جاهای دیدنی وان ترکیه؛ معرفی 15 جاذبه و مکان دیدنی

3.9
از 143 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر اهل گردش هستید، جاهای دیدنی وان را از دست ندهید
08 آذر 1402 08:00
6

جاهای دیدنی وان در کنار دیگر ویژگی‌ها و امکانات این شهر، آن را به مقصدی توریستی و محبوب برای ایرانیان تبدیل کرده است. وان، شهر کوچکی در شرق ترکیه است که به طبیعت باطراوت، جاذبه‌های فرهنگی، مراکز خرید و بازارهایش شهرت دارد. بیشتر گردشگران، دلیل اصلی سفر ایرانی‌ها به وان را خرید می‌دانند؛ اما مراکز خرید وان دلیل قانع‌کننده‌ای برای غافل شدن از دیدنی های وان نیست. در این مطلب از لست‌سکند قرار است جاهای دیدنی وان ترکیه را که شامل جاذبه‌های فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی می‌شود، به شما معرفی می‌کنیم.

03.jpg

جاهای دیدنی وان ترکیه کجاست؟

قلعه وان، کتیبه خشایارشاه، مسجد جامع وان، مسجد کایا چلبی، یدی کلیسه، قلعه چاووش تپه، قلعه هوشاپ، خرابه‌های شهر باستانی توشپا، جزیره آکدامار، دریاچه وان، آبشار مرادیه، جزیره چارپاناک، جزیره آدیر، موزه وان و خانه گربه‌های وان، همگی از جاهای دیدنی وان هستند که شما در سفر به این شهر می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

ویدئویی از جاهای دیدنی وان

جاهای تاریخی وان

برخلاف نام کوتاه وان، تاریخ این شهر بسیار بلندتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ تاریخی که بخش اعظم آن را عثمانی‌ها، ارمنی‌ها و روس‌ها تشکیل داده‌اند. آنچه اکنون به‌عنوان وان می‌شناسیم، شهر مدرنی است که از قرن بیست به بعد شکل گرفته است. امروزه در شهرهای شرقی ترکیه، وان از نظر توریستی جایگاه ویژه‌ای دارد و کماکان آثار تاریخی و فرهنگی در این شهر دیده می‌شود. خوب است بدانید که نزدیک بودن وان به تبریز باعث شده آثار تاریخی مشابهی را در این منطقه جغرافیایی ببینید. 

قلعه وان (Castle Of Van)

اگر بخواهیم قدمت وان را فقط در یک جاذبه به گردشگران نشان بدهیم، قلعه وان بهترین نمونه به نظر می‌رسد؛ قلعه‌ای که ۹ قرن پیش از میلاد مسیح توسط پادشاه ساردوری یکم ساخته شده است. اگر از مرکز شهر وان حدود ۴ کیلومتر به سمت غرب حرکت کنید، به این جاذبه می‌رسید. گردشگران ایرانی احتمالاً با دیدن این قلعه، قبل از هر چیز به یاد قلعه اعجاب‌انگیز الموت خواهند افتاد.

در اطراف قلعه، یک شهر قدیمی وجود داشته که در طول جنگ جهانی اول نابود شده است و بقایای چندانی از آن موجود نیست. همچنین در داخل قلعه یک حمام باستانی، ویرانه‌هایی از یک کاخ، آب‌انبار و کتیبه‌های خط میخی دیده می‌شود. ضمن اینکه انواع‌واقسام صلیب‌های ارمنی نیز در قسمت‌هایی از قلعه مشاهده می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردیم، تاریخ این قلعه به قبل از مسیحیت و تمدن اورارتو مربوط است. توجه داشته باشید که هنگام بازدید از قلعه، کفش مناسب بپوشید؛ زیرا در مسیر بازدید باید کمی کوه‌پیمایی کنید.

  • ساعت بازدید از قلعه وان: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط قلعه وان: 12.5 لیر
  • آدرس قلعه وان: غرب وان، خیابان سومبول سوکاک

موقعیت دقیق قلعه وان در نقشه

قلعه وان
قلعه وان، از جاذبه های گردشگری وان 

کتیبه خشایارشاه (Xerxes I inscription)

یکی از مهم‌ترین دیدنی های وان در صخره‌ بیست متری قرار دارد که روی آن سنگ‌نوشته‌ای از حکومت هخامنشیان حک شده است. این جاذبه فاصله زیادی با قلعه وان ندارد و گفته می‌شود که دستور ساختش را داریوش صادر کرده بود؛ اما ساختن آن در زمان خشایارشاه تمام می‌شود. این کتیبه که نشانه‌ای از تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی است، به سه زبان پارسی، بابلی و ایلامی نوشته شده است.
کتیبه خشایارشاه از نظر شکل و ساختار، شباهت زیادی با نمونه‌های داخل ایران، ازجمله کتیبه گنجنامه دارد که ابتدایش ستایش اهورامزداست و در ادامه، از پهناوری سرزمین داریوش و خشایارشاه، صحبت شده است. تا این قسمت از متن حتماً دریافته‌اید که دیدنی های وان ترکیه به جاذبه‌های ایرانی شبیه هستند.

  • ساعت بازدید از کتیبه خشایارشاه: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط کتیبه خشایارشاه: جزو بلیط مجموعه قلعه وان (12.5 لیر)
  • آدرس کتیبه خشایارشاه: خیابان سومبول سوکاک، صخره‌های شرقی قلعه وان 

موقعیت کتیبه خشایارشاه در وان

کتیبه خشایارشا در وان
کتیبه خشایارشاه در وان 

مسجد جامع وان (Van Great Mosque)

ازآنجایی‌که مذهب بخش مهمی از فرهنگ وان است، قسمت چشمگیری از دیدنی های وان به مساجد این شهر مربوط است. شاید در نگاه اول، مسجد جامع وان شبیه خرابه‌ای به نظر برسد که به‌غیر از یک مناره، چیزی از آن باقی نمانده است و اگر شما پیش‌از این با تور ترکیه سایر مساجد این کشور را دیده باشید، ممکن است این مسجد، چندان نظرتان را جلب نکند؛ اما پیشینه این مسجد ارزش تاریخی بسیاری دارد. قدمت مسجد جامع وان به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. این مسجد، نخستین بار در قرن ۱۹، طی یک زلزله آسیب‌های جدی دید و سقفش فروریخت، اما در جنگ جهانی اول به‌کلی نابود شد و اکنون خرابه‌هایی از آن باقی مانده است.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع وان: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط مسجد جامع وان: جزو بلیط مجموعه قلعه وان (12.5 لیر)
  • آدرس مسجد جامع وان: غرب وان، مسیر اسکی کال، بخش جنوبی مجموعه تاریخی وان قدیم

  موقعیت دقیق مسجد جامع وان در نقشه

مسجد جامع وان
مسجد جامع وان، از جاهای دیدنی وان

مسجد کایا چلبی (Kaya Çelebi Cami)

قدمت مسجد کایا چلبی به قرن ۱۷ بازمی‌گردد و به‌دلیل معماری و شکل هندسی متفاوتی که دارد، مشهور است. یکی از نکات جالب این مسجد، شکل مربعی آن است که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید. این مسجد فقط یک مناره دارد که در قسمت شمال غربی آن واقع شده است. این مسجد، دومین ساختمان مهمی است که از دوران وان قدیم باقی مانده است. مسجد کایا چلبی با محراب طلایی‌رنگش، گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است.

  • ساعت بازدید از مسجد کایا چلبی: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط مسجد کایا چلبی: جزو بلیط مجموعه قلعه وان (12.5 لیر)
  • آدرس مسجد کایا چلبی: غرب وان، مسیر اسکی کال، جنب مسجد جامع وان

 موقعیت دقیق مسجد کایا چلبی در نقشه 

مسجد کایا چلبی
مسجد کایا چلبی

یدی کلیسه (Yedi Kilise) 

به‌غیر از ایران، فرهنگ وان با ارمنستان نیز پیوندهای مهمی دارد. صومعه واراگاوانک یا یدی کلیسه یا هفت کلیسا، یکی از آثار مهم برجای‌مانده از ارامنه وان است که قدمتش به هزار سال قبل می‌رسد. یدی کلیسه، یکی دیگر از دیدنی‌ های وان است که در دوران حکومت واسپوراکان، یعنی حکومت ارامنه، ساخته شد. با وجود اینکه بخش زیادی از این کلیسا سالم باقی مانده است، بخشی از آن در حمله عثمانیان به ارامنه از بین رفت. صومعه واراگاوانک حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی وان واقع شده است. این جاذبه در مقایسه با دیگر مناطق دیدنی وان، نسبت به میزان جذابیتش، قیمت بلیطش گران است.

  • ساعت بازدید از یدی کلیسه: همه ساعات روز
  • قیمت بلیط یدی کلیسه: 50 لیر 
  • آدرس یدی کلیسه: جنوب شرقی شهر وان، منطقه جاده ابریشم، روستای باکراچی

 

 موقعیت دقیق یدی کلیسه 

یدی کلیسه
یدی کلیسه، از جاذبه های گردشگری وان 

قلعه چاووش تپه (Çavuştepe Kalesi)

در منطقه گورپینار وان و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، گردشگران می‌توانند شاهد یک قلعه تاریخی به نام چاووش تپه یا ساردورینیلی باشند که توسط ساردوری دوم ساخته شد. این قلعه به‌دلیل موقعیت استراتژیکش، به‌عنوان یکی از قلعه‌های دفاعی و کاربردی وان به شمار می‌رفت. هرچند در عصر حاضر فقط یک خرابه از این قلعه باقی مانده، بااین‌حال قلعه چاووش تپه، یکی از دیدنی های وان ترکیه محسوب می‌شود و ارزش بازدید دارد.

  • ساعت بازدید از قلعه چاووش تپه: همه ساعات روز
  • قیمت بلیط قلعه چاووش تپه: رایگان 
  • آدرس قلعه چاووش تپه: 20 کیلومتری جنوب وان

 موقعیت دقیق قلعه چاووش تپه وان در نقشه 

چاووش تپه.jpg
بقایای قلعه چاووش تپه

قلعه هوشاپ (Hoşap Castle)

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری وان که می‌توانید در منطقه گورپینار تماشا کنید، قلعه هوشاپ است که حدود ۵۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. این قلعه دیدنی روی صخره‌ای بزرگ و شیب‌دار پایه‌ریزی شده و نوشته‌هایی که بر کتیبه‌های قلعه وجود دارد، از سازنده‌اش حکایت می‌کند. تاریخ بنای این قلعه به قرون‌وسطا بازمی‌گردد و عظمتش هر چشمی را خیره می‌کند.

وسعت قلعه هوشاپ به ۳۵ هزار متر مربع می‌رسد و در گذشته علاوه‌بر قلعه نظامی، به‌عنوان یک عمارت که محل سکونت موقت پادشاهان بوده هم کاربرد داشته است. در بین جاهای دیدنی وان ترکیه، قلعه هوشاپ، یکی از بهترین موقعیت‌ها برای عکاسی است.

  • ساعت بازدید از قلعه هوشاپ: 8 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط قلعه هوشاپ: 5 لیر
  • آدرس قلعه هوشاپ: جاده حکاری در 50 کیلومتری شهر وان

 موقعیت دقیق قلعه هوشاپ وان در نقشه  

قلعه هوشاپ وان
قلعه هوشاپ، از جاذبه های گردشگری وان ترکیه

خرابه‌های شهرتوشپا (Tushpa)

وان هم مانند سایر نقاط ترکیه، قدمت تاریخی زیادی دارد. در واقع پیش از اینکه نام وان روی شهر ماندگار شود، سال‌ها این منطقه با نام شهر توشپا شناخته می‌شد. امروز هم اگر شما به قلعه تاریخی وان بروید، درست روبه‌رویش با خرابه‌های مربوط به شهر تاریخی توشپا مواجه می‌شوید. این سایت تاریخی برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار ارزشمند است و قدمتش دست‌کم به قرن 6 پیش از میلاد می‌رسد؛ یعنی زمانی که اورارتوها به‌عنوان حاکمان ارمنستان در این منطقه زندگی می‌کردند. اطلاعات دقیقی از قیمت بلیط و زمان‌های بازدید از این سایت تاریخی در دسترس نیست؛ اما ازآنجایی‌که این مکان تاریخی درست روبه‌روی قلعه وان قرار دارد، می‌توانید هم‌زمان با بازدید از این قلعه، برای بازدید از خرابه‌های شهر توشپا هم برنامه‌ریزی کنید.

  • آدرس خرابه‌های شهر باستانی توشپا: غرب وان، خیابان سومبول سوکاک، روبه‌روی قلعه وان
Van_castle,_Turkey.jpg
بقایای شهر باستانی توشپا در وان 

جاهای طبیعی وان

به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی وان، در این شهر می‌توانید شاهد چشم‌اندازی سرسبز و متنوع از کوه، دریاچه و جنگل باشید. به‌طور کلی طبیعت بکر این منطقه، یکی از نقاط قوت جاذبه های گردشگری وان محسوب می‌شود. در ادامه، شما را با بهترین جاذبه‌های طبیعی آشنا می‌کنیم. البته پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مطلب راهنمای سفر به وان، اطلاعاتتان را برای سفر به این منطقه کامل کنید.

راهنمای کامل سفر به وان

جزیره آکدامار (Akdamar Island)

بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی وان و شاید مهم‌ترین‌ جاذبه وان که هر گردشگری باید از آن بازدید کند، جزیره آکدامار یا آختامار است که حدوداً در ۵۰ کیلومتری غرب وان واقع شده است. در جزیره آکدامار، گردشگران شاهد ترکیبی از ناب‌ترین مناظر طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی وان خواهند بود. زیباترین جاذبه فرهنگی این جزیره، کلیسای آختامار است که ساختش به بیش از 1100 سال پیش بازمی‌گردد. کلیسای آختامار که با نام کلیسای صلیب مقدس هم شناخته می‌شود، توسط ارامنه ساخته شده و امروزه به عنوان یکی از نمادهای وان ترکیه شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از جزیره آکدامار: 8 صبح تا 8 شب
  • هزینه قایق‌سواری تا جزیره آکدامار: بسته به نوع قایق، 5 تا 10 لیر
  • آدرس جزیره آکدامار: جنوب غربی وان، بزرگراه وان بتلیس، اسکله وان گولو سو

 موقعیت دقیق جزیره آکدامار در نقشه

جزیره آکداماز
جزیره آکدامار، از بهترین جاذبه های گردشگری وان

دریاچه وان (Van Lake)

وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی وان است. در دریاچه وان ۴ جزیره وجود دارد که توریستی‌ترینش، آکدامار است. در دریاچه وان، تفریحات آبی مثل ماهیگیری و قایق‌رانی هم انجام می‌شود؛ اما حتی اگر ساعت‌ها در کرانه‌هایش قدم بزنید، باز هم جذاب و دیدنی است. در اطراف دریاچه وان، رستوران‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها غذاهای محبوب دریایی وان را میل کنید. همه این ویژگی‌ها باعث شده است که این دریاچه یکی از بهترین جاهای دیدنی وان ترکیه در تابستان باشد.

  • ساعت بازدید از دریاچه وان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دریاچه وان: رایگان
  • آدرس دریاچه وان: غرب شهر وان

 

 موقعیت دریاچه وان در نقشه  

دریاچه وان
نمایی از دریاچه وان 

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

آبشار مرادیه یکی از جاهای دیدنی وان است که هم برای گردشگران خارجی و هم برای خود اهالی وان، بسیار محبوب است. آبشار مرادیه در ۸۸ کیلومتری وان قرار گرفته و دسترسی به آن در مقایسه با سایر مناطق دیدنی وان دشوارتر است. اما این آبشار یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی وان محسوب می‌شود و ارزش بازدید دارد. آبشار مرادیه حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و نام آن نیز برگرفته از پادشاه عثمانی، سلطان مراد چهارم است.

  • ساعت بازدید از آبشار مرادیه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آبشار مرادیه: رایگان
  • آدرس آبشار مرادیه: شمال شرقی وان، جاده وان ارچیش، جاده وان دوبایزید، جنوب روستای گورک

 موقعیت آبشار مرادیه وان روی نقشه  

آبشار مرادیه
آبشار مرادیه، از زیباترین جاهای دیدنی وان 

جزیره چارپاناک (Çarpanak Island)

بعد از جزیره آکدامار، جزیره چارپاناک یکی دیگر از خشکی‌های کوچک در دریاچه وان است که میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. بسیاری از مسافران شهر وان در مسیر جزیره آدیر، از چارپاناک هم بازدید می‌کنند؛ مانند باقی جزیره‌ها، یک صومعه ارمنی به نام صومعه کتوتس در چارپاناک نیز دیده می‌شود. مساحت این خشکی بسیار کم است و این ویژگی باعث می‌شود گشت‌وگذار متفاوتی را در آن تجربه کنید. توجه داشته باشید که برای بازدید از این جزیره، باید با قایق از وان به سمت آن حرکت کنید که این کار نیازمند وقت و هزینه است.

  • ساعت بازدید از جزیره چارپاناک: 24 ساعته (بازدید در روز و هنگام غروب پیشنهاد می‌شود.)
  • قیمت بلیط جزیره چارپاناک: رایگان
  • آدرس جزیره چارپاناک: غرب شهر وان، بخش شرقی دریاچه وان، منطقه توشبا

موقعیت جزیره چارپاناک روی نقشه 

lastsecond.ir-carpanak island.jpg
جزیره چارپاناک، از جاهای دیدنی وان ترکیه

جزیره آدیر (Adır Island)

جزیره آدیر یکی از بزرگ‌ترین جزایر دریاچه وان است. در این جزیره زیبا، یک کلیسای ارمنی با نام سنت جرج وجود دارد که از جاذبه‌های دیدنی آن به شمار می‌رود و قدمتش به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در زمان نسل‌کشی ارامنه، حدود ۱۲ هزار ارمنی به این جزیره پناه آورده و جان خود را حفظ کردند. اکنون جزیره آدیر یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جزایر دریاچه وان محسوب می‌شود که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

  • ساعت بازدید از جزیره آدیر: 24 ساعته (بازدید در روز و هنگام غروب پیشنهاد می‌شود.)
  • قیمت بلیط جزیره آدیر: رایگان
  • آدرس جزیره آدیر: غرب شهر وان، بخش شرقی دریاچه وان

موقعیت جزیره آدیر روی نقشه 

lastsecond.ir-adir island.jpg
جزیره آدیر، از جاهای دیدنی وان

موزه‌های وان 

زمانی که از محدوده تاریخی وان قدیم دیدن می‌کنید، چندین موزه را سر راهتان خواهید دید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرهنگ و تاریخ این شهر را به شما معرفی می‌کنند. ضمن اینکه یکی از جاذبه‌های سرپوشیده وان به گربه‌های خاص این شهر اختصاص یافته است که در ادامه، به جزئیات هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

موزه وان (Van Archeology Museum)

از دوران اورتورها آثار و سازه‌های متعددی در وان دیده می‌شود. علاوه‌بر جاهای دیدنی وان که به اورتورها مرتبط می‌شد و بخشی از آن را معرفی کردیم، بیشتر آثارش در موزه وان جمع‌آوری شده است؛ بنابراین بیشتر آثار موزه وان به عصر آهن از آناتولی شرقی تعلق دارد. ضمن اینکه آثار دوران عثمانیان در سالن دیگری از موزه به نام قوم‌شناسی دیده می‌شود.

به‌طور کلی، حدود ۴۵ هزار اثر تاریخی و باستانی باارزش در این موزه نگهداری شده و فضای داخلی آن به ۲۳ سالن تقسیم می‌شود. موزه وان علاوه‌بر نمایشگاه‌هایش، کتابخانه و مرکز آموزش کودکان هم دارد. این موزه در گذشته بر اثر زلزله آسیب دید؛ اما پس از مدتی در شمال قلعه وان، یک موزه به بزرگی ۵۰ هزار متر مربع ساخته شد که ۱۳ هزار مترش فضای سرپوشیده است. به همین دلیل، این مرکز یکی از بزرگ‌ترین دیدنی های وان ترکیه است.

  • ساعت بازدید از موزه وان: 8 صبح تا 7 شب
  • قیمت بلیط موزه وان: 10 لیر 
  • آدرس موزه وان: شهر تاریخی وان قدیم، خیابان سومبول

 موقعیت دقیق موزه وان در نقشه

موزه وان
موزه وان، از جاذبه های گردشگری وان

خانه گربه‌های وان (House of Van Cats)

یکی دیگر از نمادهای مشهور وان، گربه‌هایش است؛ گربه‌هایی که به‌دلیل نژاد منحصربه‌فردشان نه‌تنها در ترکیه، بلکه در جهان مشهورند. گربه‌های وان، بدنی سفید و پشمالو دارند که در کنار چشم‌های سبز و آبی‌شان به‌راحتی تشخیص داده می‌شوند. یکی از چشم‌های گربه‌های نژاد وان، سبز یا کهربایی‌رنگ است و دیگری آبی‌رنگ. علاوه‌بر ویژگی‌های ظاهری متمایز، این گربه‌ها از نظر رفتاری هم بسیار متفاوت هستند و وابستگی شدیدی به مالک خود پیدا می‌کنند.

اگر شما هم علاقه‌مندید تا این گربه‌های جذاب را از نزدیک ببینید، می‌توانید به خانه گربه‌های وان سر بزنید. همین‌طور که در نقشه زیر مشاهده می‌کنید، این جاذبه فاصله بسیار کمی با قلعه وان دارد و در یک زمان می‌توانید از هر دو جاذبه بازدید کنید.

  • ساعت بازدید از خانه گربه‌های وان: 8 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط خانه گربه‌های وان: 2 لیر
  • آدرس خانه گربه‌های وان: غرب وان، خیابان ملن، نرسیده به شهر قدیمی وان

 

 موقعیت دقیق خانه گربه‌های وان در نقشه 

گربه های وان
گربه، از دیدنی های وان

خرید تور وان

وان به‌دلیل فاصله کمی که با ایران دارد و همین‌طور جاذبه‌های دیدنی‌اش، همیشه جزو مقاصد محبوب ایرانی‌ها بوده است. دراین‌بین، با توجه به محدودتر بودن مراکز اقامتی، پیدا کردن یک تور خوب می‌تواند تا اندازه زیادی کار شما را در طول سفر ساده کند. برای پیدا کردن تور مناسب، می‌توانید سری به صفحه تور وان لست‌سکند بزنید و با استفاده از انواع‌واقسام فیلترها، تور دل‌خواهتان را پیدا کنید.

سخن آخر

جاهای دیدنی وان ترکیه در تابستان و زمستان گردشگران بسیاری را به این شهر دیدنی می‌کشاند. ازآنجایی‌که هزینه‌های سفر به وان بسیار مقرون‌به‌صرفه است و فاصله خیلی کمی با ایران دارد، پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم یک بار به وان سفر کنید. با توجه‌ به فاصله وان از شهرهای دیگر ترکیه، بسیاری از مسافران تصمیم می‌گیرند علاوه‌بر وان، چند شهر دیگر این کشور را هم در سفرشان بگنجانند. آیا شما تابه‌حال تجربه بازدید از جاذبه های گردشگری وان را داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌هایتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.