حمام وکیل، قصه پر نقش و نگار شیراز

4.3
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قصه نقش و نگار ایرانی که جهانی شد + تصاویر
14 آبان 1398 08:00
0

شیراز شهر شعر، تاریخ و هنر است. این شهر سرشار از قصه‌هایی است که بر لب نیامده و داستان هایی که روایت نشده است، شهر چهار فصلی که هر فصل شما را جادو می کند. لست سکند این بار در بخش ایرانگردی شما را با قصه پر نقش و نگار شیراز آشنا می کند. جایی که هم روح آرامش می یابد هم تن آرایش!

حمام وکیل

یکی از مهمترین جاذبه های شیراز که در کنار بازار و مسجد وکیل مجموعه زندیه شیراز را تشکیل داده اند حمام وکیل است و در دوره زندیه و با دستور کریم خان زند بنا نهاده شد. حمام وکیل در مرکز شهر شیراز در خیابان آیت الله طالقانی و در همسایگی بازار وکیل، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و بازارهای شیراز قرار گرفته است.

حمام وکیل

حمام وکیل زیر بنایی معادل هشت هزار و ششصد و شصت متر دارد و در کل 11 هزار متر مربع می باشد. این بنای تاریخی، ۱۲۰ متر طول و ۸۰ متر عرض دارد. در اکثر حمام های سنتی کشور، علاوه بر شست و شو و مشت و مال، مراسمی همچون حنابندان، حمام عافیت و حمام چله نوزاد نیز برگزار می‌شده است که حمام وکیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حمام وکیل

از ویژگی های منحصر به فرد حمام وکیل، استفاده از آهک در تزئین سقف و دیوار آن است. تزئینات بسیار زیبایی که از جنس آهک هستند در نقاط مختلف این حمام به چشم می خورد. دلیل اینکه از آهک به جای گچ استفاده کرده‌اند این است که گچ در برخورد با رطوبت، رفته رفته از بین می رود ولی آهک اینطور نیست. آهک بری‌های دوران زندیه اکثرا به شکل نقوش گلدانی هستند. این حمام، یکی از دیدنی‌های مهم شیراز به حساب می‌آید و به دلیل صداهایی که در آن وجود دارد، احساس جالبی در هنگام بازدید از آن به شما منتقل خواهد شد، گویی که واقعا پا به دورانی دیگر گذاشته‌اید و در میانه‌ی حمامی پر از آدم‌های واقعی هستید!

حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل