بزرگراه پامیر، مسیری خطرناک از میان آسیای مرکزی

4.4
از 68 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین جاده‌ی دنیا در دل آسیای مرکزی! +تصاویر
14 بهمن 1397 07:00
0

بزرگراه پامیر با طولی بیش از 1200 کیلومتر بین قرقیزستان و تاجیکستان کشیده شده است و به عنوان یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید که این جاده از دید مسافران و کسانی که به آن سفر کرده‌اند، بیشتر به عنوان جاده‌ای اسطوره‌ای شناخته می‌شود! اما چرا این جاده‌ی عجیب یکی از خطرناک‌ترین‌ها و یکی از عجیب‌ترین جاده‌های جهان است؟ با لست‌سکند همراه باشید تا با هم، سفری به این جاده‌ی اسطوره‌ای داشته باشیم.

مسیری خطرناک و عجیب از میان آسیای مرکزی

بزرگراه پامیر با طولی بیش از 1200 کیلومتر، بین شهرهای اوش در قرقیزستان و دوشنبه در تاجیکستان کشیده شده است. به دلیل مسافت زیادی که این جاده طی می‌کند و همچنین مناطقی که از آن می‌گذرد - بزرگراه پامیر همزمان از میان بیابان‌های وحشی گذر کرده و از صحراهای خشک تا کوهستان‌های پربرف را در مسیر خود دارد - این جاده به اسطوره‌ای خاص در میان گردشگران تبدیل شده است، چراکه گویی در مسیر آن، می‌توان اقلیم‌ها و فصل‌های مختلف را باهم و یک‌جا تجربه کرد.

بزرگراه پامیر

عبور از سقف جهان!

کوه‌های پامیر با ارتفاعی بیش از 7000 متر، به عنوان بام دنیا شناخته می‌شوند و تنها کوه‌های هیمالیا، کاراکرام و هندوکش از آن‌ها بلندتر هستند. زمین ناپایدار و عبور از گذرگاه‌های مرتفعی که به خاطر زلزله، استقامت زیادی ندارند و همچنین احتمال لغزش در فصل‌های پرباران و برف، جاده‌ی پامیر را به یکی از چالش‌برانگیزترین جاده‌های دنیا تبدیل کرده است. این موضوع نه تنها باعث تردد کمتر در این جاده نشده، بلکه موتورسیکلت سواران، دوچرخه‌سواران و ماجراجویان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

بزرگراه پامیر

نبردی برای مالکیت جاده

این جاده‌ی عجیب که از میان کوهستان کشیده شده است، در اصل به دست روس‌ها و در زمان نبرد میان بریتانیا و روسیه در آسیای مرکزی و در اواخر قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. این نبرد، جهت به دست گرفتن کنترل مناطق آسیای مرکزی صورت گرفته بود. جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین شریان‌های اصلی جاده‌ی ابریشم نیز از این مسیر می‌گذشته و هنوز هم می‌توان بقایای قلعه‌های قرون وسطایی را که برای محافظت از تجارت در این منطقه ساخته شده بودند را در اطراف جاده مشاهده کرد. بعدتر، شوروی‌ها تصمیم گرفتند که مسیر این جاده را بهبود ببخشند اما باز هم جاده مشکلات بسیاری داشته و رو به فرسایش است.

بزرگراه پامیر

چشم‌اندازی از افغانستان

بخش عمده‌ای از مسیر این جاده‌ی عجیب از کنار رودخانه‌ی پنج (Panj River) می‌گذرد. این رودخانه افغانستان و تاجیکستان را از یکدیگر جدا می‌کند و مرز دیگری که بین این دو کشور قرار دارد، شهرک‌های کوچک مسلمانان اسماعیلی است که در دو طرف رودخانه‌ی پنج ساخته شده‌اند. رانندگان و سوارانی که از این بخش جاده عبور می‌کنند، با پیج و خم‌های تند و ارتفاع زیادی از سطح رودخانه مواجه می‌شوند. بخش‌هایی از مسیر جاده نیز به قدری باریک می‌شود که فاصله‌ی چرخ تا رودخانه، تنها چند سانتیمتر است! در این مسیر، می‌توانید از دور، افغانستان را ببینید!

بزرگراه پامیر

دریاچه‌ها و شترها

در هر حال، کسانی که دل به دریا می‌زنند و قدم به چنین جاده‌ی عجیب و خطرناکی می‌گذراند، پاداش خوبی هم می‌گیرند. مناظر بی‌نظیری از آسیای مرکزی که کمتر کسی آن‌ها را دیده و یا به آنجا دست پیدا کرده، خود یکی از بزرگترین پاداش‌هایی است که نصیب گردشگران ماجراجو می‌شود. صحنه‌های شگفت‌انگیز دیگری مثل دریاچه‌های فیروزه‌ای اطراف و سواحل شنی که محل سکونت شترها هستند را هم باید به این پکیج دیدنی اضافه کنید، چراکه به خصوص در اطراف دریاچه‌ها، گونه‌های کمیابی از پرندگان زندگی می‌کنند که دیدن آن‌ها در میان این ناحیه‌ی بیابانی، لذتی وصف ناشدنی را به همراه خواهد داشت.

بزرگراه پامیر

قله‌های نوک‌تیز، تا جایی که چشم کار می‌کند

بدون شک رانندگی در چنین جاده‌ای با توقف‌های زیادی هم همراه است. چراکه نمی‌توان از زیبایی‌های مسیر به راحتی گذشت. یکی دیگر از جاذبه‌هایی که می‌توان در مسیر به آن خیره شد، قله‌های نوک‌تیز بیشماری هستند که اطراف جاده را فرا گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که تا ابدیت ادامه داشته باشند! جالب است بدانید برخی از این قله‌ها تاکنون توسط هیچ کوهنوردی پیموده نشده‌اند.

بزرگراه پامیر

اعصابی از جنس آهن!

از آن‌جایی که این جاده مجهز به هیچ گارد ریلی نیست و بسیار باریک است و یک سر آن در بعضی قسمت‌ها کاملا دره‌ای شکل بوده و بخش‌هایی از آن نیز در حاشیه‌ی رودخانه و دریاچه قرار دارد، باید حسابی نترس باشید که قدم به آن بگذارید. به تمام این موارد، مسایلی نظیر دمای متغیر هوا در بخش‌های مختلف جاده، احتمال رانش زمین و احتمال بروز سیلاب را هم اضافه کنید! اگر راننده‌ی حرفه‌ای هستید و البته تجهیزات کاملی را هم همراه خودتان دارید، این جاده‌ی عجیب بهترین مقصد برای شماست تا حسابی آدرنالین خونتان را افزایش بدهید!

بزرگراه پامیر

بهشت آدم‌های ریسک پذیر

باوجود تمام موانعی که بر سر راه سفر به این جاده قرار دارند، هنوز کسانی هستند که از مناطق بسیار دور به این منطقه سفر می‌کنند تا رانندگی در این جاده را برای یک بار هم که شده تجربه کنند. بد نیست بدانید که تردد وسایل نقلیه در این جاده بسیار کم است و خیلی بعید است که به غیر از وسیله‌ی نقلیه‌ی خودتان، بیشتر از چهار، پنج وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر را در طول مسیر ببینید، به همین دلیل، فرصت کافی دارید تا یک دل سیر، یکی از زیباترین نقاط روی زمین را تماشا کنید. منطقه‌ای که هم در تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هم امروزه، به عنوان ریسمانی بین دو کشور کشیده شده است.

بزرگراه پامیر

آیا اهل خطر کردن هستید؟ اصلا می‌دانستید چنین جاده‌ی طویل و عجیبی در نزدیکی کشورمان وجود دارد که یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان هم هست؟

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور