

2. ویترین‌گردی در بازار ورنیساژ (Vernissage)

ویترین‌گردی و تماشای هیاهوی بازار نه تنها از تفریحات رایگان ایروان است، بلکه در همه‌جای دنیا یک فعالیت محبوب گردشگری محسوب می‌شود. فضای سنتی بازار ورنیساژ در زمینه جلب توجه گردشگران بسیار موفق بوده است و یکی از بهترین نقاط، برای خرید سوغاتی ارمنستان به شمار می‌رود؛ چراکه تمام غرفه‌هایش پر شده از صنایع دستی و کالاهایی است که با عشق و هنر ساخته‌شده‌اند. برای بهترین ترسیم و توصیف از این بازار باید آن را به یک گالری روباز بزرگ تشبیه کنیم.

  • آدرس بازار ورنیساژ: شرق میدان جمهوری
  • بهترین زمان ویترین‌گردی در ورنیساژ: همه روز 9:00 تا 18:00
  • فعالیت‌های پیشنهادی در بازار ورنیساژ: بازار‌گردی، عکاسی و خرید سوغاتی

موقعیت بازار ورنیساژ در نقشه

92401175.jpg
بازار ورنیساژ
DSCF0113-scaled.jpg
بخشی از صنایع دستی بازار ورنیساژ

3. ویترین گردی در خیابان شمالی (Northern Avenue)

ورنیساژ، برای کسانی که به گردش در بازارهای سنتی علاقه دارند، حکم بهشت را دارد؛ اما قدم‌زدن در مراکز خرید لوکس و تماشای محصولات و خرید برندهای مطرح جهان برایتان تفریح است، پیاده‌روی در خیابان شمالی ایروان، برای شما یک تفریح رایگان در ارمنستان محسوب می‌شود. خیابان شمالی حدود 500 متر طول دارد که سراسر سنگ‌فرش است و در نقاط مختلف خود مراکز خرید و رستوران‌های متنوعی را جای داده است. این خیابان از سال 2007 تاکنون نقش مهمی در صنعت گردشگری ارمنستان داشته است. موسیقی خیابانی، حال‌وهوای پرجنب‌وجوش و تروتمیزی این خیابان شما را به وجد خواهد آورد. خرید، گردش و بازدید در این خیابان یکی از واجب‌ترین کارهایی است که باید در تور ایروان انجام دهید.

  • بهترین زمان برای ویترین‌گردی در خیابان شمالی: 12:00 تا 00:00
  • فعالیت پیشنهادی برای ویترین‌گردی در خیابان شمالی: خرید، عکاسی، تماشای رفت‌وآمد افراد بومی، گوش‌دادن به موسیقی خیابانی
  • آدرس خیابان شمالی: مرکز ایروان، خیابان پوشکین

موقعیت خیابان شمالی در نقشه

197821399.jpg
خیابان شمالی ایروان
خیابان شمالی.jpg
موسیقی خیابانی در خیابان شمالی ایروان

4. تماشای میدان جمهوری (Republic Square)

محال است کسی از جاهای دیدنی ارمنستان سخن بگوید و نام میدان جمهوری ایروان به زبانش نیاورد. این میدان در قلب شهر ایروان است و حدود 70 سال قدمت دارد. جدا از قدمت، سنگ‌کاری ساختمان‌ها و رفت‌وآمد مردم محلی در آن بسیار دیدنی است. تمام این ویژگی‌های میدان جمهوری دیدنی هستند، اما اگر دنبال تفریحات رایگان ایروان در میدان جمهوری باشید هم از گذراندن وقت در این میدان پشیمان نخواهید شد. اگر در ساعات شب به میدان جمهوری ایروان بروید، آب‌نمای موزیکالش با اجرایی روح‌نواز، از شما پذیرایی خواهد کرد.

  • بهترین زمان تماشای میدان جمهوری ایروان: ساعات صبح، غروب و زمان اجرای آب‌نمای موزیکال
  • فعالیت پیشنهادی در میدان جمهوری ایروان: عکاسی، تماشای معماری و زندگی مردم ارمنستان
  • آدرس میدان جمهوری ایروان: مرکز ایروان، انتهای خیابان نعلبندیان

 

موقعیت میدان جمهوری ارمنستان در نقشه

in-the-evening-daily-water-games-with-music-at-republic-square-yerevan-armenia-asia-thomas-stankiewicz.jpg
آب‌نمای میدان جمهوری
Government_building_yerevan_lovelypeace_123rf.jpg
میدان جمهوری ایروان

5. مجموعه کاسکاد ایروان (Cascade Complex)

تفریحات رایگان ایروان بسیار متنوع و پرتعداد هستند، اما گردش در مجموعه کاسکاد، یکی از خاطره‌انگیزترین و به‌یادماندنی‌ترین آن‌هاست. در سال 1970، زمانی که ارمنستان عضوی از شوروی بود، ارمنی‌ها سنگ‌ها را چیدند تا یک شاهکار معماری برپا کنند. طراحی پلکانی مجموعه کاسکاد، مرز بین شمال و مرکز ایروان است و در هر ارتفاعی از این سراشیبی 600 پله‌ای، نمای متفاوتی از ایروان به چشم می‌خورد. اگر خوش‌شانس باشید، در زمان بازدید از این مجموعه، شاهد اجرای کنسرت‌ها و مراسم مختلف فرهنگی‌اجتماعی خواهید بود. این را هم بگوییم که قدم‌زنی در مجموعه کاسکاد را می‌توانیم در دسته تفریحات رایگان شبانه ایروان هم قرار دهیم. بد نیست اشاره کنیم که این مجموعه، در بین ایرانی‌ها با عنوان «کاسکاد هزار پله» شهرت یافته است.

  • بهترین زمان برای تفریح در مجموعه کاسکاد: صبح و غروب آفتاب
  • فعالیت پیشنهادی در مجموعه کاسکاد: شرکت در کنسرت‌ها، تماشای ایروان و آرارات از نمای بالا
  • آدرس مجموعه کاسکاد: خیابان الکساندر تامانیان

 

موقعیت مجموعه کاسکات در نقشه

vwe3SOHtgPDVZr7UPQ18o9ax86.jpg
مجموعه کاسکات

6. قدم‌زنی در خیابان‌های هانراپتوتیان و آبوویان

خیابان هانراپتوتیان و آبوویان در ناحیه مرکز شهر ایروان واقع شده‌اند و دسترسی به آن‌ها کار سختی نیست. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که این خیابان‌ها چیز زیادی برای تماشا ندارند؛ اما نباید غافل شویم که یک سری از بهترین ساختمان‌های ارمنستان، الماس‌های پنهان معماری این کشور در آبوویان و هانراپتوتیان هستند.

قدمت برخی از این ساختمان‌ها به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. اگر قصد داشتید در این خیابان‌ها قدم بزنید، دوربین خود را بردارید و به خانه32 بروید و مشغول عکاسی شوید. همچنین کافه‌ها و حیاط‌های خیابان آبوویان بسیار تماشایی هستند و اگر در تابستان به ارمنستان می‌روید، می‌توانید در خنکای سایه‌ این حیاط‌ها گرما و خستگی را به‌در کنید و یک فنجان قهوه بنوشید.

  • بهترین زمان برای قدم‌زنی در خیابان هانراپتوتیان و آبوویان: 24 ساعته
  • فعالیت پیشنهادی در خیابان‌های هانراپتوتیان و آبوویان: عکاسی و پیاده‌روی و تماشای زندگی مردم ارمنستان

 موقعیت خیابان آبوویان در نقشه

hanrapetutyan-street-yerevan-by-sofia-manukyan.jpg
خانه #32 خیابان هانراپتوتیان ارمنستان
10978228646_38662b935b_b.jpg
خیابان آبوویان ایروان 

7. شرکت در تورهای رایگان پیاده‌روی ارمنستان

فرقی نمی‌کند در چه زمانی تور ارمنستان را خریداری کنید، در هر صورت  ده‌ها تور رایگان پیاده‌روی در ارمنستان وجود دارد که با یک جست‌وجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف می‌توانید بهترینشان را پیدا کنید. در این تورها، یک راه‌بلد حرفه‌ای شما را در بهترین مسیرها می‌گذراند تا ضمن اینکه یکی از بهترین تفریحات رایگان ارمنستان را تجربه می‌کنید، اطلاعات مفید بسیاری را هم نسبت به جاذبه‌های ایروان به دست آورید.

main-tour.jpg
یکی از تورهای پیاده‌روی در ارمنستان

8. مجسمه‌گردی در خیابان‌های ایروان

چند دقیقه بعد از اینکه پا به ارمنستان می‌گذارید، به تبحر هنرمندان ارمنی در زمینه شکل‌دادن به سنگ پی می‌برید. جدا از نمای ساختمان‌ها، در هر نطقه‌ای از شهر ایروان مجسمه‌های بزرگ و کوچک بسیاری به چشم می‌خورد که هر کدامشان قصه جداگانه‌ای دارند. مثلاً مجسمه مادر ارمنستان جایگزینی برای مجسمه استالین است و ایستادگی و مقاومت زنان ایروان را نشان می‌دهد.

هزاران مجسمه‌ای که در این شهر تراشیده‌شده‌اند، باعث می‌شوند که شما بدون پرداخت حتی 1 درام ارمنستان، درباره شخصیت‌های برجسته ارمنی اطلاعات زیادی کسب کنید. گفتنیست که عکاسی از این مجسمه‌ها یکی از بهترین تفریحات رایگان ایروان ارمنستان است که در طول سفرتان می‌توانید انجام دهید.

david-of-sassoun.jpg
مجسمه ساسونتسی دیوید در ایروان

9. شکمگردی در بازار گوم (GUM market)

بازار گوم ارمنستان یکی از جاذبه‌هاییست که نباید در سفر به این کشور از دستش دهید، خصوصاً اگر بدانید که این بازار یکی از بهترین تفریحات رایگان ارمنستان، که شکمگردی است را هم دارد. در این بازار هرچه که از دنیای خوراکی و غذاهای ارمنستان بخواهید پیدا خواهید کرد. در این بازار انواع خوردنی‌ها را برای تجربه و خرید آماده‌کرده‌اند؛ همچنین در برخی از بخش‌هایش ظروف و صنایع دستی مختلفی هم فروخته می‌شود.

شاید غرفه پخت نان لواش در گوم مارکت، برای ما ایرانی‌ها جدید نباشد، اما باید اشاره کنیم که گردشگران کشورها، خصوصاً کشورهای غربی، مختلف برای امتحان کردن و خرید نان لواش در این بازار صف می‌کشند. برای رسیدن به گوم مارکت، باید قسمت جنوبی مرکز شهر بروید. این مرکز خرید با نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، به اندازه 20 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد.

  • بهترین زمان برای تست غذا در بازار گوم: 9:00 تا 18:00
  • فعالیت پیشنهادی در بازار گوم: خوردن غذاهای ارمنی، عکاسی
  • آدرس بازار گوم: خیابان موسس خورناتسی

موقعیت بازار گوم در نقشه

بازار گوم.jpg
بازار گوم ایروان

10. گردش در پارک‌های ارمنستان

روی‌هم‌رفته، حدود 50 پارک در ایروان وجود دارد. بنابراین فرقی نمی‌کند کجای شهر هستید، کافیست یک یا دو ایستگاه آنطرف‌تر بروید تا به یک پارک برسید. یکی از معروف‌ترین پارک‌های ارمنستان، پارک ویکتوری است که تندیس مادر در آن قرار گرفته است. به غیر از پارک ویکتوری، پارک عشاق، پارک اینگلیش و پارک تومانیان هم دارای بهترین فضاهای سبز ایروان هستند. اگر سفرتان با فستیوال های ارمنستان مصادف شد، حتماً به این پارک‌ها سر بزنید تا بتوانید بهترین تفریحات رایگان ایروان را تجربه کنید.

پارک عشاق.jpg
پارک عشاق ایروان

سخن آخر

در این مطلب 10 تفریح رایگان ایروان را معرفی کردیم تا ضمن کمتر شدن هزینه‌های سفرتان، بتوانید اوقات خوشی را سپری کنید. بد نیست اشاره کنیم که برخی از جاذبه‌های تفریحی که معرفی کردیم، علاوه براین که رایگان هستند، در لیست جذاب‌ترین تفریحات ارمنستان هم جای دارند. اگر سابقه بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها را داشته‌اید می‌توانید تجربیاتتان را با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.