آبشار شاه لولاک، فیروزه ای رقصان در دل کوه‌های چرمهین

3.9
از 140 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
فیروزه‌ای رقصان در دل یکی از بلندترین کوه‌های مرکزی ایران! +تصاویر
04 تیر 1398 08:00
6

آبشاری در میان کوه‌های بلند شهر چرمهین به نام شاه لولاک واقع شده است که بسیار خیره‌کننده است. این آبشار که جزو آبشارهای دايمی می‌باشد، طبیعتی بی‌نظیر در اطراف خود ایجاد کرده است. در بخش پیشنهادات ایرانگردی امروز به معرفی این آبشار که در استان اصفهان واقع است، پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک در نزدیکی چرمهین در شهرستان لنجان از استان اصفهان واقع شده است. این آبشار در میان مردم محلی به نام‌های شاهلراسب، شالورا، شاهلورا و شالوران نیز مشهور است.

آبشار شاه لولاک

آبشار دارای چندین چشمه دایمی و موقتی است که بر این اساس میزان آبدهی آبشار در فصول مختلف تغییر می‌کند. به طور کلی این مکان دارای سه آبشار است که دو آبشار آن دائمی به نام‌های چک چک و آب شرشری و آبشار دیگر موقت و به نام هلکی است. هلکی در زبان پهلوی اشکانی به معنی شکاف است. آبشار موقت هلکی در فصل بهار جاری می‌گردد. ارتفاع این آبشار موقت در حدود 90 متر است و سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد صحنه‌ی بی‌نظیر می‌گردد.

آبشار شاه لولاک

آبشار سمت راست: آبشار هلکی، آبشار سمت چپ: آبشار شاه لولاک

آب آبشارها به داخل حوضی قدیمی وارد می‌گردد. این حوض دارای چندین کتیبه است که بر روی یکی از آنها به زبان فارسی نوشته شده: «این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار محترم احداث نمودم.» آب آبشار بعد از عبور از این حوض به صورت رودی کوچک به سمت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های چرمهین وارد و آنها را سیراب می‌کند.

شگفتی‌های آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک بعد از گذر از میان دیوار مرتفع کوه با شیب منفی سرازیر می‌شود که این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار است. اکثر آبشارهای ایران به صورت جوی روان از روی سطح سرازیر می‌شوند.

آبشار شاه لولاک

در اطراف آبشار شاه لولاک تعدادی آبچکان وجود دارد و در قسمت‌های زیرین آبشار دائمی قندیل‌های بزرگ آهکی تشکیل شده که آبشار این قندیل‌ها را پوشانده و جریان دائمی آب باعث شده بر روی این قندیل‌ها، خزه‌های سبز ایجاد گردد. برخورد‌ آب آبشار با قندیل‌ها باعث پخش شدن آب در هوا شده و به صورت قطرات باران و شنبم با روی زمین برخورد کند. این جریان به تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری آبشار شاه لولاک است. 

غار چهل دختران

آبشار شاه لولاک

در نزدیکی آبشار شاه لولاک جاذبه تاریخی دیگر به نام غار چهل دختران وجود دارد. این غار که حفره‌ای سنگی به مانند یک غار کوچک در زیر آبشار هلکی است، مکانی مقدس در میان مردم محلی می‌باشد. درون غار چشمه دايمی در جریان است و درختی در آن روییده است.

آبشار شاه لولاک

طبق روایت‌هایی که مردم محلی به آن اعتقاد دارند، چهل دختر از ترس جان خود به کوه پنهان می‌برند و با تمام وجود برای حفظ جانشان دعا می‌کنند تا از خطر محفوظ بمانند. کوه آنها را در برمی‌گیرد و از آن پس این مکان در میان مردم محلی مقدس شمرده می‌شود. اما در روایت دیگر، این مکان پیش از اسلام مکان مقدسی در آیین میترایی بوده است. هنور هم مردم محلی این مکان را مقدس می‌دانند و برای دریافت حاجت به آنجا رفته و شمع روشن می‌کنند.

آیین شالورا جاری

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک در دیرباز مکانی برای یک رسم دیرینه مردم محلی چرمهین بوده است. مردم محلی و مناطق اطراف براساس یک اعتقاد کهن پس از گذشت هفتاد روز از نوروز برای تجدید دیداری در اطراف حوض قدیمی گرد هم می‌آمدند. برای برگزاری این آیین هر ساله در روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل فراخوان جار زده می‌شد و زمان فرا رسیدن آیین به مردم اطلاع داده می‌شد. شروع مراسم از طلوع هفتادمین روز بعد از نوروز و پایان آن با شرکت خانم‌ها در آئین دیدار از سنگی منحصربه‌فرد که نقشی خاص بر آن دیده می‌شد، انجام می‌گرفت. در گذشته این مراسم بین سه الی هفت روز به طول می‌انجامید.

سخن نهایی

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک یکی از شش منطقه نمونه گردشگری شهرستان لنجان در استان اصفهان است. اطراف آبشار امکانات رفاهی و اقامتی وجود دارد و همچنین برای دسترسی راحت‌تر به آبشار پله‌های سنگی ایجاد شده است. با توجه به اینکه آبشار فصلی هلکی در بهار جاری می‌گردد، این روزها بهترین زمان برای بازدید از این منطقه گردشگری است. اما در نظر بگیرید که آبشار در فصل زمستان به قندیل‌های یخی تبدیل می‌گردد و دیدن این قندیل‌های یخی نیز جذابیت خاص خود را دارد. 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی