چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

4.5
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چرا باید اولین سفر خارجی‌تان را با این کشور اوراسیایی شروع کنید؟ +تصاویر
10 خرداد 1398 08:00
0

تفلیس، پایتخت رنگارنگ گرجستان است که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد. گرجستان، نهایتا و بعد از مقابله با تهاجم‌ها و تعرض‌های متعدد که از سمت امپراتوری عثمانی به روسیه صورت گرفت، در سال ۱۹۹۱ و با تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، استقلال خود را به دست آورد. تاریخ پر هیاهو و تنوع فرهنگی، از تفلیس شهری متنوع و چند فرهنگی  و مدرن ساخته است. شهری که شاید هنوز برای گردشگران ناشناخته باشد، اما کم کم به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل می‌شود. بنابراین، تفلیس درست مثل کرواسی، و قبل از اینکه با سرازیر شدن سیل جمعیت روبه رو شود، فقط به مقداری زمان احتیاج دارد و تازه آن موقع است که روند تبدیلِ آن به کشوری گران قیمت آغاز خواهد شد. در اینجا هر چیزی که برای تجربه کردن در تفلیس لازم دارید مطرح شده و به این موضوع هم اشاره کرده‌ایم که چرا باید قبل از هجوم سایرین تور تفلیس را بخرید و سری به آنجا بزنید.

پول شما در تفلیس مدت زیادی دوام خواهد آورد

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

در تفلیس کلی کار برای انجام دادن وجود دارد. در بعد از ظهرهای گرم، می‌توانید در Rike Park در حاشیه رود Mtkvari قدم بزنید و بازی بچه‌ها در فضای سبز را تماشا کنید. برای تماشای منظره گسترده شهر و با استفاده از ماشین‌های کابلی می‌توانید از پارک به قلعه ناری‌کالا بروید، یا اینکه در خیابان‌های بخش قدیمی شهر دور بزنید، به بازار بروید و تا می‌توانید غذا بخورید.

می‌توانید بدون نگرانی از ته کشیدن پولتان، به تمام سوراخ سمبه‌های شهر سرک بکشید. غذا بسیار ارزان است و با رسیدن شب، می‌توانید فقط با چند دلار ناقابل، برای شام یک جای خلوت و بسیار شیک پیدا کنید. تردد با تاکسی در شهر بسیار رایج و البته ارزان است. حتی اگر می‌خواهید باز هم در هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشید، با حدود ۲۰ سنت، با اتوبوس خود را به مقصد برسانید.

 

معماری تفلیس بسیار غیر منتظره و جذاب است

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

تفلیس یکی از جالب‌ترین پایتخت‌های دنیا برای تماشا و بازدید است. هویت گرجستان، تحت تاثیر اروپا، ایران، جهان عرب و روسیه شکل گرفته و همین روند، به ایجاد یکی از منحصر به فردترین و زیباترین فرهنگ‌های دنیا انجامیده؛ چیزی که به وضوح در معماری آن منعکس شده است.

پایتخت گرجستان، جایگاه سبک‌های متضاد معماری است؛ از ساختمان‌های آجری قدیمی در بخش قدیمی شهر گرفته، تا معماری آینده گرای سالن کنسرت Rike Park و پل صلح. بسیاری از کلیساها به معماری ارمنی و بیزانسی مرتبط هستند، در حالی که سایر آنها در فضای مدرن‌تری خلق شده‌اند. این ترکیب آینده و گذشته قطعا تاثیر چشمگیری بر شما باقی خواهد گذاشت.

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

کلیسای مقدس ترینیتی که در واقع کلیسای جامع ارتدوکس گرجستان است، از آن بناهای خیره کننده در تفلیس است؛ یک اثر هنری عظیم، که با گنبد و طاق‌های طلایی‌اش خودنمایی می‌کند و به شما احساس کوچکی و حقارت می‌دهد. این کلیسای جامع، که در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴ ساخته شده، یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی دنیاست. شما می‌توانید وارد کلیسا بشوید و نگاهی به اطراف بیندازید. من یک روز عصر به تماشای آن رفتم و واقعا از دیدن عظمت ساختمانِ بزرگ و طلایی رنگی که در برابرم قرار داشت، گویی هیپنوتیزم شده بودم. بازدید از کلیسا آن هم بعد از غروب خورشید که نورها روشن می‌شوند، ابهت و حالت جادوییِ بنا را چند برابر می‌کند.

 

یک چرخ فلک از بالا به شهر چشم دوخته است

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

در جایی بالاتر از برج‌های شهر، پارک Mtatsminda  قرار دارد؛ یک شهر بازی بزرگ، که در بالای کوه Mtatsminda با ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر واقع شده و بلندترین نقطه شهر به حساب می‌آید. Mtatsminda ، در گذشته محبوب‌ترین و پر طرفدارترین پارک اتحاد جماهیر شوروی بود.

اگر چه که آن روزهای پر هیاهو حالا دیگر به پایان رسیده، اما بازدید از پارک، مخصوصا اگر با بچه‌ها سفر می‌کنید، همچنان جذاب است. در این پارک نسبتا گران قیمت، که صدها هکتار وسعت دارد، چیزهای زیادی برای کشف کردن و دیدن وجود دارد: چرخ فلک، اتوموبیل‌های اسباب بازی، یک قطار کوچک، جایی برای تیراندازی و کلی خوراکی و نوشابه. مدرسه‌ای قدیمی و چیزهای جذابی به سبک کارناوال‌ها که از دوران گذشته به جا مانده‌اند، حال و هوای شوروی سابق را همچنان زنده نگه داشته است.

ورود به پارک رایگان است. فقط برای استفاده از وسایل یا تماشای بعضی قسمت‌ها باید هزینه‌ای در حد چند دلار بپردازید. بسیاری از اسباب بازی‌ها در فصول خلوت و کم رونق، خاموش می‌شوند، اما بازدید از خود پارک تجربه‌ی بسیار جالبی خواهد بود. می‌توانید با اتوبوس خودتان را به آنجا برسانید و علاوه بر تماشای کلی چیزهای قدیمی، چشم‌اندازی زیبا، رو به مرکز شهر تفلیس را هم به خودتان هدیه بدهید.

 

مردم تفلیس رفتاری دوستانه دارند و به شما خوشامد می‌گویند

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

گرجستانی‌ها جزو مردمان گرم و خوش برخورد دنیا هستند. اگر چه که بسیاری از آنها نه انگلیسی را می‌فهمند و نه به این زبان صحبت می‌کنند، اما به هر شکلی که بتوانند، به شما کمک می‌کنند. Google Translate احتمالا خیلی به دردتان خواهد خورد. گرفتن اقامتگاه‌های خانگی، بهترین راه برای برقراری ارتباط با افراد محلی است و خیلی راحت می توانید به صورت آنلاین، اینجور جاها را با هزینه‌ی بسیار کم، رزرو کنید. انتظار خدمات فوق لوکس را نداشته باشید، چون همه این نوع اقامتگاه‌ها به منظور آشنا کردن مسافران با فرهنگ مردم شهر، فقط از امکانات اولیه برخوردارند.

یک راه دیگر برای وقت گذراندن با افراد محلی، این است که به مکان‌های عمومی مثل رستوران‌های کوچک بروید و با بقیه مشتری‌ها خوش و بش بکنید. اگر دوست داشتید می‌توانید با اطرافیان قلیان هم بکشید!

 

اهالی تفلیس پنیرهای دست‌ساز خودشان را خیلی دوست دارند و به آن افتخار می‌کنند

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

غذاهای گرجستان، همیشه شامل مقادیر زیادی نان و پنیر است. اگر قرار است وزن کم کنید، گرجستان مقصد مناسبی برای مسافرت شما نیست. در بسیاری از غذاهای گرجی، پنیر یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه است، پس با خوردن اولین وعده‌‌ی غذایی در گرجستان پا به بهشت گرم و کشدار و چسبناک پنیرها می‌گذارید و احتمالا حتی بعد از اتمام غذا هم به این زودی‌ها از سر میز غذا بلند نخواهید شد.

دو نوع پنیر اصلیِ اینجا سالگونی و ایمِرولی هستند؛ اولی پنیری است تازه از شیر گاو یا گوسفند، که اغلب با موزارلا مقایسه می‌شود و دومی پنیری است نرم و کش‌دار از شیر گاو. یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین غذاهایی که با این پنیرها طبخ می‌شود، خاچاپوری است، که در اصل نوعی نان و پنیر است. این غذا در ۲۰ مدل مختلف درست می‌شود و بعضی از این مدل‌ها مخصوص نواحی خاصی هستند.

یکی از معروف‌ترین انواع ‌آن، خاچاپوریِ آجارولی است و شامل یک نان بزرگ به شکل قایق است، که با پنیر آب شده، کره و یک تخم مرغ نیمرو در وسط آن پر شده است؛ ترکیبی از پنیر، کره، تخم مرغ و نانی که در این مخلوط حسابی خیس خورده است. نان تست و ترد و پنیر نرم، حسابی با هم یکی شده‌اند و یک جشن واقعی برپا کرده‌اند. همانطور که احتمالا تا الان تصور کرده‌اید، غذای سنگینی به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان به خوشمزگی آن نه گفت. انواع دیگری از خاچاپوری که با لوبیا و سیب زمینی پر می‌شود هم وجود دارد، که می‌توانید آن را جایگزین خاچاپوری پنیری بکنید.

 

هر وعده غذایی در گرجستان یک جشنواره به تمام معناست

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

فکر نکنید که خاچاپوری تنها غذایی است که روی میزتان می‌گذارند. اکثر وعده‌های غذایی در گرجستان، شامل هر چند نوع غذایی است که روی میز جا بشود. یکی از محبوب‌ترین‌ها که باید امتحانش کنید، خینکالی است، یک جور دلمه یا دست‌پیچ گرجستانی. اصالت این غذا به کوهستان بر می‌گردد، اما در بسیاری از غذاخوری‌های شهر می‌توانید آن را پیدا کنید. مواد داخل خینکالی بسیار متنوع است، مثل انواع گوشت، سیب زمینی یا قارچ و به دو شکل بخارپز یا سرخ شده سرو می‌شود.

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

ماچاخِلا یکی از رستوران‌های واقع در پایین شهر تفلیس است که می‌توانید خینکالی‌های خوشمره ‌آن را امتحان کنید. اگرچه که این غذا بخشی از منوی رستوران‌های تفلیس است، اما اکثر محلی‌ها که خودشان به اندازه گردشگران این غذا را دوست دارند، این رستوران را به همه توصیه می‌کنند؛ رستوران بزرگی که همیشه مملو از مشتری است و از وقتی که فضایش را گسترش داده و به سه طبقه رسانده، نیازی به رزرو از قبل نیست. این رستوران، یک تراس بسیار زیبا هم دارد، اما اگر در فصل تابستان به گرجستان سفر کرده باشید، احتمالا ترجیح می‌دهید که در فضای داخل و زیر هوای خنک کولرها غذا بخورید.

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گرجی، نیگزیانی بادریجانی (nigvziani badrijani) است؛ بادمجان ورقه‌ای رول شده با گردوهای له و خمیری شده، که اغلب با کمی دانه انار تزئین می‌شود. این پیش غذای خوشمزه، تقریبا در منوی تمام رستوران‌ها پیدا می‌شود. قهوه ترک هم یکی از نوشیدنی‌های محبوب گرجستان است. تماشای نحوه آماده کردن قهوه تازه در دکه‌های نزدیک ایستگاه راه آهن، یا نوشیدن آن روی یک تراس، بسیار لذت بخش است. بهترین راه برای لذت بردن از تمام غذاهای گرجی این است که مثل محلی‌ها عمل کنید، غذاهای مختلف سفارش بدهید و به صورت شریکی همه آنها را امتحان کنید.

 

تفلیس به شهر کوچک و دیدنی Sighnaghi بسیار نزدیک است

چرا باید قبل از دیگران، تفلیس پایتخت گرجستان را ببینید

شما تنها دو ساعت از تفلیس تا Sighnaghi فاصله دارید، شهری کوچک در کاخِتی، که بیشتر شبیه یک دهکده زیباست. با حدود نیم ساعت پیاده روی، به Bodbe Monastery می‌رسید؛ یک مجموعه زیبا از کلیساها که توسط راهبه‌ها اداره می شود. با درختان بلند سرو احاطه شده و مشرف به دره آلازانی است و چشم انداز زیبایی از کوهستان را پیش چشمانتان قرار می‌دهد. می‌توانید در میان باغ‌های سرسبز قدم بزنید و وارد بعضی از این کلیساها بشوید و مطمئنا نقاشی‌های موجود در آنها را تحسین خواهید کرد.

برای رسیدن به Sighnaghi می توانید از ایستگاه سامگوری در تفلیس سوار مترو بشوید و بعد با هزینه‌ی 25/2 دلار یک مینی بوس بگیرید. مینی بوس‌ها چندان راحت نیستند، اما شما را به مقصد می رسانند. یا اینکه اگر چند نفر هستید می توانید یک تاکسی کرایه کنید و هزینه را با هم تقسیم کنید. مثل بقیه کارهای ارزان قیمتی که در تفلیس انجام می‌دهید، این یکی هم چندان هزینه‌ای نخواهد داشت و اگر شانس بیاورید و راننده خوش مشرب و خوش اخلاقی به تورتان بخورد، دیگر همه چیز عالی خواهد بود.

تا به حال مسافر تفلیس بوده‌اید؟ به نظرتان ارزش این را دارد که اولین سفر خارجی یک نفر باشد؟

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.