هتلی با اتاق هایی که خودشان تمیز می‌شوند

4.5
از 6 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
اتاق‌های این هتل عجیب، خودشان را تمیز می‌کنند! +تصاویر
17 فروردین 1398 10:00
0

 هتل اُتیلیای کپنهاگ، یکی از اولین هتل‌هایی است که به فن‌آوری نظافت خودکار، مجهز است و به این‌ترتیب، هم شما و هم کارکنان، کمی آسوده‌تر خواهید شد.

امروزه اگر در هتلی با تکنولوژی پیشرفته اقامت کنید، بعید نیست سرفصل‌های کاری روزتان را روی آینه مشاهده کنید، یا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنید، یک مربی شخصی را ببینید که تمام وقت در اختیار شماست.

اگر هم در هتل تازه تاسیس اُتیلیا در کپنهاگ اقامت کنید، ممکن است اتاقی در اختیار شما قرار بدهند، که هر روز صبح خودش، خودش را به طور کامل تمیز و ضدعفونی می‌کند، بدون اینکه لازم باشد یک خدمتکار، حتی انگشتش را تکان بدهد.

هتل اُتیلیا، به‌منظور استفاده از تکنولوژی انحصاریِ CleanCoat با شرکت دانمارکی ACT.Global همکاری جدیدی را شروع کرده‌است، فن‌آوریی که شفاف و بدون بو است و با نور خورشید فعال می‌شود. ماده تشکیل‌دهنده اصلی آن، دی‌اکسید تیتانیوم است، که در ضدآفتاب‌ها هم وجود دارد. در تست‌هایی که توسط سازمان‌های تحقیقات ملی مثل مرکز تحقیقات ملی دانمارک در محیط‌های کاری، صورت گرفته، مشخص شده که این اسپری ضدباکتری، میکروب‌هایی در طیف آنفلوانزا و سالمونِلا، تا انواع قارچ‌ها و میکروب‌های حساسیت‌زا را به‌طور کامل از بین می‌برد. اتاق را با یک عایق نامرئی پوشش می‌دهد و هوا را تا بیش از یک سال تمیز می‌کند، همچنین آلاینده‌هایی مانند دود سیگار یا سایر بوها را از بین می‌برد.

طرز کار

Hotel-Rooms-Clean-Themselves-1.jpg

هتل جدید اُتیلیای کپنهاگ، در چند ساختمان، که سابقا انبار کارخانه‌ای در کارلزبرگ بوده‌اند، واقع شده‌است.

کریم نیلسن، مدیر اجرایی هتل‌های بروکنِر، که شرکتِ مادر اُتیلیا به‌حساب می‌آید، در این‌باره می‌گوید: "ما الان حدود دو سال است، که داریم این سیستم را آزمایش می‌کنیم". او این تکنولوژی پوشش نامرئی را با تفلون، مقایسه می‌کند که برای اولین بار، در هتل هرمان.کِی امتحان شد؛ هتلی که در نزدیکی اُتیلیا واقع شده‌است. امروزه هر دوی این هتل‌ها، اولین‌هایی در دنیا هستند، که از این فن‌آوری برای نظافت اتاق‌هایشان استفاده می‌کنند.

نیلسن می‌گوید: "چیزی که باعث شد روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم، این بوده که با این روش، زندگی و کار برای کارکنان هتل، بسیار ساده‌تر خواهد شد. کادر خدماتِ نظافتی هتل مجبور نیستند از شوینده‌های شیمیایی و انواع پاک‌کننده‌ها استفاده کنند و گاز اینجور مواد را تنفس کنند. آنها فقط با جاروبرقی کار می‌کنند، خشکشویی لباس‌ها را انجام می‌دهند، گردگیری می‌کنند و فن‌آوری CleanCoat بقیه کارها را انجام می‌دهد". مهمان‌ها هم در این زمینه منافعی دارند، از جمله اینکه اتاق‌هایشان سریع‌تر و بدون استفاده از مواد شیمیایی، که دلیل بروز انواع حساسیت‌هاست، تمیز می‌شود.

Hotel-Rooms-Clean-Themselves-2.jpg

اتاقی در هتل اُتیلیا که با CleanCoat پوشیده شده‌است.

نیلسن تخمین می‌زند، برای اینکه هر اتاق با CleanCoat پوشیده و تمیز شود، حدود ۲۵۰۰ دلار هزینه می‌شود. "فن‌آوری همیشه هزینه‌بر است، اما در عوض، ما بارِ نیروی کار را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم، روز سبک‌تری را برای کارمندان فراهم کرده‌ایم، ضمن اینکه این روش، مصرف آب را هم کاهش می‌دهد". یک فایده دیگر هم وجود دارد و آن این است که هزینه نگهداری و تعمیرات هم به شدت کاهش می‌یابد. "از آنجایی که دیگر لازم نیست از شوینده های شیمیایی استفاده کنیم، از شر لکه‌های ناخواسته روی موکت یا چیزهای دیگر که در اثر چکه کردن انواع سفیدکننده‌ها به‌وجود آمده، هم، خلاص شده‌ایم."

اهداف رو به جلو

Hotel-Rooms-Clean-Themselves-3.jpg

یک سوییت جونیور در هتل اُتیلیا.

این هتل ۱۵۵ اتاقه، که از تجهیز دو ساختمان قدیمی تشکیل شده (ساختمان‌هایی که سابقا انبار کارخانه‌ای قدیمی در کارلزبرگ بوده‌اند) ، نشان می‌دهد که به‌تازگی، چه رقابت سختی در صنعت هتلداری شهر، در جریان است. پنجره‌های جذاب و دایره‌ای شکل اُتیلیا- با لبه‌های تورفته‌ای که فضایی برای نشستن و مطالعه ایجاد کرده- همان آجرکاری‌های قدیمی را به‌نمایش می گذارد و محل قرارگیری آن در شهر کارلزبرگ، در آینده نزدیک، مسافران را به یکی از پویاترین محله‌های کپنهاگ می‌کشاند.

نیلسن معتقد است: "ظاهر هتل‌های کپنهاگ، تا حدود ۵ سال قبل، خیلی کسالت‌بار و خسته‌کننده بود و وقتی صحبت از فروش و کسب درآمد در‌ میان بود، معمولا برندهای زنجیره‌ای مثل اسکاندیک و هیلتون، سهم عمده بازار را از آنِ خود می‌کردند و در‌واقع بازار، با بعضی مناسبات پنهانی اداره می‌شد. اما حالا، سیاست‌های جدید، نوآوری‌هایی را برای هتل‌های کوچک‌تر به ارمغان آورده‌است."

Hotel-Rooms-Clean-Themselves-4.jpg

منطقه کارلزبرگ

گای لنگفورد، جانشین رئیس و سرگروه تیم حمل و نقل و مهمانداری ایالات متحده امریکا در دِلوت، شک دارد که این شیوه، همان نوآوری بزرگ بعدی، برای تسخیر هتل‌ها باشد. او در حالی‌که به ابتکارات عادی، اما بسیار تاثیرگذاری مثل جایگزینی خشک‌کن‌های کاغذی به جای نمونه‌های پلاستیکی، اشاره می‌کند، توضیح می‌دهد که: "در حال حاضر، درست است که پایدارسازی، نکته‌ای ا‌ست که برندهای بزرگ و معتبر، آن را در فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، اما در عین حال، خیلی مهم است که تمرکز اصلی، بر اقداماتی قرار بگیرد، که به‌سادگی قابل سنجش، ارزش‌گذاری و اندازه‌گیری باشد."

قابلیت اندازه گیری، موردی است که درباره فن‌آوری CleanCoat ، مطرح است. نیلسن، برای اسپری و ضدعفونی کردن هر اتاق هتل، باید آن را کاملا خالی کند و تمام اثاثیه را بیرون ببرد- چیزی که فقط در زمان نوسازی‌ها اتفاق می‌افتد- و فرمول ماده مخصوص نظافت، در فن‌آوری CleanCoat ، باید هرساله بازبینی و مجددا اعمال شود.

Hotel-Rooms-Clean-Themselves-5.jpg

کافه هتل اُتیلیا که بر بام آن واقع شده اما با CleanCoat پوشیده نمی‌شود.

وقتی صحبت از شیوه زندگی سالم به‌میان می‌آید، لنگفورد معتقد است که نوآوری‌ها، زمانی پذیرفته می شوند، یا به‌ اصطلاح جا می‌افتند، که به مسافران کمک کنند، در طول سفر هم عادت‌های موجود و رایج خود را حفظ کنند. "به همین دلیل است که امکانات جدیدی مانند تنظیم نور به‌شکل سفارشی، منوهای غذایی متنوع و سالم، تصفیه هوا و موارد مشابه، در حال محبوب شدن هستند."

اما اگر CleanseBot را به‌عنوان یک معیار سنجش، در‌نظر بگیریم، مصرف‌کننده‌ها حاضرند هر چیزی که آنها را از اقامتی پاکیزه و سالم، مطمئن کند، با آغوش باز بپذیرند. این دستگاه جدید، که به اندازه یک توپ هاکی هم نیست، در واقع یک ربات نظافت‌کننده است، که تاشو هم هست و تمام سطوح جرم‌گیر اتاق‌های هتل را از باکتری E. coli پاک می‌کند (E. coli نام گروهی از باکتری‌هاست که در محیط‌ها غذاها و روده‌های انسان و حیوانات یافت می‌شود. در حالت کلی بی‌ضرر است اما انواعی از آن هم هستند که می‌توانند منجر به بروز بیماری بشوند). این وسیله، ماه گذشته توسط IndieGogo به بازار عرضه شده و از آن زمان، قیمت آن، تا 1 میلیون دلار هم افزایش داشته است. نظر لانگفورد این است که قرار نیست فن‌آوری، همیشه برای اثبات کارایی خودش، تجربه‌های عادی مهمانان را زیر و رو کند؛ بلکه در بسیاری از موارد، می‌تواند اعتبار خود را از طریق کارایی و بهره‌وری عملیاتی کسب کند.

اما نیلسن با احترام به این عقیده، همچنان می‌گوید: "ما در حال حاضر کارکنان خوشحال‌تری داریم. و این همان چیزی است که قصد داریم آن را هرچه سریع‌تر، به تمام هتل‌هایمان برسانیم و اگر ببینیم که برندهای معتبر هتلداری در کپنهاگ هم همین کار را کرده‌اند، اصلا تعجب نخواهیم کرد."

 به نظر شما زمانی می‌رسد که این فناوری به ایران برسد و هتل‌های ایران هم خود به خود تمیز بشوند؟ به نظرتان چقدر طول می‌کشد تا ما هم به چنین فناوری مجهز باشیم؟

منبع: bloomberg.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.