فرهنگی‌ ترین شهرهای دنیا را بشناسیم

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فرهنگی‌ترین شهرهای دنیا کجا هستند؟ آیا شهری از ایران در میانشان هست؟
19 اردیبهشت 1398 09:00
0

هر شهر، هر کجا که باشد، صاحب فرهنگ است. در میان طیف وسیعی از ابر شهرهای دنیا، آیا می‌توان فهمید که تمرکز کدام شهر بر مقوله فرهنگ بیش از بقیه است؟ دست کم، در زمینه مصادیق رایج فرهنگی، از قبیل موزه‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و موارد مشابه.

اگر داشتن چنین موسسات و فضاهایی را در کنار میراث جهانی، مناطق تاریخی، سالن‌های کنسرت، سینماها و کتابخانه‌های عمومی، ملاک قرار بدهیم، می‌توانیم آن‌ها را رتبه‌بندی کنیم. وب‌سایتِ MyVoucherCodes ، سی و پنج شهر را بر اساس جلوه‌های فرهنگی‌شان رده‌بندی کرده است که ما در اینجا به چند شهر و رتبه‌ی آن‌ها اشاره می‌کنیم.

most-cultural-cities-0.jpg

پاریس

این مطالعه، پاریس را به‌عنوان فرهنگی‌ترین شهر دنیا معرفی کرده، چرا که در هر شاخه‌ی تحقیق، پاریس بین سه رتبه‌ی اول قرار داشته‌ است. شهری چند فرهنگی، که هنرمندان، نویسندگان، اساتید و تحصیل‌کرده‌ها را برای قرن‌های متمادی، به خود جذب کرده‌است؛ شهری که سالانه، ورود و خروج میلیون‌ها گردشگر را به خود می‌بیند که از موزه‌ها و شاخصه‌های تاریخی آن، مثل موزه لوور، نوتردام و صد البته برج ایفل، بازدید می‌کنند.

درست پشت سر پایتخت فرهنگی کشور فرانسه، یعنی پاریس، رقیبی وجود دارد به نام نیویورک، که بیشترین تعداد گالری‌های هنری و مناطق تاریخی، در کل دنیا را در خود جای داده‌است و رتبه بعدی، متعلق به لندن است.

ممکن است باعث شگفتیِ بعضی افراد باشد، که سئول، به لطف تعداد بی‌نظیر کتابخانه‌های عمومی‌اش (۱۰۷۷ کتابخانه)، در این فهرست، رتبه چهارم را دارد، در حالی که همتای ژاپنی او یعنی توکیو، جایگاه پنجم را به دست آورده‌است.

مسکو، رم، شِن‌ژِن، لس آنجلس و آمستردام، در بین ۱۰ مورد اول فهرست فرهنگی‌ترین شهرها، دیده می‌شوند.

most-cultural-cities-1.jpg

سیدنی

برای اثبات اینکه تنها زرق و برق و ظاهر شهرها، ملاک سنجش نبوده، به این نکته توجه کنید: سیدنی، به‌عنوان فرهنگی‌ترین شهر منطقه استرالیا شناخته شده‌ و در رتبه سیزدهم قرار گرفته‌است، یعنی یک رده بالاتر از ملبورنی که اکثر استرالیایی‌ها، قلب فرهنگیِ معاصر و امروزی آن را مورد توجه قرار می‌دهند و در یک کلام، آن را فرهنگی‌تر می‌دانند: ملبورن در این فهرست رتبه چهاردهم را دارد.

most-cultural-cities-2.jpg

فکر می‌کنید کدام شهرها باید در این فهرست قرار می‌گرفتند که جایشان خالی‌ست؟

منبع: traveltalkmag.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.