سوغات معروف ارمنستان چیست و چه بخریم؟

4.6
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین سوغات و کادو از ارمنستان
12 اردیبهشت 1402 07:00
1

سوغات ارمنستان تنوع فراوانی دارد و انتخاب از بین آن‌ها برای مسافران و گردشگران کار راحتی به حساب می‌آید. فقط کافی است بدانید برای چه سلیقه‌ای می‌خواهید سوغاتی ببرید. سوغاتی های ارمنستان در طیف وسیعی قرار می‌گیرند و از خوردنی گرفته تا پوشیدنی و وسایل تزیینی، دست شما را برای انتخاب بازمی‌گذارند. فراموش نکنید که هزینه‌های معقول تور ارمنستان عامل دیگری است که به‌واسطه آن می‌توانید انتخاب راحت‌تری برای خرید سوغاتی انجام دهید.

برخی از سوغاتی های ارمنستان، محصولاتی هستند که در کشور خودمان ایران هم پیدا می‌شوند، اما سبک‌وسیاق طراحی و اجرای آن‌ها در ارمنستان، متفاوت با ایران است. همین امر ویژگی متفاوتی را برایشان ایجاد و آن‌ها را کمی متمایز می‌کند. جدا از این مسئله، با در نظر گرفتن تنوع سوغاتی های ارمنستان، می‌توانید گزینه‌های دیگری را انتخاب کنید که پیش‌رو دارید. ما به‌طور کامل سوغات ارمنستان را در این مطلب از مجله لست‌سکند معرفی کرده‌ایم و ویژگی‌هایشان را گفته‌ایم، بنابراین پیش از سفرتان هم می‌توانید برای این کار برنامه‌ریزی کنید.

بهترین سوغات ارمنستان چیست؟

ارمنستان از جمله کشورهایی است که صنایع دستی و فرهنگی متنوع و فراوانی دارد. شما می‌توانید در دسته‌بندی‌های گوناگونی سوغات ارمنستان را پیدا کنید. به‌طور کلی سوغات ارمنستان در دو دسته‌بندی خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شود. سوغاتی های ارمنستان در زمینه فرهنگی و صنایع دستی، شامل سفالینه‌ها، ظروف شیشه‌ای با نمادهای مخصوص ارمنی‌ها، خاچکار، جواهرات و وسایلی دیگر هستند. از جمله خوراکی‌هایی که به‌عنوان سوغاتی ارمنستان شناخته می‌شوند، مربای گردو، نان گاتا، میوه خشک، نوشیدنی‌های ارمنی و خوراکی‌های دیگرند. هر یک از این دسته‌بندی‌ها را در ادامه تفکیک کرده‌ایم و شرح داده‌ایم. حال این شما هستید که باید بین آن‌ها بهترین سوغاتی را انتخاب کنید.

راهنمای کامل سفر به ارمنستان

صنایع دستی ارمنستان

منظور از صنایع دسته ارمنستان، آن دسته از سوغاتی‌های ارمنستان است که مردم بومی از هنرهای سنتی و فرهنگشان الهام گرفته‌اند و عمدتا با دست ساخته می‌شوند. این دسته از سوغاتی ها، معمولا برای مسافران بسیار ارزشمند است و ترجیح می‌دهند سوغات را برای خودشان یا دوستان نزدیک، از صنابع دستی ارمنستان انتخاب کنند.

خاچکار ارمنستان

خاچکار یا چلیپاسنگ، یکی از ویژه‌ترین سوغاتی های ارمنستان است. خاچکار از این جهت به‌خصوص است که با توجه به نام، شکل ظاهری و نحوه ساختنش، انگار منحصر ارمنستان است و در کمتر جایی از جهان می‌توانید نمونه‌ای مانندش را پیدا کنید. خاچکار یک شیء تزیینی است که معمولاً جنسش از سنگ یا چوب است و روی این تکه‌سنگ یا تکه‌چوب، طرح‌هایی از گل‌وگیاه، صلیب و نمادهای دیگر حکاکی می‌کنند.

خاچکارهای ارمنستان می‌توانند از به‌یادماندنی‌ترین سوغاتی باشند که از این کشور به یادگار می‌آورید. جالب است بدانید که خاچکار در سال 2010 به‌عنوان میراث ناملموس به یونسکو معرفی شده است و ارزش و اهمیت فراوانی دارد و جزو سوغات معروف ارمنستان است.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-khachkar.jpg
خاچکار از خاص‌ترین و بهترین سوغاتی های ارمنستان

جواهرات ارمنی

جواهرات، از دیگر سوغات معروف ارمنستان هستند که با در نظر گرفتن طیف وسیع تنوع و گوناگونی بین آن‌ها، می‌توانید متناسب با سلیقه هر کس، نمونه‌ای از این جواهرات را سوغاتی دهید. البته برخی از جواهرات ارمنستان به‌قدری زیبا هستند که خیلی از گردشگران علاوه بر سوغاتی، برای خودشان هم چند تکه از این جواهرات را تهیه می‌کنند.

جواهرات، بیشتر برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند استفاده روزمره کنند. شما می‌توانید روی بعضی از جواهرات ارمنی، سمبل‌هایی از این کشور را ببینید. همین امر باعث می‌شود همیشه یاد و خاطره سفرتان برایتان زنده شود. ممکن است که این جواهرات، مبالغ گرانی داشته باشند، اما فراموش نکنید که تنوع فروانشان قیمت‌های مختلفی را پیش‌رویتان می‌گذارد. به این ترتیب قیمت سوغات ارمنستان در زمینه جواهرات، خیلی شوکه‌کننده نیست.

اگر مدال را هم جزو جواهرات حساب کنیم، یکی دیگر از سوغات ارمنستان، مدال‌هایی با طرح‌های مختلف، مخصوصاً طرح تیگران کبیر هستند. تیگران کبیر، یکی از پادشاهان ارمنستان بوده که در دوره سلطنتش، این کشور را تبدیل به یکی از مقتدرترین کشورهای شرق رم می‌کند و قلمروی آن را گسترش می‌دهد. جمع این اقدامات، لقب کبیر را برایش به‌همراه دارد و همچنان با مدال‌هایی مزین به تصویر تیگران از او به نیکی یاد می‌کنند.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-jewerly.jpg
برخی از جواهرات ارمنی

فرش و گلیم ارمنی

انواع فرش و گلیم، از بهترین سوغات ارمنستان هستند. درست است که وزن این فرش‌ها و گلیم‌ها زیاد است و جای درخور توجهی را در چمدان شما اشغال می‌کنند، اما ارزشش را دارند که به‌عنوان سوغاتی از ارمنستان یکی از آن‌ها را تهیه کنید. البته ما در کشور خودمان ایران، گلیم‌ها و فرش‌های بسیار خوبی داریم و جایگاه فرش ایرانی در دنیا شناخته شده است، اما ارمنستان هم در این زمینه حرفی برای گفتن دارد. بسیاری از مسافران و گردشگران این کشور، فرش و گلیم را به‌عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند.

فرش و گلیم در ارمنستان، انواع مختلفی دارند و در طرح‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های بسیاری بافته می‌شوند. این سوغاتی ارمنستان بیشتر به‌خاطر طرح و کیفیتی که دارد، محبوب است. یکی از کارهایی که می‌توانید برای دیدن بهترین نمونه‌های فرش و گلیم در ارمنستان انجام دهید، این است که برای خرید سوغات ارمنستان به جمعه‌بازارها بروید. البته این جمعه‌بازارها معمولاً در آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند که مصادف با روزهای شنبه و یک‌شنبه است.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-rugs.jpg
تنوع بالا و طرح‌بندی‌های گلیم‌ها

نماد انار و کوه آرارات

در ارمنستان، انار و کوه آرارات به‌عنوان نمادهای فرهنگی شناخته می‌شوند. از همین رو در بیشتر وسایل می‌توانید اشکال انار یا کوه آرارات را ببینید که نقاشی یا حکاکی شده‌اند. همین مورد باعث شده تا شما بتوانید وسایل مختلفی را به‌عنوان سوغات ارمنستان تهیه کنید که طرحی از انار یا کوه آرارات روی آن‌ها نقش بسته است. برای مثال شما می‌توانید وسایل دکوری رومیزی، مگنت یخچال، گردن‌بند و مواردی از این دست را برای سوغاتی دادن و یادگاری آوردن از این کشور بخرید. کوه آرارات مانند انار، یکی از نمادهایی است که ارمنی‌ها در وسایل و فضاهای مختلف استفاده می‌کنند. کوه آرارات در شرق ترکیه است و بنا بر اعتقاد بسیاری از ارمنی‌ها، این کوه، آخرین جایی بوده که کشتی نوح در آن حضور داشته است.

از آنجایی که ظروف سفالی، ظروف شیشه‌ای و دست‌سازه‌های چوبی در ارمنستان به‌وفور یافت می‌شوند، شما می‌توانید طرح‌های مختلفی از انار و کوه آرارات را روی این ظروف و ساخته‌های چوبی مانند تخته‌نرد و شطرنج ببینید. از جمله تفریحات ایروان ارمنستان، بازی شطرنج و تخته‌نرد است که اگر در کوچه‌پس‌کوچه‌های ارمنستان قدم بزنید، می‌توانید ارمنی‌ها را مشغول بازی کردن مشاهده کنید.

قیمت تور ایروان

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-pomegarant.jpg
نماد انار روی ظروف مختلف
Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-woods.jpg
صنایع چوبی و دست‌سازه‌های مختلف ارامنه

لباس‌های سنتی و مدرن

لباس‌های سنتی و ملی ارمنستان از دیگر سوغات این کشور هستند. تنوع در رنگ‌بندی این لباس‌ها، گزینه‌های بسیاری را برای انتخاب راحت‌تر شما فراهم آورده است. جدا از این‌گونه لباس‌ها، می‌توانید برندهای مختلف و بین‌المللی هم در بازارها و بهترین مراکز خرید ایروان ارمنستان پیدا و خریداری کنید. حتی می‌توانید برای سوغات، لباس‌هایی را برای دوستان، اقوام و خودتان بیاورید. شاید برایتان خنده‌دار باشد، اما جوراب، یکی دیگر از سوغات معروف ارمنستان است. تنوع رنگ و فراوانی طرح‌ها در این محصول، از عواملی هستند که آن را به یک سوغاتی متفاوت تبدیل کرده‌اند و در بازه قیمتی گسترده‌ای موجودند.

قیمت لباس در ارمنستان

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-clothes.jpg
نمونه‌ای از پوشش سنتی مردم ارمنستان

جزوه (Jazzve)

این سوغاتی ارمنستان برای آن دسته از افرادی مناسب است که اهل قهوه هستند. جَزوه، همان ظرف قهوه است که درونش قهوه را دم می‌کنند، منتها تفاوتشان در طراحی و شکل ظاهری‌شان است که این ظروف را برای سوغاتی دادن به یک گزینه خوب بدل می‌کند. ارامنه، روی ظروف جزوه معمولاً نمادهایی مانند کوه آرارات و چیزهایی از این دست را حکاکی می‌کنند به این شکل، شمایل زیبایی به این ظرف‌ها می‌دهد. ازاین‌رو جزوه برای خرید سوغات ارمنستان، انتخاب خوبی است.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-jazzve.jpg
جَزوه، از سوغات ارمنستان

دودوک (Duduk)

دودوک، سازی ارمنی است که ظاهرش شبیه به نی یا فلوت خودمان است و صدایی شبیه به همین سازها دارد. این ساز را بیشتر از چوب درخت زردآلو می‌سازند و نحوه نواختن آن هم مانند فلوت و نی است. اگر به موسیقی و صدای این ساز علاقه دارید و در اطرافیان خود افرادی هستند که از این ساز خوششان می‌آید، می‌توانید به‌عنوان سوغاتی آن را تهیه کنید.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-duduk.jpg
دودوک از سازهای ارمنی

سنگ ابسیدین (Obsidian)

ابسیدین، سنگی آتشفشانی است که از سرد شدن ماگما به‌وجود می‌آید و بافتی شیشه‌ای دارد. رنگ ابسیدین، سیاه است و ارمنی‌ها حکاکی‌هایی روی این سنگ‌ها انجام می‌دهند که آن را به یک سوغاتی زیبا و خواستنی تبدیل می‌کند. از این سنگ برای نگین انگشتر هم استفاده می‌کنند.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-obsidian.jpg
سنگ ابسیدین، سوغاتی خاص ارمنستان

صنایع غذایی و خوردنی‌های ارمنستان

تجربه فرهنگ غذایی در کشورها می‌تواند خیلی جذاب و متفاوت باشد، مخصوصاً اگر خوراکی دوست داشته باشید و اهل شکم‌گردی باشید. اگر اهل تجربه کردن مزه‌های جدید نیستید، می‌توانید برای صرف غذا به بهترین رستوران های ایرانی در ایروان ارمنستان بروید؛ اما پیشنهاد ما این است که وعده‌های غذایی و خوراکی‌های مختص این کشور را هم تجربه کنید. برخی از این خوراکی‌ها، به‌گونه‌ای هستند که خیلی راحت می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی با خود بیاورید، پس نگران حمل و جابه‌جایی‌شان نباشید.

میوه خشک ارمنستان

از بهترین سوغات ارمنستان، میوه خشک است و می‌توانید آن را در فروشگاه‌های مختلف پیدا کنید. چندتا از میوه‌های محبوبی که در بیشتر قسمت‌های ارمنستان می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، میوه‌های آلو، زردآلو و هلو هستند. حتی شما می‌توانید گوجه خشک شده را هم در برخی از فروشگاه‌ها تهیه کنید! این سوغاتی ارمنستان برای جابه‌جایی هم بسیار مناسب است و به‌راحتی می‌توانید در ساک خود آن‌ها را جای دهید.

خشک کردن میوه در ارمنستان به‌نوعی یک سنت است و خیلی از خانواده‌های ارمنی در خانه‌های خود میوه خشک می‌کنند و همیشه مقداری از آن دارند. ارامنه از میوه‌های خشک معمولاً برای مصرف در وعده‌های مختصر استفاده می‌کنند و مصرفشان در فصول سرد بیشتر می‌شود. محصول دیگری که از میوه درست می‌کنند، لواشک است. مادربزرگ‌های ما در ایران، استادان درست کردن لواشک هستند؛ اما برای آشنایی بیشتر و چشیدن ذائقه ارمنی‌ها، امتحان کردن لواشک در این کشور بسیار جذاب است.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-dried-fruit.jpg
از اصلی‌ترین سوغات ارمنستان

شکلات و قهوه ارمنستان

ارمنستان در صنعت شکلات، حرفی برای گفتن دارد و می‌توانید انواع مختلفی از شکلات‌ها را در این کشور پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم که میوه‌های آغشته به شکلات را هم امتحان کنید، چراکه پشیمان نمی‌شوید. بعد از شکلات، باید بگوییم که قهوه این کشور هم جزو بهترین‌هاست و می‌توانید به‌عنوان سوغاتی ارمنستان، غیر از میوه خشک، شکلات و قهوه تهیه کنید. از آنجایی که نمی‌توانید غذاهای ارمنی را با خودتان ببرید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً غذاهای این کشور را در رستوران‌هایش امتحان کنید. برای برنامه‌ریزی بهتر، می‌توانید با درآوردن قیمت غذا در ارمنستان، تصمیم‌گیری دقیق‌تری کنید.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-coffe.jpg
قهوه‌های با کیفیت ارمنستان

مربای گردو ارمنستان

در ارمنستان، با گردو مربایی درست می‌کنند که رنگ آن زرشکی یا سیاه است و مزه‌ای ملس دارد. این مربا را می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف پیدا کنید و به‌عنوان سوغاتی ارمنستان بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا خودتان آن را امتحان کنید و اگر دوست داشتید برای سوغاتی تهیه کنید. به یاد داشته باشید که برای آوردن این شیشه‌های مربا، باید از بسته‌بندی محفوظ و مناسبی استفاده کنید که مبادا شکسته شدنش وسایلتان را خراب کند.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-walnut-jar.jpg
مربای گردو، مربایی متفاوت از ارمنی‌ها

نان گاتا ارمنستان

مثل خیلی از مناطق ایران، ارمنستان هم نان مخصوص خودش را دارد که به آن گاتا می‌گویند. برای تهیه این نان روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی از ارمنی‌ها درون نان مغزهای مختلفی مثل آجیل می‌ریزند و برخی این کار را نمی‌کنند؛ اما در نهایت اساس پخت نان گاتا، مراحل یکسانی دارد. از این نان به‌عنوان وعده غذایی هم استفاده می‌کنند و به‌شرطی که بتوانید تازگی آن را حفظ کنید، می‌توانید نان گاتا را برای سوغاتی بیاورید.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-gata-bread.jpg
نان گاتا که به‌عنوان وعده غذایی هم استفاده می‌کنند

گیاهان دارویی ارمنستان

ارمنستان از لحاظ طبیعی و پوشش گیاهی، کشوری غنی است. همین مسئله عاملی شده تا گیاهان دارویی فراوانی در این کشور برویند و امکان استفاده از آن‌ها برای بهبود برخی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها ایجاد شود. به همین خاطر است که می‌توانید از گیاهان دارویی و آن‌هایی که خواص درمانی دارند، به‌عنوان سوغات ارمنستان بهره بگیرید.

Lastsecond.ir-armenian-souvenirs-herbal.jpg
برخی گیاهان دارویی و خواص درمانی آن‌ها

سخن آخر

برخی از سوغات ارمنستان، به‌سبب ویژگی ساختاری و جنسشان، ماندنی‌تر هستند و بیشتر در دسته صنایع فرهنگی جای می‌گیرند. این در حالی است که بیشتر سوغاتی های ارمنستان در دسته خوراکی، خیلی ماندگار نیستند، با این وجود، حس‌وحال را بهتر منتقل می‌کنند. حال که می‌دانید سوغات ارمنستان چیست، تصمیم با شماست که برای سوغاتی، چه چیزی را انتخاب می‌کنید و در اینجا سلیقه شخص سوغاتی‌گیرنده هم مطرح است. پیشنهاد شما برای خرید یک سوغاتی خوب چیست؟ از بین مواردی که نام بردیم، از ارمنستان سوغات چه بخریم و کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!