چرا بر خلاف تفکر مرسوم، نباید به حیوانات غذا بدهیم؟

4.6
از 7 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر شما هم عادت دارید به حیوانات غذا بدهید، این مطلب را بخوانید!
21 تیر 1398 08:00
0

افراد بسیاری از این که به حیوانات غذا بدهند لذت می‌برند و حتی به خاطر این کار به دامان طبیعت پناه می‌برند؛ اما آیا این کار درست است؟ آیا باید در سفرهای طبیعتگردی به حیوانات غذا بدهیم و اگر جواب مثبت است، چه غذایی؟

در ابتدا باید بگوییم که موضوع امروز زیاد به پرندگان مربوط نمی‌شود و مقصود بیشتر سایر حیوانات است. حالا جالب اینجاست که بسیاری از کارشناسان، غذا دادن ناآگاهانه‌ی انسان‌ها به پرندگان را پرخطر می‌دانند و این خطر را هم برای حیوانات و هم انسانها می‌پندارند.

چرا نباید به حیوانات غذا بدهیم؟

جینی فلگل، یک متخصص زیست شناسی حیات وحش ایالت پنسیلوانیا معتقد است: «برای غذا دادن به حیوانات باید آن‌ها را به دسته‌های کوچک تقسیم کرد و پس از اطمینان از سلامت آن‌ها و شناسایی بیماری‌هایشان اقدام به غذا دادن برحسب نیازهایشان نمود.»

خوب است بدانید که بسیاری از دانشمندان بر این عقیده هستند که بسیاری از بیماری‌های حیوانات می‌تواند از طریق بزاق دهان، ادرار و... به سایرین انتقال پیدا کند و امکان دارد که غذاهای آلوده، خطر ابتلا به بیماری‌ها را دو چندان کرده و حتی به انسان‌ها نیز منتقل شود و متاسفانه در برخی مواقع این بیماری‌ها کشنده هستند.

چرا نباید به حیوانات غذا بدهیم؟

حالا با یک مثال ساده، ضرورت توجه به چگونگی غذا دادن به حیوانات را توضیح می‌دهیم. فرض کنید شما قصد غذا دادن به یک گوزن را دارید و غذایی که برای گوزن تهیه کردید نیز مناسب است اما وقتی آن را در طبیعت قرار می‌دهید، حیوانات دیگری چون بوقلمون، سنجاب، موش و انواع جوندگان، روباه‌ها و... نیز به سمت آن غذا جذب می‌شوند و حتی اگر غذایی که شما تهیه کردید برای آنها هم مناسب باشد، اگر با خود آلودگی به همراه داشته باشد، بیماری بین تمامی این حیوانات پخش خواهد شد؛ اما باز هم ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا آلوده شدن این حیوانات می‌تواند سایر حیواناتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند را نیز بیمار کند. بی‌تردید جانداران بسیار دیگری هم در معرض مدفوع و ادرار حیوانات بیمار قرار خواهند گرفت و خیل عظیمی از جانداران با خطری جدی روبه‌رو می‌شوند.

چرا نباید به حیوانات غذا بدهیم؟

توجه داشته باشید که موارد یاد شده تنها بخشی از مشکلاتی بود که غذا دادن ناآگاهانه به حیوانات می‌تواند در بر داشته باشد. اگر شما هم با معضل غذا دادن بدون آگاهی مردم روبه‌رو شده‌اید و یا در این راستا اطلاعاتی دارید، با دیگران به اشتراک بگذارید.

چرا نباید به حیوانات غذا بدهیم؟

منبع: نشنال جئوگرافیک

زهرا میرزایی