ارمنستان و شگفتی های بی نظیری که پایان ندارد

4.5
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اینجا مقصدی ارزان و در عین حال شگفت‌انگیز برای سفری خارجی در تابستان است! +تصاویر
07 خرداد 1398 13:00
0

محبوبیت آسیا به عنوان مقصد سفرهای تابستانی در حال افزایش است، اروپا هم که بیش از یک قرن است که گزینه‌ی دلخواه همیشگی افراد است، اما مناطقی که در این بین قرار بگیرند، بیخود و بی جهت توسط مسافران  نادیده گرفته و مورد بی توجهی قرار می‌گیرند. یک منطقه‌ی فرهنگی، که نه کاملا اروپایی باشد و نه آسیایی، مثل کشورهای واقع در منطقه‌ی قفقاز شمالی، توسط افراد شناسایی و کم کم لبریز از مسافر خواهد شد- مخصوصا ارمنستان که یکی از دیدنی‌ترین و متنوع‌ترین جاهای دنیاست. اگر می‌خواهید تعطیلاتتان را به شکلی خاص و منحصر به فرد بگذرانید، باید شروع کنید و برنامه ریزیِ تور ارمنستان را کلید بزنید؛ کشوری پر از مسافر که بین ترکیه و آذربایجان قرار دارد و البته به ایران بسیار نزدیک است!

متاسفانه این کشور به شکل گسترده‌ای در نزد عموم ناشناخته باقی مانده است. به هر کدام از دلایل زیر که به ارمنستان سفر کنید، مثل تماشای مناظر کوهستانی خیره کننده و کوهنوردی، امتحان کردن خوراکی‌های قدیمی و خوشمزه، یا آشنایی با تاریخ غنی آن، شک نکنید که از انتخاب ارمنستان به عنوان اولین مقصد سفر در منطقه‌ی قفقاز پشیمان نخواهید شد. این هم چند دلیل برای اینکه هر چه زودتر ارمنستان را در فهرست سفرهای تابستانی خود قرار بدهید:

تاریخ کهن و سنت‌های زیبا

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

تاریخ ارمنستان، احتمالا برای خیلی از خوره‌های تاریخ که همیشه به عمق دانسته‌هایشان می نازند هم، به صورت یک راز است. ارمنستان به عنوان اولین کشور دنیا که در سال ۳۰۱ میلادی، مسیحیت را به عنوان دین و مذهب رسمی خود پذیرفته، صاحب اولین کلیسای جامع مسیحیت در دنیاست. ساخت کلیسای Etchmiadzin در سال ۳۰۳ میلادی به پایان رسید و هنوز در شهر Etchmiadzin پابرجاست و تا به امروز مرکز گردهمایی مذهبی همه‌ی ارامنه است.

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

بناهای یاد بود مسیحیت با قرن‌ها قدمت، در جای جای ارمنستان به چشم می‌خورند و معماری قرون وسطایی آنها خود گویای همه چیز است. حتما به صومعه Geghard در استان Kotayk سر بزنید. این صومعه حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و ترکیبی است از کلیساهای متعدد و مقبره‌هایی که در دل یک صخره کنده شده‌اند و رو به روی قسمت پشتی صخره‌های Azat Valley قرار داده شده‌اند. صومعه قرن نوزدهمی Tatev هم ارزش بازدید دارد. این صومعه ارمنی در یک دشت در استان Syunik  واقع شده و به عنوان مرکز آموزش و پرورش امور روشنگری و معنویت فعالیت می‌کند. برای رسیدن به این صومعه یک تراموای ۵/۵ کیلومتری وجود دارد (که طولانی ترین تراموای زمان ساخت خودش بود) که می توانید از آن استفاده کنید، یا اینکه باید حدود ۴۰ دقیقه رانندگی کنید.

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به آوردن سوغاتی دارید و خریدن مگنت‌های روی یخچال هم شما را راضی نمی‌کند، پس از دیدن چیزهایی که در ارمنستان به این منظور وجود دارد، شگفت زده خواهید شد. بسیاری از مورخان، ارتفاعات ارمنستان را زادگاه فرش شرقی می‌دانند و سنت قالی بافی ریشه‌های عمیقی در فرهنگ ارمنستان دارد. کارخانه و گالری فرش Megerian ، که در ایروان قرار دارد، فرش‌هایی از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم را به نمایش می‌گذارد و حتی بعضی از آنها برای فروش در نظر گرفته شده‌اند. اگر به دنبال یک سوغاتی ویژه هستید که نمایانگر تاریخ و سنت این کشور باشد، هیچ گزینه‌ای بهتر از فرش ارمنی وجود ندارد.

کوه‌های خیره کننده و دریاچه‌ای با انعکاس تصویر آسمان

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

یکی از نمونه‌های بارز مناظر طبیعی ارمنستان، کوهستان‌ آرارات است، با قله‌ای به ارتفاع ۵۱۳۷ متر. اگرچه که این رشته کوه‌ها در مرز ترکیه واقع شده‌اند، اما به عنوان نماد سرزمین مادری، اهمیت گسترده‌ای در نزد ارامنه دارد. در داستان سیل بزرگ که در انجیل نقل شده، این رشته کوه همان جایی است، که کشتی نوح پس از توفان در آنجا پهلو گرفت و در ادامه همین روایت آمده که نوح به همراه خاندانش، در دره آرارات ساکن شدند. برای داشتن دید به مناظر اطراف، بهترین جا، منطقه‌ای است که برای مشاهده و تماشا در پارک ویکتوری در نظر گرفته شده یا صومعه Khor Virap در دشت آرارات.

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

اگر به جای خیره شدن به کوه‌ها، ترجیح می‌دهید که از آنها بالا بروید، مجبورید سفری کوتاه به دریاچه سِوان در اعماق کوهستان‌های قفقاز داشته باشید. این دریاچه به قدری مرتفع است که گاهی به نظر می‌رسد سطح آبِ آن با آسمان مماس شده است. ارمنی‌ها گاهی به این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچه کشور است، دریای ارامنه هم می‌گویند، ضمنا گردشگران می‌توانند تمام یک روز تابستانی را در کنار آن بگذرانند و از آبِ گرم و مطبوع آن لذت ببرند. در همین نزدیکی یک مجموعه‌ی مذهبی متعلق به قرن نوزدهم به نام سِواناواک قرار دارد، که تماشای آن می‌تواند پایان مناسبی برای گشت و گذار و سفر روزانه به کوهستان باشد.

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

برای رسیدن به کوه، یکی از مسیرها پیاده‌روی در منطقه Tavush ، واقع در شمال شرقی را انتخاب کنید. پارک ملی Dilijan فقط خانه جنگل‌ها بلوط، دره های عمیق و جریان‌های شدید رودخانه‌ای نیست بلکه مسیر پیاده‌روی Transcaucasian را نیز در خود جای داده است؛ دو مسیر طولانی و به هم پیوسته برای کوهنوردی که بیش از ۳ کیلومتر در منطقه قفقاز گسترده شده است.

مسیر جنوبی که از گرجستان و ارمنستان می‌گذرد، روستاهای کوهستانی را به هم مرتبط می‌کند و مناظر باور نکردنی از دره‌های اطراف، قله کوه‌ها و دریای خزر را پیش چشم کوهنوردان قرار می‌دهد. اگر تردد در این مسیر بی نظیر، خون را در رگ‌هایتان به جوش نیاورد، آن وقت نوبت به قدم بعدی می‌رسد. کوهستان‌های ارمنستان برای پاراگلایدر سوارها به مکانی محبوب تبدیل شده‌اند، به خصوص پرواز در اطراف پارک ملی Dilijan و Mt. Atis  و دریاچه سوان. در زمستان هم ریزورت اسکیِ Tsaghkadzor ، غلغله گردشگرانی است که به دنبال آدرنالین زمستانی می‌گردند و البته که هزینه آن بسیار ارزان‌تر از ریزورت‌های اسکیِ سوئيس آلپز است.

بعضی از بهترین غذاهای دنیا

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

ارمنستان صاحب یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین سنت‌های آشپزیِ دنیاست. اسپاس (Spas) یک سوپ غلیظ و خامه‌ای است، که از یک نوع ماست/ دوغ ارمنی به نام ماتسون (matsun) تهیه و در بسیاری از رستوران‌های ایروان سرو می‌شود. کوفته ارمنی یا تولما (همان دلمه برگ ما ایرانی‌ها) هم یکی از غذاهای محبوب محلی است، همچنین khorovats (نوعی کباب آبدار). لواش، که همان نانِ پیتای ارمنی‌هاست، آنقدر در دنیا معروف است که حتی در فهرست میراث فرهنگی غیر ملموس یونسکو نیز به ثبت رسیده است و خیلی‌ها برای پیچیدن پاستیرما یا باستورما (گوشتی که با ادویه فراوان خشک شده)، از آن استفاده می‌کنند. برای اینکه هوس خوردن دسر را راضی کرده باشید، باید گاتا را امتحان کنید؛ یک نوع شیرینی خمیری، که در اشکال و اندازه‌های مختلف درست می‌شود و هر منطقه‌ای آن را به سبک مخصوص خودش می‌پزد.

ارمنستان شگفت‌ انگیزترین جایی است که می‌توانید تابستان امسال را در آن بگذرانید

به لحاظ اقلیمی، آب و هوای معتدل ارمنستان برای تولید مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات سالم، عالی است، به همین خاطر معمولا همه‌ی بازارها و فروشگاه‌ها پر از مدل‌های متنوعی از میوه و سبزی هستند. معروف‌ترین محصول این کشور، زردآلوهای طلایی ارمنی هستند که نور خورشید را جذب کرده و به این رنگ طلایی زیبا درآمده است. در واقع، گفته می‌شود که این زردآلو اصالتا متعلق به خود ارمنستان است و از همین رو به عنوان نماد مهمی برای کشور به حساب می‌آید. سیب‌، هلو، آلو، انگور، انجیر و انار ارمنستان هم در سرتاسر کشور، همواره در عرصه‌ی تولید میوه‌جات، حضور فعال دارند و به خاطر طعم فوق‌العاده و آبدار بودنشان، به شدت پر طرفدار هستند.

خب لازم نیست که وقتتان را هدر بدهید و در گوگل جست و جو کنید که: آیا می‌توانم با خیال راحت در ارمنستان آب بخورم؟ جوابی که از گوگل دریافت می‌کنید مثبت است. نه تنها آب سالم است، بلکه یکی از خالص‌ترین آب‌های دنیا پیش رویتان قرار گرفته است چون آب ارمنستان از منابع طبیعی و معدنی تامین می‌شود. در سال ۱۹۶۸ و به مناسبت ۲۷۵۰ مین سالگرد شهر، ۲۷۵۰ چشمه آب در جاهای مختلف ایروان نصب شد، که آبی تازه، سالم و رایگان را در اختیار افراد قرار می‌داد. شایعاتی بر اساس افسانه‌های قدیمی وجود دارد که می گویند، آبِ شهر Jermuk  خواص سلامتی و شفابخشی دارد.

آیا تا به حال به ارمنستان سفر کرده‌اید؟ اگر نه، ایا برنامه‌ی سفر به این منطقه را دارید؟

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.