شهر عجیب چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

4
از 27 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهر عجیب چرنوبیل پس از سال‌ها، چهره‌ی دهشتناک خود را تغییر داده است! +تصاویر
28 خرداد 1398 10:00
3

همزمان با پخش مینی‌سریال چرنوبیل که تحسین تماشاگران را به خودش جلب کرده، دوباره توجه عموم مردم به این واقعه‌ی عظیم و دردناک جلب شده است. واقعه‌ای که نه فقط اوکراین، بلکه بخش‌های زیادی از سایر کشورهای اروپایی را درگیر خود کرد.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

حالا پس از گذشت 30 سال از فاجعه هسته‌ای مخرب شهر چرنوبیل، این مکان به‌طور آهسته و پیوسته دوباره متولد شده است. پس از جان باختن انسان‌ها و ترک خانه‌ها، اتفاق عجیبی رخ‌ داده است و چرنوبیل به بهشتی برای حیات‌وحش تبدیل‌شده است. سرتاسر منطقه ممنوعه که تا شعاع 30 کیلومتری نیروگاه برق کشیده شده است، طبیعت، آنچه را انسان‌ها نابود کرده بودند برای خود پس گرفته است.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

پیش از حادثه‌ی سال 1986، حدوداً 120000 نفر بین شهرهای چرنوبیل و پریپیت زندگی می‌کردند. امروزه به‌جز چند صدنفری که کاشانه‌ی خود را ترک نکرده‌اند، دیگر انسانی در اطراف نیروگاه برق سابق زندگی نمی‌کند. با اینکه تشعشعی که در این فاجعه ایجاد شد 400 برابر بمب‌گذاری هیروشیما بود، اما گیاهان و جانداران توانسته‌اند باگذشت زمان در این مکان رشد کنند و سکونت یابند. محققان بریتانیایی در سال 2015 اطلاعاتی را منتشر کردند که نشان می‌دهد احتمالاً اکنون نسبت به دوره پیش از فاجعه، گونه‌های جانوری بیشتری در این مکان وجود دارد.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

گوزن‌ها، آهوها، روباه‌ها، گرگ‌ها و گونه‌های جانوری دیگری در این زمین‌ها پرسه می‌زنند و نبود انسان‌ها فرصتی برای آن‌ها ایجاد کرده است تا بتوانند در این مکان ریشه کنند و بمانند. گونه‌های کمیابی مانند اسب پرلزوالسکی (Przewalski) و سیاه‌گوش اروپایی که تصور می‌شد در این منطقه ناپدیدشده‌اند، در منطقه ممنوعه دیده‌شده‌اند. جالب است که افزایش تعداد پستانداران در این منطقه خلاف روند کلی دیگر بخش‌های شوروی سابق است و به‌ طور کلی جمعیت پستانداران در این کشور در حال کاهش می‌باشد.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

با اینکه قبلاً نیز گردشگری در چرنوبیل وجود داشته است، اما بازدیدکنندگانی که به بودن در طبیعت علاقه دارند اکنون می‌توانند از اکوتورها یا تورهای اکوسیستمی استفاده کنند و در آن‌ها ثبت‌نام کنند. اِی پی بی بردلایف بلاروس (APB-Birdlife Belarus) که بزرگ‌ترین سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور روسیه می‌باشد، اخیراً تورهایی را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان در این تورها از اندوخته‌ی رادیواکولوژیکی ایالتی پالیسکی که نام بلاروسی منطقه ممنوع است رد می‌شوند و این (حریم حیات‌وحش تصادفی) را تجربه می‌کنند.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

ویژگی‌ای که این منطقه را از سایر مناطق چرنوبیل متمایز می‌کند این است که به‌تازگی و در دسامبر سال 2018 به روی عموم بازگشایی‌شده است. امروزه این اندوخته طبیعی –که بزرگ‌ترین بازیابی حیات‌وحش اروپا به شمار می‌رود- خانه‌ی تقریباً 70 درصد از گونه‌های پرنده کشور است و تعداد زیادی گرگ، خرس و گراز دارد. این سازمان بیان کرده است که: «دهکده‌ای خالی را تصور کنید که فضای سبز آن را بلعیده است و ساکنانی از حیات‌وحش در آن مسکن گزیده‌اند و پوشیده از جنگل‌های فراوان، چمن‌های باشکوه و هزاران گونه دیگر می‌باشد و فرصتی کمیاب برای دیدن گوزن یا گرگ است.»

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

همچنین سازمان تمام سود حاصل از این تورها را به حفاظت از حیات‌وحش اختصاص می‌دهد، بنابراین با گرویدن به این تورها علاوه بر آن‌که بازدیدی بی‌نظیر را تجربه می‌کنید به حفاظت از منابع طبیعی نیز کمک می‌کنید.

بد نیست بدانید یک گروه حفاظت از محیط‌زیست در بلاروس تورهای بازدید از اکوسیستم چرنوبیل را برقرار می‌کند.

شهر چرنوبیل به محل بی نظیری برای حیات وحش تبدیل شده است

آیا شما هم دلتان می‌خواهد چرنوبیل را از نزدیک ببینید؟

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.