تغییر کاربری خانه ی پهلوان ایران، سید حسن رزاز

4.4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خانه‌ی پهلوان بزرگ ایران، دیگر یک خانه نیست! +تصاویر
20 دی 1397 08:00
1

سید حسن رزاز که با نام سید حسن شجاعت هم او را می‌شناسند، یکی از پهلوانان بزرگ ایرانی بود که در دوران سلطنت قاجار و پهلوی می‌زیست و در نهایت در سال 1320 چشم از جهان فروبست. این پهلوان باستانی کار هنوز هم از افتخارات ایرانیان محسوب می‌شود و در خارج از ایران نیز وی را با کشتی خوب و رفتار جوانمردانه‌اش می‌شناختند.

از سید حسن رزاز خانه‌ای در تهران به یادگار مانده است که حالا آن را به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل کرده‌اند. درهای این خانه‌ی تاریخی از دی ماه 1397 به روی گردشگران علاقه‌مند باز است. این خانه در حال حاضر نوعی هاستل برای توریست‌های خارجی هم هست. (هاستل نوعی اقامتگاه ارزان قیمت می‌باشد).

با تلاش‌هایی که در راستای تغییر کاربری این خانه انجام شد، هم‌اکنون 44 نفر می‌توانند در این مکان اقامت داشته باشند و قرار است در این مکان، رسم و رسوم ایرانیان نیز گرامی داشته شود؛ برای مثال جشنی به مناسبت شب یلدا در خانه‌ی پهلوان رزار برگزار شد. بد نیست بدانید که یکی از کسانی که برای بهبود وضعیت این خانه سرمایه‌گذاری کرد، جعفرنژاد نام دارد که در چند سال گذشته در زمینه‌ی گردشگری در ایران قدم‌های نسبتا مهمی را برداشته است.

جعفرنژاد در مصاحبه‌ی خود با خبرنگاران در رابطه با انگیزه‌اش در راستای تعمیر و تغییر کاربری خانه‌ی سید حس رزاز چنین گفت: "حدود 15 سال پیش در فکر ساخت یک خوابگاه ارزان در تهران بودم، چون خودِ من در سفرهای خارجی‌ام مدتی در همین نوع خوابگاه‌ها ساکن شدم. من مشتاقانه به دنبال چنین بناهایی در تهران می‌گشتم؛ بنابراین به محله‌های قدیمی تهران سر زدم و دیدم که این خانه به نسبت سایر بناهای قدیمی ارزشمند در تهران، آسیب کمتری دیده است و هنوز افرادی در آن زندگی می‌کنند. همین موضوع باعث شد که من به این خانه علاقه‌مند شوم."

وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش چنین افزود: "خانه‌ی پهلوان سید حسن رزاز با اجازه‌ی میراث فرهنگی تهران بازسازی شده و حالا حدود 50 درصد به نسبت گذشته‌اش تغییر کرده است."

جعفرنژاد در مصاحبه‌ی خود گفت که این خانه تنها میزبان گردشگران خارجی خواهد بود و ایرانیان تنها اجازه‌ی بازدید از ان را دارند.

تغییر کاربری خانه ی پهلوان ایران

خانه سید حسن رزاز

تغییر کاربری خانه ی پهلوان ایران

تاریخچه ی خانه ی پهلوان سید حسن رزاز

جالب است بدانید که وقتی جعفرنژاد شروع به کار بر روی ساختمان سید حسن رزاز کرد، چیزی در رابطه با پیشینه‌ی بنا نمی‌دانست. او پس از صحبت با بومیان متوجه شد که صاحب اصلی خانه سید حسن رزاز بوده که یکی از مشهورترین و بهترین پهلوانان ایرانی محسوب می‌شده است. در گذشته، همه این پهلوان را با صفت شجاعت می‌شناختند و خانه‌ی وی یکی از لوکس‌ترین منازل در آن زمان بوده و اتاق‌های متعددی دارد.

تاریخ دقیق ساخت این بنا معلوم نیست، اما می‌دانیم که نخستین صاحبان آن خانواده‌ی شجاعت بودند که در سال 1891 آن را خریداری کردند. پس از آن که جعفرنژاد از گذشته‌ی طویل و باارزش این خانه باخبر شد، در دکوراسیون بنا از تصاویر پهلوان رزاز استفاده کرد تا گردشگران خارجی با این مرد بزرگ ایرانی بیشتر آشنا شوند. حالا این خانه‌ی زیبا که در محله‌ی پامنار تهران واقع شده است، یک هاستل تمام عیار برای توریست‌هاست.

خانه سید حسن رزاز

خانه سید حسن رزاز

تغییر کاربری خانه ی پهلوان ایران

آیا از وجود این عمارت دوست داشتنی باخبر بودید؟ آیا تمایل دارید در چنین بناهایی اقامت کنید؟ به نظرتان اینکه این بنا به یک هاستل تبدیل شده خبر خوشایندی‌ست یا اینکه ممکن است فقط به از بین رفتن سریع‌تر آن منجر شود؟ نظر شما چیست؟

منبع: ifpnews.com

زهرا میرزایی