شما می‌توانید واقعا از این کوه‌های آتشفشانی بازدید کنید

4.6
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجیب‌ترین دهانه‌های فعال مذاب در جهان که واقعا می‌توان از آن‌ها بازدید کرد! +تصاویر
31 خرداد 1398 10:00
0

یکی از تصورات اشتباهی که معمولا همه آدم‌ها دارند، این است که آتشفشان‌ها به قدری خطرناک هستند که اصلا نمی توان از آن‌ها بازدید کرد. اما واقعیت این است که خیلی از آتشفشان‌های دنیا توریستی هستند و امکان بازدید از آن‌ها با رعایت یک سری قوانین و مقررات ممکن است. به هر حال هیچ چیزی در دنیا مثل دیدن گدازه های یک آتشفشان فعال هیجان انگیز نیست و توریست‌های زیادی از سراسر دنیا فکر دیدن یک آتشفشان فعال را در سر می‌پرورانند! در ادامه یک سری از کوه‌های آتشفشانی جذابی را که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید، به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم اهل هیجان و ماجراجویی هستید و حاضر هستید که کمی خطر را برای کسب یک تجربه جالب و جدید به جان بخرید، حتما برنامه سفر به یکی از کوه‌های آتشفشانی زیر را در برنامه سفرهای آتی‌تان بگنجانید.

 

کوه برومو (شرق جاوا، اندونزی)

این آتشفشان فعال در میان یک دشت در پارک ملی Bromo Tengger Semeru واقع شده است. بسته به فعالیت این آتشفشان، بازدیدکنندگان می توانند جلوه‌های باشکوه متنوعی را در کوه برومو تماشا کنند. کوه برومو فعالیت آتشفشانی زیادی دارد و آخرین فوران‌های آن در سال های 2010، 2011 و بعد از آن‌ها هم در سال 2015 رخ داده است. به هر حال اگر شما هم قصد سفر به اندونزی و بازدید از کوه برومو را دارید، این را به خاطر داشته باشید که حتما باید با یک گروه توریستی و همراه با یک لیدر و راهنمای تور مجرب به این سفر هیجان انگیز بروید و امکان بازدید از آن به صورت انفرادی به هیچ عنوان وجود ندارد.

کوه برومو (شرق جاوا، اندونزی)

 

کوه پیتون دولا فورنز (رئونیون، فرانسه)

کوه پیتون دولا فورنز یکی از کوه‌های آتشفشانی فعال است که می توان فوران گدازه‌های مذاب آن را از شکاف‌های باریک آن به وضوح دید. این کوه آتشفشانی در جزیره رئونیون واقع شده است و توریست‌ها برای بازدید از آن از مسیرهای کوهنوردی عبور می کنند و یا با یک سری از تورهای اسکوتری همراه می شوند تا بازدیدشان مهیج‌تر و البته به نوعی آسان‌تر از کوهنوردی با پای پیاده شود. جالب است بدانید تا سال 2007 این امکان برای توریست‌ها وجود داشت که از لبه های بیرونی آتشفشان اصلی این کوه نیز از نزدیک دیدن کنند. امروزه این منطقه مرکزی آتشفشانی تخریب شده است، اما هنوز یک سری از قسمت های دیگر آتشفشانی کوه به قوت خودشان باقی مانده اند و شما هم می‌توانید از آن‌ها بازدید داشته باشید.

کوه پیتون دولا فورنز (رئونیون، فرانسه)

 

کوه کیلاویا (هاوایی)

یکی دیگر از کوه‌های فعال آتشفشانی، کوه کیلاویا است که بین 5 کوه آتشفشانی جزیره هاوایی از بقیه فعال‌تر است. جالب است بدانید این کوه بیش از 100،000 سال پیش به روی سطح زمین به وجود آمده است، اما تخمین زده شده است که در کل نزدیک به 280،000 سال پیش شکل گرفته است و در ابتدا زیر آب بوده است.

این کوه به صورت مداوم از سال 1983 به بعد آتشفشانی بوده است و گدازه‌های آن در جزیره اثرات بسیار منفی و تخریبات زیادی به جا گذاشته است. اما با این حال، هنوز که هنوز است تورهای گردشگری متعددی برای بازدید از آن برنامه ریزی می شوند، البته برای مواقعی که شرایط تا حدی امن می‌شود و خطر آتشفشان کمی پایین می‌آید. 

کوه کیلاویا (هاوایی)

 

کوه اتنا (سیسیل، ایتالیا)

کوه اتنا یکی از جاذبه‌های گردشگری عادی سیسیل در ایتالیا نیست! بلکه این کوه یک کوه فعال آتشفشانی است، یکی از بلندترین قله های ایتالیا را دارد و 5 دهانه آتشفشانی مستقل در آن جای گرفته‌اند. فوران های زیادی از کوه اتنا و معمولا در بخش‌های مرتفع آن رخ می دهد. اما با این حال و با تمام خطرناک بودنش، بازدیدکنندگان می توانند در شرایط به نسبت مساعد از آن دیدن کنند. چشم انداز این کوه به واقع بی نظیر است و واقعا ارزشش را دارد که خطر را به جان بخرید و یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های زندگیتان را در ایتالیا داشته باشید.

کوه اتنا (سیسیل، ایتالیا)

 

کوه استرومبولی (جزایر آیولین، ایتالیا)

این آتشفشان فعال که در نزدیکی سه آتشفشان فعال دیگر قرار گرفته است، در جزیره استرومبولی در شمال ایتالیا واقع شده است. کوه استرومبولی بر یک مبنا و شکل منظم فوران می‌کند و به همین دلیل خطر آن تا حد زیادی به نسبت دیگر کوه‌های آتشفشانی کم‎تر است. جالب است بدانید بعضی از فوران‌ها و نورهای منعکس‌شده از آن‌ها از داخل جزیره نیز قابل دیدن هستند و اصلا به همین دلیل است که محلی‌ها جزیره استرومبولی را فانوس دریایی مدیترانه نامیده‌اند.

وقتی کوه استرومبولی فوران می‌کند، گدازه‌های مذاب قرمز‌ رنگ آن در حال پایین‌ آمدن از بخش کناری آتشفشان و ریخته‌ شدنشان در دریا به صورت واضح دیده می‌شوند. خیلی از توریست‌ها این منظره‌ی چشم‌نواز را در حال قایق سواری در دریا و یا خوردن شام در یکی از رستوران‌های ساحلی جزیره استرومبولی تماشا می‌کنند و از دیدن این همه زیبایی خارق‌العاده لذت می‌برند.

شما می‌توانید از این کوه‌های آتشفشانی بازدید کنید

 

جزیره سفید یا وایت آیلند (نیوزیلند)

این کوه که با نام کوه واکاری نیز شناخته می‌شود، حدودا 48 کیلومتر با ساحل شمال نیوزیلند فاصله دارد. جالب است بدانید بخار سفیدرنگی به صورت مداوم از قسمت بالایی آن بیرون می‌آید و به همین دلیل نام جزیره سفید را برای آن انتخاب کرده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در طی 5 تا 6 ساعت از همه قسمت‌های آتشفشانی آن دیدن کنند. وایت آیلند یک کوه آتشفشانی دریایی است و بخش اعظم آن زیر آب نهفته شده است و به همین دلیل بازدیدکنندگان می توانند بدون نیاز به کوهنوردی از آن بازدید داشته باشند و بخار سفید رنگ و گدازه های آن را از نزدیک ببینند. البته این امکان نیز برای گردشگران جود دارد که در حین کسب اطلاعات در مورد تاریخ 150،000 ساله این آتشفشان، از قسمت های داخلی دهانه آن نیز دیدن کنند!

جزیره سفید یا وایت آیلند (نیوزیلند)

 

کوه یاسور (جزیره تانا، وانواتو)

کشور جزیره‌ای وانواتو در بخش جنوبی اقیانوس آرام واقع شده است. در همین منطقه بازدیدکنندگان می‌توانند کوه آتشفشانی یاسور را پیدا کنند. دهانه این آتشفشان حدودا 400 متر قطر دارد و قله آن در ارتفاع 361 متری دریا واقع شده است.

این کوه آتشفشانی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری وانواتو است و توریست‌های زیادی از سراسر دنیا از آن بازدید می کنند. فوران گدازه‌های کوه یاسور در تاریکی آسمان شب بسیار دیدنی است و هر بیننده‌ای را در جا میخکوب می کند. گردشگران برای بازدید از کوه یاسور اول با ماشین‌های سافاری در اطراف کوه آتشفشانی گشت و گذار می‌کنند و بعد با یک تاکسی هوایی به ارتفاعات برده می‌شوند تا چشم‌انداز کوه یاسور را از بالا تماشا کنند و دهانه بزرگ آتشفشانی آن را با جزئیات کامل ببینند.

کوه یاسور (جزیره تانا، وانواتو)

 

کوه پاسایا (گواتمالا)

پاسایا یکی از سلسله کوه‌های آتشفشانی است که با یکدیگر کمان آتشفشانی آمریکای مرکزی را می‌سازند. اولین فوران کوه پاسایا در بیش از 23،000 سال پیش رخ داد و از آن به بعد همیشه فعال باقی مانده است. اما از ماه می سال 2010 تا کنون دیگر فورانی در آن رخ نداده است. فوران آخر آن باعث یک سری لرزش های خفیف و ریختن خاکستر در منطقه نزدیک آن، یعنی شهر گواتمالا شد. اما با این حال این کوه آتشفشانی خطرناک تلقی نمی‌شود و گشت و گذار تورهای مختلف از آن در فاصله کوتاهی بعد از آن فوران از سر گرفته شده‌اند. کوهنوردی در کوه پاسایا یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می توان در این منطقه انجام داد، چراکه در طول کوهنوردی می توان به گدازه های مذاب آن تا حد زیادی نزدیک شد. حتی یک سری غرفه های غذا نیز در مسیر کوهنوردی کوه پاسایا تعبیه شده‌اند که خوراکی‌های خوشمزه‌ای در آن‌ها به گردشگران فروخته می شود.

کوه پاسایا (گواتمالا)

 

کوه آسو (کیوشو، ژاپن)

کوه آسو یکی از جذاب‌ترین کوه‌های آتشفشانی ژاپن است و در جزیره کیوشو واقع شده است. این کوه آتشفشانی در پارک ملی آسو کوزو و در ارتفاع 1591 متری از سطح دریا واقع شده است. گردشگران می‌توانند در پایین این کوه آتشفشانی چادر بزنند و کمپ کنند. جذاب‌ترین قسمت منطقه کوه آسو، چشمه‌های آب گرم آن است که مسافران می‌توانند در آن‌ها استراحت کنند و از گرمای آب درست‌شده از آتشفشان لذت ببرند.

کوه آسو (کیوشو، ژاپن)

 

کوه کاتلا (ایسلند)

از سال 930 میلادی فوران‌ها و پرتاب‌شدن گدازه‌های داغ از کوه آتشفشانی کاتلا ثبت شده است. آخرین فوران قوی کوه کاتلا در سال 1918 اتفاق افتاده است، اما یک سری فوران‌های خفیف تا سال 2011 نیز در آن اتفاق افتاده است. جالب است بدانید نام کاتلا از kettle به معنای کتری در زبان انگلیسی گرفته شده است و دلیل آن هم بخارهای مداومی است که از قله کوه کاتلا به بیرون زده می شود و بدین ترتیب یک کتری بزرگ در ذهن بینندگان آن تداعی می‌شود.

کوه کاتلا در زیر چهارمین قله یخی بزرگ ایسلند واقع شده است و به همین خاطر بازدیدکنندگان کوه کاتلا این فرصت را نیز دارند که از غارهای یخی آبی‌ رنگ این منطقه و همین طور سواحل شنی آتشفشانی که چشم انداز بی نظیری به کوهستان‌های سرسبز زیبای اطراف کوه کاتلا دارند، دیدن کنند.

کوه کاتلا (ایسلند)

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.