جاهای دیدنی فتحیه‌؛ معرفی بهترین‌ها با آدرس و عکس

4.2
از 87 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی فتحیه + عکس و آدرس
05 مرداد 1403 08:00
3

جاهای دیدنی فتحیه، پرتعدادند. فتحیه شهری است که بیشتر با سواحل و مناطق مرتفع و پوشش متنوع گیاهی شناخته می‌شود؛ اما تاریخ و فرهنگ غنی آن هم جالب‌توجه است. از آثاری که قدمتشان به قرن‌ها قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و سازه‌های قرون‌وسطایی گرفته تا بازارهای سنتی شهر فتحیه، دوستداران تاریخ، فرهنگ و طبیعت را از سراسر جهان جذب می‌کنند. در این مطلب از لست‌سکند، جاهای دیدنی فتحیه را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی فتحیه که نباید از دست داد

  • گورهای صخره‌ای آمینتاس

  • پارک شهید فتحی بیک

  • تنگه ساکلیکنت

  • ساحل کاترانجی

  • دره پروانه‌ها

  • ویرانه‌های تلوس

  • ساحل اینلیک

بهترین تورهای فتحیه با قیمت

01.jpg

بازارهای سنتی در خیابان پاسپاتور (Paspatur Market)

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فتحیه، خیابان پاسپاتور (Paspatur) است که از شبکه‌ وسیعی از خیابان‌های باریک تشکیل شده است. شهر قدیمی فتحیه هم در محدوده این خیابان قرار دارد که فروشگاه‌های قدیمی و جدید، رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد. امکان ندارد که با تور ترکیه سفر کنید؛ اما به بازارها و فروشگاه‌های این کشور نروید. اگر به‌دنبال صنایع‌دستی، محصولات محلی، ماساژ ترکی و غذای محلی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از این جاذبه بازدید کنید. بیشتر فروشگاه‌های این محدوده سنتی هستند. به همین دلیل قیمت برخی از اجناس در این مناطق، بسیار پایین است.

زندگی شبانه در شهر قدیمی فتحیه رونق بسیاری دارد. شلوغ‌ترین فصل این جای دیدنی فتحیه، تابستان است؛ درحالی‌که در زمستان، پویایی این محل به حداقل می‌رسد. شهر قدیمی از گذشته تاکنون، تغییرات بسیاری داشته؛ اما همچنان حال‌وهوای بازارهای سنتی در آن زنده است. قبل از رفتن به این قسمت از شهر، بهتر است بدانید که فروشگاه‌ها معمولاً از ساعت 9 صبح تا دیروقت باز هستند.

  • ساعت بازدید از بازار سنتی فتحیه: همه ساعات روز

  • قیمت بلیط بازار سنتی فتحیه: رایگان

  • آدرس بازار سنتی فتحیه: منطقه بازاری فتحیه

موقعیت بازار سنتی پاسپاتور فتحیه

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
بازارچه‌ای سنتی در شهر قدیمی فتحیه

گور‌های صخره‌‌ای آمینتاس فتحیه (Amyntas Rock Tombs)

با کمی کوه‌نوردی به مرکز گورهای صخره‌ای لیکیه و آرامگاه آمینتاس در شهر فتحیه می‌رسید. بعد‌ از رسیدن به این گور‌های صخره‌ای، چشم‌اندازی بی‌نظیر از تفرجگاه ساحلی فتحیه را مشاهده خواهید کرد. لیکیایی‌ها که چهار قرن قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کردند، اعتقاد داشتند که مرده‌های آن‌ها پس از مرگ توسط موجودات افسانه‌ای بال‌دار به آسمان حمل می‌شوند. به همین دلیل، آن‌ها جسد افراد برجسته را به نقاط مرتفعی همچون دخمه‌هایی باشکوه می‌بردند که در دل صخره‌ها حفر کرده بودند.

یکی از معروف‌ترین مقبره‌های این جاذبه باستانی در فتحیه، مقبره آمینتاس است که با ستون‌ها و ظاهری بسیار زیبا، 350 سال پیش از میلاد مسیح در این محدوده ساخته شده است. با طی کردن مسیر پلکانی، می‌توانید به چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی از شهر فتحیه و این آرامگاه‌ها دسترسی پیدا کنید. ازطریق چشم‌اندازهای کنار جاده می‌توانید تمام قبور را تماشا کنید؛ اما برای تماشا از نزدیک یا وارد شدن به آن‌ها باید هزینه ورودی بپردازید.

  • ساعت بازدید از گورهای صخره‌ای فتحیه: از 8.5 صبح تا 5.5 عصر 

  • قیمت بلیط گورهای صخره‌ای فتحیه: حدود 105 لیر

  • آدرس گورهای صخره‌ای فتحیه: خیابان کایا، خیابان فرعی 135

موقعیت گورهای صخره‌ای فتحیه

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
عکس جاهای دیدنی فتحیه، مقبره‌هایی در دل صخره‌ها

جزایر فتحیه (Fethiye's Islands)

در نزدیکی شهر فتحیه، 12 جزیره زیبا وجود دارد که می‌توانید با قایق‌های تفریحی به آن‌ها سفر کنید. اگر در اولودنیز (Ölüdeniz) هستید، آنجا هم امکان سفر‌های دریایی به‌صورت روزانه فراهم است. همچنین اگر علاقه‌ای به قایق‌های بزرگ همراه با موزیک ندارید، می‌توانید از قایق‌های کوچکی استفاده کنید که قیمت کمتری دارند. به‌طور معمول، کاپیتان‌های این قایق‌ها در چند جزیره برای صرف ناهار و شنا توقف خواهند کرد. همین‌طور اگر کودکی همراه خود دارید، باید بدانید که معمولاً برای کودکان تخفیف در نظر می‌گیرند. آفتاب زیبای مدیترانه‌ای، صدای دل‌نشین باد و تماشای چشم‌اندازهای بسیار زیبا که روزی کلئوپاترا، قدرتمندترین ملکه مصر، شاهد آن بوده است، خاطراتی به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

  • ساعت بازدید از جزایر فتحیه: به زمان بندی حرکت قایق‌ها بستگی دارد.

  • قیمت بلیط جزایر فتحیه: شروع از حدود 845 لیر؛ بسته به نوع قایق و تور متغیر است.

  • آدرس جزایر فتحیه: قسمت مرکزی سواحل فتحیه، روبه‌روی ساحل چالیش، جزیره فتحیه

مبدأ قایق‌رانی به‌سوی جزایر فتحیه

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
قایق‌سواری در آب‌های فتحیه

سواحل فتحیه (Fethiye's Beaches)

همان‌طور که در راهنمای سفر به فتحیه گفتیم، فتحیه یک شهر بندری در ترکیه است که سواحلش، نقش مهمی در صنعت گردشگری‌اش دارند. از جنبه‌های گوناگونی می‌توان دلایل محبوب بودن سواحل فتحیه را بررسی کرد. انواع ورزش‌های آبی، خدمات متنوع گردشگری، مردم مهمان‌نواز، اماکن بکر و محیط‌های آرام‌بخش ازجمله جاذبه های گردشگری فتحیه هستند. در ادامه، برخی از سواحل بسیار زیبای فتحیه را که در شمار بهترین سواحل ترکیه قرار دارند، به شما معرفی می‌کنیم.

ساحل اولودنیز (Ölüdeniz Beach)

ساحل اولودنیز، بخشی از محدوده‌های محافظت‌شده در فتحیه است که از خوش‌منظره‌ترین مناطق این شهر هم به شمار می‌رود. کوه‌هایی سرسبز و بلند، سواحل این منطقه را در آغوش گرفته‌اند و درخشش قسمت‌های کم‌عمق این ساحل در تابش آفتاب به اوج می‌رسد. با پاراگلایدرسواری در این ساحل، می‌توانید مناظر بهشتی آن را از بهترین نقاط تماشا کنید. استفاده از ساحل اولودنیز، هزینه‌ای برای شما ندارد؛ اما اگر بخواهید از امکانات آن استفاده کنید، به‌ازای هر تفریح یا وسیله باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید. حتی استفاده از چتر و صندلی‌های آفتابی، برای شما هزینه خواهد داشت.

  • ساعت بازدید از ساحل اولودنیز: شبانه‌روزی

  • قیمت بلیط ساحل اولودنیز: رایگان

  • آدرس ساحل اولودنیز: جنوب منطقه الودنیز فتحیه، خیابان پارک طبیعت اولودنیز

موقعیت ساحل اولودنیز

ساحل الودنیز.jpg
چشم‌اندازی از ساحل زیبای اولودنیز

ساحل کاترانجی (Katrancı Bay)

خلیج کاترانجی هم بخشی از پارک ملی کاترانجی است که شامل سواحل محبوبی در فتحیه می‌شود. در ماه‌های تابستان، تورهای قایق‌رانی بسیاری برای بازدید از این ساحل وجود دارد. مردم محلی فتحیه، اغلب آخرهفته‌ها به این ساحل می‌روند و به تفریح و سرگرمی مشغول می‌شوند. در رستوران‌های ساحل کاترانجی در فتحیه می‌توانید از چشیدن طعم غذاهای محلی مانند کوفته و ماهی تازه لذت ببرید. البته خوب است قبل از سفر، از قیمت غذا در ترکیه مطلع باشید.

امکان کمپ کردن هم در این ساحل وجود دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از برخی امکانات ساحل، برای شما هزینه‌بر است؛ بنابراین، به این موضوع و امکاناتی که استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید؛ برای مثال، بسته به جای انتخابی شما برای کمپ کردن، باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید.

  • ساعت بازدید از ساحل کاترانجی: شبانه‌روزی

  • قیمت بلیط ساحل کاترانجی: شروع از 20 لیر

  • آدرس ساحل کاترانجی: فتحیه، بلوار عثمان کایا، منطقه یانیکلار

موقعیت منطقه ساحلی کاترانجی

katranci.jpg
ساحل کاترانجی

ساحل کومبورنو (Kumburnu Plajı)

ساحل کومبورنو در امتداد سواحل شنی فتحیه و در کنار ساحل اولودنیز قرار گرفته و برای تفریحات خانوادگی، یکی از گزینه‌های ایدئال است. شما و اعضای خانواده‌تان می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را همچون غواصی و قایق‌سواری، در آب‌های کم‌عمق اینجا انجام دهید. معمولاً در این ساحل، غریق‌نجات و نیرو‌های امدادی فعالیت دارند.

گفتنی است که اگر از امکانات این ساحل مانند جای پارک، صندلی، چتر و امکانات دیگر استفاده کنید، باید هزینه هرکدام را بپردازید. نکته دیگر این است که نمی‌توانیم ساعت بازدید به‌خصوصی را برای این ساحل بیان کنیم؛ معمولاً از زمان طلوع آفتاب تا غروب، می‌توانید در اینجا حضور داشته باشید و از امکاناتش استفاده کنید. بااین‌حال، ساعت کاری این ساحل، اغلب بین 8 صبح تا 8 شب است.

  • ساعت بازدید از ساحل کومبورنو: 8 صبح تا 8 شب

  • قیمت بلیط ساحل کومبورنو: بسته به امکانات انتخابی، متفاوت است.

  • آدرس ساحل کومبورنو: فتحیه، دنیزپارک، کنار ساحل اولودنیز

موقعیت دقیق ساحل کومبورنو روی نقشه

kumburno.jpg
ساحل کومبورنو

ساحل چالیش (Çalış Beach)

ساحل چالیش، بهترین ساحل برای تفریحات و ورزش‌های آبی در فتحیه ترکیه است. موج‌سواری با کایت، اسکی بادی، شنا و ورزش‌های دیگر، همگی از تفریحات آبی و فعالیت‌های مختلفی هستند که می‌توانید در این جزیره تجربه کنید و هریک از آن‌ها، هزینه‌ای جداگانه دارند. علاوه‌بر این‌ها، ساحل چالیش یکی از بهترین مناظر غروب خورشید در بین سواحل فتحیه را دارد. جالب است بدانید که در این ساحل، یکی از صحنه‌های فیلم معروف جیمز باند (اسکای فال) هم فیلم‌برداری شده است. ساحل چالیش، در 3 کیلومتری فتحیه قرار دارد.

  • ساعت بازدید از ساحل چالیش: همه ساعات روز

  • قیمت بلیط ساحل چالیش: رایگان

  • آدرس ساحل چالیش: فتحیه، بلوار شهید بینیچ، منطقه فوکا

موقعیت ساحل چالیش

calisi.jpg
ساحل چالیش

ساحل اینلیجه (İnlice Halk Plajı)

اگر دنبال ساحلی می‌گردید که در آن از شلوغی شهر و سروصدا فاصله بگیرید، کافی است از فتحیه تا ساحل اینلیجه، 30 دقیقه رانندگی کنید. این ساحل یکی از خلوت‌ترین و زیباترین سواحل در فتحیه ترکیه است و به‌راحتی می‌توانید یک روز کامل را در کمال آرامش در آن سپری کنید.

رستوران کوچکی در این ساحل وجود دارد که به مشتریان خود خدمات کاملی را ارائه می‌دهد. در این رستوران می‌توانید انواع سالاد، املت و قهوه ترکی را با بهترین کیفیت امتحان کنید. برای ورود به این ساحل، نیاز به پرداخت هزینه نیست؛ اما اگر با ماشین هستید، باید برای پارکینگ، هزینه پرداخت کنید و به‌ازای خدمات دیگر هم مثل تفریحات و ورزش‌های آبی، جداگانه مبلغی بدهید.

  • ساعت بازدید از ساحل اینلیجه: شبانه‌روزی

  • قیمت بلیط ساحل اینلیجه: رایگان

  • آدرس ساحل اینلیجه: فتحیه، بزرگ‌راه D400، روبه‌روی روستای اینلیک

موقعیت ساحل اینلیجه

inlic.jpg
ساحل اینلیجه

ساحل و جزیره گمیلر (Gemiler Island)

اگر به‌دنبال آرامش هستید، ترکیب کافه ساحلی و غروب ساحل گمیلر در کنار هم، همچنین چشم‌انداز خیره‌کننده و ساحل خلوت آن، همان چیزی است که می‌خواهید. گِمیلر، دریای بسیار آرامی برای شنا کردن دارد. این جای دیدنی در فتحیه تقریباً 9 کیلومتر از مرکز شهر فتحیه فاصله دارد. علاوه‌بر بازدید از ساحل گمیلر، می‌توانید جزیره گمیلر را هم ببینید.

جزیره گمیلر نمادی از تاریخ قرون‌وسطا در فتحیه است و ازآنجایی‌که ساختار زمین‌شناسی آن از سنگ تشکیل شده، بناهایش بیشتر سنگی هستند. این جزیره در گذشته بیشتر جنبه مذهبی داشته و در آن کلیسا‌ها و مراکز تعلیم مذهب بسیاری دایر بوده‌اند. این نکته را هم در نظر بگیرید که ساحل گمیلر، هزینه ورودی ندارد؛ اما اگر بخواهید به جزیره گمیلر بروید، باید حدود 10 لیر هزینه ورودی بپردازید. این قیمت ممکن است تغییر کند و بهتر است که پیش از رفتن به جزیره، حتماً آن را بررسی کنید.

  • ساعت بازدید از ساحل و جزیره گمیلر: همه ساعات روز؛ بهتر است از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر از جزیره دیدن کنید.

  • قیمت بلیط جزیره گمیلر: حدود 10 لیر به‌ازای هر نفر

  • آدرس ساحل و جزیره گمیلر: استان موغله، فتحیه، ساحل گمیلر (جزیره روبه‌روی ساحل قرار دارد.)

موقعیت دقیق جزیره گمیلر روی نقشه

Çalış-Beach-Sunset.jpg
ساحل گمیلر؛ فتحیه ترکیه

کایاکوی (Kayaköy)

کایاکوی که به شهر ارواح یونانی در ترکیه شهرت دارد، بناهای خرابه و متروکه بسیاری دارد که یادگار تبادل جمعیت بین ترکیه و یونان در سال 1923 هستند. این جای دیدنی در فتحیه، یادآور حوادث جنگ جهانی اول و جنگ بین ترکیه و یونان است که پس از برقراری صلح، حدود یک میلیون مسیحی یونانی و 500 هزار مسلمان ترک به کشور خود بازگشتند.

نشنال جغرافی، کایاکوی را در فهرست 10 شهر ارواح معروف دنیا قرار داده است. بازدید از این شهر شامل کوه‌پیمایی هم می‌شود. بنابراین اگر به طبیعت کوه و بازدید از اماکن تاریخی علاقه‌مندید، شهر کایاکوی را از دست ندهید. برای بازدید از این شهر، هیچ ساعت مشخصی وجود ندارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که در روز و ساعات اولیه آن، کایاکوی را ببینید.

  • ساعت بازدید از کایاکوی: طلوع خورشید تا غروب آفتاب

  • قیمت بلیط کایاکوی: رایگان

  • آدرس کایاکوی: هشت کیلومتری جنوب فتحیه، غرب منطقه اولودنیز، جاده جمهوریت

موقعیت شهر تاریخی کایاکوی روی نقشه

Kayaköy.jpg
کایاکوی در فتحیه ترکیه

پارک شهید فتحی بیک (Şehit Fethi Bey Parkı)

پارک شهید فِتحی بیک، بزرگ‌ترین منطقه تفریحی درون شهر فتحیه است که در سال 2018 ساخته شد. در این پارک برای هر گروه سنی، تفریحاتی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌‌سواری و تجهیزات باشگاهی در محیط باز فراهم است. همچنین منطقه بازی‌ بزرگی برای سرگرمی کودکان، شامل یک پارک اسکیت وجود دارد. هنگام بازدید از این پارک می‌توانید مناظر زیبایی از رفت‌وآمد تاکسی‌های آبی، آب‌نماها و ماهیگیری افراد را تماشا کنید.

این پارک یکی از جاذبه های گردشگری فتحیه است که برای عکاسی، گزینه‌ای مناسب است. ازآنجایی‌که این جاذبه گردشگری در فتحیه در مرکز شهر قرار دارد، دسترسی به آن بسیار آسان است.

  • ساعت بازدید از پارک شهید فتحی بیک: 24 ساعته

  • قیمت بلیط پارک شهید فتحی بیک: رایگان

  • آدرس پارک شهید فتحی بیک: فتحیه، خیابان تاساکا 163

موقعیت پارک شهید فتحی بیک

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
نمایی از پارک شهید فتحی بیک

تنگه ساکلیکنت (Saklikent Gorge)

در بین جاذبه های فتحیه، تنگه ساکلیکنت تعداد زیادی از گردشگران را جذب می‌کند. ساکلیکنت، طولانی‌ترین تنگه در ترکیه و دومین تنگه طولانی در اروپاست. طول این تنگه به 18 کیلومتر می‌رسد و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این تنگه شامل چندین آبشار و حدود 16 غار می‌شود. عمق این تنگه، حدود 300 متر است. به همین دلیل به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین تنگه‌های جهان شناخته می‌شود.

اگر برای بار اول به این جای دیدنی فتحیه می‌روید، پیشنهاد ما به شما این است که به‌تنهایی به آنجا نروید و از راهنمای تور یا افراد باتجربه استفاده کنید. اگر در فصل گرما به این جای دیدنی در فتحیه می‌روید، خنکای صخره‌ها و افشانه‌های آب و سایه‌ درون تنگه، باعث می‌شود که از گرمای هوا در امان باشید و لذتی وصف‌ناشدنی را تجربه کنید. قیمت ورودی تنگه ساکلیکنت، حدود 23 لیر است؛ اما این قیمت، ممکن است تغییر کند. برای صرف غذا در این منطقه، می‌توانید به رستوران افسانه‌ای کاییپ کنت (Kayıp Cennet) مراجعه کنید.

  • ساعت بازدید از تنگه ساکلیکنت: از 8.5 صبح تا 7 غروب

  • قیمت بلیط تنگه ساکلیکنت: حدود 23 لیر؛ متغیر است.

  • آدرس تنگه ساکلیکنت: فتحیه، جنوب پارک ملی ساکلیکنت، در فاصله 50 کیلومتری فتحیه

موقعیت تنگه ساکلیکنت

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
صخره‌های بلند تنگه ساکلیکنت

ویرانه‌های تلوس (Tlos Ruins)

ویرانه‌های تلوس، از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری فتحیه است که شواهد آن، حاکی از قدمت حدود 2000 ساله، پیش از میلاد مسیح است. این جاذبه تاریخی در 35 کیلومتری جنوب‌شرقی فتحیه قرار دارد. ویرانه‌های تلوس، یک استادیوم برای تماشای مسابقات هم دارد. متأسفانه اطلاعات تاریخی که درباره ویرانه‌های تلوس وجود دارد، محدود است و دقیقاً مشخص نیست که در این استادیوم چه مسابقاتی برگزار می‌شده است. تلوس، یکی از 6 شهر مهم لیسیان بوده است. این جاذبه گردشگری شامل گورهای صخره‌ای هم می‌شود. تلوس در واقع یک موزه روباز محسوب می‌‌شود که برای بازدید از آن باید هزینه ورودی بپردازید.

  • ساعت بازدید از ویرانه‌های تلوس: تابستان از 8.5 صبح تا 7.5 عصر و زمستان از 8.5 صبح تا 5.5 عصر

  • قیمت بلیط ویرانه‌های تلوس: حدود 60 لیر

  • آدرس ویرانه‌های تلوس: فتحیه، ضلع شرقی دره زانتوس

موقعیت آثار تاریخی تلوس

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
ویرانه‌های تلوس

ویرانه‌های باستانی لتون (Letoon Sanctuary Place)

لتون، از ابتدا به‌عنوان یک مرکز مذهبی بوده و امروزه به‌عنوان یک سایت باستان‌شناسی درخور توجه، جزو مکان های دیدنی فتحیه است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که لتون در زانتوس قرار دارد و تقریباً فاصله‌ای 63 کیلومتری از فتحیه تا ویرانه‌های لتون وجود دارد. اینجا در زمان امپراتوری رومی‌ها ساخته شده و معابدش متعلق به الهه‌ها و خدایان رومی بوده است. اگر به مکان‌های باستانی علاقه دارید، این جای گردشگری فتحیه را از دست ندهید. از قیمت بلیط این جاذبه گردشگری، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

  • ساعت بازدید از لتون: از 8.5 صبح تا 5.5 عصر

  • آدرس لتون: 63 کیلومتری جنوب‌شرقی فتحیه

موقعیت دقیق لتون روی نقشه

lastsecond.ir-fethiye-must-sees-dos-letoon.jpg
نمایی از سایت باستانی لتون، یکی از جاهای دیدنی فتحیه

موزه فتحیه

بعد از بازدید از ویرانه‌های تلوس، به موزه فتحیه بروید و مجسمه‌های رومی را ببینید که می‌توان گفت به‌تازگی کشف شده‌اند. این جای گردشگری فتحیه، اولین موزه‌ای محسوب می‌شود که در این شهر ساخته شده است. در موزه فتحیه، اشیای بسیاری را خواهید دید که تاریخ ساخت آن‌ها به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و به‌تعبیری یکی از جاهای تاریخی فتحیه، همین‌جاست. این موزه شامل گالری و بخش‌های روباز هم می‌شود که می‌توانید در آن‌ها ستون‌ها، مجسمه‌ها و بقایای سنگی باستانی زیادی را مشاهده کنید. محیط داخلی موزه فتحیه شامل دو سالن اصلی و یک بخش بزرگ دیگر است که انواع صنایع سرامیکی و مجسمه‌های قدیمی را در آن مشاهده خواهید کرد.

  • ساعت بازدید از موزه فتحیه: درحال‌حاضر این موزه بسته است.

  • آدرس موزه فتحیه: فتحیه، خیابان آتاتورک

موقعیت موزه فتحیه

fethiye-archaeological-museum-statues-tlos-1536x1021.jpg
مجسمه‌های باستانی در موزه فتحیه

خیابان چتر‌ها

این خیابان، بخشی از محله پاسپاتور فتحیه است. پاسپاتور، محلی ایدئال برای خرید سوغاتی در شهر است که به هنگام گشت‌زنی در آن می‌توانید از خیابان چترها یا شهر قدیمی فتحیه نیز دیدن کنید. این جای دیدنی در فتحیه، به‌دلیل پوشیده شدن سقفش توسط چتر‌های رنگارنگ، گردشگران بسیاری را دست به دوربین می‌کند. محیط این خیابان بسیار آرام‌بخش است و کافه‌تریا و مراکز خرید هم دارد.

  • ساعت بازدید از خیابان چترها: تمام ساعات روز

  • قیمت بلیط خیابان چترها: رایگان

  • آدرس خیابان چترها: فتحیه، خیابان جمهوریت، بازار پاسپاتور

موقعیت خیابان چترها در فتحیه

فتحیه‌، شهری که باید رفت و دید
خیابان چتر‌ها در فتحیه

کوه بابا‌‌داغ (Babadağ)

باباداغ که معنای آن کوه پدر است، یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی فتحیه است. یکی از نکات جالب مربوط به کوه باباداغ، این است که ارتفاع پای آن، هم‌سطح با دریاست و تا قله‌اش 1969 متر بلندی دارد. کمپ، کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در باباداغ است؛ اما به یاد داشته باشید که به‌دلیل احتمال زیاد آتش‌سوزی، ممکن است اجازه ندهند به‌ویژه در فصول گرم، آتش درست کنید.

کوه باباداغ، شامل مناظر بسیار زیبا و رؤیایی از دریا و ارتفاعات است. به همین دلیل، یکی از محبوب‌ترین پاراگلایدرینگ‌های جهان در همین‌جا قرار دارد. بهترین زمان سال برای کوه‌نوردی در باباداغ، بین ماه‌های آوریل و ژوئن، یعنی اوایل فروردین تا اوایل مرداد، یا سپتامبر و نوامبر، یعنی اوایل شهریور تا اوایل آذر، است. تله‌‌کابین این کوه هم از بهترین گزینه‌ها برای تفریحات خانوادگی در فتحیه است. این کوه در 30 کیلومتری فتحیه قرار دارد.

  • ساعت بازدید از کوه باباداغ: همه ساعات روز

  • قیمت بلیط کوه باباداغ: رایگان

  • قیمت بلیط تله‌‌کابین کوه باباداغ: شروع از 375 لیر

  • آدرس کوه باباداغ: جنوب فتحیه و اولودنیز

موقعیت کوه باباداغ در فتحیه

Babadağ-Mountain.jpg
چشم‌انداز یک رستوران در کوه باباداغ

دره پروانه (Butterfly Valley)

دره پروانه یکی از جاهای دیدنی فتحیه است که در پای کوه باباداغ واقع شده است. این دره، گونه‌های متنوعی از پروانه‌ها را دارد. به همین دلیل، بین میراث جهانی بسیار پراهمیت است. ارتفاع صخره‌های دره پروانه به بیش از 350 متر می‌رسد که باعث حفظ خنکای محیط دره در تابستان می‌شود. در فصل پاییز هم وضعیت هوا شبیه تابستان است. برای کمپ در این جای دیدنی در فتحیه، باید با مسئولان آن هماهنگ کنید و هزینه بپردازید.

از فعالیت‌های محبوب گردشگران در دره پروانه می‌توانیم به غواصی، جست‌وجوی‌ انواع گونه‌های پروانه، قایق‌سواری و طبیعت‌گردی اشاره کنیم. البته برای پیدا کردن پروانه‌ در این دره، لازم است که به نواحی عمیق دره بروید؛ زیرا بیشتر این گونه‌ها به مناطق مرطوب‌تر علاقه دارد.

برای اینکه به دره پروانه بروید، ابتدا باید خودتان را به اولودنیز برسانید که پیش‌تر گفتیم خودش یکی از دیدنی های فتحیه است. از اولودنیز، می‌توانید در ساعت‌های 11 صبح، 2 ظهر و 6 عصر، خودتان را با قایق به دره پروانه برسانید. برای برگشت از دره پروانه به اولودنیز با قایق هم می‌توانید در ساعت 9.5 صبح، ساعت یک ظهر و ساعت 5 عصر بازگردید. ازطریق جاده هم می‌توانید خودتان را به دره برسانید؛ اما نمی‌توانید به کنار آب راه پیدا کنید و فقط باید منظره‌ها را از بالای دره نگاه کنید. درضمن، اگر بخواهید، می‌توانید در اینجا اقامت کنید؛ اما فقط در برخی از ماه‌های سال. امکان کمپ‌کردن هم در دره پروانه وجود دارد؛ اما باید هزینه جایی که در خانه‌های ییلاقی چادر می‌زنید، در نظر بگیرید.

  • ساعت بازدید از دره پروانه: بسته به نوع حرکت شما به‌سمت دره، متغیر است.

  • قیمت بلیط دره پروانه: با قایق از 25 لیر و با ماشین، رایگان

  • آدرس دره پروانه: فتحیه، اولودنیز

موقعیت دره پروانه در نقشه فتحیه

Butterfly_Valley,_Fethiye.jpg
دره پروانه، از جاهای فتحیه

سفر به فتحیه با تور

اینکه بخواهید همه جاهای دیدنی فتحیه را در برنامه‌ای بچینید و به هریک هم سر بزنید، کاری سخت است و برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد. درصورتی‌که اگر با تور فتحیه به این شهر بروید، می‌توانید برنامه همه بازدیدهایتان را از قبل بدانید و فقط برای تفریحات و کارهایی که می‌خواهید در این شهر انجام بدهید، برنامه‌ریزی کنید. در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید تورهای مختلف به این شهر را مشاهده کنید و اطلاعاتشان را بررسی کنید. در نهایت، با انتخاب بهترین تور، سفرتان را به این شهر آغاز کنید.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی فتحیه را به شما معرفی کردیم. اکنون می‌دانید که دیدنی های فتحیه، فقط به جاذبه‌های طبیعی آن محدود نمی‌شود. این تنوع انتخاب در جاهای دیدنی فتحیه باعث می‌شود که تمام اعضای خانواده با هر سلیقه و سن، از سفرشان لذت ببرند. خواندن سفرنامه‌های فتحیه هم به شما در شناخت بهتر این مقصد کمک می‌کند. اگر تاکنون به فتحیه سفر کرده‌اید و به جاهای دیدنی فتحیه رفته‌اید، بازدید از کدام‌یک از مکان های دیدنی فتحیه را به مسافران این شهر پیشنهاد می‌دهید؟

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.